Kategorier
Väder och vind

JETSTRÖMMEN ÖVER NORRA EUROPA…VAD SKER ?

 

 

 

Har någon vridit om termostaten ?

 

 

 

 

 

 

 

Att vi just nu upplever kallare väder, beror på,
att jetströmmen över norra halvklotet,

som går från väster till öster har ändrat bana.

Jetströmmen styr lågtrycksvandringen över Atlanten
och därmed tryckfördelningen över oss.

Just nu har vi en sydligt gående jetström, som medför,
att vi
har öppnat dörren för arktikluft, vilken ramlar
ner på oss med nordliga vindar.

Lågtrycken, som på norra halvklotet roterar motsols,
ger kalluften extra energi på sin bana söderut.

Just nu, klockan 0715 lördag morgon, kan vi som bor
i södra Halland glädja oss åt en härlig vintertemperatur
på -12.5 C.

Vi kan se framåt en högtrycksbetonad dag med sol
och klar luft.

Så länge jetströmmen ligger där den ligger,  kan vi räkna
med nuvarande väder i stort.

Enligt långtidsprognos från yr.no  minst 10-15 dagar till.
Men allt kan ändras…då det gäller väder.

Härligt !

 

 

 

 

Kategorier
Okategoriserade

JAG ÅKTE EN SVÄNG…

 

 

 

 

…i ett Halland som fått lite vinterskrud.

 

 

 

 

För att komma ut och få lite nya sinnesintryck,
åkte jag en sväng i den halländska skogsbygden.

Som sagt, ingen speciellt, bara lite flykt till verkligheten.

Här kommer ett bildspel, som är gjort utan några större
konstnärliga ambitioner,  som visar mina ögonblick.

Häng med !

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Flyghistoria

WHY WAS RICINE OIL USED IN ROTARY RADIAL ENGINES ?

 

 

 

 

 

     … kanske ny fakta för dig ?

 

 

 

 

Lite info om ingressbildens motor som är en Gnome Monosoupape.
Läs längre ner vad detta innebär.
Motorn har endast en avgasventil
på toppen, som har en dubbel funktion.
Den släpper ut avgaser och släpper in luft.
Bränsle tillförs via en
envägsventil in i vevhuset. Då kolven går ner går bränsle
från
vevhuset upp genom en backventil i kolvtoppen till förbränningsrummet,
arbetstakten börjar och då är ventilen stängd i kolvtoppen.
Ja, i stort sett
fungerar det så…

 

 

 

 

Från Wikipedia där ovanstående motors funktion beskrivs:

“In 1913 the Seguin brothers introduced the new Monosoupape (“single valve”)
series, which replaced inlet valves in the pistons by using a single valve in each
cylinder head, which doubled as inlet and exhaust valve.

The engine speed was controlled by varying the opening time and extent of
the exhaust valves using levers acting on the valve tappet rollers, a system
later abandoned due to valves burning.”

Runt de tidiga aviatörernas skinnrockar  stod det en doft
av härsken ricinolja.

Varför tror du, man smorde roterande radialmotorer med
ricinolja under 1910-1920-talet ?

Jo, vi vet ju,  att ricinolja med sin struktur är ett mycket
bra smörjmedel i och för sig. God vidhäftning vid friktions-
ytor och god förmåga att behålla sin smörjande förmåga
vid höga arbetstemperaturer.

Men det var inte därför,  man använde ricinolja på
roterande
stjärnmotorer.

Nej, orsaken varför man körde med en vegetabilisk olja var,
att ricinoljan inte blandar sig med bensin.
På grund av den roterande radialmotorns 
konstruktion
måste bränslet ledas genom vevhuset.

Hade man använt mineralolja skulle bensinen löst upp oljan
och spolat rent i vevhuset, varvid smörjningen upphört.

Detta var orsaken till ricinoljedoften från en roterande
stjärnmotor.

En roterande stjärnmotor har sin vevaxel bultad i flygplanets
brandskott. Propellern är bultad till vevhuset, så då motorn
roterar,
rör sig  vevhus, cylindrar tillsammans med propellern.

Fördelar med detta var bland annat,  att kylningen förbättrades.

Nackdelarna var att centrifugalkraften påverkade ventilernas
funktion. För höga varvtal/för stor motor gjorde att motorn
enkelt uttryckt slutade fungera. Ventilmekanismens olika
delar klarade inte att “hålla emot” då motorn varvades upp.

En annan nackdel var motorns starka gyroskopiska verkan
på planet.
Det blev helt enkelt trögmanövrerbart , på grund av den
roterande massan i nosen

Roterande stjärnmotorer var mycket bränsleslukande och
tillika oljeslukande, varför flygplanen som använde dessa
motorer hade en operationella räckvidd, som var relativt
kort.

De största roterande stjärnmotorerna kunde producera
ca 200-230 bhp.

 

Att sammanfoga en vevaxel på ett genialt sätt.

 

 

 

Här kommer lite om den geniala sammanfogningen av en
vevaxel, vilket möjliggjorde
användandet av kullager.
Systemet användes på vissa DB
flygmotorer och
sedermera under en kort tid på Mercedes
bilar efter kriget.

Bilden ovan visar det fina systemet. Du ser det två raderna
med “hack” där lagret ska sitta. Dessa spår var utomordentligt
noggrant frästa,  så de passade exakt ihop och höll delarna
till varandra. Alltså vevaxeln hölls på plats av de frästa jacken
och låstes av den motsatt gängade hylsan på insidan.
Bättre med kul/rullager än med glidlager.

 

Huvudvevstake och hjälpvevstake i en V-motor

 

 

Så här elegant löste de innovativa ingenjörerna
i Italien på 30-talet upphängningen av vevstakarna
på en V-motor.

Det blev dock ingen hit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Okategoriserade

HÄNG MED MIG BAKÅT STIGEN…

 

 

 

 

 

…när vi träffades och...

 

 

 

 

 

 

 

…flög utan restriktioner.

Tänk så enkelt det var innan pandemin…

Det var bara att resa, träffas och flyga.

Vi hade det bra då och vi kunde inte föreställa oss,
vad som kunde vänta oss i framtiden.

Jag fann lite bilder från StorsegelMeetinget 2016
på den klassiska platsen Ålleberg.
Se ingressbilden på Osthanget.

Som jag längtar tillbaka dit ! Jag ser fram emot
nästa storsegelmeeting med mycket förväntan.

Vad man än säger…stora modeller flyger vackert.

Jag blir full av beundran, då jag ser storseglare
flyga.

Att se en storseglare kurva i termiken över Ålleberg
väcker många minnen hos mig från mitt eget
fullskalasegelflygande. Allt kommer tillbaka ur
mitt minne.

Detta är ett av skälen, varför jag besöker IGG:s
meeting på Ålleberg.

Hoppas vi får uppleva ett meeting där 2021 !

Nu kan du drömma tillbaka till 2016 med kanske
lite  inspiration från mina bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Dagens snespark

SKYMTAR VI ETT LJUS I MÖRKRET…

 

 

 

 

 

…vi som är under Covid-19 oket…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…när vi blivit unnade lite snö i södra Sverige.

Jag tycker det är lite upplyftande, då marken under
denna dystra och mörka tid lyser upp vår tillvaro
en aning.

Ett snötäcke gör, att tillvaron blir ljusare, vilket i alla
fall påverkar mitt humör.

Vi som bor på norra halvklotet, tror jag, är mer
avhängiga  ljus,  än de som bor söderut.

Det ligger nog i våra gener att längta ljus.

Snötäckt mark lyser upp min tillvaro i fall.
Livet blir lite lättare att föredra, än då det är
dystert grått.

I pandemins tider är det många, som har det svårt.
Många äldre, som under iakttagande av de regler
som är utfärdade, de känner sig och är isolerade.

Alla äldre har  inte bil, så de kan inte komma
någonstans,
utan de är dömda att sitta hemma.

Åka buss eller tåg nu när smittan sprids ohejdat…aldrig i
livet. Den risken tar jag och de äldre jag känner inte.

Vi,  som tillhör olika riskgrupper går och väntar på
vaccinering.

Men vad händer i Sverige med vaccineringarna ?

Det händer ju inte mycket…en fungerande vaccinering
är väl det, som nu verkligen borde lysa som en hoppets
blinkande stjärna…

Klarar inte myndigheterna av att administrera vaccinering ?

Varför går det så sakta ? Klarar man inte av att vaccinera
befolkningen, då måste kompetens hyras in.

Kan vi hålla val i landet vart fjärde år, måste vi väl kunna
vaccinera och administrativt hålla reda på vilka,  som ska
vaccineras och vilka som tillhör riskgrupper ?

Jag kan inte påverka,  hur det vaccineras, men jag är
förbryllad, varför  det inte går fortare.

Dock har jag lärt mig,  att i Sverige kan vad som helst
hända.

10000 har avlidit i Covid-19 och Tegnell säger, det är
i underkant.

Vem är ansvarig för dödsfallen på våra äldreboenden ?
Inte är det Tegnell.

Utan det är han,  som är ledare för landets regering.

I dag for jag en sväng och tog några bilder på hur
vårt vinterlandskap ser ut i Halland.

Häng med och håll ut !