Kategorier
Airshows Flyghistoria

MFC TARP FLUGTAG 2015 DEL 5/8

 

 

 

Militära och civila 30-40-talsflygplan.

 

 

 

47-_DSC2930

 

 

 

Varje år har man alltid fått se stora modeller av WWII flygplan.

Jag minns stora FW-190 och Hawker Seafury som var 2.5-3 m i spv.
Även i år fanns det skalamodeller som inte bara såg bra ut, utan
de flög också bra.

Speciellt vill jag framhålla en Do-19 som piloten flög sakta,
lågt och nära inpå sig och publik, så man hela tiden fick en
känsla av att åka med.

En Fw-190 var fin, men inte i klass med vad jag sett tidigare här.
Det kan bero på att den troligvis inte var klar.

Ägaren/piloten och byggaren berättade hur han byggt modellen,
genom att först åka till Laatzen utanför Hannover och gjort en
3-D laserscanning av den Fw-190 som står uppställd där.
Då kunde han vara säker att ha alla mått korrekt.

Efter en tredimensionell uppmätning tillverkade han en
träplugg, som han använde att forma plåtarna som planet
är uppbyggt med.

De var ett team som gjort jobbet och sammanlagt hade
man lagt 13 månader och varje dag 4 timmar på arbetet.

Han uppskattade att hittills hade man lagt 3500 mantimmar.

Respekt.

Han som flög Dc-3 och Spitfire var en dansk, som är en trogen gäst
på Tarps Flygdag.

Han flyger hellre än bygger skulle jag tro för han var aktiv i luften.
Man kunde se på hans modeller de var mycket flugna.

Vidare var där en fin liten Ju-52 som var eldriven. Jag tror,
men jag är inte säker, att det är en så kallad färdigmodell.

Skit samma, den var fin !

Här kommer bilder som jag lovat.

 

 

SONY DSC

Den danska Dakotan förbereds för start…

SONY DSC

…men den har svårt med kurshållningen i starten…

SONY DSC

…men med ett nödrop…kom han upp.

SONY DSC

SONY DSC

Planet utrustat med två 4-taktare som gick synkroniserat och gav ett härligt ljud.

SONY DSC

En av de första gångerna jag besökte Tarp såg jag en likadan, fast större modell
gå i backen med musik…om man kan kalla en totalsmäll det..
Startade med dåligt drag i motorerna, efter lättning på 10 m höjd
drog han in klaffen, kärran snappade omedelbart och gick rakt ner i asfalten.
Sen fick han sopa upp veden.

SONY DSC

Nu kommer det landning och jag tycker mig se för hög fart,
han känner sig tvingad, att flyga kärran ner i banan…

 

SONY DSC

   Piloten trycker ner sin kärra. Då man landar en Dakota
är det viktigt att få ner stabben i  marken fort.
Med överskottsfart vid en landning
i hög fart är det problem.

SONY DSC

SONY DSC
                                             Till slut fick piloten ner stjärten och kunde andas ut.

Hur vet jag det ? En pilot med tusentals timmar
på Dc-3 har berättat det.

SONY DSC

      Nu flyger samma pilot sin Spitfire.
Spitfire,  som enligt min uppfattning, är ett av de vackraste flygplanen.

 

SONY DSC

                                                                                    Gammal och ny propellerteknik…

SONY DSC

Modellen flög bra, men det såg lite tung ut, fast jag tror inte, den var det egentligen…

SONY DSC

Man ser att den typiska undersidan i nosen upp mot propellern inte
stämmer på grund av modellmotorns silhuett.

SONY DSC

 

SONY DSC

En Dornier-17 även kallad “Den flygande blyertspennan”.

SONY DSC

Det mest lättfotograferade planet, eftersom piloten höll det nära publiken hela tiden.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

 

 

 

32-_DSC2530

 

33-_DSC2539

“För Fäderneslandet”

34-_DSC2610

 

35-_DSC2611

 

 

54-_DSC3485

Piloten bara tankade, slog igång och flög ett flertal gånger.
Jag frågade hur han tyckte modellen flög och han svarade:
“Den flyger som en nybörjarkärra”!

Jag såg honom aldrig röra nålarna på motorerna
eller något annat mellan flygningarna.

36-_DSC2912

En Fw-190 A8

37-_DSC2913

                                                 Skam till sägandes har jag inga bilder då han flög…om han gjorde det…

38-_DSC2915

Att lägga märke till är klyvklaffen.
Hade allt varit riktig,  hade kylutsläppen på motorn varit öppna
vid tomgångskörning, 
så motorn fått adekvat kylning vid markkörning.

39-_DSC2918

Piloten kollar…

 

 

41-_DSC2920

 

42-_DSC2922

 

43-_DSC2925

Det som krävs.

46-_DSC2929

Fw-190 A8

 

 

51-_DSC3296

Vingen underifrån Fw-190

52-_DSC3299

Ställmekanism, som funkar som förebildens. Men rökar piloten…?

Han skulle haft en skalafimp eller  ?

53-_DSC3302

Hjulschaktet där vingbalken skymtar.

Se en renoverad Fw-190 A8 här.

55-_DSC3674

En pågående instrumentbrädeuppbyggnad Fw-!90

56-_DSC3675

Huv/vindruta.

49-_DSC3292

Ju-52 eller som den kallades i Tyskland Tante Ju.

1-_DSC3377

50-_DSC3293

Flyger fortfarande i ganska många ex.

 

 

 

 

Det kommer mera.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.