Kategorier
Dagens snespark

ATT SPRIDA EN POSITIV KÄNSLA FÖR MODELLFLYG…

 

 

 

 

…är ett av mina huvudsyften med min blygsamma blogg…

 

 

 

Digital StillCamera

 

 

…detta och mitt måtto att min blogg ska handla om “Flygkultur“, det är vad
det handlar om för mig.

Kanske du undrar, varför håller han på och skriver om sitt flygande på
diverse ställen, som han gjort kanske tusen gånger förut ?

Jo, jag vill berätta om den glädje, spänning och nya erfarenheter jag får,
var gång jag är ute och flyger.

Det är så gode besökare, att det händer alltid något oväntat,  som kryddar min
flygtillvaro !

Det behöver inte vara knutit just till själva flygandet, utan det kan vara,  vad som
helst.

Att det oväntade inträffar,  är skeendet som gör mitt modellflygande och 
mitt eget liv spännande och förväntansfullt ihop med mina andra intressen..

Som sagt,  jag vill,  ni ska få en känsla för  modellflyg i olika former.

SONY DSC

     Tänk om vi fått 500 nya ungdomar till vårt modellflygargäng varje  år…

Kanske jag när en förhoppning, att någon kan bli inspirerad att återuppta
modellflyghobbyn eller börja med det, på grund av mina äventyr och inlägg på
min blogg…

Har jag fått en enda att göra det, känner jag,  jag blivit rikligt  belönad för
nästan 2000 inlägg på bloggen.

Jag vill presentera positiv, kalla det propaganda, bra vibbar eller vad du vill
om  modellflyg och det,  som hör till ämnet.

För sakens skull kollade jag inläggen på ett svenskt modellflygforum
häromdagen….

Låt mig säga det var mest jämmer, klagan,  felletande,  hårklyveri och
diskussioner som deriverat
sig långt från kärnfrågan:
Hur får vi fler intresserade av modellflyg och hur
behåller vi de aktiva ?

Om jag fann något positivt…your guess is as good as mine.

Än en gång så undrar jag,  hur många av dessa foruminlägg
enligt ovanstående
har skapat  inspirationen och incitamenten,
så att någon tog steget och blev modellflygare ?

Jag vill,  att då man hör ordet  MODELLFLYG, eller ser modellflyg
utövas, då  ska  det frammana positiva associationer och känslor
hos lyssnaren och betraktaren !

SONY DSC

Pär Lundqvist representerar,  med denna scratchbyggda Lunak i balsa,
den klassiske modellflygaren och byggaren.
Tror ni,  han upplever flygglädje ,
då han startar sin modell på hanget ?

Vi måste som enskilda,  vara marknadsförare för vår hobby !

Modellflyg i dag är något i mångt och mycket väsensskilt, från hur det var,
då jag började flyga rc 1972.

Då, Taxi, Westerly, os .35,  Bostic Epoxielim, Futabas nya servoförstärkare 1974,
Deak DKZ-celler från Elfa,  27 mHz radio, Valter Johansson,  en sorts servo,
vitlim och tvättklämmor..

Nu….elmotorer, ca-lim, färdigbyggt, LiPo, elektronik och telemetri,
RPV, GoPro, helikopter för 700 spänn med radio…och som flyger bra osv.

En som vill bli modellflygare, han eller hon kan börja omedelbart. Det blivande
modellflygaren behöver inte sitta
och bygga i en månad på en Taxi,
före han kan bli luftburen.

Allt har handhavandemässigt blivit enklare och säkrare.

Förstår du, äventyret modellflyg kan för nybörjaren börja omedelbart,  alltså NU.

SONY DSC

Låt oss säga att denna segelmodell är en representant för nutiden.

Ska vi lyckas fånga upp intresserade,  måste vi inse,   vi lever i 2016
inte 1976 eller 1986.

Det som var bra 1976 är historia i dag.

Detta borde få stor inverkan på vår egen  attityd och på förbundets
policy. Svårt ?
Säkert och det kräver människor med kraft och visioner,

som kan genomdriva,  det man föresatt sig och det som ska vi ska ha som
mål för verksamheten.

Hittar vi sådana starka och hängivna människor  i dag ?

Vi ska tala om,  tekniken inte längre sätter gränser för oss.
I dag är nästan allt realiserbart,  vilket ger oss oändliga möjligheter.

Vi ska tala om,  att inom modellflyget kan vi tillfredsställa alla våra särintressen,
vare sig det gäller teknik, elektronik, mekanik, flygning eller bygge.

Vi ska tala om, det finns plats för alla.

Vi ska tala om, modellflyg är upplevelser i verkligheten .

Ja, detta är bara en liten  fundering från en flygare.

3 svar på ”ATT SPRIDA EN POSITIV KÄNSLA FÖR MODELLFLYG…”

Kollar lite då och då din sida och det är fantastiska bilder du lägger ut. Just den här sidan där du talar om positiv känsla för modellflyg och en ökad tillströmning av ungdomar gör mig berörd. I synnerhet av den anledningen att första bilden är på en Blue Phoenix. En modell jag konstruerade för exakt 35 år sedan (1981). Tack för din fantastiska sida och även kommentarer till respektive bild.

Hoppas nån gång framöver få kunna vara med på Oldtimer-SM och tävla med både Cikada och Blue Phoenix. Snart pension så man får ställa in sig på en aktivt modellflygande.

Med vänliga hälsningar

Leif Ericsson

Hej Leif,

ja vi träffades ju i Halmstad och senare i Rinkaby för ett par år sen.
Roligt du gillar min lilla blogg.
Precis som du säger, jag vill sprida positiv information om vår hobby !

Blue Phoenix….en mycket välflygande modell !!

Men du skulle kunna rita en Blue Phoenix II.

Med lite tunnare profil.Tunna av befintlig profil 2 mm vid rotsprygeln
till 1 mm i spetsen.

Vanlig vingfastsättning med rundstav genom kroppen.

Lite högre och smalare fena.

Större sidoroder, med större yta närmast kroppen.

Hälsningar

Mats

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med Leif för jag skulle vilja ha tag på en ritning så att jag kan bygga mig en Blue Phoenix. Nu när Hobbyträ går på lågvarv så går det inte att komma över någon byggsats. Jag jobbar med professionella ritningsmaskiner så det vore guld om jag kunde få låna ett exemplar om det behövdes.

Kontakta gärna mig!
fredrikwerg@comhem.se

// Fredrik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.