Bilder från tidslinjen.
En ny packe bilder tagen rakt ur min laddning. Den enda
ordning det finns med dessa bilderna, är att de ligger
tidsmässigt i ordning.
Här kan du se de utomordentligt fina och estetiskt tilltalande starterna
Kurt Strömdahl utför assisterad av sin fru.
Mer eller mindre vettiga kommentarer av mig under bilderna…
om du hittar tokigheter, som jag som obildad friflygintresserad
skrivit, var snäll och rätta mig med exempelvis en kommentar
längst ner på sidan.
Björn Källman med sin “Tern”.
Tern lite närmare
Kan detta vara en “Flax II” .
Nordost
Vid denna tävlingen fick jag veta att BilTema säljer
en hyfsad kikare med pejlkompass för 1000 spänn.
För friflygaren ett viktigt redskap.
tillhör Andrea…
Ingvar Nilsson förbereder
Ingvars modell.
Fredde
Ett gryn som slappar lite…
Andrea flyger fram under en hämtning…
Anders Sellman marscherar målmedvetet på…
Göran vid sin bobuss.
Kullen som hyste min vindvisare. Videoband suveränt som streamer.
Inge och Göran.
Ingvar fundersamt betraktande sin Slingsby Cadet.
Fredde släpper…
…modellen till dess eget flygliv.
Andrea justerar stabben.
Där startkorten lämnades.
Ordnung muss sein !
Görans modell.
Ingemar Knif.
Varför tänker jag på Albert Engströms böcker
om folket i skärgården, när jag ser denna bilden?
Hans Karlsson som ankare av modell.
Korda 37, alltså en konstruktion 79 år gammal,
byggd och flugen av Hans Karlsson.
Sten förbereder sin Contestor
Lite brådis nu…
Nu ska vi bara ladda power in i motorn.
Hoppas motorn inte flyger i bitar…
Iväg nu, säger Sten.
Contestorn klättrar.
Är det Lars modell ?
Här kan ni förstå, hur en frihjulande propellermekanism fungerar.
Kurt Strömdahl packar in power i gummit…
…på sin Cyklon.
Det gäller att skydda modellen om motorn går amok.
Är modellen konstruerad 1953.
Kurt med sin depåchef, hustrun, som gör ett förtjänstfull jobb,
Det finns ingen som gör…
…så estetiska starter…
…som Kurt !
Taifun
En estetisk modell , minutiöst byggd av Hans Karlsson.
Jag får lite Markku Tähkkäpä-vibbar, när jag ser bygget.
Kurt med sin “Sluka”
Här ställer han timern.
Minns ni jag skrev, att Kurt gör de mest estetiska starterna …
Som en början på ett Pas de Deux.
Där den ena parten är Kurt och den andra hans modell.
Nu sveper Kurt iväg kärran i en mjuk rörelse.
…väl inövat sen många år…
Där satt den…starten.
Ingvar Nilssons högkvarter under Rinkabytävlingen.
Läs hans kommentar i kommentarsfältet nedan.
3 svar på ”SM FÖR FRIFLYGANDE MODELLER I OT-KLASSEN RINKABY 2016 (DEL 9 )”
Tack för massa fina och intressanta bilder!
Sista bilden här är mitt tält som fanns på samma plats under hela tävlingen tills jag åkte hem.
Fotot är nog taget under tiden jag var och letade efter min Slingsby vars låda syns i tältet utan sin modell. Den flög 67 sekunder och kom en bra bit bort…
Delvis skymd finns Andrea Hartsteins fina och välflygande Lacey.
Praktiskt tips: Den rosa portmonnän eller vad det är tänkt att vara är för pennor och startkort och stoppur. Lätt att hitta i gräset
Och –
Lilla Friflygcupens deltävling på Brattforsheden 27 augusti – SOLSTATRÄFFEN – är inställd. Det går inte att få besked från länsstyrelsen om det är OK eller inte att ha friflygande modeller. Fältet skall bli museum och återställas till skick á 1945 och varken modell eller fullskalaflyg kommer att få utnyttja fältet fortsättningsvis. Inge vet mer om detta.
Bästa hälsningar / Ingvar SWE-60764
Hej Ingvar,
just kommentarer som din här ova, är vad som är uppskattat av besökare.
Alltså information om motivet.
För frågan betraktaren ställer sig är ofta:
Vad har man det till ?
Keep ém coming !
mats
Hej, alla oldtimerś!
Tusen tack för Mats igen, om väldigfina bilder, och alla de andra för fint sälskap.
Jag tittade en gång tyskarnas sidor om vintageflygning.
Den hette där: Freunschaftsfliegen, och jag tror, att dom tävlar inte alls.
En man drar allas modeller up, med cyckelvinsh, och flygaren styr den ner,mit radiostyrd kurvroder.
Jag acksepterar nog bättre våran typ tävlande, med måttliga maxtider, men jag vill inte ta tävlandet på full allvar, ännumera.
Lagom är bäst, eller hur sade de gamla kloka förr i världen.
Mottlighet är bara så svårt. För mycke är för mycket, men lagom käns för litet, så brukar det gå, för mig ändo.
Den liten aluminiumtriangeln bakom Seling-timern är bara startknapp.
Det är bättre att ha modellen styvt i handen, när man kastar,än med den original knapp i timern.
Den vita plaststickan para håller timern stängt, när man startar motoren.
Aspjut:
Vi, som är brist-tidens pojkar, ( 1945…), har lärt, att spara på.
Med min hemmagjord svenska, tänkte jag, att haapa är asp, och keihäs heter spjut.
Men, varför nu använda två gånger de samma bokstäver efter varannan?
Så sparade jag de andra A+S.
Jo,De gamla kloka brukade säga: när man är ung, måste man spara, att när man blir gammal, har man nånting kvar, att spara på.
Nu i vår nollräntornas paradis, är det nog just tvärt-om?
Matti.