Kategorier
Motorsport

FALKENBERG CLASSIC-2016

 

 

 

 

 

Lite detaljer från depån Falkenberg

 

 

 

 

 

1-_dsc2573

 

Jag tycker,  det är mycket intressant att gå runt i depån
och studera de olika sätt,  man tacklat tekniska problem
och vilka lösningar,  man kom på.

Dessa bilarna byggdes långt innan CAD eller CAM fanns,
så ofta blev det Trial and Error metoden,  som gällde.

Lösningarna som jag såg det var kluriga och man gjorde det
absolut bästa av situationen.

Här kommer lite bilder med mer eller mindre kloka kommentarer
av en bilnovis…

Säkert har jag skrivit fel, men då får ni rätta mig.

Hoppa in !

01-_dsc8564

02-_dsc8594

Kolla fjädringen….vajern över bryttrissor till bromsoket..
ingen hydraulik här….undrar hur man justerar hjulinställningen…

05-_dsc8627

Innan skivbromsarna kom,  gällde det att ha så stora trummor som möjligt
för att kunna få stopp på härligheten.

03-_dsc8614

Handbroms på en racerbil…sådana handbromshandtag
hade man på stadsbussarna i min hemstad 1955.

04-_dsc8624

6 cyl inlinemotor. Avgassystemet krävde mycket krökning
och svetsning.
Jag kommer att tänka på en 18-cylindrig
dubbelstjärnas avgas
manifolders,  när jag ser detta.I

SONY DSC

Som denna Wright-motorn till Skyraiderplanet. 2300 bhp !

07-_dsc8654

Drivaxlarna är av  modellen kraftiga

10-_dsc8691

Framvagnen med kylflänsar på trumman till bromsarna.
ser mycket stabilt ut även med sin bladfjädring.

11-_dsc8703

Framvagn på en modernare monoposto.
Här finns fler justeringsmöjligheter.

12-_dsc8711

Jag tycker detta ser ut som en VW-framvagn…

13-_dsc8715

Tejpen på ratten….är det för att föraren ska komma ihåg växellägena ?

15-_dsc8775

Det vi åldringar minns…Volvo B18-B20.
Är det en ventilhuskåpa från Comfort Racing ?

16-_dsc8791

2-takt….7000 varv i minuten…

17-_dsc8800

Att höra 4 Saabar komma med 7000 varv samtidigt…en översinnlig upplevelse !

18-_dsc8815

19-_dsc8818

Tre cylindrar är ju bättre än två….

20-_dsc8820

Alla min nostalgivibbar drar igång då jag ser detta.
Mina tankar går till min racinggröna Amazon 123 GT direkt.
Som hade hyvlad topp, Iskendrian vass kam, dubbla Weber,
hemsvetsat extraktorgrenrör, Mahle smidda kolvar och annat godis.

Ok, tiderna kommer aldrig tillbaka, men man får drömma….

21-_dsc8824

Stromberg förgasare…om jag inte minns fel.

23-_dsc8844

En klassisk 1000 cc motor…

24-_dsc8853

En B18 med kläm i.

25-_dsc8863

Undrar om motorn satt i en……?
Staget tvärs över motorn är för att styva upp karossen.

26-_dsc8872

Ford Capri
Jag minns Bosse Emanuelssons Capri.
Det var innan han började ägna sig åt hästar.

28-_dsc8877

En FII motor…

29-_dsc8905

En Austinmotor i tidstypisk lackering.

30-_dsc8906

Inget billigt inte….

31-_dsc8907

Färgen i motorrummet är nästan samma som motorerna i stridsvagnen
Centurion hade,  då jag gjorde lumpen,  eller som det hette på militärspråk strv 102.
Motorerna var ju Rolls Royce Meteor,  27 liters cylindervolym 650 bhp.

32-_dsc8911

Enkel lösning för drivning av fläkten…

33-_dsc8912

34-_dsc8915

En av förarna berättade,  att det var problem med kolvarna på Saab.
Då knasterna för kolvringarna lossade…
Varför använder man inte Dykes-ringar i stället ?
Kanske inte är bra på tvåtaktare…

36-_dsc8945

En klassisk fälg.

42-_dsc1489

43-_dsc1505

Fiat med drag i….

44-_dsc1512

GT 40 replikabil

46-_dsc1519

Auto Union 1000 S

47-_dsc1522

DKW/Auto Union 1000S, en av de fulaste bilarna, om jag vågar skriva det…

48-_dsc1532

49-_dsc1538

50-_dsc1545

Porsche är ju alltid Porsche oavsett ålder.

51-_dsc1549

Cortina Lotus. En drömbil för oss som var 18 år 1966

54-_dsc1570

Innan monocoquernas tid var det  rörram som gällde.

55-_dsc1573

Cooper byggde inte bara motorer och bilar utan även växellådor.

56-_dsc1576

Så här såg det ut i början av 60-talet.

57-_dsc1579

58-_dsc1583

59-_dsc1585

61-_dsc1597

Kolla wiren som aktiverar bromsen….bryttrissorna och låsningen av wiren…

62-_dsc1600

Så här låser man centrummuttern på en Bugatti.

63-_dsc2556

Spetsteknologi med mittmonterade trumbromsar för att minska ofjädrad vikt.

66-07-_dsc8643

Man ska ha varselljus , då man tävlar på bana eller ?

67-08-_dsc8646

Jag gillar denna typ av instrument.

   Det kommer mycket mera bilder !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.