Fint väder, bra stämning och fina flygningar.
Det upplevde vi som tagit oss till Kungsbacka Modellflygklubbs fält
döpt till “Inlanda”.
Som vid alla tillställningar utomhus är modellflygmeetings beroende
av vädret.
Vi hade tur. Det var växlande molnighet, inget regn och ca 20 grader varmt.
Det kan man inte klaga på.
Jag tog massor (2500) pics av träffen och jag kommer att redovisa efter hand
jag editerat.
Först tänkte jag redovisat allmänt från träffen, men för att i någon mån
belysa vad som symboliserar själva grundidén med att vara just
modellflygare och byggare vill jag börja med ett annat inlägg.
Den som personifierade detta på ett bra sätt, var Hannes Illepe
från Kungsbacka.
Han hade förutom sin modell, en Weatherman också byggt sin motor.
Motorn var en kopia på en Mills 1.3 cc diesel byggt efter originalspecifikation.
Hannes hade använt moderna maskiner som 3D-skrivare för att printa ut förlagan
för gjutformen till vevhuset. Vevhuset var av aluminium och var sandgjutet.
Det måste innebära en särskilt känsla att bära ut en modell med en hembyggd
motor, som i sin konstruktion är mer än 70 år gammal till den första tävlingen i
speed.
Jag tog lite bilder, som inte tarvar så mycket kommentarer, utan
Hannes ger uttryck för vad han upplever.
Hoppa ombord och flyg med !
Häng på låset, det kommer mycket mer bilder från Kungsbacka !
Stolt motorbyggare, Hannes.
Den svarta detaljen är 3D-printad, den blanka är det först gjutna vevhuset.
3D printing kommer att revolutionera vår hobby.
Så här ser en egentillverkad Mills 1.3 cc diesel ut, när Hannes är fabrikören.
Fördelen med en diesel är, att man kan dra upp den ur fickan och starta med en flipp.
På väg ut till första starten.
Motorn inte rätt maxad…
Nytt försök…
Men nu kan Hannes utbrista “Fly baby, fly !”
Efter premiären och en 5. placering i Weatherman Vintage Speed.
2 svar på ”SMOS LINFLYG OCH MOTORTRÄFF I KUNGSBACKA”
Tack för fina foton på Weatherman! Ja detta är en underlig linflygmodell som har såväl V-form och saknar tippvikt (en linstyrd modell brukar ha en motvikt på c:a 28 gram för att balansera ut linornas tyngd). Man kan se detta på Mats foton att innervingen hänger litet vilket innebär att det blir sämre sträckning av linorna eftersom modellen liksom vill kana inåt. Går det fort så har detta ingen betydelse men som just denna ursprungsmodellen av Weatherman som just hade en Mills 1,3 cc diesel så är linsträckning ett problem – särskilt om det blåser.
Ja det var ju litet surt att Hannes skulle klå mig med sin egenbyggda Mills-replika – jag flög en äkta Mills.
Nästa Weatherman tävling blir på samma plats den 16:e september i samband med Västkustträffen – en klassisk Storstunt-tävling som brukar ha deltagare från hela Norden.
Bästa hälsningar // Ingvar
Fina bilder och bra text!!!!