…är de duktiga stuntflygarna …
…Ove Andersson, Sveriges meste Mästare och Alf Eskilsson.
De visade sin imponerande förmåga att flyga en linkärra vid
meetinget i Kungsbacka.
När man ser dessa proffs flyga, blir jag djupt imponerad.
Man flyger rörelser, som jag tycker, man inte borde kunna.
Men det är, för jag är en förstockad radioflygare.
Då Alf med sin Nobler dyker rakt ner mod marken
för att under sista metern under bråkdelen av en sekund
övergå i planflykt, då tänker jag: Hur hänger piloten med ?
Detta flygande kräver blixtsnabba reaktioner och genuin
erfarenhet. Samtidigt som piloten måste bevara sitt lugn
och hålla huvudet kallt.
Då Ove ska flyga, ser man han är ett fullblodsproffs
på linflyg.
Han har fina flygplan, han har ordning på sina grejor
och han följer sina rutiner under förberedelser och
flygning.
Frågan, som väl ingen kan besvara, är hur många
varv Ove har snurrat i lincirkeln under ett mer än
50-årigt modellflygliv ?
Det blir några varv. Hans perceptioner och balans inte
minst måste vara skärpta maximalt, för han ska kunna
genomföra ett flygpass med den precisionen han besitter !
Ove berättade, han ska bygga en semiskala? av
en Mustang P-51B, vilken var en kärra, som nödlandade
i Sverige under kriget.
Vi som studerat Oves byggen, kan förvänta oss något
riktigt fint, det är jag övertygad om.
Alf är en eldsjäl för linflyget och jag fick honom
förra året att montera en av mina Mobius videokameror
på modellen, då han flög, för att ge betraktaren en aning,
om hur det är att flyga stunt.
FIlmen la jag på YouTube och många har sett på den
och bäddat in den. Klicka på länken, så kan du också
kolla Alf, då han hanterar sin stuntmodel i lincirkeln.
Jag vill framhålla än en gång, att det är svårt att plåta
en stuntmodell i luften, som gör rättvisa åt piloten.
Därför vill jag gärna ha med något av miljön,
för att ge en bild av relationen mellan modell och
omgivning.
Jag lyckas inte alltid, men spänn fast dig i stolen,
ta om det behövs ett sjösjukepiller och flyg med Alf !
Jag kommenterar inte bilderna för jag hoppas,
de ger en levande bild av de två piloterna och
deras hobby !
Piloten och hans modell…
Noli turbare circulos meos !
Ares är son till Zeus och Hera. Han kallas för krigets gud,
men egentligen är han stridens och blodtörstens gud.
Stuntmodeller försedda med klaff kopplat till höjdrodret,
för att öka modellens vändbarhet i loopingplanet.
Ser du…lite höjdroder och noshjulet har just lättat.
Förlåt en okunnig, men är detta en “Chevelle 2000”, som Ove flyger ?
Alf flyger sin “Nobler”. En synnerligen klassisk modell.
Ett svar på ”LINFLYGETS EKVILIBRISTER”
Hej!
Jag rabblar upp namnen på Weatherman-gruppbilden i posten som kommer medanför denna…
Stående från vänster:
Göran Olsson, rutinerad speedflygare och internationellt känd, inte minst för sin allomfattande hemsida som börjar: My initials are GO Göran har kommit ända från Stockholmstrakterna – MFK Red Baron.
Anders Hellsén, Stuntflygare (F2B) som haft en liten paus i stuntandet men som åter är mycket aktiv inom linflyget. MFK Snobben ligger i Blekinge
Ingemar Larsson, internationell domare i lin-combat (F2D) bosatt i Vänersborg. När han inte är ute och reser i vida världen så kommer han till Kungsbacka och sätter nya rekord. Flyger även Minispeed, Semi-speed, ja det mesta som går fort…
Kaj Johansson, västeråsare som brukar synas tillsammans med Ove Andersson
Johan Larsson, har sopat mattan de flesta combatflygare i Norden och en massa juniormästerskap. Bor i Göteborg numera sedan han passerat juniorstadiet. VÄnersborgs MFK
Ingvar Nilsson, jag själv, mångsysslare. Flyger även friflyg med gummimotor och segelmodeller. Tillhör det absoluta bottenskiktet i alla tävlingar.
Ingvar Niklasson, motorbyggare, flyger mest radio, men flyger även sin hembyggda Mills i klass 1. Kungsbacka.
Emil Palm, lovande stuntflygare, junior bor i Lindome
K N Ä S T Å E N D E från vänster i bild:
Torbjörn Lundgren, MFK Snobben i Blekinge. Jag vet inte mycket om Torbjörn men han är en jäkel på att tanka – tror han flög 30 varv extra… eller kanske ännu mer. Alltså – det är väldigt retligt att om man skall flyga 9 varv och motorn stannar efter 8,5 varv…
Micke Palm, vår startramps anfader, Bor i Lindome. Stuntflygare (F2B). Mycket aktiv
Sven-Erik Martinsson, Fjärås (ja alla pepparrötter kommer därifrån) litet söder om Kungsbacka. Mångsysslare som alltid är med och hjälper till. Sven-Erik brukar fixa kaffet… vill minnas att han även kört lin-båt för jättelängesedan.
Kauko Kainulainen, AKMG Göteborg. Har flugit stunt i många år, stor kännare av Juhani Kari som var mycket framgångsrik Stuntflygare. Kaukko lämnar inget åt slumpen – ytterst noggrann, vet mycket om motorers portning.
Ola Lindgren, Kungsbacka, har ett förflutet med litet större motorer… mycket aktiv och vill gärna att vårt fält skall vara välklippt och lägger mycket tid på att gräsklipparna fungerar.
Bästa midsommarhälsningar // Ingvar