Kategorier
Motorsport

FALKENBERG CLASSIC RACING 2019 DEL I

 

 

 

 

 

Bilder klassiska racerbilar Falkenberg 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

Motorsportens enda tillställning som jag vill delta i
som åskådare, det är Falkenberg Classical, vilken
avhålls varje år i september på Falkenbergs Motorbana.

Träffen, jo jag kallar det en träff, även om det är tävling i
botten är mycket trivsam och har i sig en stämning, som
gör, att man gärna åker dit.

Att spankulera i depån och prata med förare och mekar,
som i regel är av stadgad ålder,  är intressant och man finner,
att man har många gemensamma beröringspunkter och
upplevelser.

Bilarna man tävlar med är i stort 1930 – 2000…ungefär.

Du blir förvånad, om du ser,  hur man kör med dessa dyrgripar…
En 1960 års formelbil kan betinga ett värde på 1.000.000 kr !

Men oavsett det så kör man,  så det glöder !

Jag kommer att presentera ett par inlägg med statiska bilder,
alltså bilder från depå och allmänt och därefter 3-4 inlägg
med tävlingsbilder
från Falkenberg Classic 2019.

Bilderna har jag tagit ur den okunniges perspektiv.
Det vill
säga,  jag vill bilderna ska vara beskrivande och förklarande.

Kommentarer under bilderna är mest mina kuriosaanmärkningar,
för jag vet,  att mina besökare besitter oändlig kunskap
om dessa bilar…

Jag tog en stor mängd bilder och mitt problem var att
sovra
i materialet.

Som  vanligt om någon vill ha någon ha bild eller bilder
i full size,
maila mig så skickar jag free of charge.

Kommentarer och rättelser tar jag emot med glädje.
Längst ner på sidan finner du: “Leave a comment”.
Klicka där så kan du kommentera !

Min kontaktinfo finner du här.

Nu kör vi igång med bilder !

 

90 år en respektabel ålder. Lika gammal var racerföraren
Erik Berger,  då han körde på denna banan med sin Escort !

Denna Formula Junior har väl ett värde som motsvarar två nya Volvo personvagnar…
Så här ska en riktig racerbil se ut. Inga vingar, spoilers eller ducts !

Växelspak i en formelbil från ca 1960…inga rattpaddlar här inte.

En formelbil från tidigt 60-tal. Kolla bladfjädern  !

L-G Sjöbergs backspeglar som håller koll,  på de som är bakom….

Kan tänka mig att stagen till bakvagnsupphängningen
inte kan köpas på Biltema…

Just…L-G Sjöbergs bil.

 

En ung pojk som kör sina racerbilar, Lars Göran Sjöberg,
 Swebe Cooper och  Cooper T 59.

Nu kommer ett antal motorrum till beskådning.

 

Y-länkarmar i pressad plåt ?

Jag gillar motorns gröna färg. Klassiskt

Marcos en vacker bil med tidlöst utseende.

Det finns mycket professionalism i Classic Racing…
…vem var kommer  alla pengar från…?

Austin Healy. 3 dubbelportade förgasare. Dyr mekanik.

Det är inte billigt att köra klassisk racing …

…men är du entusiast är du beredd att försaka annat för din hobby !
Det är väl det som skiljer en Slacker från en Doer ?

Formel V. Med en VW-motor som kraftkälla.

Föraren har tagit sig en stund för inre samling och kontemplation innan racet.

Jaha…så ser det ut där fram på en monopostobil.

Grundläggande instrument. Viktigaste kanske oljetryck.

Björn Davidsson studerar och grunnar på sin Pontiac TransAm.

Den effektfullaste lackeringen…

Mattsvart lackering och fenixröda dekaler.
Perfekt kombination för att väcka uppmärksamhet.

Luftutsläpp från bakre hjulhus. Undrar hur det påverkar turbulensen/laminära
strömningen bakom bilen ?

Luftutsläppet kommer att sugas upp mot  spoilern eftersom trycket där är lågt
och då kan man misstänka,  att vingens funktion och effektivitet påverkas negativt.

Har man airducts och diffusers under bilen blir det ytterligare komplicerat då
utloppet från dessa med dess relativt höga lufthastighet (Venturieffekt) kan
störa strömningen under  bakvingen och orsaka turbulens .

Men innovatörerna har kört en simulation i datorn och fått mätvärden från
vindtunnelförsök, så jag pratar väl i nattmössan.

Fördelen med  spoilers för utsläppsluft enligt ovan, är att det kan minska det
inducerade motståndet på bakvingen. Inducerat motstånd eller lyftkraftsmotstånd
är priset du betalar för att skapa lyftkraft. Motstånd, Cd kostar energi och ska betalas
med mer power från motorn.

Att komma ihåg är,  att en bakvinge förändrar passerande  lufts riktning.
Man kan se det tydligt då en F1 bil kör i regnväder. Då syns hur vingen riktar
om den passerande luften uppåt.

Det är Newtons lag som regerar, vilket gör att  bilen presssas i  motsatt riktning,
det vill  säga nedåt.

Porsche är ju alltid Porsche…

Ganska attraktiv utformning av nosen på bilen.

Ja på 70-talet skulle bilarna i aerodynamiskt avseende se ut så här.

Allt i ett om man är i bilsportbranschen.

Försäljare som säljer nödigt och onödigt…

Denne gossen hade kört från Aachen i Tyskland för att sälja sina böcker och dekaler.

Man kanske skulle sätta i en sådan motor i sin Golf…

Är detta en Ginetta ? Bilen har nog en BMW motor enligt frontmärket.

AC Cobra. Om det är en original…värd en förmögenhet.

En bil som man var sugen på i ungdomens glada dagar.
Men jag  fick hålla tillgodo med min californiavita Amazon 123 GT.

Det blir lite skav mellan bilarna, som synes.

Är du sugen, så varför inte börja  med en “Grålle”.

Denna bilden är på sitt sätt för mig unik. Här finns två bilar,  som har samband med svenska racerförare.
Den första är en March 782, där 78 står för årsmodellen och 2
visar det är formula 2. Ronnie Peterson
omkom 1978 på Monza
i sin Lotus. Innan dess körde han March Formula 3 med en March 693 och sedan
March F2 där han blev europamästare.
Hans F1 karriär inleddes med March 701 i Monaco, där han i
sitt premiärlopp blev placerad som 7.
Bilen bakom, en Lola T 492  är ett derivat av   Lola T280, vilken Joakim Bonnier körde på Le Mans 1972.
Bonniers Lola
hade en Ford Cosworth 3 000 cc V-8 motor. Bonnier fick sladd…i hög hastighet på en
raksträcka, bilen lyfte och
for in i skogen, där den kolliderade bland annat med ett träd. Bonnier dog
omedelbart. Lolans aerodynamiska egenskaper i hög hastighet
kan man kanske idag ifrågasätta.
Man kanske till fullo då inte förstod, hur
Bernoullis Lag påverkade en bil.
Bernoullis Lag = Då hastigheten på en vätska eller gas ökar,
då sjunker trycket.

Lola T 492

Lola T 280 /1972…snart 50 år sedan…vem säger tiden går sakta ?

Du ser de väl utformade avgasrören. Som du vet, finns det
bara två sätt att öka effekten på en Otto-motor.
Det är att minska friktionen eller öka gashastigheten.

Skivorna så nära mitten som möjligt. Allt för att minska ofjädrad vikt.

Ser du förarens blick ? Vad tror du  snurrar i skallen ?

Däck på tävlingsbilar är klibbiga…minst sagt.

 

Det kommer mera så stay tuned !

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.