FALKENBERG CLASSIC 2019 BILDER DEL II

 

 

 

 

 

…å här blir det mer bilder från depån.

 

 

 

Jag presenterar mera bilder från depå och publikområden med
detta inlägg.

Att gå runt i depån är en upplevelse. Här får jag se fina bilar,
kärleksfullt hållna i skick av entusiaster. Jag får träffa
människor som är hängivna motorsport och speciellt då
Classic Racing.

Så mycket kunskap och erfarenhet det finns ! Jag hoppas
innerligt,  att denna kunskap kan föras vidare till nästa
generation racerförare !

Mina kommentarer under bilderna ska du se som en
okunniges små reflexioner. Ta de inte för allvarligt !
Rätta mig gärna om jag talar i nattmössan !

 

Nog med prat, nu blir det bilder så buckle up !

 

 

 

Det kan nog inte vara bättre !

The prancing horse gör ett språng !

BMC Cooper

Att få dessa förgasare att fungera tillsammans…ingen lätt inställning.

 

En 70-tals monoposto…

En vacker SAAB och är den från vårt grannland Finland ?

SAAB Sport. Många grabbars drömbil 1965…

En sådan vacker inredning ! Vem minns inte ratten ?
Jag minns den efter att ha hållt i några träflisor och krokiga aluminiumbitar,
då jag planterade
en SAAB Sport in i en buxbomshäck 1966…

Allt perfekt.

Jämför denna anblicken av motorrummet med en bil av idag….

Saaben fäller upp huven och säger “Goddag”!

Jag bara gillar denna lilla loppa ...

…med dess kraftpaket ?

Jag får sympati för denna bilen då jag ser den på banan .

En förarlegend och mekaniker specialiserad på Fiat Abarth;
Mr Jerry Davis,  sen många år hemmahörande i Halmstad.

Fiat Abarth. Numera återuppstånden och produceras igen.

Jag minns Olof Wijks Fiat Abarth då han spöade Hundkojorna !
Abarthen rörde sig på ett speciellt sätt. Den lufsade sig framåt
på banan lite grann som en småspringande elefant…

Så sant…

Saab herrgårdsvagn. En som det sas, en riktig ” bonnabil”…

Dessa foton visar i någon mån…

…för oss okunniga hur en framvagn är konstruerad.

SAAB 96. Undrar hur mycket en Saab tvåtaktare tillåts varva ?
Jag menar, det finns ju inga ventiler som kan rida ?

Austin A40 Futura. Hur kunde man sälja en sådan bil vid denna tid ?
Jag minns en kompis som i början av 70-talet köpte en Austin Princess.
Han sa,  att om man kallade det en dålig bil, hade det varit ett beröm
utan gräns !

Är detta Göran Tjärnlunds RPB ?

Paulina har i alla fall en kvinnlig färg på sin racerbil…

“Hur ska jag få ihop detta” ?

En klassisk Mustang målad i Gulf Racing färger.

     Ford Vinglia…som den lite styggt kallades.Berämd för sin lutande bakruta.

En liten episod, då jag som grön lastbilschaufför skulle backa min
lastbil efter att ha lossat gods till systembolaget  på en gata i Helsingborg,
för jag skulle kunna
komma ut. Jag kollade backspeglar och jag kollade
spegelbilden i affärens
stora skyltfönster att allt var klart. Jag  backade
3 meter och hör ett krasande
ljud bakom min lastbil. Då jag kollade
backspegeln stod en äldre dam och
pekade på något. Jag hoppade ut och
märkte till min förskräckelse, att jag
backat av  taket i stort sett,  på en
Ford Anglia med lutande bakruta.

Lyckligtvis inga personskador. Föraren hade kört in sin bil   under
överhänget på lastbilen, då det var ont om plats ! Lastbilen hade inget skydd
mot underkörning då, 1965.

Det tragiska var att den stackars ägaren till Anglian just hade köpt den
och var
ute på en invigningstur.

Ingan blev skadad, vilket jag var tacksam för. Jag tror åkaren gjorde upp
i godo med
den stackars mannen med sin Ford Anglia.

Fiat äger Ferrari !

Merlyn, som jag minns sen sent 60-tal som F3 bil.

Princip för en bakhjulsupphängning.

Drivlinan; Motor, koppling, diff och växellåda.

Vem har inte kört Amazon bland oss som är 70 år unga ?
Jag  hade ett antal 122 S och min sista var en 1968 Amazon
123 GT som var californiavit i sin elegans.

4 cylindrig stötstångsmotor ca 1000 cc.

Conny Abrahamsson Ford Escort. Denna lackering såg
jag sist på Picko Trobergs Camaro 70-talet.

Cooper S, på sitt sätt min ungdoms drömbil. Eller ännu hellre en Cooper SS !

 

 

Den snyggaste Alfa Romeon.

Det bästa med Alfa…motorn och växellådan.
Rosten får man som en fri bonus…

En tidig logga för Saab.

Här två sällsynta bilar. En Sonett med fyrtaktsmotor…

…och en Sonett med tvåtaktsmotor.

Vem känner inte igen detta motorrum ?

…Volvo B18/20

Insugningstrattarna till Volvon. Varför avskärmning ?
Ja,  ska jag som okunnig gissa,  är det  kanske för att förhindra
att varm luft ska sugas in i motorn. Med sval luft får du bättre
fyllnadsgrad vilket ger mer power.

Luftutsläpp kylare på en formelbil. Vet du om att
utsläppet ska vara 3 gånger större än insläppet ?

Det är för att få venturieffekt och förbättra kyleffekten
på motorn. Har du tvärtemot, stort insläpp och litet utsläpp
får du luft,  som stannar upp och packar sig.

Förresten, om du inte använder glykol eller liknande i
kylarvätskan, så kommer något som heter “Sideneffekt” att
uppträda.

Det betyder att heta väggar i motorn som ska kylas kommer
att beläggas med massor av små luftblåsor på mantelytorna
och vi vet,  att luft är den bästa isolatorn. Alltså blir det dålig
kylning.

Det viktigaste att blanda i kylarvätskan, är ett medel som
eliminerar ytspänningen. Flygmotorer under WW11 hade
glykol i kylaren av just det skälet. Inte för man var rädd,
motorn skulle frysa i första hand.
Såedemede.

 

 

 

Det kommer mer från depån !

 

 

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.