Kategorier
Segelflyg

IGG-TRÄFFEN PÅ ÅLLEBERG 2022. DEL 1.

 

 

 

 

 

Storseglarträffen på Ålleberg avhölls i helgen och var…

 

 

 

 

 

…gynnad av perfekt väder.

Dagarna började med nästan molnfri himmel, men vid
12-tiden var det 5-6/8 Cu. Alltså bättre kan det inte vara
för radiostyrt modellsegelflyg.

Som utomstående, jag har ingen “riktig” storseglare, min
största modell är 450 cm i spv, tycker jag det fanns många
modeller på meetinget.

Ålleberg får man ju säga,  är ett centrum för segelflyg i Sverige
med tradition sedan de första åren på 40-talet.

Dessutom är Ålleberg en plats, som inte har direkta
problem med sjöbris.

Från Halmstad till Ålleberg är det ganska exakt 20 mil.

Modellerna bogserades upp med kraftfulla bogserkärror av
rutinerade piloter. Det tar max 1-1.5 minut upp till urkopplingshöjd.

En del modeller hade elmotor i nosen.

Modellerna var vackra och fina. Men inte billiga…De ligger i intervallet
20- 120000 kr…

En icke föraktfull del av summan utgörs av elektronik och telemetri.

Dessa stora modeller, upp till 8 m spv, flyger majestätiskt.  De flyger
som ett fullskalaplan i stort sett.

Det krävs en rejäl bil för att kunna transportera modellerna, eller som
Benny Kjellgren gör, han har ett speciellt släp.

Jag tog massor av bilder och jag har editerat ca 300 styck, vilka
jag kommer att publicera efterhand på min blogg och sociala
media.

Vidare tog jag massor av starter och landningar på video.
Dessa kommer till Youtube så småningom.

Här kommer lite bilder med eller utan kommentarer.

Buckle up !

Om du vill se vad jag skrivit om tidigare års
IGG-Meeting på Ålleberg, så kan skriva “IGG” i sökrutan
upp till höger på min bloggs första sida och du kommer att
finna massor av bilder.

Det blir 4 poster till om IGG 2022 på Ålleberg så håll ut !

 

 

 

 

“Up she flies”…

Flite-Line, Cu börjar blomma kl 1000.

…så här ska skyn se ut…

…Ållebergssväder !

En riktig pilot eller…

Detta kallar jag bogserkärra…

Briefing och närmast Benny Kjellgrens modell.

 

 PA-18. Observera att det uppfällda skevrodret
går “ner” i framkanten och skapar luftmotstånd för att
eliminera skevroderbromsen från det andra nedfällda
skevrodret.
Listigt.

 

Klart att bogsera. Observera fästpunkten för bogserlinan
i höjd med bakkanten på vingen.

Snygga linjer…

Kl 0930 inte mycket Cu i skyn .Lördag förmiddag.

Piloterna utomordentligt välgjorda…

..eller hur ?

 

Fast låsningen av vingarna med en vantskruv i grövre klassen…?
Vad händer vid en groundloop med vinginfästningen ?
Jo vantskruven håller säkert, men det andra ?

Stort  sidoförhållande på vingen

Täta roderspalter hindrar läckage av luft från undersidan
till ovansidan, vilket stör den laminära strömningen.

 

Bogsermodellen trepunktar.

Släpet

Här drar en Cub

Fokusering

 

 

 

 

 

Siesta…

 

En vacker modell.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.