…vid denna synnerligen omväxlande årstid.
I dag lördag var det utsikt till en liten uppklarning i vädret.
Givetvis såg jag det som en möjlighet för solsken, svaga vindar
och termik.
Eftersom jag är morgonpigg, jo jag går upp, som jag alltid
gjort, klockan 0600. Oavsett när jag lagt mig.
Min sömn är mycket god, så jag somnar på 1 minut och sen vet jag
inget förrän klockan är 0600…det är jag glad för.
Kan det bero på ett aktivt och stimulerande sätt att leva ?
Nåväl, jag tog med min Spirit, som så gott som alltid är
möjlig att flyga med, även om förhållandena inte är perfekta.
Mitt mål var Tjärbyhanget, vilket kräver västlig vind.
Vid ankomsten konstaterade jag, att vinden var 3 m/sek och VNV.
Den var alltså svag, vilket inte är en nackdel, om jag vill flyga
termik med utgångsläget på ett hang , men vinden var sned,
som gör, att hanget blir avsevärt sämre i sin funktion.
Vinden kom från höger ca 20 grader. Detta gör att man tappar,
enligt min bedömning efter 42 års hangflygande, ca 40% av lyftet.
Men, man får ju inte vika sig för petitesser, utan jag kastade ut.
Visst gick det att flyga. Men eftersom det var termiskt, störde
termikblåsorna den laminära vinden på hanget, så att lyftet
blev ojämnt och intermittent.
Men som jag brukar säga, varför ska allt vara lätt ? Det är under
sådana omständigheter, jag hade idag, som man ökar sin
personliga skicklighet.
Hur mycket du än har flugit, lär du dig nytt, varje gång du är ute
med dina modeller och flyger.
Två timmar höll jag på, för klockan var 1400, när jag avbröt.
Tjärbyhanget är en utmärkt plats att flyga på med en lätt
termikmodell. Man kanar fram och tillbaka på kanten
och då en blåsa släpper orografiskt, tar man den och följer
med upp så högt man vill.
Orografisk hävning = Då en luftmassa tvingas uppåt av ett hinder.
Vid hävningen sjunker temperaturen i den stigande luftmassan
och fuktigheten kondenseras. Det innebär att Cumulusmoln kan bildas.
Vid Tjärbyhanget ploppar cumulusmolnen upp just bakom och
över kanten, som då man blåser såpbubblor.
Platsen har också en hänförande utsikt över den Sydhalländska
kustslätten.
Åk dit och prova.
Jordbrukaren hade spridit och spred flytgödsel på åkrarna
framför hanget.
Den lukten kopplar jag ihop med förnimmelsen, som heter vår.
Den starka ammoniaklukten gjorde, att man inte somnade,
när man stod och flög i alla fulla fall !
I morgon blir det visst dåligt väder, så då får man sukta och minnas
dagens flygning !
Jag tog lite bilder.
Vad flög du idag ?
Klart att starta med kameran på nosen. Gott om Cumulusmoln,
vilket borde borga för termik.
Första starten använde jag ingen klaff.
Man behöver inte ta i speciellt med en Spirit. Den har mycket goda flygegenskaper.
Iväg…hoppas det bär nu…björken till vänster..
måtte blixten slå i den snarast !
Ekarna på vallen ser lite spöklika ut innan lövsättning.
Det finns ett stort antal stenar, som är från 1000-talet.
Dock skulle de som fallit omkull behöva resas och andra behöver justeras.
Att Riksantikvarieämbetet inte har pengar, det är det givna svaret,
men finns det ingen hembygdsförening, som kan ta ett tag ?
Jo, man kan flyga in i stenarna, men under alla mina flygningar
har jag aldrig gjort det.
Däremot har jag landat i samma tall 3 (tre) gånger.
Landning på kanten om 1 sekund…
Japp, då är det till att hämta modellen på kanten…
Har piloten putsat skorna…
Åter uppe på kanten och beredd att starta om.
Ett svar på ”ALDRIG MISSAR JAG EN MÖJLIG FLYGNING…”
Hej Mats!
Alltid intressant m. dina bilder & kommentarer som sitter perfekt!
Att sedan modellerna kan variera mellan oss!
På tal om ny putsade skor, du har verkligen kommit upp dej!!!!!!
Nä det gällde min fru hon åker ”Gratis!” Taxi & Buss i hela Ängelholm! ( betalat ”Svensk skatt i hela livet)!
Tänk vilken lättnad för mej!!!!!!!
När kan man tänka sej att ””Jag”” kan besöka ”Tjärbyhanget” med liknande betingelser, vid denna ålder???
Jo jag bor i den del av landet där folk som inte har betalt en enda krona i ”Svensk skatt” har många fördelar,
nu är det min tur!!!!!!!
Att min fru nu efter ett tag slipper ringa till ””Senegal”” för att (Tolka) beställa en Taxi det får vi hoppas under lättar ”” om dom nu förstår”” Svenska!! ”PS” Dom nya nya alltså Ds”
Men en vacker dag syns vi på hanget!
Flyg lågt & fort.
Mvh.