…det måste ju också vara hyfsat väder !
Personligen tycker jag , att det som kallas vår har i väderhänseende
varit alldeles för kall och framför allt blåsig.
Jag brukar inte backa för lite lite blåst eller en regnskur, då jag
ska ut med mina modeller, men denna vår med sin blåst och kyla
har ju ingen ände !
Eftersom jag inte är en självplågare, håller jag mig hemma.
De som nu upplever en överdrifternas boogie-woogie, tycks vara
rubriksättarna på kvällstabloiderna. Där har man fullständigt
förlorat vett och sans i jakten på svikande läsare.
Om det är förutsett vind mer än frisk bris, heter det:
Här slår kaosvinden till…
Om det blir vind och lite regn heter det: Kaosvädret slår till…
Det finns ingen saklighet mer i rubriksättningen. Allt offras
på upplagealtaret.
Om det regnar mer än 5mm heter det “Extremregnet”…
SMHI utfärdar sina varningar i tid och otid. Hur ofta får SMHI
backa på sina varningar ?
Förra året tillkom en varning, “Varmt väder”. Jo det blir varmt,
då solen skiner, det kan inte vara en världsnyhet.
Jag mailade SMHI, om de inte kunde utfärda varningar för
“Tråkigt väder “.
Så det skulle kunna låta så här vid en klass 3 varning:
“Extremt tråkigt väder väntas i Götaland nästa dygn. Befolkningen
uppmanas hålla sig inomhus, sätta på en Åsa-nisse-film på tv och
lyssna på Lindemans monologer hela dygnet. Vidare bör man dra
ner rullgardinerna , dra för persiennerna .”
Eller varför inte en varning för “Extremt vått regn” ?
“Extremt våt nederbörd förväntas närmsta dygnet över Götaland.
SMHI har utfärdat en klass 2 varning som innebär relativt stor risk
för att bli blöt vid vistelse utomhus”…
Eller varför inte detta från Socialstyrelsen, som vi alla minns var den myndighet
som yrkade på, att vi skulle äta 6-8 skivor bröd om dagen..:
“Socialstyrelsen vill, att ni bär regnkappa och sydväst under kommande dygn
för att undvika farlig väta” !
Jaja vi får se. I dagens Sverige är allt möjligt.
Jag har inte kunnat flyga, mer än i onsdags, då jag flög hang nere
vid Tönnersa/Laholmsbukten.
Men jag klämde lite naturbilder i samband med promenader
och cykelturer.
I ett kärr jämte cykelvägen hördes grodornas kärlekskväkande.
Blomställningar då fröna spridits
I ett dike gick de förfrusna tofsviporna på skråe i den vassa vinden.
Mannen i familjen.
Tofsvipan har vackra färger i sin fjäderdräkt.
Två tranor gick på sitt avmätta, patrullerande sätt och åt av läckerheterna.
Smakar nog gott !
Pricken över i:et, är ju den röda hjässan.
Kaveldunen är lite medfarna nu…
3 svar på ”DET RÄCKER INTE BARA MED, ATT MAN VILL UT OCH FLYGA…”
Det finns ju inget dåligt väder….
Kanske skall vi modellflygare tänka om, konstruera
modeller som – inte bara fungera bra – i dåligt flygväder
utan måste flygas i detta “avskydda väder”.
Sedan är frågan hur de skall konstrueras? Vi får ta till
ett ytterligare alltmer förekommande uttryck.
“det gäller att tänka utanför boxen”.
Kanske en variant på “Boxfly” eller en ny “Boxer”…
Jag drömmer mig ofta tillbaka till de Junior 200 vi byggde och modifierade
1980. Med ett ställ som fungerade så väl, att man kunde med en -15 motor (2.5 kubik)’
starta på makadam utan problem…
Men tider kommer aldrig i repris.
mats
Du glömde att vi även försåg dessa med klaffar enligt modell Junker.
Dessutom utökade jag min “Junior” med växlad motor…
Jag fick möjligheten att leda Bernt Berndtsson (Falkenberg) i hans
sista gymnasieår-elevarbete att konstruera/bygga en växel med kuggrem.
Motorn var en Webra Speddy (1,8 cc. Propeller 14×4 tum.
Stigförmågan för den “Junioren” var enorm, kunde säkerligen användas för
(otroligt tråkig) 3D flygning.
Allt ovan visar på, att en enkel modell kan användas för att testa olika
innovativa lösningar – konstatera att modellflygande modeller i alla avseenden
självklart fungerar enligt samma grunder som helskala flygplan…
Mitt nuvarande projekt – fowlerklaffar på segelmodell borde ge samma svar.
D.v.s. möjliggöra flygning med avsevärt högre vingbelastning än vad som är normalt.