… när det inte blev riktigt, som jag önskade…
Eftersom det var friska vindar och termik, for modellerna iväg långt
från startplatsen.
Andreas modell hade försvunnit mot lä en bra bit och jag, som den gentleman jag är
sa jag, att jag kan ta bilen och åka och leta.
Så en koll på kartan och iväg i västlig riktning. I området fanns andra som letade
efter sina modeller också. Jag parkerade en bit närmare startplatsen och gav mig ut
i naturen. Marken var antingen vall eller stubbåker efter skörd. Det borde vara
lätt att finna modellen, men man ska aldrig vara säker. En modell har en mkalös
förmåga att försvinna i naturen.
Inget plan syntes, men jag var efter en längre promenad tvungen att ta mig över
en stor bäck, där det fanns en bro, som knakade betänkligt, då jag försiktigt tog mig över.
På andra sidan bäcken, vilken var ledsagad av alar som skymde sikten, fanns en
åkersnibb som gick in i ett hak.
Jag skulle kunna tro, att modellen kunde finnas i närheten, eftersom Andrea
angivit denna riktningen. Det kändes , som om att detta kunde vara platsen.
Marken var en stubbåker och jag såg ingen modell. Förrän jag var 3 m från
åkerns spets.
Där låg hennes modell och den var nästan helt maskad i stubben, bara ren
tur att jag fann den.
Så jag plockade upp modellen och begav mig mot stora vägen.
Andrea hade själv givit sig iväg för att leta och befann sig på andra sidan bäcken,
som rann i en djup ravin och jag ropade på henne att jag funnit modellen.
Glad i hågen höll jag upp den och visade henne, lite triumferande,
den återfunna dyrgripen. Nu var det så, att jag kunde inte ta mig över och
överlämna modellen för bäcken var hindret. Alltså fick jag gå en längre runda
ochta mig runt bäcken för att sen kunna ta mig ut till vägen.
Allt gick enligt planerna och framkommen gick jag över diket upp på vägen….då..
en kraftig vindby tog tag i modellen och helt abrupt blåste ena vinghalvan av planet.
Planet var ju mycket lätt och denna vindbyn klarade inte konstruktionen.
Så, det var ju en någon moloken upphittare, som mötte Andrea och fick berätta
sorgligheten med vingen. Men hon sa, att det är lättlagat.
Vilket jag hoppades. Tillbaka till startplatsen åkte Andrea upp till Bygdegården
och lagade vingen och klädde om vid brottet på 0-tid.
Den blev som ny, vilket gjorde det möjligt för henne att fortsätta tävlingen med sin dyrgrip.
Ja, där ser ni ännu ett exempel, på vad som händer, då jag är ute och modellflyger…
Timern på modellen.
Förberedelser för en start
Mycket ska stämma innan man startar…
…men till slut svingar sig Andreas “Robin” som flyger i klass P30 uppåt.
Det blåste så mycket…
…att Robin vid landningen…
..på grund av sin ringa vikt, hjulade sig fram på marken i vinden.
Här ser ni vingen som bröts av vid en hastig vindby,
då jag var på gång att överlämna Andrea hennes Robin…..
Andre just tillbaka efter en snabb vingreparation i Bygdegården.
Ni ser…Andreas Robin som ny…
Fågel Fenix, Andreas Robin har rest sig om inte ur askan så från byggbrädan…
En trimstart…
…och som förut hjulade modellen i den starka vinden efter landningen…
Men Robin flög som aldrig förr, trots mitt debacle med vingen !
Så här flög modellen.
3 svar på ”EN PARANTES FRÅN GENDALEN…”
Tack för att du hittade modellen. När man ser bilderna på hur planet kastades runt vid landningarna verkar det otroligt att det kan hålla! Det är förresten en Robin, flygs i klass P30.
Till Andrea.
Ryktet går snabbt, snabbare än man tror. Jag får gratulera dig Andrea till din seger i P30 med Robin. Du verkar vinna med alla de modeller jag konstruerat. Ingen av dem var menade att bli vinnarmodeller, men med såna modellflygare som du så blir dom det. Grattis!
I övrigt en fantastisk serie utav bilder som alltid när man besöker “hangflygning.se”. En upplevelse utöver det vanliga.