Lite detaljer från depån Falkenberg
Jag tycker, det är mycket intressant att gå runt i depån
och studera de olika sätt, man tacklat tekniska problem
och vilka lösningar, man kom på.
Dessa bilarna byggdes långt innan CAD eller CAM fanns,
så ofta blev det Trial and Error metoden, som gällde.
Lösningarna som jag såg det var kluriga och man gjorde det
absolut bästa av situationen.
Här kommer lite bilder med mer eller mindre kloka kommentarer
av en bilnovis…
Säkert har jag skrivit fel, men då får ni rätta mig.
Hoppa in !
Kolla fjädringen….vajern över bryttrissor till bromsoket..
ingen hydraulik här….undrar hur man justerar hjulinställningen…
Innan skivbromsarna kom, gällde det att ha så stora trummor som möjligt
för att kunna få stopp på härligheten.
Handbroms på en racerbil…sådana handbromshandtag
hade man på stadsbussarna i min hemstad 1955.
6 cyl inlinemotor. Avgassystemet krävde mycket krökning
och svetsning. Jag kommer att tänka på en 18-cylindrig
dubbelstjärnas avgasmanifolders, när jag ser detta.I
Som denna Wright-motorn till Skyraiderplanet. 2300 bhp !
Drivaxlarna är av modellen kraftiga
Framvagnen med kylflänsar på trumman till bromsarna.
ser mycket stabilt ut även med sin bladfjädring.
Framvagn på en modernare monoposto.
Här finns fler justeringsmöjligheter.
Jag tycker detta ser ut som en VW-framvagn…
Tejpen på ratten….är det för att föraren ska komma ihåg växellägena ?
Det vi åldringar minns…Volvo B18-B20.
Är det en ventilhuskåpa från Comfort Racing ?
2-takt….7000 varv i minuten…
Att höra 4 Saabar komma med 7000 varv samtidigt…en översinnlig upplevelse !
Tre cylindrar är ju bättre än två….
Alla min nostalgivibbar drar igång då jag ser detta.
Mina tankar går till min racinggröna Amazon 123 GT direkt.
Som hade hyvlad topp, Iskendrian vass kam, dubbla Weber,
hemsvetsat extraktorgrenrör, Mahle smidda kolvar och annat godis.
Ok, tiderna kommer aldrig tillbaka, men man får drömma….
Stromberg förgasare…om jag inte minns fel.
En klassisk 1000 cc motor…
En B18 med kläm i.
Undrar om motorn satt i en……?
Staget tvärs över motorn är för att styva upp karossen.
Ford Capri
Jag minns Bosse Emanuelssons Capri.
Det var innan han började ägna sig åt hästar.
En FII motor…
En Austinmotor i tidstypisk lackering.
Inget billigt inte….
Färgen i motorrummet är nästan samma som motorerna i stridsvagnen
Centurion hade, då jag gjorde lumpen, eller som det hette på militärspråk strv 102.
Motorerna var ju Rolls Royce Meteor, 27 liters cylindervolym 650 bhp.
Enkel lösning för drivning av fläkten…
En av förarna berättade, att det var problem med kolvarna på Saab.
Då knasterna för kolvringarna lossade…
Varför använder man inte Dykes-ringar i stället ?
Kanske inte är bra på tvåtaktare…
En klassisk fälg.
Fiat med drag i….
GT 40 replikabil
Auto Union 1000 S
DKW/Auto Union 1000S, en av de fulaste bilarna, om jag vågar skriva det…
Porsche är ju alltid Porsche oavsett ålder.
Cortina Lotus. En drömbil för oss som var 18 år 1966
Innan monocoquernas tid var det rörram som gällde.
Cooper byggde inte bara motorer och bilar utan även växellådor.
Så här såg det ut i början av 60-talet.
Kolla wiren som aktiverar bromsen….bryttrissorna och låsningen av wiren…
Så här låser man centrummuttern på en Bugatti.
Spetsteknologi med mittmonterade trumbromsar för att minska ofjädrad vikt.
Man ska ha varselljus , då man tävlar på bana eller ?
Jag gillar denna typ av instrument.