Kategorier
Motorsport

FALKENBERG CLASSIC-2016

 

 

 

 

Hette klassen inte för många år sen,

” Standardvagnar upp till 2000 cc” ?

 

 

 

09-_dsc2159

 

 

 

 

Detta är den klass,  som jag personligen hade mest minnen från.
Bilarna var bekanta och att dessutom få träffa en förare, som redan
1964 låg på topp och som jag såg första gången 1964, Erik Berger
som är 91 år ung. Det är en upplevelse.

På 70-talet hette det Escort BDA och jag minns många dyra motor-
ras på Ring Knutstorp. Bosse Emanuelsson med sin Timex-sponsrade
Escort var väl den bil som drog uppmärksamheten, då hans stall var
det mest professionella vid denna tiden. Bosse bytte bil sedermera
till Ford Capri. Det var 1974. Sen sadlade han om till hästar…

Jag har flera hundra bilder på dessa bilarna från Falkenberg, men jag publicerar
ett urval. Vann gjorde ”Myggan” Eriksson med sin Escort. Han sa till
mig att hans motor kostar en halv miljon och hans gräsmatta hemma
är en halv m hög, då han inte har tid att klippa på grund av tävlingsverksamheten.

Det kallar jag en hängiven förare, som lever ut sina drömmar !

Här kommer bilderna och de blir blir de sista ? från Falkenberg Classic-2016.

Vi ses nästa år !

23-_dsc9768

Vinnaren Rolf ”Myggan” Nilsson. En ungdomlig pojk på 71 år.

18-_dsc9687

14-_dsc9666

05-_dsc2124

06-_dsc2140

13-_dsc2174

1-_dsc9666

36-_dsc2150

Erik Berger har fått en smäll på näsan…

5-_dsc9683

01-_dsc2097

03-_dsc2119

04-_dsc2120

07-_dsc2150

08-_dsc2151

10-_dsc2169

11-_dsc2171

12-_dsc2172

16-_dsc2211

35-_dsc2099

035-_dsc9622

31-_dsc1970

030-_dsc9529

29-_dsc1902

28-_dsc1894

028-_dsc9486

024-_dsc9457

021-_dsc9444

019-_dsc9438

012-_dsc9416

02-_dsc2111

14-_dsc2177

040-_dsc9672

33-_dsc2090

20-_dsc9701

19-_dsc9698

15-_dsc2207

037-_dsc9635

036-_dsc9626

033-_dsc9613

031-_dsc9541

023-_dsc9455

022-_dsc9446

014-_dsc9420

13-_dsc9613

011-_dsc9415

10-_dsc9054

09-_dsc9050

008-_dsc9407

12-_dsc9611

En P 1800 med modern hjulupphängning och en vass turbomotor, det hade varit något att ha…

011-_dsc9415

10-_dsc9054

06-_dsc8922

30-_dsc1938

Saab Sonett. Tvåtakts räserbil…

013-_dsc9419

08-_dsc9005

Som jag brukar säga, man ska köra så det ryker !

013-_dsc9419

026-_dsc9473

En Prinz från NeckarSuhlUlm…

020-_dsc9441

009-_dsc9409

034-_dsc9615

Lite japanskt  029-_dsc9518

018-_dsc9432

005-_dsc9348

Lotus Cortinor

007-_dsc9364

027-_dsc9476

010-_dsc9413

    22-_dsc9766

Denna mercedespiloten gasade verkligen på…

3-_dsc9674

4-_dsc9678

…men det var lite överstyrt.

017-_dsc9431

Opel Ascona. Många grabbars första bil. Tacksam att trimma för hyfsade pengar.10-_dsc9462

07-_dsc8957

Dollargrinet….

04-_dsc9346

…men med de ljuddämpade motorerna i dag…

04-_dsc8862

..Kunde man lika gärna kört med en 4-cylindrig Ford Anglia motor från 1954…

03-_dsc8861

…därför en V-8 motor ska mullra !

02-_dsc8840

Men kan man inte mullra kan man sladda…

01-_dsc8822    05-_dsc8896

Ingen V-8 här utan en inline 4:a. Den gick nästan lika fort som de stora Fordarna…

01-_dsc9335

006-_dsc9362

  17-_dsc2213

Det kommer nog ett inlägg till med bilder…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.