Det som för mig liknar Formula 2 och Formula 3…
…därför det finns ju så många olika klasser, vilket ställer
till det för oss som inte vet så mycket.
Det är dilemmat för motorsporten, om man vill vara en
publikvänlig sport, denna indelning i alla sorts klasser.
Kunde man inte ha EN klass med monopostobilar exklusive
Formel V ?
Formel V är en stor klass, så de kan ha en egenklass.
Jag tog lite bilder på det, som jag tyckte hade släktskap
med gamla F2 och F3.
F3 skapar för mig nostalgiska hågkomster, då vi hade riktigt
duktiga förare. Naturligtvis Ronnie i sin Techno med en motor
från bröderna Nova i Italien. Reine med sin Chevron också
med en Novamotor. Torsten Palm, Conny Andersson och
icke minst Ulf Svensson som var agent för Brabham.
Vem minns inte Brabham BT 18 eller Brabham BT 24 med sitt
typiska insugningsljud, då man släppte gasen ?
En förare som visade, att han inte bara kunde köra Saab
snabbt i skogen, utan som även kunde ratta sin Brabham
BT 28, var Stig Blomqvist. En osedvanlig förarbegåvning.
Japp, dessa tider återkommer aldrig, men det var storhetstiden
för svensk Formula 3 racing.
Nu ser vi på bilder från Falkenberg på bildeer som har lite berörings-
punkter med de äldre F2 och F3 bilarna.
Buckle upp and stay fokused !
en March årsmodell 1981 Formula 2 chassie.
En F2 bil från 1978. Det vill säga samma år som Ronnie Peterson blev påkörd av James Hunt
som hade blivit trängd av Ricardo Patrese på Monza, vilket orsakade den svenska förarens död.
March lyckades aldrig med att bygga en riktigt bra Formula 1 bil. Att de ändå placerade sig
berodde på föraren. Vissa av deras F1 bilar var milt sagt fiaskon. De lyckades bättre
i Formel 2, där Ronnie överlägset sopade hem EM 1971 med en March 712.
En reminiscens från 70-talet…
Klumpen på sidan av motorn är en strypning av insuget.
Men det största ”felet” nu, det tycker jag är att man måste ha ljuddämpare !!!
Här ett exempel på nyfunnen aerodynamik för monopostobilar.
Man bygger ut golvet, så det sitter lågt, för att förhindra att luft
läcker in under bilen. Under bilen vill man ha hög lufthastighet
som lämnar bilens bakre del via en diffusor. Hög hastighet
på luften ger lägre tryck och alltså sugs bilen mot marken
och du kan svänga snabbare i kurvorna.
Jag vet inte, om fonterna på bilen ska anknyta till, att den blivit framtagen
med datorhjälp ? Däremot vet jag, de som konstruerade bilen; Max Mosley,
Alan Rees, Graham Coaker och Robin Herd
Jag tycker den ser snygg ut. If it looks good, it drives good…
för att travestera Kelly Johnson vid Lockheeds Skunkworks.
Den blå bilen, varför ska den köra ihop med monoposto ?
Denna bilden berättar lite om miljön Classic Racing möts av i Falkenberg.
Hart Power. En mycket duktig motorbyggare var Brian Hart.
Han var känd för att bygga de bästa F2 motorerna .
Hans firma lever vidare än i dag.
Varför en vit katt bland hermelinerna ?
En del piloter kunde ta svängen med kontrollerbar 4 hjulsdrifting.
Close racing… Falkenberg Classic Racing 2019