Denna posten handlar om äldre skolflygplan inom flygvapnet.
Efter framkomsten till Malmen, gick jag en runda och dokumenterade de
uppställda skolflygplanen. Planen var uppställda på ett sådant sätt, att det
var lätt att fotografera. Arrangörerna hade tänkt på allt.
Det jag märkte, som avvek från det jag var van vid, var exempelvis huven på
SK-15B Klemm 35. Det fanns en väldigt fin SK-25, Bücker Bestmann med sin
stora glasade huv, som liknar ett växthus nästan…
Två Tiger Moth fanns med målade mycket fint, som ni kan se på bilderna.
SK-16 förekom också med olika målningsalternativ som vi åldringar
kände igen.
Ja, jag ska inte orda, vad det fanns, utan här kommer bilder.
Än en gång vill jag påpeka, att ljuset var dåligt, vilket gjorde det problematiskt
att fotografera planen i luften.
Men här kommer, vad jag fick ihop om ovanstående.
På grund av väderläget hade vi en aningen dramatisk sky…
Bilden tagen 0900.
SK-25 Bücker Bestmann i excellent skick.
80 år gammalt plan….respekt.
Kolla reglagen i Bestmannen. Inget digitalt här…
Mäktig huv. SK-15 B
Skillnaden mellan Klemm 25 och Klemm 35 är vingknäcken på Klemm 35.
Motor 80 bhp.
Landningsstrålkastare på SK-12. Användes inte så mycket för att lysa upp
utan fastmer att underlätta höjdbedömning vid landning.
Focke-Wulf Stieglitz. I Flygvapnet SK-12.
Minns då den lokala flygklubben hade en för att
bogsera upp segelkärror. Troligtvis dyr att flyga
och försvann ganska snabbt. En bra aerobatkärra.
Det kom några vattendroppar…
Hoffmann propeller på SK-12.
Rostfri låstråd för propellern
Ser ni det lilla hålet bakom läderremmen. Det är där man stoppar in startveven.
Man hade en vid den tiden ett allmänt sätt att starta motorn, genom att veva upp
ett svänghjul så det lagrades kinetisk energi, vilken senare, då man engagerade
kopplingen, drog igång motorn.
Det heter Inertia-starter.
Han som byggde Klemmarna.
Det som drog fram en SK-12
Kolla filmen klicka här !
SK-11
Enkel bränslematning…självfallet.
Har ni sett så fin lackering…
Denna var lika fin som föregående.
De Havilland Tiger Moth.
Kolla duksaxens mönster…varför detta sättet
att klippa duken ? Googla !
Hastighetsmätare på Mothen. Kan inte bli enklare.
Fungerar även utan ström…och digital display.
SAAB Safir. En lyckad konstruktion.
När man var ung och såg de gula SK 50
drömde man, att vänta ni några år bara,
för… då sitter jag i en sån på Krigsflygskolan !
En 4-grupp SK-50
Tänk om alla militärflygplan var lika glatt målade i dag…?
Skulle man kunna skjuta ner varandra då ?
Klemmen en produkt av sin tid i Tyskland.
Mycket vingyta, aerodynamiskt väl utformad
och med en relativt liten motor.
Tillverkades av Hans Klemm Flugzeugbau.
Att skolplan vid denna tid var så uppseendeväckande
målade, berodde på att man saknade radio.
Eleverna skulle se var de andra var.
Knäckta vingar, ett knep för att få upp kropp och propeller
från marken för att undvika skador vid landningar.
SK-16, Texan Harvard. Jag minns för 60 år sen
spetsljudet på propellern, då de passerade mach 1.
Ett smattrande hårt ljud. För kärran hade en rejäl
radialmotor på 1000 bhp.
Många havererade. Var inte riktigt förlåtande
om man flög utanför gränsvärdena.
Michael Carlssons Ö 1 Tummeliten egentligen, men kallades Tummelisa.
Varför ? Den var så liten.
Takeoff förbi ATC-tornet
Undrar vad den kostar i timman att flyga ? 5000 kr ?
En del av vår flyghistoria
Ni kan förvänta många fler bilder så stay tuned !