…..men bara en flög…
Jag och Pär åkte till HH i akt och mening för att modellflyga.
Pär hade med sin Banana och jag hade med min nya Arrow.
Hemma hos Pär skulle jag kolla, att mottagaren var bunden till
sändaren och allt fungerade.
Dock visade det sig, att ena skevrodret var det glapp i skarvkontakten.
Glitchen gick med viss ansträngning att provocera fram, men jag beslöt,
att min Arrow fick hem och gås igenom noggrant.
När allt var lugnt hemma, tog jag isär min Arrow och kollade noga kablar
och kontakter mellan mottagare och skevroderservo.
Felet var mycket kraftig oxidation i den kontakten, som satt i vingen.
Oxidationen härrörde från den brand, jag hade i mitt förråd för 3 år sen,
då en lipocell tog fyr. Den rök som bildades då plast brann innehåller
ju saltsyra, som lagt sig överallt.
Speciellt på mina oskyddade kontakter. Eftersom jag inte flugit
modellen på flera år, därför jag hade en annan jag flög med,
hade jag missat att kolla kontakterna.
Nu bytte jag båda kontakterna och sen var allt ok.
Men jag var förvånad, att mässingskontkaterna var så helt korroderade.
De var nästan helt svarta.
Alltså att tänka på:
Har ni eldat plast i hobbyverkstaden, kolla kontakterna…
Nåväl vi kuskade iväg mot HH, för jag hade med min trogna Spirit oxå.
Nerkomna var vinden NV, men med hänsyn till att skärmflygarna
höll till där nere vid Segeltorp, beslöt vi gå upp på platån.
Visst det blåste bra där också och vi , eller rättare sagt jag,
började montera min Spirit.
Då började krånglet. Av någon anledning ? hade jag tappad bindning
mellan rx och tx, varför jag fick ordna det.
Det är ju inte nån raketforskning utan det fixades.
Sen kollade jag att roderna gick och Pär kastade iväg modellen.
Fiasko!
Jag hade ju inte ställt in roderna ordentligt. Höjdroder och skevroder
gick på fel håll.
Varför gjorde jag en sådan nybörjartavla? Det är för enkelt att skylla
på predemens, utan vi säger väl, att det beror på, när man är stressad
och oväntade problem uppstår…
Alla kan räkna ut vad som hände…..i backen.
Jag har visserligen klarat att flyga och landa en modell här med felgående
skev-roder, men inte med två roder felgående, det klarar ingen.
En mycket besviken pilot plockade ihop sin modell, som
trots allt hade klarat sig bra.
Som tur var, blev flygturen kort, bara 3 meter,
vilket begränsade farten och skadorna.
Två saker hade gått sönder:
Dels vingbalken, som sitter löst instucken i vinghalvorna och
som är gjord av laminerad ply och i centrum förstärkt med 2 mm
dural, dels fick kroppen vid vingfästet en spricka i balsan.
Kroppens skada fixades med lite CA-lim
Vingbalken ska Pär fixa en ny, eftersom han har maskiner.
Sen band jag Spiriten till rätt modell i sändaren och såg till att roder
gick på rätt håll och att utslagen var rätt inställda.
Nu är den fit for fight igen. (När Pär fixat balken)
Kan jag inte flyga, kan jag fotografera, när Pär flyger,
vilket jag gjorde, så gott jag kunde.
Pärs modell är en Banana, vilket är en snabb kärra. Den är inte
helt enkel att flyga och framför allt, är den inte enkel att landa
på HH, vilket ni ska se på bilderna.
Trots allt med mitt strul var vi båda nöjda med dagen.
Vi hade fått se förutom Pärs Banana också Kenta flyga skärm
och sett hänglidare fara förbi.
Mer kan man inte begära.
Nu ser ju vädret de kommande dagarna ut att ge mycket regn,
så man får väl bida sin tid, innan det blir dags att åka till HH igen.
Här kommer som vanligt en bunta bilder:
Det första vi såg från platån var tre skärmar.
Vår depå, när min modell fortfarande var hel…
Pär kollar läget från kullen vid fortet.
Pär handkastar sin modell för att kolla roder och utslag.
Kanske behövde kollas…
En proffsfotograf, till höger filmade Pärs aktiviteter.
Pär sa, att detta gick ju ok.
Så nu kan vi starta…
Du faller väl inte framlänges…?
En mycket fokuserad flygare…det var extremt turbulent vid kanten.
…Men nu är det lugnt.
Hur många gånger har vi stått på den kullen och flugit våra hangkärror ?????
Pär drar i svängen så det ryker…-
5 g
Halmstad skymtar på andra sidan Laholmsbukten.
Nog utstrålar Bananan speed !
Jag sa till Pär att flyga så du rör vid horisonten …
Där det lyfter bäst…där flyger vi !
Modellen styrs med sida/skev och höjdroder, med möjlighet att klaffa skeven.
Pärs första landning…
Men det är väl så att bananer växer i träden…
Här plockar Pär ner sin Banana.
…ser helt ut härifrån…
…men Pär har fått syn på nått…
…framkanten har fått sig en smäll av en gren…lättlagat med plast, mikroballonger och
sen tape över tills det härdat, lite slipning och lite sprayfärg…sen är det klart.
Men en sväng till vill vi ha…
Fast Pär ska först minska utslagen på skeven…
Beredd att kasta ut…
Där åker bananen iväg…
…det gäller bara att ta sig igenom den svåra turbulensen vid kanten…
..sen kan vi flyga på…
…så Pär svänger vänster för att ta höjd.
Pärs Banana efter senaste landningen.
En hängglidare dök upp
Kanske han ville ha lite mer tryck i vinden…
Häggen blommar
Jag kunde inte låta bli att ta bilden vid vägen till Kattvik…