Vi var ute och modellflög så klart.
Ännu en dag med fint modellflygväder i dag lördag.
Vilket ju krävde, att man begav sig ut med sin modell.
Jag vill inte sitta på en bänk talande om , att man kanske skulle…
eller hur man egentligen ska göra , då man segelflyger,
för det ska vara rätt, eftersom det har stått på internet…
Nix, jag sticker ut till ett hang för att få njuta av möjligheten
att flyga min modell.
Är det inte det modellflyget går ut på ?
Pär och jag åkte till Tönnersastranden. Jag hade med min Spirit,
för vinden var svag, medan Pär hade med sin nyrenoverade Banana.
Jag kom ner först, satte bilen på parkeringen och knallade iväg
med modell och prylar.
Vid framkomsten var vinden klen. Cirka 2 m/sek,
men det brydde jag mig inte om, för min modell kan
flyga på svaga vindar.
Efter en halvtimma i luften landade jag och just då dök Pär upp
ur skogen med sin kärra.
Han tyckte vinden var för dålig och avvaktade. Bananan är
inte att leka med under marginella förhållanden.
Dessutom är den väldigt fragil.
Hur som helst så ökade vinden upp och Pär flög min Spirit
innan han kastade ut sin Banana.
Hans kärra flög bra och genom att använda klaff,
underlättade det flygningen.
Pär landade på stranden och det blev en lång reva i
sanden efter landningen.
Allt gick ok.
Båda våra modeller var hela och vi var där i 3 timmar och flög !
Förändringen av naturen syns tydligt här. För 10 år sen växte det
inga björkar bland dynerna.
Här ligger min Spirit färdig för start med kameran ovanpå nosen.
Efter en stund dök en yngling upp från skogsbrynet med en banan i handen…
Fast innan flygning ska han ha sig en pipa…
Pär fick i nåder ratta min Spirit i väntan på bättre vind.
Spiriten med Påarp i bakgrunden.
Spiriten med kamera…ser inte så estetiskt ut, men roligt med ombordbilder.
Jaha, då var det dags med bananer på kanten…
Pär tar ett djupt andetag eller….
Där blir bananan flygande.
Pär mötte en trut i alla fall…
Bananans konturer misstar man sig inte på.
I dåligt lyft blir det ibland, att modellen måste flygas med hög nos.
Varför får ni själva räkna ut.
Här flygs det med klaff.
Man kan svänga brantare…
Planering för landning
Här satt den…landningen var aningen oplanerad…
Piloten fick älga ner och hämta…
Ser ju helt ut säger Pär…
Japp, allt är ok.
Då är det bara att gå på det igen.
Man kan inte slarva, när man kastar ut….jag vet det av egen erfarenhet.
Nu bär det av…
Kolla Pärs single-stick sändare, uppträdd på vänsterhanden.
Snygg modell.
Ett barn av sin tid, 2003
Jag var tvungen att ta en bild. Det var så vackert.
Så här ser det ut då man kan flyga hang.
Som jag alltid säger, ser det bra ut flyger det bra oxå.
Jo jag vet det var Kelly Johnson som myntade uttrycket,
när han var chef hos Lockheeds Skunk works.
Banana – Påarp – Halmstad
Ibland går det så fort att man passerar färgvallen…
Vad gör du ?
En Banana mot skyn…precis som det ska vara.
Båda konturerna är lätta att känna igen.
Här flyger 43 års hangerfarenhet.
Nu, har Pär planerat landning.
Först flyger man bort höjden och sen planerar man.
Pär satte modellen med rätt hög fart och modellen
ritade ett mycket långt spår i sanden.
Här ligger den safe and sound.
…och sen var det bara att packa bilen.
Här kommer lite stillbilder från min lilla Mobiuskamera
(460 spänn fraktfritt från Kina).
Tillbehör till kameran köper ni på E-Bay superbilligt.
Två gamla gubbar på kanten. Dock, sinnet är ungt och fullt av energi på båda.
Nu ska jag landa min Spirit.
Bild 1.
Bild 2.
Nästan nere.
Jag tänkte lagt in som bakgrundsmusik Harry Belafonte och
Banana boat song….
men det hade varit liksom lite för enkelt…
nu blev det musik, som håller dig vaken.