Ovanstående betyder, hangflygning !
Eftersom jag är en aktiv modellflygare, med betoning på ”FLYGARE”,
håller jag kontinuerligt spaning på vindarna vid vår kust.
Under 2016 har det varit ovanligt lite nord/nordvästliga vindar,
vilket är en förutsättning för att kunna flyga på Hovs Hallar.
Året har i stället inneburit mycket ostliga vindar och mycket lite
regn. Vårt nederbördsunderskott ligger på 600 mm nu. Det är
en årsnederbörd, som fattas. Detta märks i grävda brunnar och
vattenståndet i våra större sjöar.
Som alla märker, så går tiden fort, vi är redan inne i augusti och
sommaren är snart förbi. Jag undrar ibland, när var det sommar
2016 ? Var det de två veckorna i Juni ?
Nåväl, tisdagens väder såg fint ut och jag lastade bilen med det
som behövdes och for till Segeltorp.
Vädret var 22 grader, vind 5-6 m/sek från nordväst.
Det betyder att havsvinden låg rakt på kanten, vilket garanterade
bra lyft.
Det var bra lyft och upplevelsen då man startar sin modell
från pilotplatsen och då jag känner, att lyftet är bra och jämt är en
härlig känsla.
Jag flög, nån trimning behöver inte göras på min kärra,
den är redan perfekt trimmad efter 224 timmar i luften,
längs hangkanten mot Norrehamn där jag vände bland en
flock kråkor, som vinglade iväg aningen förnärmade av min
närvaro. Tillbaka mot Hovs Hallar och vidare bort till
parkeringen vid värdshuset , där jag hade andra vändpunkten.
Allt var perfekt och det var en utsökt njutning att sitta
på kanten och låta modellen göra, det jag ville.
Detta kan jag aldrig uppleva framför en tv eller dator.
Jag föredrar ett liv i verkligheten i stället för i en låtsasvärld.
Ytterligare något som för mig är viktigt, är att jag kommer
i kontakt med människor, vilka passerar förbi under deras
promenad i den vackra naturen. Naturen är vacker nu efter
nystarten då växtligheten fått energi av regnet, som har
fallit sista 14 dagarna.
Jag har flera gånger sagt, att människor är nyfikna hur
modell- och hangflyg fungerar och jag tar det som ett
hedersuppdrag att berätta om vår fina hobby.
De flesta män jag talar med, som är i stadgat ålder, berättar
för mig att de har ett modellflygförflutet. Det manifesterar
sig på så sätt, att de nämner namnen på modeller, som
ungdomen flög på 50- och 60 talet. Biet, Vespus, Sigurd Isakssons
förtryckta balsamodeller, Tempo och så vidare. Jag undrar
vad generationen som växer upp nu och som är modellflygare
kommer att minnas av sina modeller om 50 år ?
Segeltorpshanget är utmärkt, ca 30 m över havsytan
och genererande ett jämnt och fint lyft.
Ibland har jag funderat hur det skulle kännas att sitta
på modellen och skåda bakåt ? Jaja, den som lever ser.
Efter 3 timmar i luften sammanlagt landade min Spirit,
som jag varmt rekommenderar både för termik och hangflyg,
i gräset med full klaff så det liknade en helikopterlandning.
Allt skedde framför två kommunalanställda, som inte kunde
få nog info, hur modellflyg som jag bedriver det här fungerar.
Sedan ihopplockning av grejorna och hemfärd efter ännu en
dag med upplevelserikt modellflyg i mitt liv.
Jag har lite ögonblick från min dag med mig hem nedan.
All bilderna är tagna med min modifierade GoPro 3+.
Modifieringen är att jag fått monterat en professionell lins
i Tyskland .
Flyg med !
Vågorna bryter = mer än 5 m/sek vind.
Riktning söderut, Hallands Väderö i horisonten.
Mot Hovs Hallar, med mitt landningsområde på den gröna ytan i mitten.
Segeltorpshanget i all sin gröna prakt.
Min modell beredd till start.
Sista kollen
One for the camera !
Japp, förväntan står det skrivet i pilotens nuna !
Start
Du ser själv…lyftet efter start.
Koncentration då man flyger lång bort.
Spirit Elite
Jag försökte svänga så jag skulle få med min modell med min fasta kamera…
…den tar 2 bilder i sekunden, så man ska ha lite tur.
Det finns en träbänk omedelbart till höger,
som jag sitter på, då jag flyger.
Bilderna på mig är tagna i samband med start.
Jo, man får lova att flyga med en hand i fickan här…
Att flyga på Segeltorpshanget innebär,
att man har modellen nära sig och upplever
hastigheten på ett realistiskt sätt.
En modellflygare och hans modell.
På väg att landa…
Ser du stenen till vänster…jodå den har jag träffat en gång för ett par år sen.