Kategorier
Segelflyg

EFTER ATT HA VARIT ELAK MOT MAJESTÄTET OCH JOURNALISTERNA….

 

……ska jag nu vara lite snällare……

 

och skriva om modellflyg och den bästa tiden.

 

“Vår bästa tid är nu”, heter det i visan och det är sanning. Vi lever bara en gång på denna jorden och det gäller att utnyttja tiden, för att i mitt tycke få upplevelser,  som är positiva, vilka man kan tänka på, då det är regn och plus 2 grader.

I dag, var det en försommardag med 24 grader och ingen vind. Alltså ner till Höka med en välflygande Ava, som efter 400 timmar i luften är väl influgen och i perfekt trim, vilket gör den till en njutning att flyga.

Eftersom vinden var svag OSO,  var det goda möjligheter för termik, då sjöbrisen har svårt att komma in. Vi hade 5/8 Cumulus och det var labilt skiktat, vilket man kunde se på den snabba nybildningen.

Således ihop med grejorna, kärra, telemetrimottagare, min gamla GoPro 2,  checklista och sen iväg.

Termiken var mycket stark och jag fick omedelbart en kraftig, blåsa , där  jag steg med 4 m/sek redan på 100 m höjd enligt telemetrin,  som jag hängde med till 450 meter.

Lite förvånansvärt var, att termikblåsan var ganska trång. Efter urgång ur termiken gick jag mot vinden för att få lite lovartläge för att kunna kurva upp mig igen. Det visade sig,  att modellen sjönk som en sten ! Trodde först jag aktiverat de aerodynamiska bromsarna, men nej, de var inne. Det var en lång molngata som kom och jag flög i framkanten av den, vilket var förklaringen på nedsvepet. Man kan kalla det,  jag flög i  en miniburst.

Men ny blåsa hittades och igen upp till 450 meter. Denna höjd är bekväm att flyga på, då man ser modellen bra och man vidta åtgärder snabbt,  om man behöver komma ner. Avans bromsar fullt aktiverade tillsammans med full höjd och lämpligt sidoroder ,gör att den mycket fort kommer ner, utan att man utsätter modellen för strukturella påfrestningar.

Så efter 1.5 timma i luften landade jag belåten. Landningen var initierad av data jag fick från mottagaren, som talade om att vid motorkörning sjönk spänningen till rx mycket snabbt. Det visade sig att min LiPo 3 S 2400 mA, var på kneken.

Den är bytt nu, så nu är det bara att köra igen.

Jag gick en runda med min kamera i den skira grönskan och tog några bilder. Det är mycket vackert nu ! Jag blir på gott humör när jag ser naturen just i sin första blom.

Här kommer bilder.

                                                                 Klart för takeoff den 27 Maj 2013

                                                                     Modellen en HyperAva, mottagaren till vänster för telemetri, kameran min gamla GoPro.

                                                                Vy mot Halmstad från 256 meter. Hur jag vet höjden ? Jag kollade precis höjdmätaren.

                                                                     Här syns hur sjöbrisen håller på att glida in från havet. Eftersom sjöbrisen är kall luft

                                                                    skjuter den in under fastlandsluften, vilket medför att möjligheterna för termik försvinner.

                                                                    Den kalla sjöbrisen lägger sig som ett lock över marken.

                                                               Solens energi håller min modell i luften, vindkraftverken står stilla just nu då sjöbrisen försöker

                                                              få övertaget.

                                                                Här syns i någon mån molngatorna med Cu-moln.

                                                                      400 meter

                                                                  På finalen med full bromsklaff aktiverad.

                                                                30 % klaff inför landning.

                                                                 Ruffen putsas av en ………puts. Traktorn fungerar nu efter en stor motorrenovering av Christer

                                                                Persson och Lennart Persson perfekt. Medlemmarna ska vara tacksam för eldsjälarna,

                                                                som möjliggör att vårt fält hålls i fint skick.

                                                                    Höka…..synd det  inte är fler som besöker detta  fina fält. Kanske inte modellflyg i klassisk

                                                                    bemärkelse lockar längre ?

                                                                   Nu kanske bara tv, dator och Iphone är det viktiga ?

                                                                   Banvallen vid industrispåret. Det bästa stället för smultronplockning.

                                                                   Ni kan ju se att smultronen blommar och de brukar vara plockfärdiga just innan midsommartid.

                                                                   Lupinerna längst upp planterades av Ann-Marie, Kurt Lennås sambo på tidigt 80-tal . De är nu

                                                                  spridda över banvallen.

                                                                  Kurt Lennå , för er som inte vet vem det är, är nu ca 83 år gammal och var en av de duktigaste

                                                                   modellbyggarna i  Sverige på sin tid.

                                                                  Han är dessutom klubbens hedersmedlem.

                                                                  Det är vackert !

                                                                   En insekt kravlar runt på sin Sisyfosfärd, som väl för insekten tycks vara oändlig,

                                                                   på maskrosens blomma.

 

                                                                Kan man inte flyga modeller kan man skicka upp varmluftsballonger.

                                                                Lägger man i mer bränsle flyger de långt och högt.

                                                                 Två hundar i 4 meter sprintlopp………mot lockande godis…….

                                                                 Som avslutning en bild på en friflygande modell konstruerad för nästan 70 år sen.

 

 

mats

 

Kategorier
Dagens snespark

VI LEVER I ETT SAGOLAND…..

 

…där ett billigt vin för monarken upprör pressen.

 

(Ovanstående skärmdump från Svenska Dagbladet)

Kungen av Sverige har gästat en landshövding för ett meningslöst sammanträffande, som ska ge sken av folklighet, vilket så till den milda grad upprört dags- och kvällspress, att de skrev långa artiklar om det.

Varför de blev upprörda,  de idoga journalisterna som bevakar vårt majestät ? Jo hans ÖverHöghet blev serverad ett vin,  som bara kostade 59 spänn……..

Skulle detta inte duga till en person,  som lever av skattepengar från det allmänna ?

Jag mår illa, när jag läser sådant. Detta bedrövliga kryperi för en människa. En monark som kännetecknas av obildbarhet, lathet och brist på engagemang och som på intet sätt är representativ för den genomsnittlige medborgaren.

Låt mig säga en sak:

Hade jag fått bestämma, skulle den hela Bernadottska släkten fått stå nere på Arbetsförmedlingen på måndagmorgon kl 0700 tillsamman  med de andra arbetssökandena !

Antagligen vill en del läsare att jag hamnar i ett varmt ställe, när jag torgför mina åsikter, men det hotet står jag ut med.

Tänk på ovanstående när du öppnar din Norrlands Dynamit med öl på fredagkvällen,  eller när du dricker din  Fanta till maten  !

                                                         Blir man så här rufsig i frisyren, när man druckit 59-kronors vin ??

 

Skål och tack

mats

Kategorier
Flygkameror - Teknik

DRONES

 

..eller om man så vill DRÖNARE…

 

 

kan ju i dag vara var mans egendom. Det som för några år sen var förbehållet statsorgan, är i dag en verklighet för vem som helst.

Detta tack vare den tekniska utvecklingen av bäraren av utrustningen, vilket här är en  antingen en vingförsedd farkost eller en mångrotor försedd helikopter. Du kan köpa en fungerande sådan av hyfsad kvalitet för 2000 kr. Vad som också utvecklats,  är sättet att skicka info till marken/piloten från exempelvis kamerabäraren. Det finns pålitliga system,  som ständigt sjunker i pris, vilket gör de tillgängliga för de flesta.

Drönarna kan användas för att fotografera, filma eller samla annan info med. Kamerorna har blivit mycket bättre, jag tänker på typen GoPro 3 Black Edition, som tar förstklassiga bilder. När jag började flygfotografera hade jag en en CanonMatic motordriven instamatickamera , som kunde ta 12 bilder.

Nu kan du ta 2000 RAW.bilder med din GoPro.

Inte bara kan man samla bildmaterial, man kan samla in allt som är möjligt att samla in från lite höjd, Jag tänker på elektronisk info.

Att flyga högt, relativt sett, ger goda förutsättningar att bedriva en typ av signalspaning på höga frekvenser mellan 2-10 Ghz.

Vad lagstiftarna tänker om detta återstår att se. De var (är) inte förberedda på denna utveckling.

Kommersiellt går det att dra nytta av detta,  genom att erbjuda flygbilder för verksamheter,  som behöver det. Till exempel mäklare. Alltid trevligt med översiktsbilder från luften. Talade med en mäklare häromdan, de ska skaffa en egen Quadrokopter, internutbilda och använda den.

Tack vare GPS.systemen behöver man fysiskt inte kunna flyga bäraren. Rätt programmerad flyger den helt autonomt.

Vad kommer i framtiden ?

Drönare finns för oss modellflygare i olika versioner. Jag vet att HobbyKing har olika modeller till bra priser, som klarar det mesta.

När vi från Ålleberg ModellFlygKlubb var nere i  Ystad för att flyga hang,  hade en av medlemmarna med sig några drönare och flygplan.

Det var Sebastian,  som hade med sitt godis. På kvällen demonstrerade han vad modellerna kunde göra och det var mycket imponerande.

Här är lite bilder med lite info,  vad det är. Jag är ingen expert på detta,  men en bild säger mer än tusen ord.

Ni hittar tusentals drönarfilmer på YouTube eller Vimeo.

En av Sebastians fotokärror. Jag tror han köpt den i Kina.

   Den är full av elektronik. Förutom två kameror en horisontell och en vertikal, finns det

                                                                    GPS och olika telemetrisändare ombord, vilka skickar info till piloten via en HUD .

                                                                     Sebastian påtalade att utrustningen ombord inte är speciellt dyr, om man handlar på

                                                                    rätt inköpsställe.

   Här sitter en frontalt riktad kameramodul, som är svängbar lodrätt och vågrätt.

            Jag tror…detta är telemetrin/mottagaren  för GPS.

Telemetrisändare för bild

Här är kameran som plåtar vertikalt.

Här ser ni installationen av kameran i nosen.

 

                                                                En annan kärra med klassisk drönarlayout.

                                                                 Sebastian  med sin modell.

                                                             Lite av innehållet.

                                                             Här ser du kameran i nosen och de andra delarna som behövs i ett fungerande system.

Sebastians qudrokopter i all sin glans….

   Här hans GoPro gyroupphängd. Det finns proffsprylar att hänga kameran i,

                                                                men kvaliteten på bilderna blir tillräckligt bra med denna modulen.

En iakttagande och insamlande insekt.

                                                               En av antennerna på bäraren. Kan vara en klöverbladsantenn .

                                                                Det var fantastiskt att se helikoptern hovra på samma plats och höjd, oavsett vilken

                                                                störning från jämviktsläget den utsattes för. Den gick tillbaka till basläget omedelbart

                                                                 efter man stört den. Det gör den tack vare GPS och en barometerhöjdmätare.

                                                                 Hela tiden under störningen ligger kameran tack vare gyrona exakt rätt.

                                                             Denna modell har en dator ombord, som läser in objektet man ska filma och datorn håller

                                                             sen kameran fokuserad på objektet hela tiden.

                                                               Här kan se bra hur gyrona håller kameran i våg oavsett bärarens läge i luften.

                                                            Denna flygapparat flyger naturligtvis helt autonomt efter programmering. Såg till den ska flyga till punkt A och sen gå tillbaka

                                                            till startplatsen och landa, så gör den det.

 

Jag kan inte släppa tanken, om man haft ovanstående maskin på ett meeting för modellflygare 1980…….hade man blivit trodd ? Eller hade någon vågat

tänka tanken att det skulle bli möjligt ?

 

Kategorier
Naturbilder

TJÄRBYHANGET

 

Tjärbyhanget, ett trevligt inlandshang för modellflygare

Jag var häromdan nere på Tjärbyhanget, som ligger vid Tjärby Kyrka just norr om staden Laholm, för att få en tur med en segelmodell.

Hur det ser ut när man flyger har jag redovisat tidigare flera gånger, så inga modellflygbilder.

Hanget är ju resterna av en Litorinavall och hyser förutom modellflygare även resta stenar från järnåldern.

Faunan är rik med växter typiska för biotopen. Utsikten över södra Hallands jordbrukslandskap är hänförande.

Jag flanerade med min kamera och fick några bilder, som väl beskriver miljön och dess anknytningar.

   Utsikt mot Tjärby Kyrak och långt bort i horisonten Hovs Hallar.

                                                               Mitt i bilden den egentliga reinkarnationen på vettlösheten, bilar med en person i varje……..

 

                                                                 Ekarna vid hanget. Tänk så mycket dessa har sett…..

     Tja, här får betraktaren använda sin fantasi för att se vad det föreställer……

Den vackra backsippan, som ställer stora krav på var den kan växa.

  En hundraårig tall ligger som vitnade benknotor på vallen.

  “Knäckt”, säger tallen, “men jag håller ihop än ” !

                                                              Nedebörd kanske från sydväst….

 

 

mats

Kategorier
Okategoriserade

P-51 MUSTANG OCH EN AVA

 

kanske en något apart kombination, men vadå…..

 

Jag var nere och flög termik med min HyperAva då Peter med sin P-51 Mustang anlände.

Mustangen ser väldigt realistisk ut i luften och ger ett bra flygintryck.

När Peter startade så vred sig ena huvudstället sig, varför han inte kunde dra in det.
Han trodde det kunde bli problem vid landningen, men som ni ser på bilderna, så gick det bra. Inte en en kapottering.

Här är pics:

     Min Ava efter en timmes termikflygande. Ovanpå kroppen framför vingen en CamOne Hd kamera

    “Jag skadade landstället när jag startade”, säger Peter.

Här syns det krökta stället.

   Flyby av Mustangen.

Dålig kvalitet på bilderna. Jag hade ställt in för lång tid.

Här syns det böjda stället bättre.

   Just före sättning.

Men varför flyger du ner modellen i marken Peter ?

Nära modellen slår över.

   Ner med stjärten så fort det går.

   Här ställde den sig på nosen, beroende på ojämnhet i banan.

Hoppas piloten var oskadd……

           …..och det var han ju. Modellen helt oskadd.

 

 

mats

Kategorier
Old Timer flyg

MEETING MED OLDTIMER SKALAMODELLSEGELKÄRROR

 

Avhålls i Falköping denna helgen.

 

Ett lovvärt initiativ av Conny Andersson, medlem i  Ålleberg ModellFlygKlubb, att samla flygare av oldtimermodeller för segelflygplan till en träff i Falköping,  som ser ut att kunna bli en succe.

Hoppas vädret blir bra ! Ett tag såg det mörkt ut, men utsikterna är nu onsdag bättre.

Här kan läsa om meetinget:

http://www.scalevintageglider.n.nu/traffar

Vi ses

mats

Kategorier
Okategoriserade

PIMPIM MOPS

 

Här är verklighetens  Miss Jekyll och Miss Hyde !

 

 

 

 

 

           ..Så här snäll ser jag ut, när jag är hos  fotografen för att ta en körkortsbild

                            så jag kan köra Mopsrace…….

                                                              Men så här är jag egentligen:

                         “HIT MED MIN MAT, MEN SNABBT ”  !!!

 

 

                                                     mats

Kategorier
Modellflyg teknik

6 CYLINDER SAWO-ENGINE

 

Engine running with a new ignition system

 

 

 

 

 

 

I had ordered a new ignition system for Lennart´s 6 cylinder boxer engine.

I did find a company in Germany, http://www.becker-fm.de/ 

who could provide a system for 6-cylinder 4-stroke engines. The owner of
the company, Horst Becker was most helpful and we do recommend the company.

The gear arrived and it was complete. The only  item one has to add is the power source.

As the crankshaft did “stick out” through the backplate of the crankcase it was easy
to attach a wheel on which the magnets were to be inserted. 3 magnets were needed.
These magnets triggered the sensor and told the ignition when to deliver a spark.

The system worked right out of the box, but a word of caution, install the device
properly and follow the instructions provided.

As you can see on the video the engine is an easy starter. Using an electric starter
will save nerves and fingers…

The enginefaced some difficulties maintaining the top rev due to starving on fuel in
the carb. The engine will be modified with a new manifold with three carbs and
this will most certainly cure the problem and add another 3-400 r/min.

If anyone has any questions I will try to answer them via my blog or via E-Mail

Here some pictures. I am sorry  for the not so very good quality, but I was using
an inferior camera.

Next time you will be able to watch pics and video from a professional camera.

 

  

                                                                   The engine with it´s new ignition system. Noticeble are the relatively
thin cables for
 the spark plugs.

The Black Box mounted on the main engine bulkhead/firewall.

     The box is very well designed and easy to attach.

  Not very many cables. Power in, pulse in and 6 cables out. One for each spark plug.

    The caps for the spark plugs

                                                                 Looks nice and clean to me….

                                                                  You can see part of the carb  which is originally built for  a much smaller

                                                                   engine. The carb will be replaced by  a 3 new carbs.

                                                                  This i the manifold with it´s 3 carbs supposed to replace the current single carb.

                                                                Cables from another system compared to Beckers cables.

                                                                 Yeah, I wish I had owned this piece…..

                                                                Carb and exhaust.

                                                              This is the company making the engine run properly.

                                              The aluminum wheel Lennart fabricated and put on the crankshaft coming out thru
                                          the back plate of   the crankcase. It made it all so easy. The wheel is holding the 3
magnets giving pulses to the logic parts.

                                                                   Here you can see one of the very tiny magnets inserted. When the magnets are                                                                            attached one has to be very careful so the poles of the magnets are in the right direction.

                                                                    Work according to the instruction and do not jump any steps like you do when you

                                                                    are seting up a new tv-set…..

                                                                    Lennart Persson who just enjoyed listening to his wonderful SAWO

A small video, which will be followed by a much better after the engine has received it´s new carbs !