Kategorier
Old Timer flyg

SM I FRIFLYG FÖR OT-MODELLER 2021

 

 

 

 

 

 

Allt tycktes vara emot oss, men vi genomförde tävlingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förutsättningarna för SM i OT-friflyg var synnerligen dåliga.

Vi har en pågående Covid-pandemi, det regnade varje dag,
vi hade kraftig och byig vind och vi hade att springa runt
på de blöta skånska leråkrarna.

Med de förutsättningarna inleddes och genomfördes årets
tävling i Bollerup utanför  Tomelilla i Skåne.

Jag var med och fotograferade, vilket hämmades av uselt
ljus. Så det blev som det blev. Jag gjorde mitt bästa med 
de resurser jag har.

Bilderna presenteras i kronologisk ordning, varför det ibland
kan uppstå logiska bildkullerbyttor, men det får du stå ut med.

Dels blir det bilder på bloggen och dels blir det presenterat
som enkla bildspel via inbäddade filer på Youtube.

Bilderna har jag försökt ta,  så det ger betraktaren en känsla,
för hur det är att flyga OT modeller,  som är friflygande.

Sammanlagt blir det 4 poster på min blogg…tror jag.

Jag kan säga,  att efter hemkomsten var jag aningen trött…

Men här är första posten. Håll tillgodo !

 

 

Just precis, grått, regnigt och blåst !

Lasse från Anderstorp tunar sin diesel.

Martins blick säger allt trots skitväder; fokusering och vilja !

 

Del I

 

 

Del II

 

Del III

 

Videosnuttar

 

 

Det kommer ytterligare tre (3) Photostories.

 

Kategorier
Hangflyg modell

HADE DU VARIT MED PÅ HOVS HALLAR I GÅR…

 

 

 

 

 

…skulle du fått två fina upplevelser.

 

 

 

 

Hade du varit där hade du fått uppleva  ett makalöst
fint flygväder med svag nordlig vind och
du hade  fått se
stimmet av tonfiskar vaka i ytan utanför
Hovs Hallar.

Så var det !

Jo,  jag startade strax före 12 och gjorde senaste landningen 1515…

Min modell var Spirit Elite och den flög som vanligt utmärkt,
även om…det vänstra skevrodret stod stilla.

Ett stillastående skevroder hindrar inte mig från att flyga.
Ett skevroder och sidoroder räcker för att kontrollera denna
välflygande modell .

Jag vill inte missa några flygchanser.

Kategorier
Segelflyg

EN TERMIKDAG MED MIN AVA PRO…

 

 

 

 

…som inte blev, vad jag förväntade mig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Söndagen tycktes bli en verkligt fin dag för termikflyg.
Ett högtryck växte in, vilket garanterade solinstrålning,
som borde generera mycket  termik.

Det blev solsken och vinden höll sig på 2-3 m/sek från väst.

Alltså iväg till ett flygställe, montera modell, kolla att allt fungerar
och iväg.

Det här blir lätt som en plätt tänkte jag, då jag såg alla Cu-moln
och alla snabbt växande nybildningar.

Trodde jag ja…Efter en stunds flygning förstod jag att alla
segelflygares gissel, sjöbrisen pumpade på.

Klockan var ca 12,  vilket är just den tid,  då vi möts av sjöbris
på Västkusten .

Det fanns ingen flygbar termik under 120 meter. Jag försökte
verkligen och jag höll på  i 2.5 timma, innan jag packade ihop.

Termiken under 120 m var svag, trasig och turbulent.
Jag tror inte,  jag flög mer än 5 fulla termikvarv.

Med det menar jag,  att varion pep stig under hela varvet.

Men jag deppade inte för detta, därför jag kom ut i naturen
och om inte annat,  fick jag  se migrerande omrvråkar och vimsiga…
glador flyga termik.

Jag tog lite bilder med min Mobius och GoPro för att dokumentera
min flygning.

Det finns en skiss,  som förklarar de termiska förhållandena
i dag.

 

 

Den svarta linjen markerar marken. Då solen skiner,
kan det uppstå sjöbris vid kusten.

Marken värms upp snabbare än havet. Luften över
land stiger och den ersätts med kylig havsluft,  som sugs in.

Eftersom havsluften är relativt kall,  kommer den att
glida in närmast marken.

Efter en tid har den kalla havsvinden värmts upp av
markens absorberade värme
och fått samma egenskaper
som den “vanliga” luften,
dvs den blir labilt skiktad
och det märker du,  genom
att Cumulusmolnen växer
upp i inlandet.

Här vid södra Västkusten brukar sjöbrisen nå ca 20-25 km
in över land.

Luften ovanför havsluften är labilt skiktad och
termiken löses ut som vanligt.

Det är därför man måste komma över den laminära,
kalla sjöbrisen för att kunna få anslutning till termiken.

Sjöbrisen är en gigantisk pump, som på dagen skickar
in kall havsluft över land och som under natten vänder
riktning,  då marken svalnar fortare än havet.

Det märks ofta efter soliga dagar på Västkusten, 
att det på kvällen blåser frånlandsvind,  eller som det
heter landbris.

Såedemede !

 

Som sagt…det jag gillar bäst; sitta i min pilotstol med en modell i skyn

Håll med om att det ser lovande ut…4/8 Cu !

Start. På sidan av kroppen som vanligt…min GoPro.

I detta ögonblicket var jag naturligtvis full av termikförväntan…

Efter skörd av brödsäd ändrar odlingslandskapet färg till gult.

På finalen

Med de aerodynamiska bromsarna anpassar jag höjden,
så jag kan landa där jag vill.

Full kontroll !

Vet du att fullskalaflygplanen mer och mer liknar våra
moderna modeller ?
Som vanligt,  modellflyget har föregångsmännen,
vad gäller nya idéer och innovationer.

Skruven som håller stabben är gjord av en elektronlegering. Allt för att spara vikt.

 

Kategorier
Nostalgoteket

STURE TINGWALL HAR GÅTT BORT

 

 

 

 

 

En profil inom modellflyget har lämnat oss.

 

 

 

 

 

Sture till vänster, bloggaren till höger 1977

 

 

 

Sture, mest känd för att ha varit redaktör för
ModellFlygNytt
under ett antal år,  har lämnat
oss efter en tids sjukdom 88 år ung.

Säga vad man vill om Stures åsikter, vilka
kunde vara
kontroversiella, han var aldrig rädd
att sticka ut näsan.

Även om han riskerade,  att den kunde bli röd.
Sture tyckte
om striden och var inte rädd för den.
Han rörde om.

Ty, synpunkter hade Sture…om det mesta.

Jag mötte Sture,  då han ville ha hjälp att
provflyga sin Johanna
. jag tror det var 1974.

När jag landat hans modell,  glömmer jag
aldrig glädjen han
utstrålade,  efter att han
fått bekräftat,  att hans förstlingsverk

fungerade.

Sture kunde formulera sig med snärt och
sting, vilket
han visade i sina många tidningsinlägg
och synpunkter
på sociala medier.

Ur lokaltidningen Hallandsposten citerar jag
ur en intervju i samband med att Sture gett ut
en deckare för ca 10 år sedan:

Sture Tingwall föddes i Luleå och när han
var två år
dog hans pappa. Modern tog sonen
med sig och flyttade
till Uppsala där hon drev
en mjölkaffär. Det var knapert
med pengar så
de bodde hos Stures morfar.

– Jag jobbade rätt hårt i morsans affär och
körde en
massa ärenden.

Grabben Tingwall tog studenten i lärdomsstaden
och
gjorde lumpen på F 5 i Ljungbyhed där han
fick luft
under vingarna. Han spakade plan som
SK-50, SK-16
och SK-28. Men befälen gav han
inte mycket för.

– Jag hade oerhört svårt med det militära.
Befälen skrek
som fan åt en.

Sture lämnade inte flygplanen bakom sig för
gott,
men valde farkoster i mindre skala. Han
blev med tiden
en mycket hängiven modellflygare.

Han gick  Grafiska institutet i Stockholm
och efter
utbildningen fick han jobb på
Åhlén & Åkerlund förpackning
först i Stockholm
och därefter hamnade han på huvudkontor

et i Halmstad.

– De tvingade ner mig hit. Jag var tydligen bra
fick jag höra.

Jag lyckades sälja en massa förpackningsmaskiner,
så de lyfte
över mig till Sprinter system. Sen gick
det så förbaskat bra.

Jag började med Sverige, fick senare ta hand
om Skandinavien
och därefter Sydostasien.

Men Sture ledsnade på alla långa flygresor
så för 30 år
sedan startade han eget företag
inom grafisk produktion.

– Jag har formgivit böcker och varit redaktör
för ett antal
tidningar och tidskrifter, bland annat
var jag chefredaktör
för Modellflygnytt i 18 år.

Jo, jag kommer att sakna Sture. 

Hans arbete och förnyelse av ModellFlygNytt
blev ett stort lyft för modellflyg i Sverige

Han var en rabulist, som kunde få fjädrarna att
flyga, i  modellflygankdammen i Sverige.

Länk till officiellt meddelande om Stures bortgång här.

 

 

Kategorier
Old Timer flyg

OT FREE FLIGHT IN SWEDEN

 

 

 

Lite fröjd för ögat kanske ?

 

 

 

 

 

 

Snart är det dags för Svenska Mästerskap i OT friflyg,
så här lite bilder för att hålla intresset uppe…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Old Timer flyg

26TH -29TH OF AUGUST THE SWEDISH NATIONALS IN OT-FREE FLIGHT 2021 ARE DUE.

 

 

 

 

 

 The Swedish Nationals in
OT Free Flite
are coming up
in about three weeks.

 

 

I promise you, I´ll be there with my camera and
I will catch the flights as much as I can on video.

Stills will be coming as usual.

So be prepared for the event !

Which takes place at Bollerup in Skåne.

Read about it here.

Down below a photostory of events 2010-2020.

 

 

Kategorier
Termikflyg

TERMIKFLYG MED MIN AVA PRO …

 

 

 

 

 

…då det är som bäst.

 

 

 

 

 

 

 

Vi har haft osedvanligt mycket blåst här på Västkusten
senaste tiden, vilket har gjort det mindre lockande att
bege sig ut för att flyga  termik.

Alla termikflygare vet olägenheten, då modellen för varje 
termikvarv driver mot lä 50 meter.

Dock…i torsdags var det i stort vindstilla och det var
mycket labilt skiktat, som gynnade termikbildningen.

Så jag tog min modell och for iväg till en plats ca 10 km från
kusten. Detta för att i någon mån undvika sjöbrisen, vilken
förstör termikbildningen.

Klockan 10 startade jag mot en sky med 3/8 Cu.

På 50 m fick jag en bra blåsa och jag kunde klättra,  så
högt jag önskade.

Kom jag upp med modellen på “säker” höjd, kunde jag
utan bekymmer hålla mig uppe hela dagen.

Termiken var mycket stark och på lite höjd vitt utbredd.

Det var bara att sitta i min Biltemastol och njuta av den
egna flygningen och modellens goda egenskaper.

DÅ jag flög,  inträffade en överraskning. Det  släppte en
kraftig termikblåsa,  just där jag befann mig. 

En liten minitwister uppstod och i vortexen lyftes en av
mina vingfodral upp till 50 m höjd…

Jag tänkte,  det får jag aldrig tillbaka…men lyckligtvis
ramlade det ur virveln och landade 100 m bort.

Märklig upplevelse, men jag har sett det en gång
förut, det var vid SM i OT friflyg, då en virvel
tog i stort sett hela sekretariatets papperssamling
upp i skyn och fördelade det över den skånska jorden.

Jag flög i tre timmar, sen var jag nöjd med en utsökt
flygdag, då allt gick en modellflygares väg.

Jag fotograferade och videofilmade med min GoPro
och min kära Mobius.

Jag satte ihop en videosnutt, som beskriver en
del av min flygning och vilka hjälpmedel jag använder
för att höja kvaliteten på min flygning.

Häng med !

 

 

 

 

 

 

Kan du tänka dig en mer inbjudande sky ?

Mitt vingfodral efter landningen som fick sig en egen flygtur 100 meter upp
och 50 meter bort då en blåsa släppte och sög upp det.

Min allerstädes närvarande GoPro startas.

Start

Bilden klippt ur video från Mobius…

                        Fälten får en gul ton, då det är dags för skörd.

Piloten och hans plan

Det halländska jordbrukslandskapet nära Kattegatt.

                                         Mot Halmstad från 120 m höjd…

Pilotplats

Min Mobius monterad på skalmen till mina solglasögon.
Mycket enkelt och bra; Det du ser filmar du.

 

 

 

 

 

 

Jag är pilot i KSMFV.

KSMFV=Kungliga Svenska Mops Flyg Vapnet