För alla sanna flygentusiaster
med en bakgrund som segelflygare….
anordnades en Veteransegelflygträff på Ålleberg i helgen.
Vill ni läsa om Ålleberg så klicka på länken:
Väderrapporten talade om solsken och 3/8 Cu på lördagen,
varför jag beslöt åka dit då. Avstånd från Halmstad 240 km ca.
Hela väg 26 var en lång rad husvagnar/husbilar på väg till nån
sorts tävling i Halmstadtrakten. Men det gjorde inget, för jag
skulle ju andra hållet.
Att komma till Ålleberg är en speciell upplevelse för en
fullskalasegelflygare. Eftersom jag bott där i rätt många år,
blir man ju präglad på platsen. Att komma tillbaka och känna
alla minnen väckas, är något jag uppskattar. Att få träffa gamla
flygkompisar, där samtalen nästan alltid inleds med:”Minns du när vi….”
De som vårdar och håller veteranplanen i skick i ju till 90%
gamla piloter mellan 50 och 100.
Ålleberg är vad Wasserkuppe vid Fulda i Tyskland är, ett
segelflygcentrum. Ålleberg anlades av statsmakten 1944 som centralpunkt
för utbildning av flyglärare och piloter. Staten, säg Flygvapnet ,
hade ju ett intresse att få piloter grundutbildade som segelflygare
till en låg kostnad järmfört med vanlig utbildning. Det utgick
statsbidrag till segelcert under många år. Jag tror mitt subventionerades
med 5-600 spänn 1967.
Som ni ser på bilderna, är ju Ålleberg ett platåberg över Västgötaslätten
nära Falköping. Det har en mycket fin fauna med sällsynta växter och
naturen är omväxlande och vacker.
Ålleberg är alltid värt ett besök !
Jag tog en hop bilder och lägger upp ett par och de som blev över
ligger i ett galleri efter bilderna.
Så njut av vyerna !
Utsikt mot Falköping från Västhanget.
Startbryggan på Västhanget. Uppbyggd slutet av 90-talet…tror jag.
Den gamla bryggan var riven.
Även denna bryggan riven 20015…
Utsikt från berget riktning nordost.
Det röjda osthanget.
Han glömde bromsen….
En rejäl järnspis i en De Havilland Tiger Moth.
Det är klart, att är flygplanet 78 år gammalt, då kan oljetanken vara aningen bucklig.
Varför göra något komplicerat, när man kan göra så här ?
SE-ALM byggd 1934. Skulle nu flyga med en dam som var 82 år.
Undrar hur många gånger kropp och bärplan är omdukade ?
En gång vart 12. år ger 6-7 gånger .Om man klär med Oralight……
nä, men med linneduk. Om det nu inte kommit nytt material förstås.
Moth plané
En Kranich (tranan) startar. Kolla stället. Det släpper man när man kommit loss.
Ser nästan ut som ett bombplan från 1940.
Här släpper piloten dollyn.
Vill du flyga cab, så åk till Ålleberg och flyg Slingsby.
Ser ut som en gammal engelsk buss. Jo den är engelsktillverkad. Lärare/elev sitter sidebyside.
Kranichen i sitt rätta element.
Piper Super Cub som används vid bogsering. Säkerligen 50 år gammal.
Ganska spartansk instrumentering i Slingsbyn:
Från vänster: hastighetsmätare, variometer
, libelle, kompass och höjdmätare.
Ålleberg med alla dess attribut. Kan inte bli bättre !
Take off Tiger Moth.
Slingsbyn just innan sättning.
En J-3 Cub. En lillebror till Super Cuben. Hade ursprungligen en 45 hk motor
Två tekniker på samma hang.
En Moth är inte lättlandad i sidvind…
Kranichen landar. Hur gammal den är ? Troligtvis tillverkad mitten 40-talet så ca 70 år.
En Grunau Baby flyger från sin skugga.
En Olympia 2-B i släpet. Kolla den förskräckta duvan…Olympian togs fram
som enhetsplan för Olympiaden i Helsingfors 1940. Av kända orsaker blev det ju vissa förhinder.
En hängflygare i termiken. Hängflygarna har sitt fält just nedanför Ålleberg-.
Jag avslutar med en bild som väl är essensen av flygsträvan.
Galleri:
Klicka på PicLens !
[nggallery id=82]
En liten film om landning med en Slingsby segelkärra:
Världens äldsta luftvärdiga De Havilland Tiger Moth. 76 år gammal.
Se hur man startar motorn och följ takeoff.
mats