Kategorier
Flyghistoria

FRÅN MIN FLYGHANDBOK

 

kommer här lite maffiga kolvmotorer

 

 

 

 

Kolvmotorn som drivkälla till moderna krigsflygplan
hade spelat ut sin roll 1944. För 1944 flög Tyskland
med Me 262 , som var en tvåmotorig jetkärra,
utrustad med två stycken Jumoturbinmotorer.

Kolvmotorn var i slutet av kriget utvecklad,  s
å långt det gick,  med hänsyn till omständigheterna.
Problemet var inte att få ut en massa kraft ur motorn.
Problemet  var att få kraften i motorn omvandlad till
energi, som drog planet framåt.

I slutet av kriget var man tvungen att använda propellrar
med stor diameter och många blad. Detta för att kunna
hålla varvet nere på propellern.

Max varv låg på cirka 3000 varv i minuten.
Gick det fortare passerade bladspetsarna ljudvallen
och då uppstodd buffering och kavitation,  som
snabbt drog ner propellerns verkningsgrad.

De två kolvmotorerna som väl var mest kända,
ar ju Rolls Royce motorn och Daimler Bendzmotorn.

Båda V-tolvor. Rolls Royce utrustad med i regel
förgasare, medan DB 600 serien hade mekanisk
bränsleinsprutning av fabrikatat Bosch.

Vilken som var bäst ? Jag vill säga de var ganska
likvärdiga, med det förbehållet,  att hade DB-motorn
haft tillgång till 108-oktanig bensin,  hade den
troligtvis levererat mer kraft än den engelska motorn.

DB angav motorns effekt i DIN, vilket innebar
att man mätte
effekten med inkopplade hjälpaggregat.

Engelsmännen mätte enligt SAE, det vill säga utan
inkopplade tillbehör.

I slutet av kriget konstruerades på engelsk sida
komplicerade motorer i H-konfiguration och med
slidmatning. De fick aldrig nån avgörande inverkan
på luftkriget.

En kolvmotor vägde mellan 600-750 kg.

Här är några bilder på kolvmotorer:

 

.

 

Observera turbon bak till vänster. 

Daimler-Benz  605.

 Starteffekt 1975 hk vid 2800 varv. 42000 motorer tillverkade.
Cylindervolym 37.5 liter. Bränsle 87 oktan – upp till 100 oktan.

Man fick alltså ut ca 50 hk/liter cylindervolym.

 Det är ju inte så mycket. Om man betänker att man 1965,
alltså 20 år senare fick ut ca 135-140 hk ur en Ford Anglia
stötstångsmotor på 1000 cc för Formula III bilar.
Visserligen häftigt tunad av Nova eller Hart eller andra
specialister, men ändå.

Hade man fått ut 70 hk per liter hade starteffekten varit 2650 hk.

Fast det är klart , man fick flyga med ,  vad som kunde tillverkas.

I och för sig,  fanns inget behov av att behöva kunna trottla
en motor i större omfattning, eftersom man använde
constantspeed propellrar. Dessa ändrade anfallsvinkel
med hänsynt till belastning,  så de alltid jobbade så bra
som möjligt.

En vanlig inverterad radmotor från 30-talet
som satt i De Havillands flygplan.
Denna motorn satt i Tiger Moth, och den hade 130 hk.
 

En häftig stjärnmotor. Jag har sett en uppskuren i England

Motorn är byggd i  två plan:

 Upp-Ner och Vänster-Höger, eftersom ingaserna kom in i
cylindrarna via slitsar i foder och block.  Avgaserna gick ut
på samma sätt.

 Undrar vad mekanikerna tänkte, när de skulle ställa
tiderna på sliderna.

 Eller när piloten sa: Jag tror motorn missar på ett
tändstift, kan ni kolla ?………..Är nog enkelt att koll
letade stift till en av de Me 109,  som fortfarande flyger,
hittade nånstans i västra delarna av Tyskland trälådor
med 12000 original Boschstift, just för Me 109.
Ibland ska man ha tur. Jag kan tänka man måste
lanta upp några spänn för att byta 24 stift på en
Daimler Benzmotor.

 

 Provades i Hawker Fury och Hawker Seafury.

 

Dieselmotorer användes till viss del före och under
andra världskriget. Speciellt då i bombplan eller i plan
som hade lång aktionsradie.
 

Jämför denna mekaniska härva med en jetmotor.
Hur många rörliga delar finns i motor ovan ?
ämför det,  med det rörliga antalet delar i en
jetmotor !!!
 Att tillverka ovanstående motor måste
ha kostat en förmögenhet.
 

Denna motorn användes bland annat i B-29 . 

Ovanstående bild klargör på ett enkelt sätt,  hur dåtidens tekniker
löste vevsaksproblemet i en stjärnmotor. Man har en huvudvevstake,
den som pekar upp, sen har man hjälpvevstakarna, vilka är resten.
Huvudvevstaken är fäst i vevaxeln och hjälpvevstakarna är fästa
på huvudvevstaken . Smart.
 

En vevstake på en stor stjärnmotor är mycket kraftig
för att kunna ta upp lasterna.
Sättet att koppla ihop vevaxeln uppfanns i Tyskland
och användes även på DB-600 serien V-12 motorer.
Jag undrar, om inte Mecedes hade det på vissa av sina
personbilsmotorer. Han som uppfann systemet blev
mångmiljonär genom sitt patent.

En renoverad DB ur 600-serien. Troligtvis ur 602-serien då den
är 16-cylindrig. Cylindervolym 54 liter och effekten 1320 hk.
Jag glömde skriva, att detta är en dieselmotor.

Från Wikipedia: “The Daimler-Benz DB 602 was a German

diesel cycle aero engine designed and built in the early 1930s.
It was a liquid-cooled upright
V16, and powered the two
Hindenburg class airships.[1]

 Mercedesmärket på framsidan av vevhuset var ursprungligen
gjort i blå och vit emalj. Denna skylt var åtråvärd souvenir bland
de som hade med dessa motorer att göra vid skrotningen av dem.

En Rolls Royce Merlinmotor på ett museum i USA.

Rolls Royce Merlin, som den såg ut ny.

 Cylindervolym 27 liter och maxeffekt 2100 hk.
Man byggde sammanlagt med licenstillverkade
150000 motorer! Priset för en ny motor 1944 var
2000 Pund. En propeller kostade 350 Pund.

Förutom Rolls Royce Merlin fanns Rolls Royce Meteor,
som bland annat användes något ombyggd i Centurionstridsvagnen.

När jag gjorde lumpen hade vi Meteormotorer i
stridsvagnarna. Härligt  ljud i en V-12 motor.

 

 

6 svar på ”FRÅN MIN FLYGHANDBOK”

Hej mats!! Visst att rolls-royce motoren har en riktigt gott ljud. brukar titta på traktorpullingen och där kan man hitta alla möjliga motorer.bland annat rolls-royce motorerna. ljudet alltså en fantastisk upplevelse.

mvh:Tomas

Din sida är ju rena guldgruvan för en som är flygintresserad.

I slutet av 1942 användes 24 cylindrig Napier Sabre motor av H-typ i Hawker Typhoon som senare vidareutecklades till Hawker Tempest som till en början hade samma motor men i November -45 började använda sig av den starkare Centaurus motorn. Intressant läsning kan vara Pierre Clostermann’s(dog Mars 2006) självbiografi. Fransman som flög Spitfire och Tempest för RAF. Brukar finnas på svenska hos stadsbiblioteket. Annars finns engelsk version hos Amazon.com, Adlibris.com, Bokus.com mm.

För den som är intresserad av Me109 piloter finns Heinz Knoke’s Jag flög för Führern, på stadsbiblioteket.

I början om slaget om Storbrittanien hade tyskarna en fördel då Me109’s motor hade bränsleinsprutning vilket inte Hurricane och Spitfire hade. Detta betydde att om de engelska piloterna ville följa en Me109 som dök så gjorde de negaqtiva G krafterna i de engelska förgasarförsedda motorerna att bränsletillförseln bröts och motorn tappade kraft och Me 109 kunde öka på avståndet mellan sig och fienden.Detta blev en normal manöver för många tyska piloter som fick en fiende efter sig, dyka med fullgas. Engelska piloternas motdrag var att rolla över på rygg för att undvika negativa G och sen följa tysken i dykningen. Det lustiga var att brittiska agenter kommit över en direktinsprutande bränslepump från Me109 som smugglades med risk för livet till brittiska ambassaden i Schweiz där den blev liggandes för att den inte ansågs som viktig av ambassadspersonalen.

Annan kuriosa är att de första Me 109 varianterna flögs med Rolls Royce Kestrel motorer.Även de sista varianterna som licens byggdes i Spanien efter kriget utrustades med Rolls Royce motorer.

Vad gäller constant speed propellrar och automatiskt ställbar propellervinkel så var det Me109, FW190 och Spitfire från MKVIII 1943 som hade det. Av de övriga var det några som hade fasta propellrar men flertalet hade manuellt ställbara propellrar.

DB602 är en ny bekantskap för mig men så är det en dieselmotor från 1930.

Rolls Royce Merlin och Griffon användes i Spitfiren.

B29 Stratofortress ska nog vara B29 Superfortress. Tryckfelsnissse som varit framme.

Den luftkylda stjärnmotorn var väldigt driftsäker och tålig. Gav ett gott skydd för pilot vid anfall på markmål och bombare.Finns exempel på P47 Thunderbolt som kommit tillbaka till basen med 1-2 cylindrar bortskjutna plus kulhål i propellern. En gevärskula i kylaren på Mustang P51 så dröjde det inte länge förrän motorn skar.Bland det häftigaste i stjärnmotorväg var nog Pratt&Whitney R4360 Wasp Major fyrradig stjärnmotor med 3000HK.

Spännande med dessa både stjärn radmotorer! Gjorde lumpen på F21 1971 under överste Larsson på jakten. Vi hade en Dam som flög Corsair med en stjärn 18 på som hon berättade för mej på 3400hk. Hon flög allt målflyg med ballong osv. Jag fick följa med henne under en flygning väldigt uppskattat.Hon var en legend bland Drakenpiloterna.

Intressant med P/W motorn . Men hade inte P-47 Thunderbolt även radmotorer? Det skiljer ju en del på versionerna! Har själv bygt en Spitfire i scala 1:6 den nyare fembladiga efter MK generationen . Med Griffinmotorn (37liters) Mercedesmotorerna DB 600-605 var det bästa som fanns på den tiden. Volvo-Penta har ju som ni vet tagit upp tänket med rots/kompressorer kombinerat med avgasturbo. Har själv en Mercedes med rotskompressor blir ju inte så mycket dineffekt, men nöjd

Hej Jan,

tack för din kommenter. Alltid värdefullt med synpunkter.
Jag är själv mycket intresserad av flygmotorer och då speciellt
1935-1945. Jag kan inte säga vilken som var den bästa. Men jag tror
att jag sätter DB-motorn och dess olika versioner främst.
När man studerar en sådan motor i verkligheten slås man av den
mycket högt hållna kvaliteten på dels konstruktion och dels
på tekniken.
Tyskarna hade problem med sitt bränsle då de kunde max
producera 87 oktan Avgas. De framställde sitt flygbränsle ur
brunkol. För att öka effekten injekterade man vatten/hydroxid
för att få mer boost.
Dessutom angav tyskarna effekten i DIN, vilket till skillnad mot
de allierade vilka angavs sina motorers effekt i SAE.
Din inkluderade alla hjälpaggregat.

Vill du se fina flygmotorer titta in på Messengelände Laatzen
vid Hannover. Där finns ett fint flygmuseum.

Läs här: https://hangflygning.se/?p=32657

Hejsvejs

Mats

Angående målflygning.
Hade ingen aning att man flög målflygning med Corsair i Sverige.

Jag jobbade norr om Gotland tidigt 70-tal och träffade på F13/G
en kvinnlig pilot, som hette Bigit Thüring.
https://www.europeana.eu/mt/item/91652/KBG_photo_KBGF060565
Hon flög en Skyraider modifierad för dragning av korv och pilmål.
Som du vet var ju
Skyraidern en mycket stor maskin och då se denna lilla kvinna
hoppa in i cockpit var en syn…Skyrider är världes största
kolvmotordrivna flygmaskin. Man kunde plocka 8 man i kroppen
och den flögs med 20 personer inpackade då amerikanarna lämnade
vietnam.
På Svedinos flygmuseum finns en Skyraider som renoveras.
https://hangflygning.se/?p=24805
Jag har tre delar på bloggen om museet.

Ja detta var lite om Birgit Thüring och hennes stora flygmaskin.

Mats

Här kan du läsa om Birgit: https://lae.blogg.se/2012/february/visby-en-gang-pa-60-talet.html

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.