Kategorier
Hangflyg modell

5 M/SEK NORDVÄST

 

 

 

 

 

Ovanstående betyder, hangflygning !

 

DCIM204GOPRO

Eftersom jag är en aktiv modellflygare, med betoning på “FLYGARE”,
håller jag kontinuerligt spaning på vindarna vid vår kust.

Under 2016 har det varit ovanligt lite nord/nordvästliga vindar,
vilket är en förutsättning för att kunna flyga på Hovs Hallar.

Året har i stället inneburit mycket ostliga vindar och mycket lite
regn. Vårt nederbördsunderskott ligger på 600 mm nu. Det är
en årsnederbörd, som fattas. Detta märks i grävda brunnar och
vattenståndet i våra större sjöar.

Som alla märker,  så går tiden fort, vi är redan inne i augusti och
sommaren är snart förbi. Jag undrar ibland,  när var det sommar
2016 ? Var det de två veckorna i Juni ?

Nåväl, tisdagens väder såg fint ut och jag lastade bilen med det
som behövdes och for till Segeltorp.
Vädret var 22 grader, vind 5-6 m/sek från nordväst.
Det betyder
att havsvinden låg rakt på kanten, vilket garanterade
bra lyft.

Det var bra lyft och upplevelsen då man startar sin modell
från
pilotplatsen och då jag känner,  att lyftet är bra och jämt är en
härlig känsla.

Jag flög, nån trimning behöver inte göras på min kärra,
den är redan
perfekt trimmad efter 224 timmar i luften,
längs hangkanten mot
Norrehamn där jag vände bland en
flock kråkor,  som vinglade iväg
aningen förnärmade av min
närvaro. Tillbaka mot Hovs Hallar
och vidare bort till
parkeringen vid värdshuset , där jag hade andra
vändpunkten.

Allt var perfekt och det var en utsökt njutning att sitta
på kanten
och låta modellen göra,  det jag ville.
Detta kan jag aldrig uppleva framför en tv eller dator.
Jag föredrar
ett liv i verkligheten i stället för i en låtsasvärld.

Ytterligare något som för mig är viktigt, är att jag kommer
i kontakt
med människor, vilka passerar förbi under deras
promenad i den
vackra naturen. Naturen är vacker nu efter
nystarten då växtligheten
fått energi av regnet,  som har
fallit sista 14 dagarna.

Jag har flera gånger sagt,  att människor är nyfikna hur
modell- och hangflyg
fungerar och jag tar det som ett
hedersuppdrag att berätta om vår fina hobby.

De flesta män jag talar med, som är i stadgat ålder, berättar
för mig att
de har ett modellflygförflutet. Det manifesterar
sig på så sätt,  att de nämner namnen
på modeller, som
ungdomen flög på 50- och 60 talet. Biet, Vespus, Sigurd Isakssons

förtryckta balsamodeller, Tempo och så vidare. Jag undrar
vad generationen
som växer upp nu och som är modellflygare
kommer att  minnas av
sina modeller om 50 år ?

Segeltorpshanget är utmärkt, ca 30 m över havsytan
och genererande ett
jämnt och fint lyft.

Ibland har jag funderat hur det skulle kännas att sitta
på modellen och
skåda bakåt ? Jaja, den som lever ser.

Efter 3 timmar i luften sammanlagt landade min Spirit,
som jag varmt
rekommenderar både för termik och hangflyg,
i gräset med full klaff
så det liknade en helikopterlandning.
Allt skedde framför  två kommunalanställda, 
som inte kunde
få nog info,  hur modellflyg som jag bedriver det här
fungerar.

Sedan  ihopplockning av grejorna och hemfärd efter ännu en
dag med
upplevelserikt modellflyg i mitt liv.

Jag har lite ögonblick från min dag med mig hem nedan.

All bilderna är tagna med min modifierade GoPro 3+.
Modifieringen
är att jag fått monterat en professionell lins
i Tyskland .

Flyg med !

 

 

 

 

 

DCIM203GOPRO

Vågorna bryter = mer än 5 m/sek vind.

DCIM203GOPRO

Riktning söderut, Hallands Väderö i horisonten.

DCIM203GOPRO

Mot Hovs Hallar, med mitt landningsområde på den gröna ytan i mitten.

DCIM203GOPRO

Segeltorpshanget i all sin gröna prakt.DCIM204GOPRO

Min modell beredd till start.

DCIM204GOPRO

Sista kollen

DCIM204GOPRO

One for the camera !

DCIM204GOPRO

Japp, förväntan står det skrivet i pilotens nuna !

DCIM204GOPRO

Start

DCIM204GOPRO

Du ser själv…lyftet efter start.

DCIM204GOPRO

Koncentration då man flyger lång bort.

DCIM204GOPRO

Spirit Elite

DCIM204GOPRO

Jag försökte svänga så jag skulle få med min modell med min fasta kamera…
…den tar 2 bilder i sekunden, så man ska ha lite tur.

DCIM204GOPRO

Det finns en träbänk omedelbart till höger,
som jag sitter på, då jag flyger.

DCIM204GOPRO

Bilderna på mig är tagna i samband med start.

DCIM204GOPRO

Jo, man får lova att flyga med en hand i fickan här…

DCIM205GOPRO

Att flyga på Segeltorpshanget innebär,
att man har modellen nära sig och upplever
hastigheten på ett realistiskt sätt.

DCIM205GOPRO

En modellflygare och hans modell.

DCIM203GOPRO

På väg att landa…

DCIM203GOPRO

Ser du stenen till vänster…jodå den har jag  träffat en gång för ett par år sen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.