…vi ska kana bakåt i tiden.
Under mina spaningar på YouTube efter gammalt modellflyg
finner man ett och annat.
En liten engelsk snutt från engelska Pathé och en
ganska välgjord film av en tysk modellflygare,
som han konverterat från 8 mm film..
Kolla klädseln på de engelska piloterna…hatt, kostym, vit
skjorta och slips.
Vi är väl inte lika eleganta i dag.
Du kan också lägga märke till radioutrustningen.
Servona , de är stora som smörpaket…förr kallades servo
för…rodermaskiner. Med tanke på storleken då, kanske
mera adekvat benämning ?
Så det är lite lättare i dag. Tänk bara på reversering av servo.
Hur gjorde vi förr ?
Jo, vi tog isär servot, skiftade strömkablarna
på motorn och skiftade ändkablarna på potentiometern.
Sen justerade vi mittläget genom att vrida kolbanan på servot,
monterade ihop och bad en bön att vi inte lött fel, så det skulle
ryka, då vi slog på…
I dag trycker du på en knapp.
Men för 50 år sedan gick det till som på videon.
Stillbilderna har jag klippt ur Youtubevideona.
Minns du Skyleader Clubman ? Kallades Störleader av kända
orsaker. En radio tillverkad i England och såld och servad av
Rune Svenningsson i Gislaved. Populär under 70-talet.
Synd man inte kunde flyga med den…och vara säker på att åka
hem med en intakt modell…
Två brittiska herrar med allvarlig uppsyn.
Detta kallar jag rejäla…servon med plåthöljen.
Ser du hur stötstängerna är anslutna ?
På gavlarna där en arm stack ut ur lådan.
Vid denna tid användes 5-poliga kontaktdon,
eftersom servonas konstruktion krävde det.
Vem minns fabrikatet Sprengbrook ?
Observera ordet “Precision” som man tryckt på etiketten med flaggan för
det Förenade Kungariket. Undrar hur det var med precisionen egentligen ?
Man ska var snyggt klädd, om man ska ratta sin nybyggda multikärra !
Och så kan man ju njuta av “A nice cup of tea”.