Kategorier
Teknik, allmän

ATT BYGGA EN MILLS DIESEL 1.3 CC

 

 

 

 

En kopia på en Mills diesel

med egna händer och verktyg.

 

 

 

 

 

Hannes Illipe i Kungsbacka skickade mig en bunt
bilder från sitt byggande av Mills dieslar
1.3 cc.

Nedanstående två länkar innehåller det mesta,
ni behöver veta om motorn.

http://www.modelenginenews.org/cardfile
/hardinge.html

http://www.adriansmodelaeroengines.com
/catalog/main.php?cat_id=110

Hannes ville bygga den enligt originalritning och
han ville vevhuset skulle vara
sandgjutet med dess
lite grova yta.

Jag vet inte hur många han byggt, men han hade,
som jag tidigare redogjort med sig 
två till
SMOS-meetinget i Kungsbacka den 10. Juni.

Motorerna gick utan problem.

Mills 1.3 cc motorer finns att köpa nytillverkade i
replikaform.

Och det finns gott om Mills på E-bay till förmånliga priser.

Jag presenterar Hannes bilder utan kommentarer.
Man ser vad som sker.

Det är glädjande att se, att bygglusten och nyfikenheten
att ta fram en egenbyggd
motor fortfarande finns hos
modellflygare i Sverige.

Håll tillgodo med Hannes bilder på sitt bygge !

 

 

 

 

 

Egenbyggd modell – egenbyggd motor

 

 

Ett svar på ”ATT BYGGA EN MILLS DIESEL 1.3 CC”

Ja Hannes är ett universalsnille som är ruskigt envis och säger inte efter första försöket ”- äsch – det gick inte…” – alltså precis den nyfikenhet som är kännetecknande för en innovatör/forskare.

Jo det är egentligen så att de äkta originalen från urtiden var litet lustiga så tillvida att bränslenålen faktiskt var ett grammofonstift! Varför skall man tillverka denna ynkligt klena detalj när man kan köpa en ask med grammofonstift för nästan inga pengar alls?

Idag är grammofonstift inte så vanliga i skivbutiken… hemma har jag tre sorter, dels en ”no name” men registered trade mark och en bäbis som skakar tass med en flinande vovve från Tyskland, Columbia Soft Tone Needles typ ”IDEAL” från UK samt His Masters Voice typ ”Extra Loud Tone” också från det Förenade Kungadömet.

Beträffande fotot precis ovanför så har vi diskuterat varför Hannes har så tjocka linor – det skall räcka med nolltolv , alltså 0.012″ alltså 0,305 mm. Vi frågade Hannes i tisdags men det är faktiskt nolltolvor. Det måste vara ett optiskt fenomen på vissa foton som gör att linorna ser grövre ut.
Hade det varit på hösten och bara någon ynka plusgrad så kunde det varit isbeläggning. Att få nedisade linor betyder att linorna bromsar mer och detta resulterar i att de liksom hänger i en båge från modellen till handtaget – detta ger givetvis ingen precision i styrningen längre samtidigt som det bromsar.

Bästa hälsningar // Ingvar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.