Ibland kan man sakna en modell starkt…
…så starkt att man måste hitta den igen, eller i alla fall få tag i en likadan.
Så var det för mig och modellen är en hangmodell som heter ”Gillette”.
Det var inte världens snabbaste modell, men en av världens vackraste.
Den såldes av FVK, då jag köpte den för 8 år sen. Sen flög jag med den
i ett år och i ett obetänkt ögonblick , sålde jag den till Kalle från Kvänum.
Jag kollade FVK:s hemsida och naturligtvis var Giletten borttagen.
Men jag gav inte upp utan ringde till Brian, ägaren till FVK och frågade.
Han sa, efter lite övertalning, att han skulle tala med legotillverkaren i
Tjeckien och be honom tillverka några nya. Fint tänkte jag.
Men tyvärr, efter en vecka mailade han och sa, att formen till kroppen
hade gått sönder. Så där försvann den chansen.
Spaning hade jag på europeiska säljsajter, men inget napp.
Men så tänkte jag att, Kalle, han kanske har kvar min gamla….
Så jag ringde och det visade sig, att han hade kvar min modell.
Den var smälld en gång, så kroppen hade gått av bakom vingen
och lite andra krosskador fanns på kroppen. Vingarna sa Kalle, att de
var hela.
Således passade jag på att åka upp till Kalle för att hämta modellen.
Kalle bodde på landsbygden på en avstyckad gård. Det var inte helt lätt
för en utombys att hitta dit, men med lite vägledning av en lokalt boende
gick det bra.
Det visade sig, att Kalle bodde på en gammal gård, som var byggd 1858.
Tillhörande åker- och skogsarealer hade han sålt för ett par år sen.
Hans intresse förutom modellflyg är gamla bilar, som han renoverar.
Aktuellt när jag var där, var en Auto Union 1000 S.
Vi gick in i hans modellflygverkstad och den var full. Här fanns det mesta
bevarat efter 40 års modellflygande. Många av modellerna var bekanta,
eftersom jag själv byggt likadana. Kärt återseende var Wiiks Salto, en populär
hangmodell sen 70-talet.
På bänken låg min Gillette ungefär i det skicket, man kan förvänta sig.
Hemkommen besiktigade jag modellen och beslöt att helrenovera.
Just nu är kroppen våtslipad och spacklad första gången.
Vingarna har jag tagit bort servon från, då de skall strippas på klädsel,
spacklas och slipas och sen kläs om med ny Oracover.
Samtidigt ska jag montera in nya skevroderservo av bra kvalitet,
eftersom skevroderservona är utsatta för mycket påfrestningar,
då man landar och skevrodret kan slå i marken.
Efter det blir Gilletten som ny igen.
Jag tog lite bilder uppe i Västergötland.
Kalle i sprutoverall framför sitt hus.
Till gården hör denna drängstugan. Byggd liksom det övriga 1858
Till gården tillhörigt magasin, som är byggd i typisk västgötsk stil.
På Kalles gräsmatta en runsten
Med ovanstående text.
Kalles bilverkstad
Det senaste renoveringsobjektet, en Auto Union 1000 Special.
En av mina kompisar hade en släkting, som ägde en nästan ny likadan bil,
vilken vi fick låna på lördagskvällar. Vi var omåttligt stolta, just för det var
en Auto Union 1000 Special och inte en vesen DKW, som såg likadan ut
fast med mindre hästkrafter. Undrar vad designern tänkte, som ritade bilen ?
Jag glömmer aldrig ljudet från 2-taktaren…eller rökmolnet efter bilen.
Del av Kalles verkstad. Han hade allt !
En av pärlorna en Dodge 1959. Till vänster karossen av en …
Kalle i sin modellflygverkstad, som är full av 40 års flygande.
Ja, ni ser att här fattas varken prylar eller jobb...
Vid bänken fann jag ett par vingar till en hangkärra, som tillhört Pär Lundqvist.
Jag kände både igen vingarna och hans regnummer hos SMFF 6064.
Bilderna på vingarna skickade jag till Pär och han blev nog överraskad
att han skulle återse de efter 35 år…vingarna byggda på Divynicellkärna
och klädda med 0.4 mm ply. Kalle skulle ha vingarna till en hangmodell.
Enligt Kalle en upprenoverad Wilga efter en krasch.
Används som bogserkärra.
En J35 Draken som väntar på att få en microturbin inmonterad.
En gammal goding, en Salto.
I taket en elektrifierad Hansa Brandenburg.
Stående framför hyllorna en snart färdig PA 18.
Överallt modeller. Den gula kroppen en Salto ursprungligen
ägd av Roffe Maier på tidigt 70-tal. I fint skick.
Kalle är åxo sjöman.
I taket en av mina favoriter en ”Arrow” från Valenta där den kallas Fredy.
En riktigt stor storseglare från 30-talets Tyskland. Jag tror det är en ”Reiher”.
Innanmätet i en Salto. Det var besvärligt att limma spant i kroppen
då den var impregnerad med härdare, som man var tvungen att tvätta
bort med aceton NOGA, innan man skulle ha minsta chans att få en limning att hålla.
Så här kommer min Gillette att se ut om en vecka igen !
5 svar på ”ETT ÅTERFINNANDE”
Grattis Mats att det bar frukt…..! ser framemot nästa hang möte med Gilletten…synd att du inte hörde av dig innan avfärd så kunde vi taget en gemensam fika…eller middag. Så klart så hade jag bjudit polarn..! Kul också att du hittade min ”gamle” Salto, hemma hos Kalle av alla ställen. Trodde den hade gått i graven efter ca 40 år sedan jag byggde ihop den….Ha det…vi, dvs GGK, flyger troligtvis hang uppe på Ålleberg nästa vecka då det skall bli rätt vindar…enl. REB..! Vi höres…
Jo, glömde att nämna att Wilgan hos Kalle, köpte jag o. hämtade personligen i Tyskland åt klubben, ÅMFK. Kärran flög riktigt bra o. jag bogserade mycket med den i klubben, DESSVÄRRE..! så ”grejade” några av kamraterna med kärrans el-system o. vid ett tillfälle så blev det ”el-torsk” och kärran gick i backen!!! tror det tog 2-3 veckor innan det berättades för mig o. jag kände personlig sorg!! efter detta haveri. Wilgan flög så djädrans fint o. så hände detta!! jag har ”nästan” kommit över det nu ca 5 år senare men det satte djupa spår i själen….Hur som, bara historia idag, Kalle köpte ”liket” av klubben o. har nu återställt den i ursprungligt skick men jag vet ej om den varit i luften efter reparationen….blir förhoppningsvis nästa säsong..!
Hej Roffe,
jovisst tänkte jag på att ringa till dig, men jag hade så djäkla brått hem
förstår du.
Det tog ju ett tag innan jag hittade hem till Kalle i Edsvära…..
Tråkigt med Wilgan, men den såg ut som ny hemma hos Kalle.
När jag passerade berget kl 1530 flög en skärmflygare på västhanget
i dimman…
I dag lördag blir det Hovs Hallar på eftermiddagen, för det är
lovat nordvästlig vind 4-5 m/sekund och det tillfället missar jag inte.
Min nygamla Gillette är under helrenovering. Har slipat ner och spacklat
kroppen första gången och har beställt vit Oracover hos Lennart Andersson för
att klä om vingarna. Huven är nedslipad och väntar sprutning. Beställt
en laddning skevroderservo hos kinesen, så det går framåt.
Tack för tipset Rolf om min gamla Gillette.
Förresten jag kollade när jag sålde den…för 7 år sen…tiden går.
Hejsvejs vi ses !
mats
Jo du ”mäster” Mats!
Jag trodde du skulle börja hangflyga m. din Blue Phönix, så man fick en lugn stund när man filmar din flygning,
nä du vill fara fram som en skållad råtta.
Härliga minnen du beskriver om ”Gillette” & ”Arrow” vilka Spjut!
Jo du skriver ”Citat” Samtidigt ska jag montera in nya skevroderservo av bra kvalitet,
eftersom skevroderservona är utsatta för mycket påfrestningar,
då man landar och skevrodret kan slå i marken.” Slut Citat”.
Hur ser ett ”bra kvalitet” servo ut?
Mvh.
Hallå du gamle….
Japp, nu väntar jag bara på en några mottagare jag köpt så jag kan programmera
sändaren. Sen ska jag testflyga min Gillette.
Du var ju med och filmade när jag flög den första gången för 7-8 år sen.
Bra skevroderservo….de ska vara tunna så de passar i ivngen, de ska ha en stark
växellåda och jag föredrar aluminiumarmar. Här är en länk till de jag använder
och de har aldrig svikit mig:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40241__Turnigy_8482_TGY_778MG_Slim_Wing_DS_MG_Servo_5_5kg_0_10sec_23g_EU_Warehouse_.html
Klicka på länken så kommer du till sidan
De servona fyller mina behov.
vi hörs !
mats