En för många flygintresserade förbisedd skatt.
Eftersom jag ofta , flera gånger om året, besöker Falköping
och Ålleberg brukar jag i alla fall en gång om året gå en vända
i museet. Kolla på hemsidan då museet är öppet för allmänheten.
En stor del av vår svenska segelflyghistoria finns där utställd.
De finns både luftvärdiga plan och enbart statiskt utställda.
Vilka plan där finns kan du läsa på deras hemsida, så googla !
Vid detta mitt besök kollade jag extra noga på reklamaffischerna
för de evenemang som tilldrog sig på Ålleberg.
Jag tycker dessa posters är mycket tidstypiska och uttrycker väl
det som var aktuellt i tiden då.
Vi går en rundtur i museet så häng med !
Jag kommenterar inte så mycket, du ser vad det är.
Vill du veta mer kolla deras hemsida.
En Baby startar från bryggan på Västhanget.
Weihe
Mosway III
Anfänger kom före SG-38
FI-2 reggad på Island. Tillåten för avancerad flygning.
FI-2
En Hütter H 17.
Byggd av Kanoverken sedermera AB Flygindustri i Halmstad 1939.
Utdömd 1963/1964 i samband med man förstod, att limmet som använts
förlorade sin hållfasthet .
Hör kommer ett urval affischer som trycktes upp för
de evenemang, som ordnades på Ålleberg under åren.
De är en kulturell skatt lika viktiga som flygplanen,
då de uttrycker det, som då var folks intressen i
samband med tillställningar av ovanstående art.
Som du ser står det namnet Albert Falderbaum på affischen.
Här får du historien om denna skickliga och olycksdrabbade pilot.
Albert Falderbaum var en tysk aerobatikpilot, som föddes 1913
i närheten av Bonn.
Han var tidigt intresserad av flyg och började flyga som 14-åring.
Då han var 15 fick han sitt cert och vid 18 klarade han sitt motorcertifikat.
19 år gammal avlade han godkänt prov för avancerad flygning med
segelflygplan.
Hans favoritplan var Bücker 133 och han uppnådde en andra plats
vid Tyska Mästerskapen i konstflyg 1937 i Dortmund. 1939 vann
han Tyska Mästerskapen i konstflyg, trots han hade blindtarmsinflammation.
Under kriget var han chef för Jg 110 i Altenburg. Sista krigsåren flög
han Me 163 Komet och Me 262 Schwalbe.
Vid en flygning med en Me 262 fick han en svår ryggskada efter en
explosion i flygplanet.
Efter kriget kunde man inte flyga privat i Tyskland men Albert
förnyade sina certifikat i Schweiz och kunde fortsätta flyga
uppvisningar så småningom i Tyskland med sin BÜ 133.
Han deltog i flyguppvisningar Tyskland, Italien, Sverige,
Holland och Frankrike med sin spektakulära uppvisning i
sin Lo-100 segelkärra.
1955 skulle han ge sin uppvisning som vanligt i Düsseldorf,
vilken slutade med en krasch.
Detta hände: Som avslutning på sin uppvisning kom han på 10
meters höjd på rygg parallellt med banan i hög fart ,
för att framför publiken stiga, rolla runt och landa.
Under hans ryggflygning hände följande: en av hans fastbindningsremmar
lossade i inverterat läge och snäppte upp i ansiktet på honom.
Detta gjorde att han tappade uppmärksamheten på sitt inverterade
läge och han ryckte ofrivilligt till, vilket fick planets fena och
sidoroder att toucha marken.
Först föll sidorodret av och fenan lade sig parallellt med stabben.
Så nu flög han inverterat med 200 knutar utan sidoroder/fena.
Detta är inget önskeläge och han visste inte hur illa ställt det
var med hans LO-100.
Men han lyckades stig med överskottsfarten, rollade runt
till rättvänt läge och försökte landa ett i stort sett ostyrbart plan.
Tyvärr på grund av skadorna på planet kraschade han mot
nosen på ett militärplan.
Planet var i smulor i nosen, men Albert hade överlevt med
svåra inre skador.
Han låg i koma i 14 dagar innan han vaknade. Att han slog
ner där han gjorde, var ett resultat av hans försök att undvika
att landa bland åskådarna.
Efter tillfrisknandet återupptog han konstflygandet med en
ny Lo-100 och sin BÜ 133.
1960 blev han trots att han flög med stålkorsett ännu en
gång Tysk Mästare i konstflyg med sin Bücker i Münster.
Albert hade nu 10000 flygtimmar och arbetade som testpilot
för den nystartade tyska flygindustrin.
Den 29. September 1961 skulle han i Augsburg provflyga en
Siebel Siat 222 med avseende på det planets konstflygegenskaper.
Flygplanet hamnade under utprovningen i ett okontrollerbart läge
och Albert lämnade planet för att kunna rädda sig med fallskärmen.
Uthoppet gick bra och skärmen löste perfekt. Men skärmen
fångades av delar från det störtande planet och Albert drogs med
ner i marken.
Han var vid medvetande efter kraschen men avled kort efter.
Albert fick en gata uppkallad efter sig vid flygplatsen Kassel-Waldau.
Han blev alltså 48 år gammal, om jag räknade rätt.
Vill du läsa hela historien om hans krasch och se filmen klicka här.
Läs mera om och se fler Ållebergsbilder från förr
genom att klicka här.
Om du klickar på denna länken,
kommer fler bilder från Ålleberg .
2 svar på ”SEGELFLYGMUSEET ÅLLEBERG”
Hej Mats,
kul att se din trevliga blogg. Speciellt att du uppmärksammat affischerna i museet. Flygdagarna var Lennart Ståhlfors idé och de kom till för att förbättra skolans ekonomi.Bland annat lät han ett år bygga en dansbana med tak för kapellet. Jag vill minnas att jag var där 1957, alldeles säkert också 1959. Mitt uppdrag var att göra streamers. Texterna skars ut i schabloner och färgen stöpplades. Därefter åkte vi ut och dekorerade de då vanliga mjölkpallarna i trakten. För detta fick jag fri kost och logi vilket uppskattades. Ståhlfors var mycket stolt över kosthållet som han “moderniserat” med bla sallad. 1959 filmades tävlingarna av Egon Schroedter. Filmerna finns som DVD att köpa i museet. Även Lidköpings flygklubb ordnade en populär flygdag med bla Alice Babs som gästartist. Plats Sävare/Vinninga fd krigsflygbas på vägen mellan Lidköping och Skara.
Hej Thorsten,
roligt du besökte min lilla blogg. Jag besöker ofta Ålleberg och försummar aldrig museet.
Mitt segelcert tog jag i Skövde där jag bodde 8 år slutet 60-tal och början 70-tal.
I Skövde Flygklubb var jag tillsammans med bl.a Anders Blom, Yngve Lindgren och andra aktiv.
Jag flyttade sedermera till Halmstad .
Just affischerna har ett stort kulturellt värde och jag undrar om ni har fler ?
Det är viktigt att dokumentera dessa anser jag, då de på ett fint sätt speglar
det tidstypiska.
Jag har flera inlägg på bloggen om Ålleberg. Till exempel denna: https://hangflygning.se/?p=54478
Vi ses Thorsten kanske vid mitt nästa besök. Säkert har vi mycket gemensamt att
tala om.
Med segelflyghälsningar
mats