VETERANSEGELFLYGET – ÅLLEBERG 2012

 

För alla sanna flygentusiaster med en bakgrund som segelflygare….

 

anordnades en Veteransegelflygträff på Ålleberg i helgen.

Vill ni läsa om Ålleberg så klicka på länken:

http://www.svs-se.org/museum/

Väderrapporten talade om solsken och 3/8 Cu på lördagen, varför jag beslöt åka dit då. Avstånd från Halmstad 240 km ca.

Hela väg 26 var en lång rad husvagnar/husbilar på väg till nån sorts tävling i Halmstadtrakten. Men det gjorde inget,  för jag skulle ju andra hållet.

Att komma till Ålleberg är en speciell upplevelse för en fullskalasegelflygare. Eftersom jag bott där i rätt många år,  blir man ju präglad på platsen. Att komma tillbaka och känna alla minnen väckas,  är något jag uppskattar. Att få träffa gamla flygkompisar, där samtalen nästan alltid inleds med:”Minns du när vi….”

 De som vårdar och håller veteranplanen i skick i ju till 90% gamla piloter mellan 50 och 100.

Ålleberg är vad Wasserkuppe vid Fulda i Tyskland är, ett segelflygcentrum. Ålleberg anlades av statsmakten 1944 som centralpunkt för utbildning av flyglärare och piloter. Staten, säg Flygvapnet , hade ju ett intresse att få piloter grundutbildade som segelflygare till en låg kostnad järmfört med vanlig utbildning. Det utgick statsbidrag till segelcert under många år. Jag tror mitt subventionerades med 5-600 spänn 1967.

Som ni ser på bilderna,  är ju Ålleberg ett platåberg över Västgötaslätten nära Falköping. Det har en mycket fin fauna med sällsynta växter och naturen är omväxlande och vacker.

Ålleberg är alltid värt ett besök !

Jag tog en hop bilder och lägger upp ett par och de som blev över ligger i ett galleri efter bilderna.

Så njut av vyerna !

                                                             Utsikt mot Falköping från Västhanget.

                                                          Startbryggan på Västhanget. Uppbyggd slutet av 90-talet…tror jag. Den gamla bryggan var riven.

                                                           Utsikt från berget riktning nordost.

 

 

                                                        Björn från Hylte på språng uppe på Berget.

                                                           Det    röjda osthanget. 

                                                         

                                                          Han glömde bromsen….

                                                        En rejäl järnspis i en De Havilland Tiger Moth.

                                                            Det är klart, att är flygplanet 78 år gammalt, då kan oljetanken vara aningen bucklig.

                                                             Varför göra något komplicerat, när man kan göra så här ?

                                                          SE-ALM byggd 1934. Skulle nu flyga med en dam som var 82 år och vars man varit mek på just detta plan   

                                                          Hon berättade att hon flugit denna kärra 1946 förra gången…..

                                                        Undrar hur många gånger kropp och bärplan är omdukade ? En gång vart 12. år ger 6-7 gånger

                                                        Om man klär med Oralight……nä men med linneduk. Om det nu inte kommit nytt material förstås.

                                                          Moth plané

                                                           En Kranich (tranan) startar. Kolla stället. Det släpper man när man kommit loss.

                                                              Ser nästan ut som ett bombplan från 1940.

                                                        Här släpper piloten dollyn.

                                                       Vill du flyga cab, så åk till Ålleberg och flyg Slingsby.

 

                                                           Ser ut som en gammal engelsk buss. Jo den är engelsktillverkad. Lärare/elev sitter sidebyside.

 

                                                        Kranichen i sitt rätta element.        

                                                              Piper Super Cub som används vid bogsering. Säkerligen 50 år gammal.

                                                      Ganska spartansk instrumentering i Slingsbyn:

                                                      Från vänster: hastighetsmätare, variometer, libelle, kompass och höjdmätare.

                                                          Ålleberg med alla dess attribut. Kan inte bli bättre !

                                                         Takeoff Tiger Moth.

                                                         Slingsbyn just innan sättning.

                                                            En J-3 Cub. En lillebror till Super Cuben. Hade ursprungligen en 45 hk, senare en 65 hk Continentalmotor eller Lycoming.

                                                            De togs in till Sverige av Albin Ahrenberg efter kriget som amerikanskt surplus.

                                                           Två tekniker på samma hang.

                                                             En Moth är inte lättlandad i sidvind.

                                                            Kranichen landar. Hur gammal den är ? Troligtvis tillverkad mitten 40-talet så ca 65 år.

                                                         En Grunau Baby flyger från sin skugga.

                                                           En Olympia 2-B i släpet. Kolla den förskräckta duvan…Olympian togs fram som enhetsplan för Olympiaden i

                                                            Helsingfors 1940. Av kända orsaker blev det ju vissa förhinder.

                                                      En hängflygare i termiken. Hängflygarna har sitt fält just nedanför Ålleberg-.

                                                           Jag avslutar med en bild som väl är essensen av flygsträvan.

 

Galleri:

Klicka på PicLens !

[nggallery id=82] 

 

En liten film om landning med en Slingsby segelkärra:


 

Världens äldsta luftvärdiga De Havilland Tiger Moth. 76 år gammal.

Se hur man startar motorn och följ takeoff.


mats

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>