Kategorier
Okategoriserade

KRÅNGLANDE ADAPTRAR

 

har jag just nu.

Min adapter för seriell-USB från min väderstation har lagt av mjukvarumässigt. Så uppdateringen av väderdata står just nu stilla.

Men jag jobbbar på att lösa problemet och hoppas snart vara i gång igen med onlineväder i Halmstad

mats

PS

 

Nu har jag löst problemet med adaptern och dess korrupta mjukvara.

DS

Kategorier
Flyghistoria

YVES ROSSY

 

Har ni kollat på han som har en vinge på ryggen

och 4 jetturbiner under vingen ?

 

Yves med sin vinge och sina 4 x 22 kp turbiner

Bilden:  (C) Breitling

Han heter Yves Rossy, en före detta militärpilot från Frankrike. Han har ju utfört ett antal flygningar som fått stor uppmärksamhet. Inte för att jag tycker det är något enastående i sig, men med hjälp av Breitlings pengar och PR blev det en stor grej och han blev en luftens hjälte.

Här är länken till Breitlings hemsida där det finns fina filmer och bilder på piloten.

Kategorier
Hangflyg modell

NYTT VÄRLDSREKORD I HASTIGHET

 

Ett otroligt hastighetsrekord för segelmodeller

 sattes i Californien.

 

Den kände DS-piloten Spencer Lisenby satte ett makalöst världsrecord med sin modell Kinetic 100 i Californien.

Det nya rekordet är 748 km/timmen !!!! Detta med en modell utan motor……Vinden som tillsammans med hanget fick planet att prestera som det gjorde var 28 m/sek. Vad DS är kan ni Googla på nätet.

Modellen hade spännvidden 250 cm och vikten 5.6 kg. Helt byggt i kolfiber/kevlar.

Jag undrar hur många G modellen var utsatt för i svängarna….?

Jo det blir ca 44 g!!!!!!!

Tänk efter vad det innebär för krav på modellen.

Följande parametrar tas ju med i beräkningen: Hastighet i m/sek, accelerationen och radien på svängen. Svängradien bedömde jag till 50 meter, hastigheten 208 m/sek och accelerationen 9.81 m/sekkvadrat.

Spencer trodde att man skulle uppnå Mach 1 inom 2 år !!! En modell som passerar ljudvallen, utan motor……….

Här är en bild på modellen och piloten:

Kinetic 100

Det är en av mina drömmar att flyga DS på ett hang liknande detta. Jag har visserligen flugit DS på Skolbacken nere vid Hammars Backar, men det går inte att jämföra med de hang som finns i Californien.

Ni kan se videon här:

http://youtu.be/ByOB4luuvy4

mats

Kategorier
Väder och vind

MIDSOMMARVÄDER……….

 

Kommer ni ihåg förra midsommarhelgen ?

 

Ja, jag menar hur vädret var ? Det ser ut att bli likadant i år. Vad man gör åt det ? Inget. Man håller sig inomhus om inte man är självplågare. Möjligheterna till hangflyg, vare sig med modell eller med skärm har varit usla under försommaren. Vi hoppas på att juli blir som förra året då vädret förbättrade sig.

Här är en screendump från min väderstation, som ni kan se på här i realtid: https://hangflygning.se/wx.htm

Screendumpen är från torsdag som ni kan se. Kolla nederbörden och medelvinden……

mats

Kategorier
Old Timer flyg

FRIFLYGTÄVLINGAR PÅ RINKABYFÄLTET

 

Jubileumstävlingen Wakefield 60 år och

 

Glider 60 år körs på Rinkabyfältet i Skåne 2-3 juli.

 

Alla som är intresserade av friflygande modell och då speciellt OldTimer-modeller kan se fram mot en högtidsstund i början av juli på Rinkaby utanför Kristiansstad i Skåne.

Där avlöper Jubileumstävlingen Wakefield 60 år på lördagen med mycket intressanta och kunniga deltagare. På söndagen går Jubileumstävlingen Glider 60 år. Vad denna tävling innebär kan ni hitta på min blogg under kategorin Oldtimerflyg.

För er som aldrig besökt en friflygtävlan förut kan jag verkligen rekommendera ett besök. Dessa herrar och damers kunskaper är gedigna. Prestandan för en 60 år gammal konstruktion är imponerande. Att se 80 år unga modellflygare springandes och dra upp sina modeller gör att man inser att livet som modellflygare inte tar slut vid 65.

Ni kan läsa om oldtimerflyg på SMOS hemsida: http://www.smos.info/

Här kan ni läsa om Wakefieldmodeller och reglerna som gäller samt om rekorden: http://en.wikipedia.org/wiki/Free_flight_(model_aircraft)

Länk att läsa om Wakefield Trophy: http://www.fai.org/aeromodelling/freeflight/wakefield

Bilderna är från 2010 års tävlingar.

Wakefield kurvande i termiken

Åke Gustavsson startar sin modell

Vem sa att modellflyg inte är en skönhetsupplevelse…?

I väntan på start. I bakgrunden streamers som indiker förändringar i vind som talar om eventuell termikblåsa.

mats

Kategorier
Flyghistoria

PAPPERSPLANEN SOM HJÄLPTE KONSTRUKTÖREN AV CONCORDE

 

En papperssvala kan alltså användas…

 

 

 

 

Pappersmodellerna

 

I ett av lagerutrymmena på Farnborough fann man
en uppsättning pappersplan,  som hade använts,
vid konstruktionen av Concorde.

Jag fick mig informationen och en bild tillsänd
från en god vän i England och tänkte,  det kunde
vara av allmänt intresse.

Planen hade byggst av av en engelsk vetenskapsman,
som heter WE Gray,  för att de skulle användas i
tester i en vindtunnel. Efter testerna i en
låghastighetsvindtunnel tillverkades trä- och
metallmodeller för tester i supersonisk tunnel.

Chefskonstruktören för Concorde, Alan Perry
, säger att det glädjer honom,  att dessa pappersplan
är återfunna och kan visa hur många källor,
som användes vid konstruktionen av ett av
de finaste plan,  som nånsin byggts.

 

 

 

 

Kategorier
Flyghistoria

MAYNARD HILL

 

En av de epokskapande modellflygarna har

 avlidit 85 år gammal.

Maynard Hill har avlidit. Han var den som lyckades flyga en rc-modell
över Atlanten 2003. En flygning på 3000 km !
Bränsleförbrukningen var 4.2 liter. Modellen som han kallade TAM 5
hade en spännvidd på 180 cm och som vägde  5 kg flög från New Foundland
till Irland.

Detta var hans 24? försök att klara det. Planet hade en satellitlänk så man
kunde hela tiden följa planets flygning. Cruisingspeed var  ca 75 km/timmen,
men under sista delen av flygningen hade man medvind och fick på det
sättet en färdhastighet på 90 km/tim.

Flygningen över Atlanten tog 36 timmar och landningen skedde 1 m från
den plats som var utsedd. Landningen utfördes av en pilot på plats,
som kopplade bort autopiloten och landade manuellt.

Motorn var en modifierad fyrtaktsmotor som med sin varvtalsregulator
höll varvet på 3900 rpm. Planet var synnerligen hitech, som innebar man
kunde övervaka alla nödvändiga parametrar.

Hill var medlem av Model Aviation Hall of Fame sen 1977 och flera av
hans modeller finns att se på National Model Aviation Museum i Indiana.

Hills yrke var metallurgist vid John Hopkins University, vilket säger en
del om hans kunskaper.

Hill var en doer, inte en talker som gjorde det,  förståsigpåarna sa var omöjligt.

Hans hemsida:

http://www.modelaircraft.org/mag/mhill/hillindex.htm

Kategorier
Dagens snespark

EN HISTORIA OM PERSPEKTIV

kan ju ha sina förtjänster…

 

 

 

 

… när tungan eller pennan slinter..

 Denna sedelärande historia skickades
till mig från Pär Lundqvist:

Mekanikern höll just på att plocka bort
topplocket på en Harley,  när han fick
se en världsberömd hjärtkirurg
komma
in i verkstaden.
“Hallå doktorn!” ropade mekanikern tvärs
genom lokalen.
“Kom och titta på motorn här! Jag kan
öppna den,plocka ur ventilerna,fixa till
dem och sätta i nya delar.
När jag är klar med motorn,  fungerar
den lika bra,  som när den var ny.
Hur kan det då komma sig , att jag har en
usel lön,  medan du tjänar massor med pengar,
fastän vi i grund och botten gör samma jobb?”

Kirurgen böjde sig ner.

 

“Försök göra det, när motorn är igång”,
viskade han.
Moralen i historien får var och en förstå på sitt eget sätt.
Kategorier
Skärmflygeri

VAD HÄNDER PÅ FLYGFRONTEN EGENTLIGEN ?

 

Just nu, inte mycket…….

 

 

 

 

 

 

Efter att ha röjt ut efter min lilla brasa i
modellflygverkstaden, var jag trött på allt
som hade vingar.

Det kändes, som om jag bara ville bort från
eländet till en annan miljö. Tillfället gavs, för
EL skulle tävla med sin häst på SM-kvalet
i Margaretehof vid  Everöd/Kristiansstad.
Så vi drog ner till Kåseberga med den gigantiska
husvagnen. Då skulle jag kunna flyga skärm
, medan hon red sina hästar.

Ridningen går ju bra, men det är värre med
flygningen, då vindarna är från helt fel håll….
vilket man får räkna med ibland. Det hade
varit bättre att varit hemma, för då kunde man
dragit till Hovs Hallar och flugit antingen skärm
eller modell. Men vad är det man säger…
.you can´t win them all……

Vi har 4 dagar kvar i Skåne, så än finns chansen.
Österlen är ju en vacker del av Sverige med sina
böljande fält och kullar nära havet. Det finns
en ro här nere bland de infödda, när man pratar
med dem. Många är inflyttade och ska man se
på hur många konstgallerier det finns på slätten,
så verkar hälften av de inflyttade, vara någon
slag av konstnärligt skapande människor.
Gallerierna ligger tätt som kajorna på en telefontråd.

Eftersom jag inte kunde flyga och EL red, körde
jag ut och botaniserade i landskapet.
Naturligtvis blev det bilder och några kommer här.

Det som grämer mig mest, är att jag missar
IGG-Träffen på Ålleberg. Det skär i hjärtat,
men det kommer ett nytt meeting nästa år
och då ska jag dit.

När jag är hemma, ska jag veva igång bloggen
med flygartiklar, så snälla läsare håll ut !
Det kommer ett maffigt reportage från
Flygvapenmuseum på Malmen i Linköping.
Ett besök där kan jag varmt rekommendera !
Plus lite annat godis jag har.

Här kommer lite från trakten av Kåseberga på Österlen:

 

Jag knäppte när molnet skuggade en del av fältet och fick en fin kontrast

 Skånsk landsbygd

Den gigantiska husvagnen…….som nästan ser ut som Kalle Ankas

en del kallar detta ogräs, men en ört som blommar
är en ört och den är vacker i sin prakt.

 

Fåren betar kullarna, för de ska hållas fria från sly.
Kullarna vid havet söder om Ystad är rester av
rullstensåsar, som ju skapades av inlandsisen,
när den smälte undan och vattnet förde med sig
stenblock och grus ut i nuvarande Östersjön.

 

mats