Kategorier
Old Timer flyg

SM FÖR FRIFLYGANDE OT-MODELLER RINKABY 2016 (DEL 5.)

 

 

 

 

Per Qvarnström, en meriterad friflygare.

 

 

 

 

Fullskärmsinfångning 2016-08-13 171555

 

 

 

 

Första gången jag såg Pers namn var i MFN på 70-talet.

Det var då,  Lars G Olofsson var redaktör för tidningen och det betydde
mycket friflyg. Dessutom var inte Lars G rädd,  att skriva vad han tyckte,
varför det ibland osade svavel mellan raderna. Men bättre det än en
menlös brunsås.

Per tillhör  MFK Fladdermusen i Lund och denna klubb hade en
mycket innovativ logo, som väl var inspirerad av Flower-Power-eran.

Snyggt ritad i alla fall. Undrar,  om inte Per var upphovsman till den ?

De  gamla MFN,  som finns på nätet att beskåda, låt oss säga till mitten
av 80-talet ,  är en
guldgruva med fakta,  för den som söker något om friflyg.

Per har mycket tävlingsmeriter i form av svenska mästerskap och han
placerade  sig som 2. vid VM i USA 1979 i klassen F1A.

Per är en hängiven och kunnig modellflygare och som sådan,
är han också
aktiv inom grenen friflygande OT-modeller .

Talang är medfött, men  kunskap, och erfarenhet är inget, som ramlar
på en utan möda. Man måste vara hängiven och uthållig för
att lyckas.

Det är Per Qvarnström.

Nere på Rinkaby träffade jag Per för första gången, då Per flugit bort sin Dixie.
Tursamt nog hade han försett den med en pejlsändare och jag erbjöd
mig att åka med och vara behjälplig med pejlingen.
Det är inte lätt att pejla med en handapparat,  endast försedd med en
rundstrålande 1/4-vågsantenn.

Men efter lite irrande hittade jag Pers Dixie häckande uppe i ett träd.

Via tips av Sten Persson fick jag reda på,  att både han  och Per byggt varsin
ny Torontonian, som finns med på bilderna. Modellen flög mycket bra
och den modellen jag såg, vilket var Pers,  var en snygg produkt från
den Qvarnströmska modellflygplansfabriken..

Jag skrev denna posten inte som en devot hyllning till Per utan fastmer
som en lekmans uppskattning av begreppet “Skicklig modellflygare”.

Här kommer bilder från dels Rinkaby och dels  gamla bilder, som jag
skärmdumpat
från gamla MFN på nätet. Om det gör mig till en simpel tjuv
….ja,
då får ni kalla mig det, för jag gjorde det för att kunna illustrera min post
och sprida lite propaganda för det svenska modellflyget.

 

 

 

Fullskärmsinfångning 2016-08-13 164917

 

 

 

Fullskärmsinfångning 2016-08-13 170730

 

 

 

Fullskärmsinfångning 2016-08-13 171347

 

 

Fullskärmsinfångning 2016-08-13 172154

Ovan,  svart på vitt Pers 2. plats vid VM 1979.

 

DSC02393

Här sitter Pers Dixie i ett träd och piper …sin pejlsignal.

DSC02396

Modellen hängde här  ca 3500 m från startplatsen.

DSC02398

Dixien var helt oskadd.

PERS FLYGVÄG DIXIE

3570 m hade Pers Dixie flugit iväg. Starten till vänster och landning i
ett träd i skogskanten vid gården. Redan där kurslinjen skär de två
vägarna ungefär i mitten av bilden kunde jag höra sändarens signal.
Det är nästan 2 km. Men frekvensen 150 mHz har den egenskapen att
signalerna kan reflekteras helt slumpmässigt. Det betyder,  att en signal
som hörs 2 km från modellen,  den kan vara ohörbar 100 m från sändaren.

DSC02402

Dixien återbördad till piloten.

DSC02406

Tre av instrumenten för man ska lyckas inom friflyg:
Bra modell, kikare med pejlkompass och pejlmottagare.

DSC02416

Blogginnehavaren efter att ha funnit modellen.

DSC02453

Nu var det ju så, att marken var full av björnbärsbuskar, vars revor låg dolda i gräset.
Alltså repade jag benen och till och med tårna. Jag var ju senare  ute och letade  andra
modeller oxå, vilket gjorde,  att mina ben såg än värre ut än detta. Så enligt lagen  om allts
djevflighet fick jag en allergireaktion och fick stoppa
i mig en rejäl dos Cortison under ett par
dagar. Sen blev det ok.Vad jag lärde mig ? Gå inte barbent med sandaler i skogen om du ska
leta modeller i Rinkaby !!

DSC03471

Sten Persson gled förbi och blev naturligtvis
intresserad av Pers Torontonian, eftersom…

DSC03472

…Sten också hade byggt en sådan modell…

DSC02658

..Sten flög inte sin, då den visserligen var färdigbyggd, men inte trimmad.

_DSC0658

Per slutjusterar en annan av sina modeller innan start.

_DSC0614

Team Qvarnström

_DSC0612

Torontonian

_DSC9947

Jag fotograferade vingspetsen för att visa Pers  hantverk.

_DSC9950

Stabbe med dubbla fenor.

DSC02651

DSC02652

 

_DSC9760

 Lars-Erik Fridström i väntan på start tillsammans med Per._DSC9941

Innovativ logga för MFK Fladdermusen Lund.

DSC03138

Kontroll

DSC03139

Torontonian, en vacker modell.

DSC03144

Snart start.

DSC03494

Dags att ladda in lite gummipåver…

DSC02675

Min kamera har tydligen fokuserat på kon, men det får hänga med i alla fall.

DSC03116

Skulle jag vilja säga en pilot stolt över sin modell.

DSC03125

Per får simulera…

DSC03132

…en tävlingsstart…

DSC03134

…inför fotografen…

_DSC0610

Men detta är en riktig bild med allvar och  inbyggd spänning…_DSC0622

…och här erövrar Pers Torontonian skyarna över Rinkaby
och dessutom segern i G-Int-klassen !

DSC03499

Man kan bara göra sitt bästa,  kanske Per säger.

Alla bilderna jag tog på Per och hans modell, tog jag under tidspress.
Jag var inte nöjd med mitt foto, men nästa gång ska jag klämma
bra bilder på Pers modell i luften !

 

 

4 svar på ”SM FÖR FRIFLYGANDE OT-MODELLER RINKABY 2016 (DEL 5.)”

Qvarnström och jag är jämngamla och har även tävlat en del med/mot varandra, därför är det extra kul att du gör denna återblick. Jag var även med i USA år 1979 då Per tog silver i F1A. Det känns som om man nu måste ta upp modellflygandet på allvar igen. Den där Torontonian ser verkligen ut som något som skulle passa mig.

Hej Leif,

det är klart du ska ta upp flygandet igen.
Kanske konstruera en ny Blue Phoenix ?

Det är aldrig försent att börja om !
För är man modellflygare i hjärtat är det klart man vill syssla med flyg.

Kör på Leif !

mats

ag konstruerade en ny Blue Phoenix med stabben mitt i fenan, smalare kropp med de nya servon som kom. Men hur än det var så flög originalet bättre. Och jag tror inte jag kommer att få uppleva en “modern” Blue Phoenix på en Oldtimer-tävling. Det brukar heta att man odlar sitt otium. Jag är nöjd med den som nu flyger.

Hallå
De va ju jättekul att porträtteras på det här sättet. Och återigen Mats; stort tack för din lektion i hur man använder pejlingsutrustningen och för att du hittade mina lilla Dixie?.
Modellflyget fick jag med mig av mina bägge bröder Olle och Åke, som bägge byggde och flög redan på 60-talet. Men den som lärde mig respektera hantverket och trimma var Jan-Olle Åkesson i Malmö. Julle är 78 nu och vi träffas fortfarande ibland. Och sist jag var hos honom visade han mig några delar till en av de sista F1C modeller han byggde. Formpressad balsa/glasfiber med ingjuten dekor. Oerhört lätt, starkt och vackert på en hantverksnivå av yppersta klass långt över min egen.
Jag har byggt ett par F-nostalgi kärror som aldrig blev flugna på SM i år. Vore jättekul om vi nästa år kunde vara ett nytt gäng på SM med stora motormodeller….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.