…at the Peak of Hovs Hallar.
Det var lovat NNO-NV vind i söndags på hovs Hallar.
Det är lockande för både skärm- och modellflygare, därför det förhållandet
borde lägga grunden för möjligheterna att flyga hang.
Under dagen skulle vinden vrida från NNO till NV, varför flygning uppe
på Platån borde vara bäst före kl 1200.
Alltnog, jag åkte tidigt och hade promenerat upp på Platån kl 0845 och
var ganska säker på att vara först..men det var jag inte, för två skärmar
syntes över hanget på den NO delen av Platån.
Jag förstår varför dessa piloterna var tidiga. De ville utnyttja den nordliga
vinden på Platån innan den vred åt väster.
Vinden var ca 4 m/sek med lite dragning åt Ost och jag startade
med min kameraförsedda Spirit. Jag hade även med min nya F3F modell
för att testa dess egenskaper.
Efter 40 minuter i luften landade jag och jag hade lagt märke till,
att vinden minskade under den tiden, jag var i luften.
Vädret på Platån var typiskt i dag. Det blåste vid kanten, men där vi startade
var det lugnt…
Vid hangkanten en mindre rotor. Topprotorn märktes inte i dag,
troligtvis för att havsvinden inte låg rakt på.
Ska du starta på Platån, antingen det gäller din modell eller skärm, ska
du göra det till VÄNSTER närmast ett stort dike. Där har du vind hela tiden
i stort sett. Alltså, här är det säkrast och lättast att få upp skärmen och få den
stabilt under kontroll.
Kanske en del upplever det som osäkert, då det är vindstilla i stort sett,
där man drar upp skärmen, men så fort du kommer över hangkanten
lyfter det. Ha is i magen…
Men, om du startar under tveksamma förhållanden på Platån, ha din Plan B
inpräntad i huvudet, så du kan agera utan tvekan, om du inte får anslutning
till lyftet och måste landa.
Efter hand då vi satt och väntade på vind, började andra skärmflygarna droppa in.
Att jag förväntade modellflygare skulle anlända…nä det gjorde jag ärligt talat inte.
Synd…
Slutligen var vi ett 10-tal skärmflygare på plats, som ägnade oss åt en vanlig
sysselsättning, vilket är känt som begreppet parawaiting.
Hur som helst, efter 1300 var det flygbart och det bara rasslade till , så var alla i luften.
Vinden ökade upp mot 6-7 m med dragning på NNV och senare mot NV, exakt som
yr.no hade förutspått. De flesta flög under eftermiddagen ner till Segeltorpshanget
för att utnyttja den nordvästliga vinden.
Det är ganska enkelt att bedöma vindens styrka på Hovs Hallar och Segeltorp.
När vågorna börjar lite försynt bryta, då kan du räkna med ca 5.5 m/sek.
Ja, dagen förflöt med flygning och social samvaro och den enda som skulle
kunna ha med ordet dramatik att göra, var att Håkans nödskärm föll ur sin
container, just då han var på väg att starta, vilket om det hade skett i luften,
hade kunnat orsaka en situation inte alltför avundsvärd för piloten.
Det andra var, att en pilot fick ett inslag i starten, precis då han kom
ut över kanten. Kunde blivit otrevligt, men skärmen slog ut snabbt igen.
Inslaget troligen orsakat av för mycket broms anlagd i starten.
Jag fick mig ett par ordentliga flygpass med mina modeller och kunde efter
landning kl 1530 ganska så slak efter mycket travande upp och nerför platån
köra hem mycket nöjd efter en härlig dag på Sveriges bästa hang.
Jag tog en massa bilder och jag har redigerat. Det blev så mycket, så jag får
göra tre inlägg, annars blir det overkill om jag skulle lägga allt på en post.
Det blir för maffigt då. Jag kommenterar inte bilderna direkt, för ni ser vad
det är…
Rubrikerna på denna post är på engelska av det rent personligt egoistiska
skälet, att det ska dra mer besökare via sökmotorerna…
Förresten fick jag en fråga, varför jag har så olika storlekar på mina bilder ?
Jo, det är för att det ska väcka ögat hos betraktaren och det inte ska bli
lika upplinjerat och formalistiskt som en militärparad i Nordkorea.
Kolla länken och se mänskliga robotar som är välprogrammerade.
Jag vill inte min blogg ska vara som man förväntar eller uppställd med linjal.
Det tycker jag ger lite karaktär till bloggen och visar, att det är en människa
bakom och inte en sterotyp robot.
Ok little dudes, slide into your harnesses , mount your chutes
cause the flight will commence within a blink of an eye !
Från vänster, Håkan, Lars och Kristoffer.
Vild natur…
Profiler på sitt sätt.
Ibland ramlar man under kanten…
När vinden kom, stack alla.
Piloten har inte ännu kommit in i selen ordentligt…
2 sekunder efter att inslaget i framkanten slagit ut vid starten.
Undrar om piloten märkte det själv ?
Kanske behövs en ATC på Platån ?
Håkan fixar med sin nödskärm.
Så här gör man…säger Kristoffer i typisk stil i selen.
Det kommer mycket mera bilder så håll kollen !
5 svar på ”SUDDENLY THE CHUTES COLOURFULLY BLOOMED…”
Fina bilder Mats! Tack för en trevlig förmiddag, åkte hem till familjen vid lunch och samlade pluspoäng fastän det började bli bra när jag packade min grejer. Men ett riktigt vackert morgonflyg när solen kom upp.
Tack för bilderna Mats!
Det var jag som fick ett inslag i starten och fick efteråt höra att jag bromsat för mycket. Värdefull lektion och erfarenhet som jag tänker ta med mig i framtiden!
Hej Jonas,
ja, kanske du inte märkte inslaget, men allt gick ju bra i sista änden.
Det är lurigt just då du passerar kanten och du är varken den siste eller
förste som får ett inslag där.
Välkommen tillbaka till Hovs Hallar för ses säkert där igen !
mats
Hej Frederik,
roligt att ha dig som gäst på min blogg.
Hit är du alltid välkommen.
Vill du ha info, förutom den som vindmätarna ger, kan du
ringa mig, jag brukar ha bra koll på det lokala vädret. 0706277120
Hälsningar
mats
Hej igen Mats,
Jodå, jag märkte det men fokuserade på att ta mig ut. Det kändes ganska odramatiskt men flickvännen som tittade på fick tydligen hjärtat i halsgropen! 🙂