FÖRSTA FLYGNINGEN MED MIN “INSIDE” F5J MODELL PÅ HOVS HALLAR.

 

 

 

 

 

 

 

Äntligen, efter tre månaders suktande
fick jag chansen på Hovs Hallar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vädret för modellflygare har varit bedrövligt i södra Sverige.
Vi har haft ett fåtal dagar med sol, men vi har nästan inte
haft några dagar med rätt vind.

Som jag upplevt det,, har det varit blåsigt och regnigt.
Lågtrycken och varmfronterna har kommit på löpande band
från Atlanten.

Men så i dag måndag lovade yr.no 4 m/sek nord tidigt på morgonen
vridande till nordväst och avtagande. Det lät för bra för att vara sant,
eftersom man nu efter tre månader är luttrad.

Dock jag kollade min “Inside” som är en 3-m RES-modell, så
den var flygklar.

Skulle jag få flyga,  gällde det att vara flygklar  på kanten vid 9-tiden.

Det var jag också. Vinden var ca 3 m/sek rakt på. Perfekt.

Jag har ju en elmotor på modellen, som kom väl till pass, då jag
startade. Det var mycket turbulent och motorn drog mig igenom
ut
i den laminära havsvinden.

Sen var det bara att glida i det stadig och kyttfria lyftet.
Eftersom jag inte fått nån flygning på hanget  på 3 månder,
var jag sugen…

Jag experimenterade lite med kameror på modellen, då jag 
ville se,  hur den uppförde sig.

Modellen flyger mycket bra och är väldigt responsiv och
följsam i luften.

Jag klarade 1.5 timma i luften, sen var jag genomblåst och
avbröt  och landade
för sista gången den dagen.

Det var minus 1 grad ……

Utomordentligt nöjd  packade jag ihop och for hem
kl 1100.

Hemma återstod en liten justering på ena klaffen. 
Tejpen som höll klaffen var på väg att lossna i ena änden,
men det är fixat nu och jag är beredd för nya flygningar.

På parkeringen stod två skärmflygare och kollade
vindmätaren och fick sorgsamt konstatera,  att det
var inte deras dag. Vinden hade lagt av.

Tur jag var ute i god tid…

 

 

 

 

 

Start Platån

Turbulent

Fint lyft i laminär havsvind

Landningen var knepig i turbulens och topprotor.

 

 

Ner kommer man alltid

 

“Inside” F5J

 

Lite is…perfekt att stå på öronen på, då man har uppsikt på modellen i skyn…
samtidigt som man promenerar på isen…

 

 

Piloten

 

Sista landningen för dagen !

 

 

 

 

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.