Det borde blivit bra, men jag…
…jag valde fel flygställe.
Jag var nere vid HH och var beredd att starta 0930.
Det var lovat nordlig vind, men när jag knatat upp från parkeringen
till Platån, visade sig vinden vara nordväst ca 2 m/sek…
Så egentligen borde jag gått ner till Segeltorpshanget, där jag visste
vinden låg rakt på.
Vår vindmätare sa 5-6 m/sek rakt på Segeltorp.
Men jag tänkte som så, att är jag här, så provar jag.
Först märkte jag, att kanten var mycket turbulent. Det var
ett resultat av den sneda vinden. Vidare var vinden svag och
lyftet genuint dåligt.
Det är inte avkopplande att flyga marginellt med klaff, eftersom
klaffen gör att du balanserar din modell på en smal lina.
Efter att ha verkligen flugit med min blygsamma erfarenhet och
eventuella skicklighet efter 42 år med modeller på Hovs Hallar,beslöt jag,
eller rättare sagt, var jag tvungen att landa.
Jag vet, att de som verkligen är experter säger, det är lätt att landa
på Hovs Hallar…
Men för oss som inte är det, är varje landning under besvärliga
förhållanden en utmaning.
Senare tog sig vinden och jag gick ner till mina skärmflygkompisar
och satt och var avundsjuk på deras flygande vid Segeltorp.
Hoppas min avundsjuka går över, när jag fått nya skärmgrejor !
Förutom skärmar, modeller fanns det också hängglidare som flög.
Mycket människor som utnyttjade det fina vädret och njöt
och promenerade i naturen.
Klockan 1630 embarkerade jag min bil, for hem och kollade min
Spirit, så den skulle vara fit for fight för eventuell flygning på söndagen.
Jag hade märkt en glappkontakt på mitt ena klaffservo.
Det var en lödning som lossnat, så det var snabbt fixat.
Här kommer lite bilder
Häng med !
Uppackning och förberedelser för lite flygning.
För bästa kvalitet klicka på “HD” ner till höger på videofönstret.
Jag gick ner till Segeltorp och där förberedde skärmflygarna sin start.
Förste man stapplar…fram mot kanten.
…och den andre har just dragit upp sin skärm. Vinden nu 5-7 m/sek relativt rakt på.
Skärmen flyger och alstrar lyftkraft, så piloten rör sig på lätta fötter
både bildligt och bokstavligt.
Ställningen på kroppen är ett resultat av viljan och gå framåt,
genom att få kroppens tyngdpunkt i riktning mot hangkanten.
Start
Just över kanten
Man har en anordning som man sätta fötterna i för bekvämlighetens skull.
I knävecken kan ni se speedpedalen, vilket är en anordning, som
minskar anfallsvinkeln på skärmen, så den flyger fortare.
Vad allt handlar om…flyg
Hanget vid Segeltorp
Klart man är glad om man får uppleva !
En flygare och det som ger energin att flyga med en skärm
Flygning…det är livet !
Tror ni denna pilot längtar efter hemmets stol eller dvalan framför en tv …
…nä, han föredrar nog den verklighet som ger mest…
…flygning som han kontrollerar,
med sina bromshandtag och sin förflyttning av vikten i selen.
Till slut minskade vinden och även den mest idoga skärmflygare inser,
att man kan inte göra som Ikarus…
5 svar på ”HOVS HALLAR LÖRDAG”
I Vara blåste det för mycket för termikflyg på lördagen. Det blev hang på det korta och låga hanget vid Optimera, resterna av Västgötabanans banvall. Exakt rätt vind krävs eftersom det är många hinder för luften. Det känns lite häftigt med hangflyg i Vara, en av de plattaste orterna i Sverige.
Klicka på “Stefan T” så kommer en video från flygningen.
Hej Stefan,
glädjande att det är fler än jag, som flyger hang :=)
Man behöver inget stort hinder för att kunna hålla sig uppe.
Det kan man snabbt konstatera, om man testar mycket låga hang.
En kant på 50-100 cm räcker, om vinden är laminär och modellen
är lätt och har en effektiv vingprofil.
Alltså ingen “drake” utan en tunnare profil.
Vi vid kusten är ju gynnade, då vi har mycket att välja på.
Själv har jag varit vid Hovs Hallar 3 dar i sträck och flugit.
Flyger du vid en gammal banlinje, har du stora möjligheter med
den modellen du har på videon att flyga dynamiskt.
DS går säkert bra där om vinden är den rätta.
Testa !
Hälsningar
Mats
Tyvärr är det dåligt med DS-möjlighet eftersom det finns nåt “bakom hanget” eftersom hanget uppstår genom en sänka med ett smalt inlopp för vinden. När det blåser från andra håller följer luften snällt med marken och man får inte två separata luftmassor. Man kan iof flyga DS på en tät men smal trädridå, helst på en liten ås. Det gäller att ha en snabb och lättflugen modell för man måste flyga när mark och träd. Men spännande är det.
Det skuule stå att det INTE finns nåt “bakom”.