…bara för det blåser 6-8 m/sek och småregnar,
då är du ute i ogjort väder…
Vi har haft, milt sagt, omväxlande väder sista tiden. Regnigt och
friska vindar. Solen har lyst, men mest med sin frånvaro…
Torsdagen kunde bli flygbar…visserligen frisk vind, men chans
för lite sol.
Naturligtvis triggade detta min lust att flyga. Jag ringde en flygkompis
Johnny i Laholm och vi skulle träffas vid den södra delen av
Tjärbyhanget. Den södra delen av hanget är bättre på det sättet,
att terrängen framför är relativt hinderfri. Det gör, att lyftet
borde vara mindre turbulent.
Jag hade dagen förut provflugit min “Raven” från HobbyKing,
vilket till en början var en förskräcklig upplevelse.
Ok, cg var rätt, men utslagen på skev och höjd alldeles för stora.
Så att flyga denna HobbyKing-produkt var, som om jag red en
häst med eld i svansen…
Innan vi skulle flyga, hade jag åtgärdat det jag behövde och den
borde vara flygbar. Jag hade minskat och diffat skeven, minskat
utslaget på höjdroder och lagt in positiv och negativ flaperonklaff.
Modellen har fint utformat vinge, slarvigt ditsatta skevservo av dålig
kvalitet. Servona följer med modellen. Roderhornen till skeven var
utförda utan vett och sans. Jag bytte ut hornen till riktiga, så
vridcentrum satt på rätt plats. Vidare flyttade jag stötstången in
på servot och max ut på roderhornet för att utnyttja de små
servonas kraft bäst.
Innan Johnny dök upp, provflög jag “Raven” i den friska vinden,
som peakade 8 m/sek. Nu flög modellen helt ok…så vitt jag bedömde.
Vad som var intressant, var att det var termisk vind, vilket
möjliggjorde att stiga till 100 m enkelt.
Men, det var mycket turbulent i luften. Modellen flög bitvis som
ett höstlöv, men den visade en god egenskap. Den penetrerade
mot vinden väldigt bra.
Profilen på vingen vet jag inget om, mer än att den naturligtvis
var tunn. Profilen hade en gynnsam polarkurva, vilket innebar,
att den tålde fartökning utan att jag behövde betala för mycket
med höjd.
Johnny hade med sig sin lilla version av sin Leprechaun,
som är en fantastisk modell med synnerligen goda egenskaper.
Leprachaun uttalas ( l´eprakå:n).
Jag fick ett påpekande av en läsare, att det inte var en sann
Leprechaun…
Kanske den borde heta “Pysslingen” i stället ? Ur Wikipedia har
jag tagit följande citat:
Leprechaun är inom irländsk folktro en sorts pyssling,
ofta avbildad som en gammal gubbe i gröna kläder,
inte större än ett barn, som uppskattar att ställa till med
otyg.
Leprechauner framställs ofta som skomakare och sägs
vara mycket rika och ha stora skatter undangömda,
ofta vaktade av en elak dvärghund.
Såedemede.
Vi trodde, att kanske hans modell skulle få det svårt i den
friska vinden och flyga som en stillastående drake…
Men hans Leprechaun visade kvaliteten och flög utan
problem.
Leprechaunen, särskilt den stora versionen, är en vacker
modell i luften med sin pinnakonstruktion, som lyser
genom Oraligheten.
Att landa modeller på den södra delen av hanget är lätt
som en plätt.
Där finns en stor vall utan inflygningsmask.
Efter 2 timmar var vi genomblåsta och nöjda med vår flygdag,
packade ihop och åkte hem rika på erfarenheter och frisk luft !
Alla bilderna är skärmdumpar från en video från min lilla
Mobiuskamera. Därav följer, att kvaliteten blir därefter.
En liten video blev det dagen förut, då jag provflög för första
gången. En video på Johnnys Leprechaun klämde jag oxå in.
Häng med i blåsten !
Höstetid..Tröstetid…
Min “Raven” från HK och min trogna JR.
Johnny anländer med sin “Leprechaun” modell mindre. Han bygger både denna storleken
och en större. Allt byggs i giggar, så allt är enligt ritning. De finns att köpa träfärdiga eller
flygfärdiga och de är klädda med Oralight. Kontakta mig för info.
Klicka på “About myself” på första sidan på bloggen.
Klart man är glad, om det är flygdags…
Det är fult att peka !
“Nu känner jag det lyfter” !
Montering av Leprechaun
Här ser du storleksförhållandet mellan modellerna
Och du ser hur relativt liten “Raven” är.
Klart för start i den nu friska vinden.
Som du kan se är sidorodret relativt litet, vilket ställer krav på piloten då han flyger
i turbulent luft. Man måste som pilot “Ligga lite före” i rörelserna, annars kan det bli
kärvt. Johnny funderar på en utökning av fena och sidoroder för att göra den en aning
mera agil i luften.
Leprechaunen är vacker i luften
Fånga ögonblicket…
Jonny startar min Raven
Japp, där flyger hon !
En ung pojk, glad efter fin flygning, vid Litorinavallen Tjärby, just norr om Laholm.
Vår hangar…du ser Johnny har förankrat sin modell i väskan, så den inte ska blåsa bort.
Så här ser det ut. Ganska inbjudande för en modellflygare.
Förberedelser för start. Som inskränker sig till att ansluta batteriet. Batteriet är ett Lilo på 3.6 V
och med kapaciteten 400 mA. Ett sådant batteri räcker för långa flygningar. Jag tycker, det är
fantastiskt, man kan köra mottagarna på 3.6 V i dag. Som mottagare till min JR använder jag
på segelmodeller av enklare slag HobbyKings Orange R8DM/DMSSS, vilka är billiga.
De kostar 220 kr momsade och förtullade, dock tillkommer Post Nords befängda “avgift”
på försändelser från Kina, 80 spänn inklusive moms…Så beställ rejält så det belastar fler saker.
Här syns linkaget för skevroderna. Nu mycket bättre än fabriksmonteringen.
Jag vet att proffsen diffar skevroderna åt “fel” håll på en DLG. Jag har diffat mina
som vanligt, det vill säga upp 70 % och ner 30 % av rörelsen. Modellen svänger
perfekt och håller nosen i horisonten.
“Like a candle in the wind”…
Blir spännande att kasta ut modellen på HH då det blåser 0.5 m/sek !
Skulle jag ändra modellen, hade jag gjort en stabbe smalare och längre.
Samma sak med fenan. Den skulle jag oxå gjort smalare och längre för
att få ett högre Re-tal och därmed mindre motstånd.
Landning på gång…
…vilket inte är helt enkelt bland turbulens och rotorer.
…men ner kommer du alltid…
Vy från hangkanten. Fri ytor framför. Bra för att ge laminära vindar mot kanten.
4 svar på ”OM DU TROR, ATT VI MODELLFLYGARE HÅLLER OSS HEMMA…”
En vacker modell och ett fint bygge men det är ingen Leprachaun! Ge den ett eget namn det är den värd.
Tack för din fina sida med vackra foton och trevliga texter.
Hej Kjell,
Johnny, som byggt modellen köpte ritning i England på en modell som heter
Leprachaun…Han har byggt ett antal ca 250 cm spv och ett antal mindre,
som syns på mina bilder, av modellen.
Att det inte är en Leprachaun…en absolut nyhet.
Menar du att detta är den “riktiga” ? https://hangaronekits.com/products/leprechaun-103-glider
Men som du säger, modellen är attraktiv och flyger mycket bra med
hänsyn till dess konfiguration.
Vi hörs
mat
Ja din länk visar Irländaren Dick Twomey som i unga år under 40 talet konstruerade många fantastiska modeller. De senaste åren då prestanda och tävlingsintresset minskat och nostalgi och estetiska modellflygandet ökat så har flera varianter av modifierade Leprechaum dykt upp. Inget fel i detta men när är det dags att byta namn, i vårt fall är vinge, kropp och stjärt ändrade. När slutar ett gult högvingat plan att vara en Cub?
Kjell
Hej igen Kjell,
jo, jag förstår du har kunskap om denna modellen. Men frågan är, var sätter man gränsen ?
När blir något modifierat något annat ?
Byggaren har köpt en ritning från England av det som sade vara en Leprachaun,
så man kan inte inte skylla honom för något. Hur många går till
konstruktörens originalritning och faktakollar.
Men jag ska framföra dina åsikter till Johnny, att modellen, enligt dig,
borde döpas om till något annat.
kanske den borde döpas, med tanke på originalnamnet, till “Pysslingen ”
eller kanske till “Anpassningen” ?
Flyg låg och sakta
mats