Kategorier
Flyghistoria

VI SOM VAR MED PÅ 70-TALET…

 

 

 

 

 

…minns du,

att detta var rc-flygets förlovade tid ?

 

 

Det var under denna era, då vår hobby växte som snabbast.
Det var då,  Valter i Lammhult sålde den nya Futaban
med sina nya servoförstärkare, som sopade banan med de
andra märkenas för 995 kr. Det var då man köpte en dubbeldäckad
BoxFly för 100 kr hos honom.

Detta var den stora pionjärerans höjdpunkt, 1970 – 1980.

Vid denna tid var det oxå,  då klubbarna växte snabbt och skaffade sig
egna fält.
Varför det växte så fort ? Jag tror,  att tekniken gjorde det möjligt
för alla att kunna stå på marken och styra sin modell. Det krävdes
inte,  att man var el-ingenjör för att hantera sin radio.

Så för många halvgamla flygintresserade med rötter i friflyg, linflyg
eller fullskalaflyg var det en dröm,  som fick möjligheter att gå i uppfyllelse.

Nu var det omöjliga möjligt  och vi utmanade gränserna.

Jag hittade en film från AMA från 1978-1979,  som jag tycker
speglar den tidens modell- och skalaflyg på ett bra sätt.

I brist på modelflygväder får vi sitta inne och uggla och då passar det,
att
du  kollar en film med som jag tycker historiskt värde.

Luta dig bakåt och minns !

4 svar på ”VI SOM VAR MED PÅ 70-TALET…”

Utan tvekan, detta torde vara en av det bästa modellflygfilmerna någonsin!
Heder till Mats som funnit denna.
Den visar också att man byggt väldigt stora modeller långt tidigare än nu,
dessutom att det säkerligen var en enorm utmaning att flyga dessa modeller…
Att modellflyg på denna nivå är mer eller mindre över här i Sverige är ju ett
faktum med väldigt få undantag – ser vi ut i världen – då har man inte “tappat sugen”,
modellflygare det är dags “att komma ut ur garderoben”, på Facebook (vår tids både plåga, upplevelse-
centrum och källa till möten med likasinnade) erbjuder dagliga kontakter med modellflygare runt hela världen.
Balsa Modell Aircraft Builders Association är en grupp av mer än 8000 medlemmar som visar, frågar andra och
väldigt tydligt visar att modellflyg fortfarande lever i den anda som nämndes i början av Mats inlägg
https://www.facebook.com/groups/1510169962560076/ är adressen till denna grupp, man får be om medlemskap
och blir säkert godtagen…

Hej,
Kul film.
Bob Nelitz gula Chipmunk var kul att se igen, den vann ju F4C skalaklassen 1976 i Borlänge. Jag var där och det var kul för en 14-åring som då hade hållit på med radioflyg i några år. Modellen var till salu för 5000 dollar 2012, kommer ihåg annonsen. Mick Reeves som visade sin motorseglare Fournier RF4 i AMA videon ovan blev 6:a i F4C klassen i Borlänge, men vid 1978 års VM vann han med samma modell. Mick säljer än idag 1/4 skala byggsats av denna modell.
Här finns en video (en bit in i videon), Siljansbygdens Radioflygklubb 1960-1990, som visar lite från Skala VM i Borlänge och annat kul:

https://www.youtube.com/watch?v=Cx0f6TNq7VA

Här är en till film från Dragsängarna som visar modellen “Spiggen” flyga (en häftig modell från tidigt 70-tal:

https://www.youtube.com/watch?v=C54g_hFiYxk

Det var väldigt intensiv period på 1970-talet, för mig och många andra, som då började radioflyga. Och man fick allt bygga modellen själv då, ARF:er var sällsynta, det var väl mest Valter Johanssons Pilot ARF:er (Trysar, Shell Fly, Five Star, Cavalier och allt vad de hette) som gick at köpa nästa färdiga. Det var en tid som jag minns som igår och det var kul att få vara med på den tiden när man nästan kan säga att “folkflyget” inom radiokontroll kom på bred front. Det var populärt bland ungdomar att hålla på med radioflyg då, även bland många vuxna också förstås.
Jag var på den tiden pigg på att prova allt inom radiostyrt -flyg, helikopter, bil, båt. Idag blir det bara flyg, det var det jag fasta för.

/Bo

Hej Bo

roligt du slirade in på min blogg.

Jo jag minns Borlänge väl och VM.
Framför allt minns jag Bobs fina Chipmunk. En annan sak jag minns var en av ryssarna som hade en edf-modell
vilken gick i backen med ylande motorer. Planet slutade som en vedhög.
Men ryssarna byggde och reparerade i 48 timmar och han kunde flyga till tävlingen.

Ett annat minne var när speakern Carl-Gustav von Rosen beordrade en linflygare att avbryta och landa omedelbart..
Avbryta och landa en linmodell på ett VM…?

Ja det var en trevlig upplevelse, detta mitt enda Vm i skalaflyg jag sett.
Annat minnesvärt var det glada gänget med Nyköpingskillarna. De var aldrig ledsna
och det var alltid spännande att se deras frigolitdeltor flyga. Deras deltor inspirerade
till ett bygge av en stor delta med 2 (två) Rossi 61:or…den var det drag i då piporna gick in.

Tack för länkarna, jag ska bädda in filmerna på min blogg.

Jag började radioflyga 1973 efter full size flygning från 1968.
Som du kanske förstått är jag en aktiv modellflygare, som flyger varje dag om vädret tillåter.
Mitt favoritflyg är termik- och hangflyg.

Det är tillåtet att vara nostalgisk, om man är gammal i gamet Bosse !

Du är alltid välkommen till min blogg Bosse och vill du publicera något från ditt modellflygarliv
är du varmt välkommen. Bilder från förr är alltid intressanta och efterfrågade av mina läsare.

Hälsningar

mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.