Kategorier
Hangflyg modell

SÖNDAGSFLYGNING

 

 

 

 

 

 

..om man söndagsflyger….

ska man då ha slips och vit skjorta…

 

 

 

 

SONY DSC

Välkomna ner till Tjärbyhanget, där du får sitta och flyga !

…jag vet inte, men varken jag eller Pär hade det på oss.

Vad vi däremot har är ett brinnande intresse för att
flyga våra modeller.

Det går utmärkt att flyga våra modeller i  rutiga skjortor.

Vi träffades nere på Tjärbyhanget för att förhoppningsvis
få oss en tur i termiken.

Pär hade tagit med sin radiofierade friflygande oldtimermodell.
Skam till sägandes
har jag glömt, vad den heter….?

“Min oldtimer.
Den heter SM2:an och är konstruerad av Ragnar Odeman inför VM 1952″.

Jag fick ett mail av Pär vad den heter.

Väderläget var västligt vind 2-4 m/sek, vilket är perfekt för Tjärby.

Min modell var min Ava, vilket Pär alltid tycker är fusk,
bara för jag har elmotor om utifall att….

Hur det gick….jo vi fick flyga så mycket vi orkade.

Termiken pustade på som vanligt vid Tjärby,
vilket innebar, att det var turbulent på hanget.

När det bygger upp termik framför hanget, blir vinden
turbulent naturligtvis,
eftersom termikblåsan
stör den laminära strömningen.

Men, det gör inget, för då får man anpassa sin flygning.
Pär var tvungen att avlägsna sig
1430, då han
hade avtalat om annat hemma.

Jag flög på tills klockan var 1615. Så jag fick tid i luften från 1215.
Det blev ca 3 timmar i termiken.

På Tjärby kan det ibland vara knepigt att sig upp i termiken från hanget.
Blåsorna är små, oregelbundna
och ojämna i lyftet.

Man märker att blåsorna släpper med en viss rytm
och det gör det möjligt att lättare få termik med modellen.

Alltså de klassiska tecknen på termik, vinden ändra riktning,
kallare luft, svalorna sticker upp, vitfågel och glador
anländer.


Kommer man över 125 m, är det som att flyga i filmjölk.
Det är laminärt och utan turbulens.

Termiken på denna höjden är naturligtvis starkare
och mer
förutsägbar.

Kommer du över 250 m, är du i det läget, att du kan glömma
bekymmer med att hålla dig uppe.

Problemet kan i stället bli att komma ner hel, när man vill landa.

Att flyga termik utan aerodynamiska bromsar är att utmana ödet.
Kommer du i en kraftig blåsa utan bromsar, då
kan det var kört.

Det gäller i ett sådant läge att ha is i magen och alla
nerver under kontroll.

Antingen spirala ner med full höjd/full sida eller gå på rakkurs ,
så du kommer ut i sjunket.

Detta ska du testa innan du börjar flyga termik med modellen,
för då vet du, hur din modell beter sig.

Det det hela tiden handlar om, är att inte överskrida modellens
maxhastighet. Gör du det, får
du strukturellt brott
på kropp eller vingar.

Speciellt, om man försöker dyka bort höjden och man
märker det går för fort, genom till exempel
att du får
fladder i vingar eller stabbe. Ta då inte upp för hastigt
utan hellre en mjuk sväng för att
minska hastigheten.

Men som sagt, aerodynamiska bromsar är säkrast.

Min Ava har bromsar på ovansidan av vingen. Jag har
ställt in två lägen på bromsarna. Hel och halv
broms.

Sen har jag trimmat modellen, så att med full broms
går Avan in i en svag dykning utan att överskrida

maxfarten. Man behöver alltså inte bry sig om hastigheten.

Under broms kan jag i princip släppa spaken, för Avan
överskrider inte maxfart.

Allt detta har jag testat på lägre höjd, så jag vet,
det funkar 100 %.

Ok, här som vanligt ett sjok bilder tagna från marken
och från modellen.

Inget märkvärdigt, men en redogörelse för hur Pär
och jag tillbringar en flygdag på Tjärby.

Vad och hur mycket flög du själv i dag månntro?

DCIM120GOPRO

Denna bilden tog min GoPro när jag var på väg ut till kanten.

Bilder som är oväntade blir oftast bra av nån anledning.

DCIM120GOPRO

Pär nyss urstigen från sin japanska bil med 9 cylindrar…

SONY DSC

Pär beredd att starta.

SONY DSC

Man behöver inte anstränga sig direkt för att få ut denna modellen på hanget…

SONY DSC

Japp Pär nu gäller det att få ordning på modellen…

SONY DSC

Cruising

SONY DSC

Modellflygning kallas detta

SONY DSC

 

SONY DSC

Kyrkspiran balanserar nästan Pärs kärra…

SONY DSC

Pär tar termik och flyger med hög nos.

SONY DSC

Två soldrivna maskiner….modellen och vindkraftverket.

SONY DSC

Ruling the sky

SONY DSC

En modell och en svala

 

SONY DSC

SONY DSC

Man måste vara koncentrerad..för det mesta.

SONY DSC

Min Ava.

SONY DSC

DCIM120GOPRO

Den gamble hangflygaren  startar

 

 

 

   SONY DSC

Min Ava med det jag använder.

 

SONY DSC

Min Jr, mottagaren för telemetri och min GoPro.

 

SONY DSC

Min sändare.
Ni ser,  att min Ava har flugit 82 timmar och 49 minuter.
Detta räknat från den 1. April 2014 då jag nollade minnet.

Denna Avan har mer än 650 timmar i termiken !

 

SONY DSC

En nöjd Pär har just landat.

Nu när ni läst och kollat bilderna….

…tycker ni bilderna och texten har förmedlat den känslan jag ville delge er ?

Det är ju ingen märkvärdig flygning vi gjorde, men allt tillsammans gjorde,
att det blev en fin dag.

Förstår du ….flygplan, natur och väder,  hela konceptet skapar en känsla.

Det är den, jag försöker förmedla till mina besökare.

Kategorier
Marint

INGET FLYG I DAG….

 

 

 

 

 

 

…utan jag fick sukta….

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

…dock utan att tappa humör eller gnista.

Kan jag inte flyga, kan man som jag gjorde, laga en modell,
som varit ute på äventyr.

Jag lovade berätta, vad som hänt min Spirit 1.

Vi , jag och Robert från Krokom, var och flög på Hovs Hallar i det
helt perfekta hangvädret.

Vi var båda i luften och jag hade just talat om, att man ska vara
försiktig, om man går bakom hanget.

Det kräver ofta mer höjd än man tror att komma fram till kanten,
då man måste passera topprotorn.

När vi stod där och flög, tyckte jag min Spirit funkade dåligt vad
gällde kontrollen….Man får ju alltid en kall kåre efter ryggen,
då sånt händer.

Nästan med en gång, såg jag, att jag hade min uppmärksamhet
på Robbans
modell……så min kommentar var ju

“Var är min kärra “???????

Just då jag tänkt tanken, hördes det illavarslande ljudet av en modell,
som landar på ett sätt, den inte ska göra.

En tung krasande duns.

Min modell hade under vårt samtal, då jag varit okoncentrerad,
drivit in bakom hanget, spiralat ner i en vertikal dykning i marken
och satt som ett spett i en grästuva.

När jag gick mot min modell, hade jag inte mycket hopp, om att
den skulle vara i helt skick.

Mycket riktigt. Kroppen var i tre delar uppdelat på mindre splitterbitar.

Nosen satt 2 dm ner i jorden. Inte roligt.

Men vis av erfarenheten plockade jag upp varenda flisa och la det
i en plastpåse, för man visste
inte, vad jag fick för mig,
då jag var hemma och fått överblick över läget.

Hemkommen sorterade jag upp flisorna och försökte uppskatta,
om
det var lönt att laga.

Jag vet sen gammalt, att det går fortare att laga en hårt
smälld modell
än att bygga en ny.

Alltså började jag pussla ihop bitarna och fäste ihop det med tape.

Det visade sig, att kroppen var med viss möda möjlig att sätta
ihop. Vingen hade fått en skada i bakkanten på ena sidan,
så den var
kvickt lagad.

Läget nu efter ett par dagar är, att kroppen är hel. Vingen är lagad.

Kroppen ska slipas så de inlaskade balsabitarna passar in. Sen ska
kroppen cellulosalackas 3-4 gånger. Därefter blir det spackling,
lackning ett par gånger och slutligen ny klädsel.

Vingen ska få ny klädsel, där den var skadad.

Sen är det bara  att flyga igen.

Så om det ser djäkligt ut efter en smäll, laga, det lönar sig.

Det kommer bilder på modellen, då den är flygklar.

Det är ju tråkigt, när man smäller av det ena eller andra skälet.

Men flyger man mycket, som jag gör, då är ju risken större att
något inträffar utanför min kontroll.

Den som har modellen i sitt förråd, han riskera ju aldrig något
…….men han upplever heller ingenting !

Men jag gick i alla fall  en runda i yttre hamnen och tog lite bilder.

Alltid upplever man något,  som man inte räknat med.

På min blogg kommer det att dyka upp mycket flyg i framtiden,
då jag ska på många events den närmsta tiden, så håll ut !

Lite promenadbilder….
de flesta utan kommentar, så låt er fantasi bubbla över !

 SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

“Branden”, som orsakade stora rubriker i lokalblaskan.

SONY DSC

Halmstad Hamn, ingående i AB Västkusthamnar. Där  jag inte skulle köpa aktier.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

…en störtad raket eller ….

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

En vackert byggd snipa, klinkbyggd och 50 år gammal.

SONY DSC

SONY DSC

Dags att vinka adjö till “Najaden” snart.

Hade man tagit de pengar, kommunen under åren lagt
på skorven och i stället byggt
ett helt nytt fartyg,
hade det förmodligen fortfarande legat kvar.

SONY DSC

Hamnens just nu vackraste fartyg.

SONY DSC

En nästan 50 år gammal segelbåt hemmahörande i Tyskland.

Det finaste jag sett i fråga om vintage fartyg.

SONY DSC

Kran 2 i hamnen. Jo jag har kört den.

Bilden uppskattningsvis från tidigt 30-tal.
Troligtvis lossning av kol med skopa till järnvägsvagn.

SONY DSC

Denna bilden tog jag då stäven var förstärkt på sitt speciella sätt.

Ser ut som en 20-talskonstruktion.

SONY DSC

SONY DSC

Denna bogserbåt har samma förstärkning för gång i is.

Kategorier
Hangflyg modell

TYPHOON

 

 

 

 

…det är hangkärran jag ska ha till mitt stall snarast !

 

 

 

 

Robert från Aspenäset utanför Krokom hade med sig en Typhoon
till Hovs Hallar.

Den väckte direkt mitt intresse, för den såg BRA ut.

Ser det bra ut, brukar det flyga bra också !

Roberts variant var en elseglare och dess flygegenskaper var
av vad jag kunde se mycket bra och positiva.

Den var snabb, vändbar och verkade behaglig att flyga.

Jag  vill ju, att en högpresterande modell förutom att ha
ovanstående egenskaper också ska var  förutsägbar i luften.

Efter att ha kollat modellen bestämde jag mig, jag ska ha en.

Modellen görs av RcRCM. Spännvidd 2 m, klaff och skev, sid och höjd.

Byggd i komposit för att tåla belastning. En allroundmodell som
säkert kommer till sin rätt, på de hangen jag utnyttjar.

Här är några bilder på modellen och en videosnutt.

Ska bli spännande att få den så småningom.

Först en videosnutt:

 

 

Här ett par bilder

typhoon 2

typhoon

typhoone 3

Vad säger ni om denna modellen ?

Kategorier
Dagens snespark

HYCKLERIET SOM INTE KÄNNER NÅGRA GRÄNSER…

 

 

 

 

 

 

 

 

….välgörenhet….ideellt arbete…

det är väl, vad det säger eller ?

 

Jag läste, att att en chef för Greenpeace internationella program,
Pascal Husting, under en tid av 3 år varje vecka flygpendlat fram

och tillbaka mellan Amsterdam och Luxemburg.

Det är ca 30 mil.

Detta trots att organisationen påstår att:

“flyg orsakar 10 gånger mer klimatförändringar än tåg”
och att flygandet
“hotar livet på flera miljarder människor”……

Jo, det går passande tåg mellan platserna.

Leva som man lär…..Nej, det gör man inte, då man sitter
vid köttgrytorna och någon annan betalar.

Leva som man lär…? nej varför det…folk glömmer fort.

Kommer ni ihåg Bengt Westerberg….ordföranden i Röda Korset…

Hans lön som ordförande en futtighet….800000 i årslön och
då är inte medräknat resor och traktamente.

Han har mage att påstå,” att jobbet är nästan ett heltidsjobb…”

Tror ni Westerberg bor på B&B eller vandrarhem, när han har en
förrättning ?

Den personen som är generalsekretare för Röda Korset har ett arvode på
på mer än 1.000.000 kr om året plus pensionsinsättningar.

Jaja, välgörenhet kostar.

Fast,  skyller de ifrån sig, det är inte pengar som samlats in,
som betalar våra löner……nähä, var kommer då pengarna från ?

De påstår pengarna kommer från “Fonderade Medel” och “Gjorda
Donationer”..

Var och en kan ju dra sina slutsatser. Innan ni skänker något
till Röda Korset.

Det finns något som heter “Erikshjälpen”, vilket enligt egen
utsago är en ideell hjälporganisation.

Själv har jag handlat hundratals böcker där och en tanke dök
upp i mitt huvud….om jag handlar för 100 kr, hur mycket av
dessa pengar går till de behövande ?

Jag skrev till deras huvudorganisation och fick efter 14 dagar
ett mail, som var omfattande som en roman med oändligt mycket förklaringar
var pengarna  försvinner på vägen.

På de två sista raderna lyckades man klämma ur sig,

att av min 100-lapp gick 42 kronor till de människorna, som behöver hjälpen…..

Nere på Erikshjälpen i Halmstad bad jag de, som där arbetar
utan lön att sätta upp en skylt vid entren, att av 100-lappen
går 42 kronor till de behövande !

Jag har inte sett någon skylt än.

Då jag visade mailet från Erikshjälpen, blev de, som arbetar där
utan lön, mycket illa till mods.

“Det är bedrövlig, vi visste inget”,

var svaret jag fick höra.

Förstår ni,  vad jag är ute efter ?

Det är lönsamt att sitta i ledningen för det som kallas
“Hjälp- eller ideella organisationer”.

Det hemska är,  att om man får kritik, så gör man en Sahlinsk Pudel
och sen är det sopat under mattan
i förvissningen om, att folk
har glömt allt inom en vecka.

Kritiken biter inte. Man skäms inte ens, utan man hävdar,
att man är värd,  det man får !

Tänk över detta innan du betalar årsavgiften till GreenPeace
eller ger pengar till Röda Korset !

mats

Kategorier
Segelflyg

DET ÄR JU BARA SÅ MAKALÖST ROLIGT ATT MODELLFLYGA…

 

 

 

 

 

 

…så jag behöver aldrig leta efter argument,

varför jag ska ut med mina modeller…

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

Det är bara för mig att sticka iväg utan någon
inre överläggning, om vad
jag ska göra.
Jag har hur många argument som helst, varför
jag ska flyga !

Sen finns det de,  som kallar sig modellflygare,
vilka letar efter de motsatta
argumenten, så de
slipper modellflyga…

Har ni hört deras argument ?

Jag har inte laddat, jag tror jag har en skruv
som är lös, jag ska bara limma en balsabit,

det blåser för mycket, det blåser för lite, det
blåser från fel håll, det kan bli regn,
det kan
bli snö, det kan bli sol, jag ska hem och klippa
gräs, jag ska hem och se på tv,
jag ska tanka min bil…..

Resonerar man så , är man inte modellflygare
Då är det bättre att börja virka
grytlappar. 

Det är inte väderberoende…

För egen del känner jag alltid en speciell
förväntan, då jag drar iväg för att flyga.

Man kan ju aldrig veta,  vad som ska hända.

Modellflyg är en aktivitet, som innehåller
många variabler, vilka kan påverka utfallet.

Men när jag kör ut,  har jag i regel ett mål
för min flygning.

I dag skulle jag testa synligheten på min Ava,
efter att jag sprutat
vingarnas undersida mörkblå.

Flyger jag högt, alltså högre än 600 meter,
måste man ha så mycket kontrast mellan
modell och bakgrund,  som det är möjligt.

Det är lätt att flyga bort sin modell, om man
tänjer på gränserna.

Om jag ska sammanfatta lite, så känner jag
mycket glädje, när jag flyger.

Känner man inte det, då sysslar man med fel saker.

För då måste man ju bekämpa sin egentliga
personliga övertygelse.

För en tid sen talade jag med ett par tyska
modellflygare i min ålder.

De hade samma åsikter som jag, om varför
de flyger.

Är man ute och flyger i naturen, som jag gör,
eftersom jag  nästan

bara flyger segel, är sannolikheten stor,
man träffar människor,
som är nyfikna på
min hobby.

Så även idag. Man vet aldrig, vilka man
träffar och vilken kunskap
de har, som inte
jag har. Så man lär sig alltid något nytt.

I dag mötte jag ett par, där mannen var
specialist på kolfiber och kevlar-

applikationer. Så där fick jag en lektion.

Som ni kanske märkt idag,  om ni varit utomhus
, var det väldigt labilt skiktat i luften.

Det vill säga det bildades kraftiga Cu-moln,
som slog igenom inversionen
och så småningom
bildade Cb.

Framemot 1200-tiden hade vi flera stora
celler över södra Halland,
producerande åska
och nederbörd.

Dock inte så kraftiga som man kunde förväntat.
Under ett av Cb-molnen
kunde jag se en kraftig
rotation och detta kunde utgöra fundament för en

kraftig tromb. Men, det blev inget, utan energin
försvann eller rättare sagt
omvandlades.

Pär kom med sin specialbyggda japanska sportbil…
han skulle plocka smultron…

Jag flög i 3 timmar (1000-1315), sen var jag nöjd.
Jag hade tagit 3000 stillbilder och lite bilder med min
vanliga kamera som en dokumentation av min flygning.

Vädret var ju ca 20 grader varmt, vinden västlig
3-6 m/sek, vilket betydde, att
vinden låg rakt på
hangkanten på Tjärby.

Så metodiken då man flyger där, är att glida
på hanget tills man får indikationer

på att en blåsa släpper och då ta blåsan och
klättra upp till bekväm höjd.

Precis vad jag gjorde. Som vanligt då förhållandena
är bra, är inte problemet
att komma upp, utan
problemet är att besinna sig och inte klättra för högt.

Jag har telemetri ombord och det är förvånansvärt,
hur snabbt man
stiger i en bra termikblåsa.

I dag kollade jag lite i termiken, hur mycket
lyft jag hade. Stiget låg på,
när jag flög på ungefär
150 m,  3-5 m/sekunden.

Det betyder, att på 30 sekunder får du 150 m höjdvinst.

Så det är bra motor, som hissar modellen.

Min princip, som inte är benhård, är att jag
inte klättrar högre än XXX meter.

Man ska inte utmana ödet onödigtvis !

Bilder….jomenvisst, här kommer några.

SONY DSC

Här ligger min Ava färdig för take-off.

Förväntan.

SONY DSC

Pärs japanska oneoff-bygge…Ser ni så snabb den är ?

Den har nästan inte stannat,

trots den står stilla….paradoxalt nog.

 

 

SONY DSC

Här håller det första Cb-molnet på att förbereda sig och samla sina krafter…

SONY DSC

Stenarna resta under yngre järnålder eller bronsålder.

Undrar hur det lät, när dåtidens människor reste dessa megaliter ?

Jag menar, hur tror ni det  lät, då de pratade
och diskuterade under arbetet med resningen …
hade vi kunnat förstå något…?

SONY DSC

Beskriver inte denna bilden något typiskt svenskt och den tid,
som  visar upp den finaste grönskan…

SONY DSC

Plötslig uppenbarar sig ut från grönskan…
en smultronplockare.
Pär Lundqvist.

DCIM118GOPRO

Denna bilden, där jag ser mer galen ut än vanligt,
genom att mina ögon tycks sitta lika tätt som
Björn Borg, beror på att min GoProkameras lins
speglas i mina solglasögon.

Dock en rolig bild.

DCIM118GOPRO

Det är dags nu.

Kategorier
Hangflyg modell

EN BESÖKARE OCH HANGFLYGARE FRÅN NORRLAND…

 

 

 

 

 

…Robert från Krokom,  som  åkte till Hovs Hallar

för att få sig en flygtur i slutet av juni.

 

 

 

 

IMAG0629

 

 

I tisdags, eftersom väderläget var perfekt för HH, åkte jag dit i akt och mening
för att bara nöjesflyga med min Spirit.

På parkeringen kom en man, som hade sett, jag hade modeller med i bilen och
berättade, att han också var hangflygare. Han hette Robert och hade kört över
100 mil för att få flyga på HH…..tror jag.

Robert och fru bodde i sin husbil och var på semester.

Jag sa till Robert att hänga med upp och flyga på platån, vilket han gjorde.

Väderläget var så här:

Nord, med svängningar ca 5 grader  mot väst och öst,
vindstyrkan var ca 3-6 m/sek och vinden var laminär.

Lyftet var mycket bra och Robert hade bara berömmande ord
om hanget, då han flög med sin Multiplexmodell Akro från troligtvis 80-talet.

Hans modell var utrustad med skev, höjd, sida och klaff. Det gjorde det ganska
enkelt för honom att landa.

Vi fick ett par timmar i luften tillsammans med två skärmflygare, vilka också
fick uppleva Hovs Hallar, då det är som bäst för hangflygning.

Vad som hände med min Spirit,  ska jag berätta sen…

Robert är ju van att flyga på fjällhang, vilka är turbulenta. Det han mötte
här,  var helt laminär vind från havet, vilket gjorde lyftet turbulensfritt och
starkt.

Höjdmässigt var det möjligt att enkelt nå 300 m i dag.

Nåväl, jag tog bilder  med min Mobius som ombordkamera, både
video och stillbild.

Vidare satte jag min Mobius på Roberts modell, så
han fick med sig en video hem.

Sen klämde jag lite bilder med min vanliga Sony systemkamera oxå.

Inte bara flög vi i tisdags, vi fick oss minst 2.5 timmar i luften också på onsdagen.

Väderläget i onsdags var så gott som vindstilla fram till kl 1200.
Så vi satt ju och spanade
efter vind från havet uppe på platån på HH.

Kl 1200 var det som om någon tryckte på knappen, för då kom vinden.
Först ca 3 m/sek rakt på,
men sen ökade vindstyrkan till 3-6 m/sek.

Det gav ju oss perfekta förhållanden med ett starkt och turbulensfritt lyft.


Så ånyo blev denna
dagen ännu en av de de där dagarna på HH,
vi brukar ha 5 om året.

Nu hade vi haft 2 dagar, som var superbra efter varandra.
Både jag och Robert var mycket nöjda.

Robert, som var på Hovs Hallar för första gången, tyckte det var
en storartad upplevelse att
flyga där.

Här kommer bilderna, från en sådan dag vi brukar bli undfägnade
med 5 på ett år högst !

Nedanstående bilder är tagna med Mobiusen.

IMAG0009
Robert rules the slope…

 

 

 

 

SONY DSC

 Robert från Krokom. En modellflygare helt i min stil.

 

SONY DSC

 Duktig flygare med mycket flyg bakom sig. När man träffar en erfaren flygare,
märker man, att vi pratar samma språk.

 

SONY DSC

Robban fokuserad

 

SONY DSC

 Detta är en av Roberts modeller.
En Multiplexmodell som heter Akro.

Jag hade en Multiplex termikmodell med 3.7 m spv och jag lade genast
märke till släktskapet med denna modellen.

Alltså en modell från sent 70- eller tidigt 80-tal.
Båda modellerna hade bra flygegenskaper.

 

SONY DSC

 När man konstruerade modeller vid den tidpunkten, då denna gjordes,
lade man vikt vid det estetiska och inte bara det tekniska och funktionella.

 

SONY DSC

 Visst är den snygg !

 

SONY DSC

 Den gick relativt fort oxå !

 

SONY DSC

 Robert hade adderat klaff till modellen. Underlättar landningen

 

SONY DSC

 Här ligger Roberts modell. En bra produkt av 70-, 80-talet.

 

SONY DSC

 Min Mobiuskamera monterad på nosen, för att vi ska kunna
dokumentera Roberts flygning på Hovs Hallar.

 

SONY DSC

 Segelbåtarna har börjat att nervöst stryka längs vår halländska skärgårdslösa kust.

 

SONY DSC

 I fjärran…drömmen om en sommarstad…

 

SONY DSC

 En av de trogna flygarna på Hovs Hallar, en hangkråka.

 

SONY DSC

 Roberts modell med kamera

 

SONY DSC

 Roten Gul Rudolf

 

SONY DSC

 Robert drar lite med Akron

 

SONY DSC

 En hangkråkas silhuett.

 

SONY DSC

 Ska kråka öka farten, fäller den vingarna och minska lyftkraften och därmed motståndet.

 

SONY DSC

 En anpassad fågel som löst problemet till stor del,
med det inducerade motståndet som synes.

 

 

SONY DSC

 Kunde varit en av Odins korpar. Vet ni vad hans korpar hette och vad deras uppgift var ?
Googla. Kunskap är lätt att bära.

 

SONY DSC

 En skärmflygkompis  som passade på att utnyttja det eminenta vädret.

 

SONY DSC

 Klart att piloten njöt av sitt flyg.

 

SONY DSC

 Robert flyger rote med en skärm.

 

 

 

 

SONY DSC

 Bara två skärmar och horisonten.

The Sky is the Limit…

 

 

SONY DSC

 Möte

 

SONY DSC

 Landning pågår för Robert.

 

SONY DSC

 Inte enkelt att komma ner här…

 

SONY DSC

 Kråkbroms är ett utomordentligt hjälpmedel att malla in sig med.

 

SONY DSC

 Fast turbulent…det är det.

 

SONY DSC

 Nästan…

 

SONY DSC

 Där satt den…

 

SONY DSC

 Bara att hämta. Alltid skönt då modellen är hel efter en landning under svåra förhållanden.

 

 

Bilderna nedan är alla tagna med min Mobius  på onsdagen.

 

 

IMAG0013

Robert förbereder sin Typhoon.

En 2-m kärra som flög suveränt. Snabb, snygg och agil.

Det blir en sån till mig snarast. En perfekt allroundsegelmodell.

 

 

IMAG0042

Ett fartyg tillhörande havsforskningslaboratoriet, tror jag.

De utförde någon typ av mätningar under en lång stund.

 

 

SONY DSC

… för då blir man så här glad och belåten efter en dags fin flygning på ett nytt hang,
om man heter Robert från Krokom  !

 

 

Kategorier
Naturbilder

DET BLEV INGET MODELLFLYG I DAG…

 

 

 

 

 

 

…måndag, för det blåste för mycket…även för mig.

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

 En av orsakerna varför jag inte bor i inlandet…havets horisont.

Då jag är modellflygare i verkligheten, alltså inte
en virtuell låtsasflygare,
försöker jag utnyttja varje
tillfälle att komma ut med mina modeller.

Men i måndags  blev det inget. Vinden på Hovs Hallar
sa vindmätaren
att den låg på 8-12 m/sek NV.

Riktningen var ok, men styrkan….nja, jag tyckte,
det var för mycket.

Men ut måste man ju, så cykeln packades med
kameraväskan och så
bar det iväg. När jag kom
ut på vägen, märkte jag att vinden var stark.

Den var så stark,  jag önskade, att jag just då
hade en elcykel…

Men,  jag har lovat min morbror, som har en
elcykel, att när jag är lika
gammal som han är,
93 år, då ska jag köpa en…

Ut till hamnen, naturligtvis bar det iväg först
. Parkerade och tog kameran
och strosade runt.

Retade upp mig på att folk bara slänger skräpet
precis där de står, i stället
för att samla ihop det.

“Nån annan får ta det” är väl mantrat de idisslar…

Tog lite bilder, cyklade in till stadens centrum
och såg hur förflackad torgbilden

genom åren blivit. 99 % av de som förr sålde
grönsaker och egetodlat på torget
var borta.
Nu säljs skräp, dåliga kläder och annat utan
kvalitet.

Det kallas utveckling…

Nåväl, nog om detta för här kommer bilder.
Alla bilderna tagna med min Sony

med 400 mm Sony zoomobjektiv.

  SONY DSC

Ser ni iskristallerna ovanför detta Cu-molnet ?

SONY DSC

SONY DSC

Har ni tänkt på, att allt i naturen har en mening eller en funktion att fylla ?

Inget är slumpmässigt.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Denna kapsel var ca 10 mm…

SONY DSC

SONY DSC

Ser ut som en lavering av Pierre-Auguste Renoir…..

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

En vuxen skrattmås patrullerar

SONY DSC

Bild på Hovs Hallar tagen i Halmstad.

Man kan se restaurangen och hanget med sin ovanliggande platå.

Avstånd 22 km.

Man kan ana jordens krökning genom den vassa horisonten av havet.

SONY DSC

Här släpper kärrhökshonan sitt bytesdjur….

SONY DSC

…och genast snappar hanen åt sig det i luften !

Jag såg då det skedde och det gick snabbt som blixten…

SONY DSC

…och flyger till boet…

SONY DSC

..kärrhöken en aggressiv predator av häckande fåglars ungar…

SONY DSC

Intet undgår de spejande ögonen på en kärrhök…
…ögonen sitter brett isär,
för fågeln ska kunna bedöma avstånd bättre…

SONY DSC

Jag tycker, kärrhöken upplevs verkligen som döden i skyn…

SONY DSC

De svarta vingspetsarna och den vaksamma blicken
tycks vara ett förebud om bråd död…

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Dessa två kärrhökar har häckat här i minst 5 år.

De flyttar till tropiska Västafrika till vintern.
Kommer tillbaka
till oss i slutet Mars eller början av April.

SONY DSC

Två av Liebherrkranarna hos Halmstad Container Terminal.

Kranarna används för att hantera containers, vilket ni
kan
se, genom att det sitter Brommaok kopplade.

Kategorier
Hangflyg modell

FLYGARE SOM FLYGARE…

 

 

 

 

 

 

…undrar vem som är bäst ?

 

 

 

 

SONY DSC

 

Kan det vara svalorna eller en erfaren hangflygare…?

Jag vet inte, om jag fann svaret, men frågan är väl närmast retorisk.

Dagen började tidigt. Redan kl 0730 stod jag beredd att starta min Sparky
för ett uppdrag att flygfotografera en industribyggnad i Halmstad.

Det var absolut vindstilla och solsken, Nackdelen att plåta så tidigt är, att
kontrasterna blir hårda av den lågt stående solen. Men det fungerade och
bilderna blev bra.

Resan fortsatte till en plats, där jag lagt märke till,  att det fanns gott om svalor.
Det är inte lätt att plåta svalor, därför de är extremt snabba och oförutsägbara
i sina flygbanor.

Kameran ställde jag in på 1/2000 sekund och repetering av bildtagningen.

Alltså fotografering enligt kulsprutemodellen. Håll inne avtryckaren och bilderna
tas 8 i sekunden. Detta torde garantera, att nån bild i sekvensen borde bli bra….

Det blev ett par hundra bilder i alla fall och av dessa sorterade jag ut några, som
jag redovisar här.

Lägg märke till  hur olika svalorna gestaltar sig i luften och hur de kan använda
sina kroppar för att anpassa sig till flygkraven.

Här kommer några bilder:

SONY DSC

Visst ser de snabba ut…

SONY DSC

För att öka sin manövrerbarhet kan i se, att stjärtfjädrarna är utspända.

SONY DSC

Vill fågeln öka hastigheten, fäller den vingarna bakåt
för att minska spännvidd och inducerat motstånd.

Alltså en tidig version av Swing-Wing.

SONY DSC

Den är välanpassad i luften…

SONY DSC

Svalorna flög här för att fånga insekter.

SONY DSC

När fåglarna flyger lågt och fort, måste deras perceptionsförmåga
vara välutvecklad för annars…

SONY DSC

Kolla A vingarnas konfiguration B stjärten. Jämför med tidigare bilder…

SONY DSC

På denna bild ser svalan ut som om den ryttlade…

SONY DSC

…och här är ett annat utseende.

SONY DSC

Ganska mycket V-form…eller ett ändläge vid vingslag…

SONY DSC

Den presterar en snabb glidflykt med snabba riktningsändringar.

SONY DSC

Svalor kan flyga mycket högt, man kan se svalor på 3000 m höjd,
om förhållandena är gynnsamma.

SONY DSC

Man säger det blir fint väder om svalorna flyger högt……

SONY DSC

Right on !

SONY DSC

Skillnaden mellan en svala och en tornseglare är,
att i flykten har alltid tornseglaren raka vingar.

SONY DSC

Tänk dig hur anpassad en svala måste vara,
för att kunna fånga en liten insekt i hög fart….

SONY DSC

Lågflygande svala, men jag tror inte, det innebär regn…

SONY DSC

 När jag stått 10 minuter här, flög svalorna bara en halv meter framför mig.

 

…men nu kommer det en annan flygare.

SONY DSC

Lunak

Eftersom vi hade vädergudarna med oss i dag söndag, åkte vi
till Hovs Hallar för att få oss en dos hangflygeri…vad annars ?

Vinden 5-7 m/sek NV, vilket är perfekt för Segeltorpshanget.
Vi hade kommit överens om, att jag skulle försöka videofilma
Pärs Lunak från min Spirit.

Min modell hade jag lastat med 375 gram i tyngdpunkten för
att få lite bättre speed.

När man lastar sin modell, så ökar man hastigheten inom vissa
gränser. Man får en större motor, gravitationen, vilken då det
är “överskott,” läs mer lyft än du normalt kan omsätta i hastighet.

Tack vare energiöverskottet, lyftkraften,  kan man omvandla det
det till hastighet med hjälp av ballasten.

Med ökningen av ballasten, blev min och Pärs modeller,
vad gäller hastighet, mer likvärdiga, vilket borde underlätta för oss
att flyga nära varandra,  för att kunna få video från min modell på
Pärs.

Det lät ju plausibelt, men än en gång visade det sig, när jag kollade
videon hemma, att det mesta var missar.

Det är väldigt svårt att träffa rätt. Man ska dels försöka sikta med
modellen, så kameran får med den modell, som ska filmas, man
måste flyga på ett sånt sätt, så att videoupptagningen kan bli
njutbar för betraktaren och man måste vara försiktig och inte
kollidera med den andra modellen.

Det är alltså flera parametrar, som ska jämkas ihop. Lägg därtill
på faktumet att vädret i dag var kyttigt och termiskt, vilket gjorde
att modellerna flög i någon mån oförutsägbart.

Men det är bara att gå på det igen och testa, då det är bättre
förhållanden. Till exempel 3 m/sek och laminär vind.

Men flög gjorde vi naturligtvis. 2.5 timma fick jag i luften…

Hur mycket flög du i söndags ? Va sa du ? Zappa tv…jaha…

När vinden är så stark, som den var i dag, är det svårt att landa
nere vid Segeltorp. Speciellt Pärs Lunak måste man vara för-
siktig med, då man landar.

Landningen måste vara planerad. Alltså ingen improvisation
för då brukar det gå åt pipan.

Därför hade Pär beslutat, att bästa sättet att få ner sin Lunak
säkert, var att landa i sädesåkern så nära staketet som möjligt.

Han gjorde det två gånger och två saker ska vi tänka på, om
man landar bakom hangkanten i säden.

Det första är att inte gå för långt bak. Inte mer än 10 meter,
för blåser det kraftig, kommer man inte framåt, när man ligger
i kantrotorn.

Det andra är, att en modell som landar i en sädesåker, den har
en tendens att totalt göra sig osynlig. Det blir svårt att hitta den.

Jag har satt på ett par av mina modeller en pipare, som jag kan
aktivera med radion, eller om jag slår av sändaren, så går
piparen igång automatiskt, vilket underlätta letandet.

Att man genom att köra servona, ska kunna höra var
modellen ligger är en utopi, när det blåser mycket och
modellen sjunkit ner i grönskan. Så antingen en pipare eller
en GPS-Caller, för då kan du ringa till modellen och få
de exakta koordinaterna.

När klockan var 1600 landade vi mycket nöjda med en fin
flygning för oss båda på Segeltorp.
Båda modeller oskadade, vilket stärker självkänslan.

Jo, det är lätt att få skador vid landningen.

 

SONY DSC
Vyn som möter en modellflygare från Segeltorpshanget.

Ni kan se, att vågorna bryter, vilket är en indikation
att vindstyrkan är 5-7 m/sek.

 

SONY DSC
Kan han flyga som en svala månntro …
?

SONY DSC
Det var inte helt enkelt att starta Pärs kärra idag,
beroende på att vinden gjorde det svårt att hålla
modellen i ett fast grepp under utkastet.

SONY DSC
Detta är ju en modell, som gör sig absolut bäst i sitt rätta element.

Eller som vi säger på latin:”MOBILIS IN MOBILE

Vad det betyder ? Googla på det !

SONY DSC
Alla roder på modellen är bespända med papper,
vilket är känsligt för upptickande pinnar och annat,
då man landar.

SONY DSC
Det gäller att vara koncentrerad, om man flyger,
då förhållandena är lite mer krävande än normalt.

SONY DSC
Pär har landat i säden och går ut i ett spår av en maskin,
för att inte trampa ner grödan.

SONY DSC
Modellen hittad och bärgad.

SONY DSC

Vi hade mycket åskådare i dag, som intresserade följde, vad vi gjorde.

Jag kommer , då jag ser denna bilden att tänka på en episod med
Gösta Ekman,
som spelade “Herr Papphammar” i serien
med samma namn.

Den scenen där Herr Papphammar går i  en sädesåker
med skjorta slips,
hatt och kavaj.

När han stiger fram ur åkern, visar det sig dock,
att han helt saknar kläder under bältet…

Jag menar, det var ju tur, att Pär hade byxor på sig, med tanke på
de unga damerna,
som satt på bänken 20 m bort…..

SONY DSC
När svalorna flyger lågt, sägs det bli regn.
Hoppas inte det samma gäller modeller.

SONY DSC

Vad gäller jämförelse mellan svalor och en Lunak,
så får vi väl konstatera, att både flyger bra på sitt sätt eller hur ?

SONY DSC

En Spirit Elite på Segeltorps pilotplats, där det går utmärkt att sitta och flyga…

 Ja käre betraktare, sådan var min och Pärs flygsöndag den 22 juni 2014.

Sämre söndagar kan man ha, tycker jag, då jag klockan 1810
satte in min bil i garaget..

Kategorier
Hangflyg modell Skärmflygeri

MIDSOMMARFLYGNING PÅ HOVS HALLAR

 

 

 

 

På Midsommarafton hade jag tid ledig fram till 1500

och vad passade bättre…

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

…än att ta sin modell och åka till Hovs Hallar.

Innan avresa kollade jag vår väderstation och den sa,
det blåste 2-5 m/sek Nord.

Således perfekt för flyg. Dock hade jag farhågor,  att vinden kunde lägga av.

Förvånansvärt lite bilar vid Hovs Hallar på parkeringen.

Jag träffade tre tyskar från trakten av Stuttgart, som var på besök i vårt land.
Förutom att vara turister, var de också skärmflygare. Jag pratade med dem
och sa, jag också var skärmflygare och modellflygare.

Vi utbytte telefonnummer och när jag hade släpat mig och mina grejor upp
till det höga, ringde jag och gav en vindrapport. Det blåste, då jag ringde,
3 m/sek
rakt på med mer vind, som var på väg in, vilket man såg på havet.

Min Spirit startades och lyftet var suveränt. Helt laminär vind och alltså
ingen
turbulens.

Spiriten flög som vanligt  som en dröm. När jag flög, kom skärmflygarna
upp till mig
och jag landade min modell, fäste kameran på den och ut igen.

Min Mobius tar bra bilder med det nygamla objektivet från min GoPro. Man kan
utan problem se till exempel alla bilar på parkeringen och vad det är för fabrikat.

Inte dåligt.

Efter en kort stund landade jag och vi satt och inväntade den vind, som inte
fanns..
.…men som var på ingång.

Vinden tog sig snabbt och jag kastade ut min Spirit med Mobiusen inställd
för stillbild.

Då jag kastat ut modellen och den gled förbi, hörde jag ett klickande ljud.

Jag kände igen ljudet, men kunde inte placera det. Modellen flöt på bra,
men vid nästa förbiflygning kom jag på, vad som hänt.

Höjdroderservot hade lagt av.

Växellådan var kass och det klickande ljudet man hörde, var när utgående axeln
roterade; eftersom en kugg hade gått.

Ja, nu satt man i saxen……inget höjdroder…vad gör jag ? Eftersom min modell
är så
enastående välflygande, flöt den på ok, då jag flög på hanget.

Jag tänkte; jag kunde reglera höjden med klaffen vid landningen.

Så sakta gled jag in bakom hanget och genom stora S-svängar brände
jag höjden sakta.

Nu är det ju bara det, att området på toppen är ju stört av topprotorn.
Det betyder, att
modellen kräver kraftiga korrigeringar vid inflygning och landning.

Men jag hade gott hopp om att få ner kärran hel. Men enligt Murphys Lag,
eller på svenska, enligt lagen om alltings djefvlighet, inträffar alltid
det värsta
just innan sättning.

Varje gång jag manipulerade klaffen, det vill säga fällde ut den,
pitchade nosen upp, eftersom mixning med höjd inte funkade.
Resultatet blev, 
att modellen gick in i en oscillerande stall.

Denna stall började på 3 m höjd och med lite tur hade modellen landat,
då den var i
plant läge…men enligt Murphy så gick modellen in i stall,
då den var 10 cm från marken.

Resultatet blev,  att den steg till 3 m. överstegrade sig och sen tog den fart
och körde naturligtvis nosen ner i marken……

Jag kunde inte göra något.Hade jag fortsatt att svänga,
hade modellen hjulat på vingspetsen och
värre skador hade skett.

Nu blev skadorna, att vingbultarna i plast knäcktes och en spricka vid
vingroten uppstod.

Så jag kom billigt undan. Jag kunde i alla fall ändå inte flyga mer, eftersom jag
inte hade med
extra servo, för vem har det ?

I stället pratade jag med tyskarna, som hade lagt ut sina skärmar,
då vinden ökat till
5 m/sek rakt på.

Det är inte lätt att starta, där vi var på grund av topprotorn.
Den gör det svårt,
att balansera skärmen.

Men efter flera försök startade den förste och så fort han kom ut
över kanten,
lyftes han 20 m upp snabbt.

Så problem att hålla sig uppe, var det inte.

Den andre piloten hade mer problem. Han drog för mycket broms,
när han dragit
upp skärmen. vilket medförde, att han stallade den,
så den föll ihop.

Jag tipsade honom och han fick upp den. Sen hjälpte jag till att
leda fram honom,
så han kunde komma framåt lättare i vinden
och med ett papper emellan, kom han
över kanten och fick till
slut en fin flygning på 1.5 timma.

Det är alltid roligt, att träffa positiva människor,
som är nöjda och glada.

Dessa tre tyska skärmflygare gjorde ett väldigt gott intryck på
mig genom deras trevliga
sätt och öppna attityd.

Roligt.

Jag tog bilder, dels med min Sony och dels med min Mobius.
Alla flygbilder är
Mobius och de andra bilderna med några
undantag, är min Sony.

Så här hade vi det idag på förmiddagen, innan jag var tvungen
att dra, på grund
av stundande festligheter.

Det är ju Midsommarafton…

SONY DSC

I väntan på vind

 

SONY DSC

Sommarstaden nummer 1.

 

SONY DSC

Bra skärmkontroll

 

SONY DSC

Här kan ni se, att skärmen har mycket anfallsvinkel på grund av för mycket broms.

Skärmen flyger inte ok och kan kan kollapsa.

 

SONY DSC

Efter skärmen är stabiliserad, gäller det att ta sig framåt mot kanten.

 

SONY DSC

Därför ser det lite ansträngt ut på denna bilden.

 

 

SONY DSC

Japp, nu flyger vi…

 

SONY DSC

…och så fort piloten kommer utanför kanten, åker han hiss uppåt.

 

 

SONY DSC

Sen är det bara att njuta…

 

SONY DSC

…och inse att i detta läget är man privilegierad.

 

SONY DSC

Näste man lägger ut sin skärm för uppdragning.

 

SONY DSC

Här kom vinden, på grund av rotorn, plötsligt 90 grader fel…

 

SONY DSC

Men till slut båda gossarna i luften.

 

SONY DSC

Vid landning här är det en fördel, att ha någon som ser till, man stannar på marken.

Mycket kommatecken i meningen, men jag håller hårt på kommateringsreglerna,
 som jag lärde mig i gamla gymnasiet för 45 år sen.

 

SONY DSC

Två skärmar över Kattegatt.

 

SONY DSC

Här ligger en modell med trasigt höjdroderservo…

 

 

Nedanstående bilder är alla tagna med den lilla Mobiusen.

 

 

IMAG0064

2 män och en kvinna som ska flyga skärm

IMAG0066

Dags för damen att lägga ut skärmen.
Med selen på sig ser man ut som en puppa…

IMAG0080

Ni ser själva, att havet  är ganska lugnt.

IMAG1369

Här var jag nära att landa….

IMAG1371

…men naturligtvis började modellen gå in i ny stall…

IMAG1373

…ni ser höjden….ca 4 meter…

IMAG1374

…nu har modellen vikit sig och är på väg ner mot terra firma…

IMAG1375

Inget annat än marken väntar….håll i!

IMAG1376

Där satt den !

Kategorier
Naturbilder

MIDSOMMAR…

 

 

 

 

 

…sen går det på andra hållet…

SONY DSC

….det vill säga dagarna blir kortare igen.

Så det gäller ju att njuta ljuset just nu, för snart nog…

För att i någon mån knyta an till sommaren tog jag några bilder,
som har lite med flyg att göra, men som kanske visar, att vi befinner
oss, vid den tidpunkt då naturen och växtligheten är som bäst.

Bilderna tog jag från min bil. Min kamera är en bra Sony
med
375 mm zoom, som jag utnyttjade till max då jag
fotograferade
kärrhökarna, för de var 200 m bort.

Jag hade inget annat objektiv med, så jag fick anpassa mig.

Bilderna på fåglarna är ju inte de mannekängbilder, som man kanske
är van att se från vissa naturfotografer. Men jag gillar inte sådana
bilder, där man ser en stork som står stilla som en isstod på en åker.

Man kan, tycker jag, lika gärna såga till en stork i ply,
måla till den och ställa den på åkern.

Nä, hellre lite kvalitetsförsämring vad gäller den tekniska
kvaliteten för att i stället kanske få lite upplevelsemässiga
fördelar hos betraktaren.

Dagens, alltså torsdagens väder,  innebär nordvästlig vind,
vilket ger bra hangväder på HH, men jag har för mycket att
göra inför Midsommar, så jag får sukta.

Å andra sidan kan jag lova mina trogna besökare och  alla
andra, att jag har mycket på gång som jag vill visa,
så håll ut och trevlig midsommar !

SONY DSC

De två kärrhökarna har häckat under en rad år i hamnområdet.

  SONY DSC

Avståndet till fågeln är mer än 200 meter…

SONY DSC

Pollineringen går nu på högvarv…

SONY DSC

Rallarrosen har blivit mera vanlig  de senaste 30-40 åren..
…på grund av den surare marken.

SONY DSC

Humlan ha bråda dagar att samla in för vintern.

SONY DSC

Konstigt en sådan varelse flyger så bra….

SONY DSC

SONY DSC

“Kolla”, säger stenhumlan,”Jag kan hovra” !

När jag ser denna bild kommer en tanke…
…tänk om en gris kunnat
flyga…
…hade det sett ut ungefär som ovan,
fast minus två ben, om en gris hovrat ?

SONY DSC

Jag vet inte, om kärrhöken kan hovra, men det kan flyga.

Den flyger, tycks det, på ett slumpmässigt sätt med kraftiga
vingslag, då och då avbrutet av en stigning och en kort glid-
flykt för att kunna spana av marken efter byte.

SONY DSC

Här har honan knipit en fågelunge och hanen flyger fram
och yrkar på sin bit, men det blev nobben.

De två har ju hemmavarande barn att föda upp…

SONY DSC

…så det blir att fånga nåt själv då.

Förresten, vet ni att kärrhök heter Harrier på engelska ?

Kanske det engelska flygplanet  flyger lite slumpmässigt som fågeln…

SONY DSC

Utblommat.

SONY DSC

Växtligheten blommar så uppseendeväckande det går
för att attrahera insekter för pollineringen och säkra
släktets fortbestånd.

SONY DSC

En vattenlilja som ger det sista under blomningen.
Vi ser redan hur frökapseln börjar bildas.

Kategorier
Okategoriserade

IBLAND BLIR MAN JU BARA SÅ GLAD…

 

 

 

 

 

 

…som när jag får ett sådant mail som nedanstående…

 

 

gunnar wiwardsson

 

…vilket i någon mån bekräftar, just det jag är ute efter med mina bilder.

Det är,  att jag vill förmedla en känsla, som sätter igång betraktarens
fantasi och som kan mana fram modellflygets innersta väsen och
idéer.

Jag är medveten om, att jag är urdålig på fototeknik, men kanske
jag har lite bilduppfattning.

Sådan beröm som jag fick av  Gunnar, det sporrar mig ännu mer.

Tack ska du ha !

mats

Kategorier
Hangflyg modell

VADÅ FLYGA…….DET ÄR KLART MAN MÅSTE UT….

 

 

 

 

 

 

…när vädret är så bra som i dag söndag.

 

 

SONY DSC

 

 

 

Så vi åkte till ett minst sagt känt ställe och det är Segeltorp,
beläget just söder om Hovs Hallar.

Jag hoppas ni inte tröttnar, men man har ju inte en uppsjö
av flygställen inom rimligt avstånd att åka till, då det gäller
hangflyg.

Var och vad flög du själv med i söndags…?

Hovs Hallar med sitt låga hang Segeltorp har så mycket positiva
egenskaper man tar del av, så det är alltid värt en resa att
komma dit.

I söndags drog vi dit och anlände vid 1430-tiden, då den värsta
turistrusningen avtagit.

Efter diskussion på parkeringen om vi skulle gå upp på det höga
hanget eller ner till Segeltorp beroende på vindriktningen, beslöt
vi gå ner till Segeltorp, vilket visade sig vara ett riktigt val.

Där nere låg vinden rakt på med ca 3-5 m/sek.

Det var perfekta förutsättningar. Det visade sig att lyftet var mycket
bra och jämnt. Det var inte termiskt, vilket gjorde att den laminära
vinden från havet utan störning träffade hanget och skapade lyft.

Pär flög sin numera influgna Lunak och jag  kanade runt med min
Spirit.

Båda modellerna flög fint och det var en fröjd att hålla på.

 

Nöjda och belåtna med flygdagen landade vi hemma hos Pär
klockan 1815.

Ännu en upplevelserik söndag !

Ja, nu blir det bilder……

 

SONY DSC

Pär har gjutit en ansats i plast och mikroballonger på sin modell,

så han får grepp vid utkastet. En typisk problemlösning av Pär.

  SONY DSC

Ja, då är det dags…

SONY DSC

The point of no return….

SONY DSC

Lunak

SONY DSC

Just hämtat efter landningen på gräsytan bortom.

SONY DSC

start nummer två.

SONY DSC

…ett djupt andetag och sen…AVANTI !

SONY DSC

Pär pekar med högerhanden att dit ska du flyga eller…

SONY DSC

En god representant av 50-talets teknologi och kunskap.

SONY DSC

Jag tog med denna bilden, inte för att visa en mogen man,
utan för att visa att det finns fortfarande modellflygare
,
som använder 35 mHz.

Vilket vågutbredningsmässigt är
mycket mer fördelaktigt än 2.4 gHz.

SONY DSC

Jag sa till Pär, att Lunaken har stora likheter med en Salto.
Om Lunak hade haft V-stabbe, hade de varit nästan identiska.

SONY DSC

Den gula Lunaken gör sig bäst mot den blånande ocean….

SONY DSC

…eller ?

SONY DSC

Solen började stå lågt vilket syns på bilderna.

SONY DSC

Jag har uttryckt det många gånger, men modellflyg är vackert !

IMAG2186

Där satt den !

 

Kategorier
Linflyg

LINFLYG- OCH OT-TRÄFFEN I KUNGSBACKA DEN 14 JUNI

 

 

 

 

Nostalgin firade nya triumfer på

Kungsbacka Modellflygklubbs fina flygfält Inlanda…

 

 

 

SONY DSC

….under den träff som anordnats av Kungsbacka Modellflygklubb och SMOS.

Vädret var solsken, varmt, men tyvärr blåste det inte bara hårt, det blåste
från fel håll oxå !

Vindriktningen gjorde, att det var mycket turbulent på fältet och det medförde,
att flera piloter inte ville riskera sina modeller. JA, linkärror är känsliga för
turbulens.

Flygfältet har, den finaste gräsyta jag nånsin sett. Fältet låg maskat av :

Järnväg, bergknalle, en å, en stor allmän väg……..och ett gammalt, tror jag
infiltrationsområde för avloppsslam eller dylikt.

Men flögs på fältet det gjorde det !

För att komma till fältet kör av avfart “Onsala” från E6 och följ vägen in mot Kungsbacka.
Innan en järnväg, som ligger nedanför en bergknalle, ta till höger så är du vid fältet.

Till arrangörerna säger jag bara, tack för ett trevligt meeting.
Om jag får kommer jag tillbaka
nästa år och då hoppas vi på fint väder med mindre vind !

Jag ska inte gagga mer här, utan jag har mycket bilder, som speglar aktiviteten i dag.

Lite kommentarer när det krävs, eller om jag har fakta.

Bilderna kommer i lite oordning, men jag ska snygga till det sen.

Håll tillgodo!

Förresten, om ni tycker jorden är ovanligt rund på mina flygfoto,
beror det på att jag använde en GoPro 3+ i originalutförande.

Med den konfiguration jag valt blir horisonten onormalt mycket
krökt på grund av objektivets vidvinkelfunktion och kamerans
vinkel mot horisonten.

Jag hade med min modifierade GoPro 3+ med ett nytt (dyrt) objektiv,
men med hänsyn till turbulensen bakom bergknallen avstod jag att
flyga med den kameran.

Men som sagt, vi vet ju alla, att jorden är platt som en pannkaka…..egentligen, eller hur Ingvar…

 SONY DSC
Grabbarna jag mötte när jag anlände tidigt.

 

 

SONY DSC

Det fina klubbhuset, som ägs av kommunen och som föreningen hyr.
Jag antar man slipper underhållsproblemet då…

 

SONY DSC

 Den superfina gräsmattan.

 

 

SONY DSC

Sveriges finaste bana av gräs !

 

 

SONY DSC

Depå av enkelt slag.

 

SONY DSC

Skyddsnät mellan depå och flygområde.

Som jag ser det det viktigaste för att öka säkerheten.

Det kvittar hur många kvadratkilometer skyltar man tapetsera med,
de skyddar inte. Eller avspärrningar i form av rep och mer
eller mindre fantasirika staketkonstruktioner.

Ett skyddsnät hos alla klubbar som är anslutna till SMFF
borde vara ett måste.

Hade SMFF lagt energin på detta i stället för då förbundet
fick för sig de var en myndighet och började utfärda “Certifikat”
så hade man vunnit mycket mer.

Åker ni till Tyskland finns det ingen klubb, medlem i DMFV,
som vid publika tillställningar inte har skyddsnät monterat.

 

SONY DSC
Ove Anderssons flygplan.

 

 

 

SONY DSC

Ingvar Nilssons modell.

En modell i insektsfamiljen…Getingen.

 

SONY DSC

Fler av Ingvars modeller.

SONY DSC

En klassisk linkärra: FANTOM

Alla vi som var med förr, när det var takter i grabbarna,
vi ser ju,  att det är Fantomens goda märke,  som syns på
det vi kan kalla stabbe på kärran.

Vår generation som följde Fantomens äventyr i Hemmets Veckotidning
just i slutet på tidningen, vi vet alla de hemliga tecknen !

Inte bara var Hemmets Veckotidning bäraren av Den Vandrande Vålnadens
äventyr, tidningens omslag var perfekta att vika pappersplan av.

Sådeså !

SONY DSC

 PAW power

 

SONY DSC

Kolla vingprofilens relativa tjocklek….

 

SONY DSC

Stuntmodell

 

SONY DSC

Alf Eskilsson som trotsade vädret och flög.

 

SONY DSC

En Webra Diesel 1.5 cc. En klassisk motor.

 

SONY DSC

Vet du  varför mitt intresse väcktes för denna bild ?

Jo det var på grund av det lilla röda plaströret på bränslenålen.

Långt bak i min hjärna väckte denna lilla röda grej minnet av
när jag ägde just en sådan motor.

Alltså en liten plastgrej kom jag ihåg, inte själva motorn, som väckte hjärnan.

Märkligt…

 

SONY DSC

 

Sandgjutet vevhus.

 

SONY DSC

Hur gammal denna motor är ?

Tja jag gissar 50-50 år.

 

 

SONY DSC

Hur många av dagens producerade motorer snurrar om 60 år ?

 

SONY DSC

Torpedo 2.5 cc.

 

 

SONY DSC

Till vänster står Kaukko Kainolainen med sin modell och
till höger mångfaldige svenske mästaren Ove Andersson.

SONY DSC

 Hacke Hackspett får sig flygturer i Kaukkos kärra.

 

 

SONY DSC

Här flyger Alf sin modell.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

När jag försökte flyga så här i min svunna ungdom,
hamnade jag i regel 15 cm ner i jorden….

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

SONY DSC

Koncentrerad men ända avslappnad.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Ni ser det är mycket yta på klaff och höjdroder,
vilka är hopkopplade för ökad manövrerbarhet.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Raka rör och öppet spjäll…

 

SONY DSC

Depån på flygfältet.

 

SONY DSC

Hur många varv har denna piloten snurrat i en lincirkel
under sitt aktiva liv som linflygare…?

SONY DSC

Alf mekar sin kärra.

 

SONY DSC

Diskussioner i depån

 

SONY DSC

Ove Andersson, som jag skrev förut, mångfaldig svensk mästare i linflyg.

SONY DSC

 Kaukkos stuntkärra

 

 

SONY DSC

Så här ser modellen ut efter ett pass. Mycket ricinolja på modellen.
Det och lukten av eter och fotogen ger den härliga doften av dieselmotor !

 

SONY DSC

Här kan ni se hur kopplade klaff-höjdroder funkar på en stunt-kärra.

 

SONY DSC

Heter modellen “All Right ….?

 

SONY DSC

Två välkända modellflygprofiler:
Ove Andersson linflyg och Bengt Lundström radioflygare.

Googla på “Den flygande hyvelbänken”,
så kan se en av Bengts konstruktioner.

 

SONY DSC

Välkänd bland alla friflygare, Lennart Flodström,
fast mera känd under namnet “FLODA”.

SONY DSC

 Michael och Alf mekar innan flygning.

 

 

SONY DSC

Michael Palm förbreder sig för att flyga…

 

SONY DSC

….tar tag i linorna och rusar ut til handtaget…

 

SONY DSC

…medhjälparen håller modellen klar för start…

 

SONY DSC

…snart…

 

SONY DSC

…där stack hon…

SONY DSC

 Snygg start.

 

 

SONY DSC

Michaels motor krånglade lite….

 

 

SONY DSC

 Michaels kärra.

 SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

…så han fick landa efter ett par varv…

 

SONY DSC

…och som ni ser så går det….

 

SONY DSC

…utmärkt.

 

SONY DSC

Thomas Nathansson i tagen…

 

SONY DSC

Fredde, en glad grabb  och duktig motorbyggare från Alingsås.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Nytt försök av Michael med sin kärra.

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Japp det går bra att landa inverterat.

 

SONY DSC

Det blir lite geggigt…

 

SONY DSC

Ove Andersson förbereder sin modell för en flygning.

 

SONY DSC

Alf Eskilsson

SONY DSC

Ett fighting face

SONY DSC

Ove förbereder för en flygning med sin Shark.35

 

SONY DSC

Man såg att Ove hade mycket rutin…och bra ordning på sina grejor.

 

 

SONY DSC

Ove startar…

 

SONY DSC

Ja, sen ser ni själva hur han flyger…

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Linflyg är snyggt !

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 Stadigt tag med båda händerna i handtaget

 

SONY DSC

Säkerhetförbindelse mellan handtag och handled är obligatoriskt.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Thomas som väl alla känner från Nathans Hobby i Väröbacka.

 

SONY DSC

Thomas bor på Filipinerna under större delen av året,
men kommer hem till Sverige under sommartiden.

Här har han en av sina gamla tändstiftsmotorer.

SONY DSC

 Thomas med sin gamla pjäs.

 

SONY DSC

Thomas gamla tändstiftsmotor.

 

SONY DSC

Jo, det är så, att flyger man mycket, då sliter man på sina modeller.

De som har de snyggaste modellerna, det är de som aldrig flyger…

 

SONY DSC

Kan man kalla denna modellen snygg…?

Jag vet ju mycket väl, vad det är för en modell,
men när man i dag ser den, förväntar man sig nästan,
att Kalle Anka ska komma och sätta sig i denna Vespus för en tur…

 

SONY DSC

Ove till vänster och till höger Per Nilsson ordförande i SMOS

 

SONY DSC

Kaukkos namn på modellen passar ju fint till hans egen klädsel…

 

SONY DSC

En viktig del av en träff: Att prata med varandra.
För det är då man får inspiration och  energi att bygga eller flyga.

SONY DSC

OT-pojkar…

 

SONY DSC

Kaukko fixar motorn…

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Det är sånt här man använder i bränslet till dieselmotorer. Inte för att söva konkurrenterna…

 

 

SONY DSC

Till min glada överraskning träffade jag Hannes, gammal sändareamatörkompis från Halmstad,
nu boende i Kungsbacka,
som helt oförhappandes dök upp ur klubbhuset, då jag anlände…

 

SONY DSC

…och han visade den första hembyggda motorn han åstadkommit.
En o.8 cc diesel. Bra start Hannes !

 

SONY DSC

Tillverkat med hjälp av en svarv och en fräs nere i källaren.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 Thomas diskuterar att bygga om en friflygande “Tempo” till  rc-modell.

 

 

SONY DSC

Nu ska ni höra pojkar, säger Fredde och visar

 

 

SONY DSC

 Jag undrar om detta är en motor som Thomas haft med från Filipinerna….
i och med den heter PHILTECH…

Jag googlade runt och hittade motortillverkaren i Australien.

Här är en klickbar länk till deras hemsida:

http://www.philtech.com.au/Model_Engines/Legacy_Engines/legacy_engines.html

              SONY DSC

En bild från depån som väl visar ett av ett meetings syfte, sociala kontakter och diskussioner och nostalgi.

 

 

 

 

Kategorier
Väder och vind

ÅSKMOLN ÄR IMPONERANDE…

 

 

 

 

 

 

…även om vi bara ser undersidan.

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

Vi skulle bort på kvällen och jag kunde inte undgå att fångas av
den front med åskmoln, eller Cb, som kom från nordväst.

Alltså ut till en plats med fri sikt för att plåta lite.

Jag blir fascinerad av dessa dramatiska moln, som ändrar utseende
så snabbt och som kan generera blixt och dunder blixtsnabbt…….

Vi hörde inget dunder, men jag tog några bilder.

 

 

 

 

 

SONY DSC

Här kommer ett väldigt Cb vältrande in. Föregånget av sin lilla Gustfront.

SONY DSC

Det blev mycket mörkt under molnen, men där vi stod var det klart solsken.

SONY DSC

Ser ut som Dommens Dag nästan…

SONY DSC

 

SONY DSC

Här ser ytterligare en, kan vi kalla det, Gustfront.

Bildas av kallras från Cb-molnet och är labil luft, varför den
efter lite uppvärmning stiger och bildar Cumulusmoln i långa valsar.

SONY DSC

På väg att falla ihop och dra bort.

SONY DSC

…å sen kom det regn…

 

 

Kategorier
Airshows

JETMEETING WITH WINNING RUSSIAN PILOT AND HIS MODEL

 

 

 

 

 

 

 

här lite att beundra….

 

 

….Yakovlev Yak-130

 

Fantastisk modell och duktig pilot.

Kategorier
Flyghistoria

FLYGPLAN PÅ ÅLLEBERG…..

 

 

 

 

 

 

 

….låter ju som en retorisk fråga…

 

 

 

 

SONY DSC

…men jag vill visa de två motorflygplan, som vi såg
på IGG-Träffen.

Först och främst De Havilland Tiger Moth med
byggår 1934.

Det som överraskade mig, var att den var byggd
i Norge för KSAK:s
räkning.

Jag fotograferade tillverkningsskylten i cockpit.

Alltså ett plan som är 80 år gammalt fortfarande
i tjänst……

Det är nästan ogripbart. I alla fall tyder det på
kvalitet både på
flygplan och underhåll.

Det andra planet jag plåtade, var en
Piper Pawnee PA-25, som tjänstgör
som
bogserkärra på kurserna.

Planet utrustad med ny kolfiberpropeller,
tror jag. Propeller med
liten stigning för
att just ge bra dragkraft under bogsering i
relativt
låg flyghastighet.

Några bilder blev det. Vill ni se fler bilder
på Mothen så använd
sökfunktionen på
bloggen till vänster.

 

SONY DSC

Under IGG-Träffen flög man stjärtsvängar med turister i Mothen.

SONY DSC

Uttaxning med piloten i baksits.

SONY DSC

Ett klassiskt flygplan.  Undrar om det är luftvärdigt 2034 ?

SONY DSC

Start. Stjärten lyft och snart rotation.

SONY DSC

 

SONY DSC

SE-ALM

SONY DSC

Utflygning ca 50-55 knop.

SONY DSC

Färgkombinationen tycker jag är perfekt för denna gamla kärra.

SONY DSC

 SONY DSC
På finalen

SONY DSC

 

SONY DSC

 

P1080880

Här är tillverkningsskylten. Lite suddig men den är uppdragen kraftigt.
Malmskillnadsgatan….hmmmmm.

P1080883

Inte direkt instrumentering som i en Airbus….
.men man har klarat sig i 80 år, på det man har !

P1080887

Instrument från vänster: Hastighetsmätare, spade och kula, variometer och höjdmätare. P1090277

Men det verkar som SE-ALM fått nya vindrutor….

P1090280

Mothen fick i alla fall en propeller som var typgodkänd den 16 April 1971.

SONY DSC

Undrar om inte modellsegelkärran har större spännvidd än Mothen…

P1080874

Piper Pawne PA-25. KSAK:s bogserkärra. Fast är den inte dyr att flyga….?

P1080871
Ny effektiv propeller.

 

 

Kategorier
Modellflyg teknik

MOTORBYGGARNAS UTSTÄLLNING PÅ ÅLLEBERG

 

 

 

 

 

Jag upphör aldrig att imponeras

av dessa mäns intresse och hantverksskicklighet.

 

 

 

 

P1090070

 

 

 

 

 

 

I samband med IGG-träffen eller ibland vid Veteransegelflygets Dag,
ställer de ut sina alster.

Jag vet vet att dessa pojkar ha en genuin kunnighet om mekanik och
bearbetningsprocesser, men att starta ett stort projekt, vars färdig-
ställande ligger kanske 5 år framåt, det kräver sin särskilda personlighet.

Egentligen vill jag inte sätta någon framför de andra, men bilen som var
utställd, en Mercer, det var något enastående.

Jag tycker ni ska gå in på byggarens hemsida och se hur genomförde detta
omfångsrika projekt, som innefattar allt!

Här är länken till hans hemsida:

http://home.swipnet.se/mercer/

Läs hans redogörelse i lugn och ro och försök förstå det enorma arbete
som ligger bakom byggandet av bilen.

Jag tog lite bilder och de kommer här med kommentarer:

P1080892

En grävmaskin från Volvo. En Volvo EC 450.

Jag har själv kört just en sådan och det var en av de första maskinerna som var
rejält ljuddämpade både i hytt och utvändigt.

 

 

P1080900

Byggaren av maskinen är Stig Nilsson från Göteborg.

Skalan är 1:6 och vikten 250 kg !

Stigs hemsida: www.gits.se

P1080903

Jag kollade maskinen så gott jag kunde ur minnet och såg att inga detaljer fattades.

Alla hydraulkopplingar var som originalet.
Centralsmörjningen funkade som den skulle.
Kolla leden där kolvstången till lyften sitter, så ser ni centralsmörjningsslangen och nippeln.

 

 

P1080909

En dålig motljusbild av byggaren Stig Nilsson.

Vill ni veta mer om maskinen och byggaren så googla !

P1080911

Modellbilar från 40-50-talet ägda av Kjell-Erik Odelius Fjällbacka.

P1080921

Den ser ju bara så snabb ut !

P1080924

Modellbyggarnestor med oändlig kunskap om motorer bland annat.

P1080953

Ett komplicerat bygge med Meccanodelar som skulle jag vilja säga “Plockar och häller bollar “.

P1080957

Meccano har fångat ungdomen i snart 100 år.

Till och med jag har börjat köpa på mig Meccanodelar av den gamla sorten.

P1080963

Ja ni ser själva en V8 på 200 kubik.

P1080964

När man ser på detaljer, förstår man vilket jättearbete som ligger bakom.

P1080965

Se på kamremsarrangemanget…

P1080972

Ser ni vad som finns under förgasaren…..en kompressor.

P1080980

Kolla strömfördelarna och grenrören….

P1080983

 

P1080985

Undrar vad det skulle kosta att köpa en sådan motor ?

P1080990

Ventilkåpan avtagen. Kolla och förstå mekaniken  från kamaxel till ventil !

P1080996

En 4-cylindrig radmotor.

P1090005

En 9-cylindrig Wright radialmotor

P1090008

Om den fungerar ? Självklart !

P1090011

För er med känsla för detaljer.

P1090017

Jag vet inte om jag ska kalla detta en ramstyrd traktor eller lastmaskin…..

P1090020

…men den kräver två man att få upp .

P1090023

Sådär, nu är det nästan klart.

P1090025

En klassisk bil ägd av Lars Johansson Mariestad.

P1090028

Utvecklingen…

P1090031

Denna bil har en klassisk motor en DOOLING.

P1090034

Är det en Alfa Romeo….

P1090035

Skapad som en droppe…

P1090037

Denna bilen ser ut att ha gått via en sorts ledskena,

när man ser lagerna på de två sidohållarna.

P1090039

Asymmetriska drivhjul.

P1090043

En bil med 1.5 kubiks motor.

P1090044

Det enda som är original från Cox-motorn är cylindern. Allt annat hemtillverkat.

P1090052

Detta är grejor det !

P1090058

Den stolte ägaren och byggaren Lars Johansson från Mariestad.

P1090066

Modellbilar körs på en rundbana fasthållna av en lina till centrum.

Alla bilarhar en avstängare, så man kan slå av motorn.

P1090072

Vad säger ni om motorn till Mercern ?

P1090074

Läs om hur han gjorde kylaren…

P1090077

Pallbockar till Mercern i polerad mässing. Finish in i minsta detalj.

 http://www.craftsmanshipmuseum.com/dahlberg.htm

P1090079

 

 

 

P1090081

 

 

 

P1090084

 

 

 

 

P1090088

 

 

 

P1090102

 

 

 

P1090107

 

 

 

P1090111

Jag vet inte vad byggaren heter, men jag hade gärna sett och hört denna dubbelstjärna gå

P1090303

Här följer ett urval av Kjell-Åke Odelius hembyggda motorer.

P1090305

ångmaskiner

P1090309

 

P1090311

Kategorier
Naturbilder

ÅLLEBERG – SÄREGEN NATUR

 

 

 

 

 

Jag vill bara visa några bilder av naturen på Ålleberg.

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

Det finns ju en stor artrikedom uppe på detta platåberget.

Växtligheten tidig sommar är nästan tropisk.
Speciellt när man ser på växter, som växer i och i anslutning till
de våtmarker där finns.

Här kommer bilder utan kommentarer.

SONY DSC

SONY DSC

Tänk bara på att orkidéerna är fridlysta !

SONY DSC

Stråket är kantat av blommor…

SONY DSC

Liljekonvaljen sjunger på sista versen vad gäller blomningen.

SONY DSC

SONY DSC

P1090354

P1090359

P1090371

P1090372

Nästan som i Evert Taubes visa “Änglamark”

 

 

Kategorier
Airshows

IGG-MEETING ÅLLEBERG 2014

 

 

 

 

 

På traditionsrik mark, Ålleberg,

avhölls den årlig träffen för IGG Sverige

i ett strålande väder.

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

IGG Ålleberg Pingsten 2014.

 

 

 

 

Jag har besökt de senaste årens Storseglarmeetings på Ålleberg och blivit
fångad av de stora modellernas, både utseende och flygande.

Vädret för årets Storsegelträff var inte helt positivt, vad gäller utsikterna.

Men jag åkte upp på lördagen, då yr.no lovat bra väder från 1200.
Då jag lämnade västkusten var det solsken, varför jag närde ett hopp, om att
vädret i Västergötland skulle bli bra.

På resan upp såg jag en stor tromb i Småland, som ju indikerade, att det fanns
gott om vertikala rörelser i atmosfären !

Vid framkomsten var det 6/8 Cu med hopp om uppklarnande.
Just vid framkomsten bildades två tromber borta öster om Mösseberg, men
båda föll ihop utan att ha fått markkänning.

Jag tog ju en väldig massa bilder, både vanliga och flygfoto och jag ska för-
söka redovisa det på ett vettigt sätt.

Första posten här blir några flygbilder, så ni får en överblick över området
och bilder på segelmodellerna från min vanliga kamera.

Dessutom har jag en post som kommer att handla om hembyggarna av
motorer och mekaniska apparater. Men som sagt, de kommer i en särskild post.

Naturen på Ålleberg är ju säregen, vilket jag redovisar sen. Dessutom lite
redovisning av de fullskalflygplan, man flyger med på Ålleberg.

 

Lite kommentarer under bilderna här och där så håll tillgodo:

 

 

 

 

 

SONY DSC
De båda tromberna, som började utvecklas tidigt på morgonen.
Som tur var,  föll de ihop.

 

P1090137

S 18 IIB

 

 

 

 

P1090177

I väntan på…

 

P1090191

L-Spatz. En klassiker som i fullskalversionen är suverän att flyga termik med.
Man kan flyga mycket sakta, ca 50 km/tim och kurva
så innervingens spets verkar fastspikad.

 

P1090200

En fin bogserkärra. Wilga. Tillverkas i Polen.

 

P1090220

Ordföranden i Ållebergs Modellflygklubb Rolf Maier i försäljartagen.

Jo han blev av med allt.

 

P1090230

Tidigt lördagmorgon.

 

P1090273

En skicklig och framgångsrik modellflygare, Kjell-Åke Elofsson Tibro.

 

P1090350

Segelkärror från 30- och 60-talet.

 

 

P1090443

Rune Svenningsson visar sin sidventilmotor.

 

P1090460

Startade på första flippen…men så är det RunTronic som sköter gnistan…

 

P1090466

När ska det var 4/8 Cu om inte på IGG-träffen på Ålleberg !

 

SONY DSC
En fläkt av 30-tal

 

 

 

SONY DSC
Lite aerobatik

 

 

 

SONY DSC

 

SONY DSC
Registrering HB-411. Vill ni veta mer så googla

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

Minimoa ett av de vackraste segelplanen

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Ett enda haveri såg vi. Tråkigt

 

 

SONY DSC
Vingsadeln med kvarsittande rör från den tappade vingen.

 

 

 

SONY DSC
Här kommer den tappade vingen. Trolig orsak:
Överskriden maxfart och vid upptagning överbelastades vingfastsättningen .

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Jag måste ge en eloge till bogserförarna. De kunde verkligen sitt jobb.

 

 

 

SONY DSC
…och segelplanspiloterna var inte dåliga de heller. För här gällde det att hänga i !

 

 

 

SONY DSC
Härlig himmel över Ålleberg

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Jag tror detta är cockpit i Kjell-Åkes Lunak.

 

 

 

SONY DSC
Snygg modell. Mycket välbyggd, som alltid när Kjell-Åke har hållt i verktygen.

 

 

 

SONY DSC“The prancing horse”…eller…..

i alla fall en Wilga som landar.

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

Jo, han har elmotor i kärran oxå.

 

 

 

SONY DSC
Landning med i alla fall hög nos…

 

 

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC
Segelflyg är vackert.

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Schempp-Hirth HS-1

 

 

 

SONY DSC
Två av Kjell-Åkes modeller, Minimoa och Baby

 

 

SONY DSC
Motorarrangemang

 

 

 

SONY DSC
Tappar man huvudet, går det att ersätta med en GoPro

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Snygg instrumentbräda, men spaken….

 

 

 

 

SONY DSC
Startförberedelser

 

 

SONY DSC
Då åker vi…

 

SONY DSC
En bild säger mer än 1000 ord…

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC
Ka-6E.

Fullskalakärran har jag flugit flitigt.

 

 

SONY DSC
Blandad kompott…

 

 

SONY DSC
Det kräver rejäla släp för att transportera stora seglare.

 

 

SONY DSC

Minimoan på finalen

 

SONY DSC

…å här är en större Minimoa som förbereds för start.

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

Ålleberg klockan 1400 lördag.

 

SONY DSC

 Jag har laddat upp 40 bilder till…

 

SONY DSC

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

Termiken var stark. Jag flög själv och provade med min Ava.

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

SONY DSC

Som sagt, detta var del 1 av planerade 3 poster från IGG-träffen på Ålleberg 2014.

Jag har massor med bilder kvar, så det kommer mycket mera bilder.

Nästa post handlar om motor- och mekanikbyggarnas fina alster,

så stay tuned !

SONY DSC

 

Kategorier
Airshows

F 17 – 70 ÅR

 

 

 

 

 

F 17  70-årsjubileum och Flygvapnets Huvuduppvisning 2014

på Blekinge Flygflottilj i Kallinge.

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

Detta är sista rapporten från den fina  uppvisningen på F 17 Kallinge.

Den sista delen av uppvisningen omfattar F 18 Hornet och flygplan 39 Gripen.

Man kan väl säga, utan att ha gjort en riktig marknadsundersökning, utan bara hört,
vad folk ansåg, att detta skulle vara höjdpunkten på uppvisningen.

F 18 Hornet är på sitt sätt ett imponerande flygplan.  Fast mest beroende
på sina två starka motorer. Hornet är i utvecklingen äldre än Gripen,
vilket man såg, då de båda flög efter varandra i programmet.

Gripen var mera rörlig och följsam. Hornet litade på sina motorer.

Naturligtvis är ju Hornet eller Superhornet inget dåligt plan, men
vår Gripen slår det.

Då jag ser Gripen, slås jag av dess förmåga att svänga snävt med full kontroll.
Det är  viktigt för att kunna komma i skjutläge med både robotar och akan.

Sen ska man vara medveten om, att ett plan som uppvisningsflyger i regel
är avplockat all utrustning, som inte oundgängligen behövs.

Ett plan med full vapenlast, fulltankat och med fälltankar…det flyger
helt annorlunda.

Man hör ibland sägas,  att de ryska Mig-29 och de olika Su-modellerna
de kan ju flyga hur som helst tycks det……då säger jag bara,
häng på full vapenlast och tanka fullt, så får ni se hur det går….

Nåväl, uppvisningen var mycket bra, som alltid då Flygvapnet står
som arrangör och vi upplevde en vänlighet och hjälpsamhet från
funktionärer och frivilliga, som vi aldrig gjort förut.

Vi kommer gärna tillbaka.

Var Flygvapnet ska ha sin huvuduppvisning 2015 vet jag ej, men jag tror,
att F 7  i Såtenäs ligger bra till för det.

Här kommer de sista bilderna:

 SONY DSC

Plan och pilot på F-18 Hornet kom från Schweiz.

SONY DSC

Piloten genomförde en bra uppvisning.

Men den finske piloten som flög Hornet vid den sista
Göteborg Airshow
….det var något annat !

Ni vet hur finländarna kör rally….
hade ni sett han som flög i Göteborg,
hade ni sett hur de flyger F 18 också !

SONY DSC

Ser ni vortexen vid avlänkningen på kroppen framför vingen ?

Det ska styra luften till vingen på det sättet aerodynamikern vill.

SONY DSC

Här syns det tydligare.

SONY DSC

Att det ryker på ovansidan av bärytorna, beror på att man vid belastning
tvingar vingen att skapa mera lyftkraft.

Flyger du med 5 G,  ska vingen skapa 5 gånger mer lyftkraft,
annars slutar planet att flyga.

För att skapa denna lyftkraft ökas strömningen rund vingen
(Ni kan googla på Khutta-teoremet om ni vill lära er mer)

när strömningen ökar, så sjunker trycket enligt Bernoullis Lag
och då kondensera fuktigheten och blir visuell som på
ovanstående bild.

Japp såede

SONY DSC

Nu är det ju så, att under en uppvisning flyger man ofta med mycket höga belastningar,
enligt en Gripenpilot jag pratade med upp till 9 G…..
varför dessa kondensationsstrimmor ofta uppträder.

SONY DSC

F-18 Superhornet byggdes i första hand för US Navy som en ersättare för F 14 Tomcat.

Ni vet,  det planet som hjälten Tom Cruise låtsades flyga i TopGun…

SONY DSC

Denna bild på en F-18 som gör en passering med hög nos,
väckte minnen från Göteborg,
när den finske piloten gjorde
samma sak med mycket mer anfallsvinkel och mycket mer SISU !

SONY DSC

Här kan ni se strimmor från vingspetsarna också orsakade av hög belastning,
som skapar lågt tryck

SONY DSC

Förbipassering i 950 km/timman

SONY DSC

Upp genom en looping med positiva G.

--

Två saker att notera i denna branta sväng med mycket belastning: 

Han flyger med full EBK och med 12 grader klaff.

SONY DSC

Jo den dånade rejält !

SONY DSC

Ännu en gång på väg upp i en looping

SONY DSC

Här demonstrerar den schweiziska piloten, att han kan fälla ner sin arresting hook

…..fast har man hangarfartyg i Bodensjön….
även tankningsarmen för lufttankning är uppfälld.

SONY DSC

Planet tyckte jag inte var så där i aerobatiken…kanske man är kräsen nuförtiden ?

SONY DSC

Här avsluta Hornet uppvisningen…

SONY DSC

…genom att blinka med sitt röda öga.

SONY DSC

…och sen startade den svenska stoltheten SAAB 39 Gripen.

SONY DSC

Gripen, det enda planet i sin generation som sen flera år är operativt.
Jo jag vet att Typhoone eller Eurofightern flyger, men det är inte helt
operativ än trots milliarders milliarder i investeringar.

SONY DSC

Med operativt menar jag att flygplanet är på förband och kan lösa sina taktiska uppgifter.

SONY DSC

Som sagt, Gripen har makalös acceleration.

SONY DSC

…och den kan flyga sitt program i en otroligt liten box…

SONY DSC

Vi som svenskar, jag skriver detta på Sveriges Nationaldag, kan vara stolta,
att vi som ett litet land har kunnat bygga detta ett av världens bästa flygplan !

SONY DSC

Ett av Gripen paradnummer är en Slow Roll.

SONY DSC

Jag pratade med en flygförare på Gripen och frågade han hur det kändes att
tända full EBK  på 30000 fots höjd….
Ojoj, sa han. Det är som att sitta på en nyskjuten kanonkula.
Min kommentar var: Jag är avundsjuk på dig.

SONY DSC

Det är mycket gas som kommer ut där bak…..

SONY DSC

Gripen är ett estetiskt tilltalande flygplan. Det ser ut att kunna flyga bra

SONY DSC

Här släpper piloten ir-facklor, vilket är spektakulärt.

SONY DSC

Detta är ju en typisk “Gripenbild”.

SONY DSC

Fullt spett på motorn. Kolla vingarnas böjning med ökad belastning.

SONY DSC

Här kommer förbiflygning med hög anfallsvinkel.

SONY DSC

Ser ni nosvingen, hur den jobbar ?
Det är den som i huvudsak
flyger planet i denna attityden.

SONY DSC

Fart och fläkt bildligt och bokstavligt.

SONY DSC

Upp i en looping. Vad piloter får tänka på vid looping på låg höjd
är den gamla regeln, att man kommer inte ur en looping på högre
höjd, än den man hade, när man gick in i den…

SONY DSC

Mera ir-facklor.

SONY DSC

Ir-facklor används för att lura ir-robotar av olika slag.
Dels Mark-Luftrobotar och dels flygplan-flygplanrobotar.

Man vill alltså att roboten ska låsa på någon av facklorna,
som är gjorda för att emittera just den våglängd på

ljuset, som sökaren i ir-roboten är känslig för.

Så allt är anpassat.

SONY DSC

När transportplanet  Hercules släpper facklor blir skyn full av ljus.
Våra flygplan blev utrustade med ir-facklor eftersom våra uppdrag

i Afganistan krävde det passiva skyddet.

SONY DSC

Dags för landning.

SONY DSC

När jag talade med piloten,  sa jag att det sägs,  att Gripen är lättflugen..

Ja sa han, de piloter som provflugit Gripen från andra flygvapen
har samfällt sagt,  att Gripen är en pilots dröm.

Han sa,  att med hänsyn till min flygerfarenhet, skulle han
kunna lära mig starta och landa Gripen på en dag…….

Det indikerar hur lättfluget planet är. Vilket i sin tur ger
piloten tid och resurser att hantera alla systemen, som finns

ombord på flygplanet.

Ja kära besökare, det var vad jag hade att redovisa.

Hoppas det föll i god jord och jag tar både positiva
och negativa kommentarer med glädje !