Kategorier
Naturbilder

EFTER STORMEN “MALIK”.

 

 

 

 

 

Inte  blev det så mycket blåst…

 

 

 

 

…som den lokala tidningen HP utlovat.

Vi kunde förvänta oss att Apokalypsens fyra ryttare
skulle spränga fram över ett dramatiskt himlavalv,
om vi skulle tro på journalistens utsagor i HP…

Allt för att sälja ett lösnummer…

Jag åkte till Lagans mynning för att se,  om stormen förändrat
naturen på ett avgörande sätt.

Mycket lite var förändrat, konstigt nog. Men trots det,
kunde
man som flanör erfara,  att det skett en viss
förändring.

Dynkanten var förändrad. Vågorna hade ätit sig längre in
och havet hade spolat upp mera sand på stranden.

Ånyo kan sandflyktens Pater Nosterverk köra igång.
Detta är en sorts evighetsmaskin,  som har vevat på
så länge vi haft en sandstrand, sen får tidningen prata
hur mycket de vill om “Höjda havsvattennivåer”.

Det fungerar så här: Havets vågor äter i dynkanten,
så sanden  faller ner. Ny sand förs upp av vågorna
och lagras på stranden.

Sanden transporteras med vindens hjälp upp över
dynkanten och deponeras just bakom kanten på
grund av turbulensen.

Alltså dynkanten byggs upp igen. Hur vet jag det ?
Jo det har jag lärt mig efter 50 års observationer.

 

Det var 5 grader kallt måndag morgon kl 0700.
Vid stranden var det 0900 minus 2.5 C.

Jag gick min runda och fotograferade,  det jag tyckte
var värt att dokumentera.

Du kan se i mitt lilla bildspel, hur jag upplevde
några timmar vid Lagaoset.

Häng med !

 

 

 

 

Kategorier
Naturbilder

NYA HANGMÖJLIGHETER VID LAGAOSET, LAHOLMSBUKTEN.

 

 

 

Trots uselt väder…

 

 

 

 

 

 

 

…sker det något positivt, då man är ute och strövar.

Då jag gick en promenad vid stranden, Tönnersa, 
såg jag,  att vind och vågor påverkat dynkanten ,
så att det skulle vara möjligt att flyga där med  en
modell.

Höjden på kanten är  mellan 6 – 3 meter och
vindriktningen ska
var sydväst, om hanget ska
bära.

Blir spännande att testflyga. En annan fördel
med hanget
är,  att det ligger bara 200 m från
bilparkeringen. För oss pensionärer är det utmärkt.
Jag menar,  vi som knarr i knäna…

Det var inte önskeväder,  då vi vi var där.
Vinden
från nordväst 12-20 m/sek…

Men vi traskade på i vind och duggregn.

Lite bilder, som i alla fall inspirerade min fantasi…

Häng med om du orkar…

 

 

                        Foppa-Toffelträdet bär frukt nu i Januari…

Finns det inte krokodiler vid Lagaoset ? 
Jo det gör det kolla själv bilden…

Denna gamla hannen har varit i kamp om reviret
och fått stjärten avbiten, men han reder sig trots det.

Tjänare !

Ett alträds kvistar har ställt sig i givakt.

Här är hangkanten för sydvästlig vind. 
Vind och vågor; Ett Pater Nosterverk in finitum.

Alkottarna dinglar och pinglar för en snäcka…

Nordlig vind innebär ofta en stilla Laholmsbukt.
I fjärran anar  du Hovs Hallar i diset.

Nu fick jag greppet !

Miljön skapar märkvärdiga former hos en tall vid havet.

Vet du att denna ek lagrar lika mycket koldioxid, som en bil släpper ut
under sin livstid ? Därför borde varje bilägare varje år plantera en ek !

 

 

 

 

Kategorier
Old Timer flyg

BAKÅTSTRÄVAN…?

 

 

 

 

 

Inte så mycket…flygning nu,
med tanke på vädret
och mest då på vinden !

 

 

 

 

Vädret håller emot min lust att flyga, så jag 
går till mitt bildarkiv och försöker sprida
lite glädje och väcka minnen !

Håll tillgodo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Airshows

ÄNGLASPÅR I SKYN ELLER…

 

 

 

 

…Svenska Flyvapnet som släpper ir-facklor ?

 

 

Jag tycker dessa bilderna är suggestiva.

Vita dramatiska…men ändå lugna spår mot en skarpt 
blå  himmel.

Att släppa ir-facklor har blivit vanligt på flyguppvisningar
av idag, då de skapar en  överraskningseffekt och spektakulära
bilder.

Det bästa jag i denna genre, var en amerikansk C-17
transportkärra som fyllde skyn med facklor.

Här kommer några bilder från Malmen.

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Teknik, allmän

“GROUNDEFFECT” VET DU, VAD DET INNEBÄR ?

 

 

 

 

 

 

…eller…

 

 

“Varför landar inte min modell”?

 

 

 

 

Säkert har du märkt, speciellt om du flyger en högvärdig
segelmodell,
att “Den vill inte komma ner”, då den ska landa,
om marken  är jämn och fin.

Den bara “flyter” på…

Då du landar en fullskala kärra,  är detta fenomen än mera
uttalat.

Hur kommer det sig,  att planet  tycks få bättre glidtal nära
marken ?

Det beror på något,  som heter “Groundeffekt” eller “Markeffekt”.

Jag såg ett tv-program på nån Discoverykanal där “Experter
som
sades vara “Ingenjörer” talade i nattmössan om markeffekt.

Det var de vanliga sagoberättelserna om, att “Luften komprimeras
under vingarna, vilket  gör, att det glider bättre”…

Markeffekten beror enkelt uttryckt på,  att lyftkraftsmotståndet
minskar,
då planet flyger  nära marken.

Varför minskar motståndet ? Det beror på,  att cirkulationen
runt vingen
hindras till viss del nära marken,  då det fattas
fysisk plats för luften att cirkulera på
undersidan av vingarna.

Det inducerade (Lyftkraftsmotståndet) motståndet minskar,
spetsvirvlarna i vingspetsen minskar,eftersom de inte
kan bre ut sig, eftersom
det inte finns plats för dem.

Som du vet,  kostar all alstring av lyftkraft energi och det
kallas inducerat
motstånd och det manifesteras som exempelvis
spetsvirvlar vid vingarna.

Om nu det inducerade motståndet minskar, behöver du inte
betala så
mycket för lyftkraften och lönen blir en effektivare
vinge och bättre glidtal.

Så en sammanfattning om du flyger nära mark:

Du får mer vertikalt lyft vilket motverkar tyngdkraften.

Du får mindre spetsvirvlar på vingarna, vilket minskar motståndet.

Du får mindre bakåtriktat lyft, vilket minskar motståndet.

Så glöm allt prat om att “Luften komprimeras under vingarna nära marken” !

Fenomenet demonstreras här av Bruno Vassel i Utah, då han landar sin
segelkärra och den bara flyter på…

Kolla hans segelflygfilmer på Youtube. Det är en upplevelse.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Old Timer flyg

ATTT FLYGA ÄR BRA, ATT FLYGA FRITT ÄR BÄTTRE…

 

 

 

 

…men att flyg OT fritt…är bäst !

 

 

 

 

 

Nu ramlar det på dig mera bilder från olika meetings,
innan kineserna släppte lös något som heter Covid…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Okategoriserade

HÄR KOMMER DE SISTA AV FERNANDO ESTANISLAUS …

 

 

 

 

 

…vackra 3-D ritningar.

 

 

 

 

 

 

 

Visst blir du sugen och inspirerad…

Ovan Old Nog 1946

 

 

 

 

 

 

P o2

Peres (1946)

Planeur R Descha (1945)

Super Sinbad (1943)

Twin Boom (1943)

Viking (1985)

 

Kategorier
Old Timer flyg

FLER 3-D RITNINGAR FRÅN VÅR BRASILIANSKE VÄN FERNANDO…

 

 

 

 

…kommer här.

 

 

 

 

 

Jag publicerar dessa ritningar, då jag tycker de är vackra !

Tycker du inte det ?

 

Modellen överst: Bird of time (1979)

 

 

 

PO 15  (1945)

Fillons Champion (1946)

G-5 (1946)

Electron III (1945)

 

Kategorier
Old Timer flyg

FERNANDO ESTANISLAU FRÅN BRASILIEN…

 

 

 

 

 

…skickade mig fantastiskt fina 3-D ritningar…

 

 

 

 

 

…på friflygande Old Timer Modeller.

Han är en mycket kunnig modellflygare , som kan hantera
digitala ritprogram.

Jag fick ett tiotal ritningar av honom och jag tycker de
är konstverk i och för sig, så jag kommer att publicera de
här på bloggen, så andra får glädje av dem.

Den översta modellen :  Aile Volante G. Sablier (1938)

 

Här kommer de första:

 

Albatross (1946)

AP6 (1937 – 1939)

Asso (1939)

 

 

Det kommer mera.

 

 

Kategorier
Segelflyg

EN BRASILIANSK “MARA”

 

 

 

 

 

Fernando Estanislau i Brasilien planerar att bygga en

konstruktion av Markku Tähkääpä,  nämligen “Mara”.

 

 

 

 

 

 

Vilket inte är det enklaste projektet… Fernando hade sett
vad jag skrev om modellen på min blogg, vilket väckte hans
intresse.

Såvitt jag förstår,  har han lite kunskap om modellbygge, men
han har tydligen stor erfarenhet att rita och konstruera digitalt.

Därför skickade han mig två ritningar som förslag på en Mara.

Han har fått något att bita i ! Den är inte lättbyggd.

Markku berättade,  att det lång tid för honom att få modellen
i luften och få den att bete sig,  som han ville. Det handlade om
flera år.

På mig imponerade modellen framför allt med sina linjer
och estetiska framtoning. Vidare det ypperliga sätt som modellen
var byggd med intarsia, olika fiberriktningar osv.

Men det som imponerade mest på mig, det var det fantastiska
glidtalet.

Det måste legat många funderingar bakom Markkus val av profil
på vingen, eftersom modellen har en layout som en halvcirkel…
kommer strömningen av vingen att variera längs spännvidden.

Hoppas Fernando lyckas med sitt projekt.

Jag kastade fram tanken till honom,  att hans “Projekt Mara”
kanske varit utmärkt, med tanke på hans CAD/CAM kunskaper,
att genomföra med hjälp av en 3D-printer ?

Skulle lösa många problem med det svåra bygget.

OK, här kommer Fernandos ritning på “Mara”.

 

 

Här är Fernandos ritningar:

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Flyghistoria

VISST FINNS STÅLMANNEN…

 

 

 

 

 

…se själv på videon !

 

 

 

 

Här är beviset att Stålmannen existerar…i alla fall i sinnevärlden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Old Timer flyg

UT I NATUREN…

 

 

 

 

 

…friflygburen 

 

 

 

 

 

 

 

Om du vill förströ dig i 5 minuter…

 

 

Kategorier
Flyghistoria

TÄNK OM NUTIDENS STRIDSFLYGPLAN HADE SETT UT…

 

 

 

 

 

 

…som detta ?

 

 

 

 

För mer än än 110 år sedan flög bröderna Wright med
sina egenhändigt konstruerade och byggda plan.

Den officiella sanningen tycks vara,  de var de första,
som startade med en motordriven farkost från marken

och lyckades utföra en flygning…

Jag är personligen inte helt övertygad om detta,
utan jag vill framhålla Gustave  Whiteheads,
(Weisskopfs)
flygningar.
Googla hans namn och läs.

Men det är så med “Gamla sanningar”…de får inte
officiellt ifrågasättas.

Hur som helst, så är denna film intressant, då den visar
problemen för de tidiga aviatörerna.

Man hade flygplan med dålig kontroll och man hade
motorer med dåligt kraft/viktförhållande.

Här startar en av bröderna Wright med hjälp av en vikt,
som drar iväg planet längs en träskena.

Det är just precis,  han klarar att lyfta med en passagerare
till höger om sig.

Flygningen är på gränsen till vikning första minuten.

Jag skulle velat se strömningen runt vingen under första
delen av flygningen !

Men överstegrat eller ej,  detta var den första demon
med en militär som passagerare i USA och det  fick
en avgörande betydelse,  då  kongressen skulle allokera
pengar och andra resurser , för skapandet av flygförband
i det amerikanska försvaret.

 

 

 

                                                                          Filmen inbäddad från YouTube.