På Ålleberg…naturligtvis segelflyg !
Vad vore en träff på Ålleberg, om det inte inbegrep segelflyg ?
Så självklart flög vi segel. Segelflyg, som de senaste 12-15 åren
genomgått en revolution vad gäller den tekniska utvecklingen
och det sätt som vi flyger.
Först och främst är det tillkomsten av elmotorer, som gjort det
möjligt för oss segelflygare att enkelt nå termiken.
Inget klabb med gummirep som kan fastna i gräset, linor som
går av, då man spänt maximalt och linstumpen smackar till
en över örat…
Ja, du vet hur det är…dra lina på en het äng…man spänner
och ska just till att släppa, då linan ryker av och gummirepet
försvinner som en rasslande orm i gräset…
Flyger vi el, är dessa problemen historia. Nu kan vi välja
tidpunkten för start utan att stå med en spänd lina.
Vi får ett antal stig på en laddning. Ingen stress.
Förmågan att komma upp med bogsering har underlättat
för större modeller. Tekniken under bogsering har fulländats
och det fungerar remarkabelt väl.
Modellerna i sig är i dag högpresterande i komposit, vilket
gör det möjligt att flyga en modell med exakt vingprofil och
därmed möjligheter att optimera planets prestanda.
Modellerna är dyra, men kvalitet kostar alltid. Det gamla
talesättet har fortfarande giltighet: Du får vad du betalar för.
Min äldsta HyperAva är 9 år gammal och har loggat nästan
800 timmar i termik….
Den är sliten och medfaren, men det flyger lika bra, som då
den kom från Wladimir Models. Alltså ett gott bevis på att
kvalitet lönar sig.
Telemetrin har utvecklats snabbt. Information från modellen
kommer till piloten i realtid. Variometer, höjdmätare,
rpv-möjlighet, gps och gps-tracker är vad man kan ha i modellen.
Vad blir nästa steg ?
Under meetinget hade vi underbart termikväder med 3/8 Cu
med bas på 4- 6000 ft. Redan klockan 0900 kunde vi kurva.
Vi hade 2 bogserkärror, som drog upp modellerna.
De var i elden ständigt. Allt funkade perfekt och segelflygarna
fick sina uppdrag.
Jag tog lite bilder naturligtvis. Dessutom tog jag en ombordvideo
från segelmodellen visande bogseringen.
Bilderna kanske inte kommer i 100% rätt ordning, men jorden
går inte under för det ?
Håll tillgodo och jag bäddar in videon en gång till. Piloterna ser
du säkert vilka de är.
Spänn fast dig och kör !
Vad säger du om segelflygfeelingen här ?
Till höger Västhanget. Bilden tagen sent på kvällen.
Motorcheck på bogserkärran hos ÅMFK.
Klart för släp…
På väg ner med linan hängande i.
Så här landar man en Cub…
5 cm till sen…kolla höjdrodret.
Släpet på väg. Till vänster bogserföraren, jämte honom
piloten på modellen som är en Ka-8, som byggdes av Schleicher.
Ka-8, en mycket vanligt plan på 70- och 80-talet.
Final med en imponerande Cu-bakgrund.
Jag flög med en Ka-8 i Skövde med registrering SE-SZT i forntiden.
“There she flies” !
Reaching for the skies…
Jag tycker Ka-8 är ett estetiskt tilltalande plan.
Det ställer krav på piloterna att släpa…
Bogserlinan har hamnat…
…i buskarna…
…men bogserpiloten har ett fast grepp.
En registrering som ser ut som en tanke eller ?
Conny, ÅMFK med sin Harakka, som fick sig en rejäl
svängom i termiken efter uppbogsering….
…roligt att få se ett glidflygplan flyga termik så länge som Conny fick till det !
Ny bogserkärra. En kraftigt motoriserad J-3 Cub.
Christer Pettersons fina 1/3 skala Cub, som bogserade
upp modellerna lätt som en plätt.
Roffe har lagt sin SB-10 i vaggan och förbereder starten av sin vackra modell.
…allt under kontroll…
We have liftoff…
Vackert
Premiärsläpet gick perfekt.
Landningssekvens med linan på.
Nytt drag.
Vackert då solen lyser genom klädseln.
Landning på G
En mycket lyckad konstruktion.
Motorn står inte stilla, utan den skenbart stillastående
propellern är ett resultat av den korta exponeringstiden
som här är 1/4000 sekund.
Nytt drag
Slut för idag !