Här kommer andra delen av flera från storsegelträffen.
Denna post innehåller ”Allmänna markbilder” och bilder på
start och landningar.
Att fotografera start och landning med stora segelmodeller
är tacksamt, eftersom man har något att jämföra modellen
med. Alltså människor och mark. Att bara plåta ett plan
i tom luft, det tycker jag är att som trampa vatten…
Jag vill ha referensobjekt för att hjärnan ska kunna skapa
en känsla för sceneriet.
Att fotografera en modell på hög höjd ställer krav på
kamera och objektiv. En modell högt upp blir en prick.
Ska jag sedan dra upp objektet, blir det oskarp och grynigt.
Därför föredrar jag luftbilder där jag har någon typ av
referens. Det kan vara väldefinierade moln eller andra
modeller.
Ville jag ha superskarpa bilder på en modell i luften,
då hade jag hängt upp modellen i ett snöre i träd eller
liknande och tagit bilderna på 10 m avstånd utan stress.
Linan hade varit lätt att trolla bort och voila, en knivskarp
bild på en 8 m segelmodell…
Men vem vill fuska ? Jag gillar inte manipulerade bilder.
Fråga den prisbelönade svenska naturfotografen, som vann
en internationell tävling. Surt sa räven, han blev fråntaget
priset, då han fotoshoppat bilderna…
Det blir en rejäl laddning bilder här nu, så håll tillgodo !
Men det kommer mera bilder på start och landning så
håll ut till nästa post !
Rejäla fastsättningsskruv för roderhornen…?
Som jag sagt flera gånger; Den vackraste segelmodellen, Minimoa.
FliteLine
Vy Ållebergs stråk mot norr.
Vy stråket söderut.y
Liten detalj som skyddar winglets vid landning.
Arne ”Stepsons” Ka-8
Arne ”Stepson” Johansson
Grafas Maxi en mycket välflygande modell.
Märkligt man ansluter linkage på ovansidan…?
Hej !
Männen med erfarenhet.
Snyggt sidoförållande på en vinge. Ger ett bra Re-tal och optimal funktion.
Stepson kollar läget.
Du ser att det börja blomma Cu mot eftermiddagen på lördagen.