Kategorier
Hangflyg modell

GILLETTENS RENOVERING

 

 

 

 

…går planenligt.

 

 

 

 

_DSC7467

 

 

 

Så fort jag fått upp min gamla Gillette på bänken,  började jag renoveringen,
för jag är så sugen att se den i luften igen.

Jag vet, att modellen inte är så vansinnigt snabb, men den har andra värden.
Den är ihopsatt,  en av de snyggaste modeller jag sett…ever !

Kroppen, vingarnas infästning och vingarnas form är mycket lyckade.

Synd inte FVK kunde tillverka nya. Jag sa till Brian,  att om ni ändrar
vingkonfigurationen, öka spännvidden med 40 cm och applicerar en
modern profil som exempelvis någon av Martin Hepperles nya snabba,
skulle det bli en eftertraktad modell.

Ok vad har jag gjort ? Jag har slipat ner kroppen, spacklat den och kört
på porfyllare. Gjort tre tunna grundlackningar med våtslip mellan varven
och sprutat vit akryllack  från sprayburk.
Akryllack köpte jag på AD-center.  Den är snabbtorkande och den innehåller
mycket pigment, så den täcker bra. Kostar en del, men hur mycket lägger man på ?

Huven är original svart, men jag våtslipade den, grundade och sprutade den
röd.

I kroppen på modellen finns ingenting…egentligen. Servona till V-stabben
sitter i stabbarna där bak, skevroderservona sitter i vingarna, vilket betyder
att det är gott om plats för mottagare och acke i kroppen.

Jag har köpt några nya 8-kanals DMSS rx, eftersom prisskillnaden mellan
6-8 kanaler är
försumbar. Fast,  jag hade bara behövt 4 kanaler egentligen.
Eftersom jag just bytt
radio,  önskar jag,  att sändningsstandarden behålls nu,
så man inte behöver
köpa en massa ny mottagare igen, om man byter upp
sig inom JR-familjen. En 8-kanals mottagare till JR Dmss, den kostar nästan
1000 kr med frakt…

Köper man då 8 stycken förstår vi,  att det blir pengar i sista änden.
Men jag är mycket medveten om,
att finns det något som blir  gammalt fort,
så är det elektronik!! Jag väntar på att mottagarna ska anlända,  så jag kan programmera.

Min acke blir två LiPo-celler och för att inte servona ska få spatt,  sätter jag
in en Ubec
mellan acke och rx/servo så spänningen ut blir 5.6 volt.

Har du ingen spänningsregulator,  kan du använda kiseldioder i serie, då
de sänker spänningen med ca 0.7 Volt var och en.
Kör man för hög spänning
till en del servo, ställer de sig i mittläge och
oscillerar fram och tillbaka. Speciellt
sker detta på billiga mikroservon.

Jag har beställt vit Oracover från Rc-Teknik för att klä om vingarna,
men i väntan på det har jag fixat till de gamla vingarna och de blev hyfsat
bra efter lite rengöring,  värmepistol och småreparationer.

Nu väntar jag som sagt på nya mottagare till Gilletten, så jag kan programmera
den. Jag kommer ju att ha V-stabbe med sidoroderfunktion, vilket jag
alltid ansett vara ett viktigt roder, vidare separerade skevroder med kraftig
differentiering så det blir 80 % upp och 20 % ner i akt och mening för
att undvika skevroderbroms och därav orsakad oren flygning.

Skevroderna ska också fungera som en primitiv halv kråkbroms vid landning.

Det behövs garanterat,  då man ska landa på Hovs Hallar, om man nu inte är certifierad
expert, 
vilket jag inte är,  för jag har  bara flugit där i 43 år och saknar således
erfarenhet och bedömningsförmåga.

Eftersom Gilletten är lätt och har relativt låg vingbelastning,  ska jag tillverka två
blyvikter,  som används för att kunna omvandla  överflödig  lyftkraft till hastighet.

Det blir en på 250 gram och en på 600 gram.

En annan sak som fattas är glasfiberröret som utgör vingfastsättningen.
Jag glömde ju den hos Kalle i brådskan, men har lovat skicka det, så
det dyker upp. (Vilket det just har gjort)

Ett litet bekymmer är,  hur jag ska säkra vingarna till kroppen. Vingarna
sitter trädda
på en glasfiberstång 6 mm diameter. I bakre dela av kordan
finns stift, som ska sitta i hål i kroppen.

Sen gäller det att säkra vingarna, så de inte far iväg. Jag gjorde det förut
med O-ringar, men det
var knepigt att få ringen över krokarna som är
skruvade i rotsprygeln. Kroppen är mycket slank, vilket gör,  man har lite
utrymme att placera fjädrar eller gummiband, som håller vingarna på plats.

Kanske jag löser det som så nu, att jag borrar ett 1.25 mm hål från
undersidan genom vingens
undre del och vidare genom röret i vingen
och vidare genom glasfiberstången och 2 mm i i vingens
övre halva.

Sen använder jag en pianotråd, som jag sticker in genom det borrade
hålet och som jag låser
i vingen med tejp eller ett enkelt fjäderlås.
Det borde bli enkelt och säkert.
Fast för provflygningarna kommer jag
att använda en liten dragfjäder,  som jag med viss
svårighet kan häkta
på krokarna på vingarna.

Vi får se hur det funkar, för jag vill det ska vara funktionellt och enkelt.

Det  kommer en rapport efter min provflygning. Som kommer att ske vid
Tönnersa Strand vid Laholmsbukten, där hanget efter
sista stormen aldrig
varit bättre. Äter havet mycket mer i dynerna,  kommer vi till
slut av få en
accelererande  minskning av höjden.

Så flyg mens tid är…

_DSC7461Lång och slank…

_DSC7462

_DSC7465

Ser lite roligare ut med röd huv…

_DSC7466

_DSC7468

Vingarna innan jag klätt om, men de är inte så pjåkiga.

_DSC7469

Stabbhalvorna med inbyggda servo. På servokablarna ett filter som galvaniskt
avskärmar mottagaren från servona,
för att undvika påverkan på mottagaren på
grund av långa kablar, som i olyckliga all kan fungera som antenner.

_DSC7470

Klart jag är medlem i ÅMFK….klubben som äger sitt eget fält.

Kategorier
Hangflyg modell

JAG KUNDE BARA INTE LÅTA BLI, FÖR JAG VAR SÅ SUGEN PÅ…

 

 

 

 

 

…att flyga lite hang i lördags.

 

 

 

DCIM108GOPRO

Vi har haft bedrövligt hangväder ganska lång tid nu.

Inga nordliga och nordvästliga vindar vilka ger möjligheter
att flyga på det enligt min synpunkt bäst lyftproducerande
hanget i Sverige, Hovs Hallar.

Lördagen började med skyn täckt av stratusmoln, som levererade
sitt regn utan pardon.
Men enligt det väderinstitut som har bäst prognoser, yr.no, var det
utlovat uppklarning under eftermiddagen och omslag till nordväst.

När jag i ösregnet kl 1230 kollade vinden på vår vindmätare på Hovs
Hallar, sa den,  att det blåste 7 m/sek nordväst.

Alltså ett omslag var på gång. Så jag chansade lite, in med modell i
bilen och iväg. På väg ner på E6 såg jag , att en uppklarning var på gång,
så hoppet steg om att få flyga.

Just innan infarten till Båstad slutade regnet, vilket var positivt.
Mindre positivt om man är bilist var,  att man i Båstad hade någon
form
av julmarknad längs genomfartsgatan,  vilket gjorde,  att
trafiken gick
lika fort,  som  implementerande av ett beslut i riksdagen.

Men till slut var jag igenom och vädret hade bättrat sig ytterligare,
vilket satte energi till livsandarna och lusten att flyga.

Körde ner på parkeringen vid HH och kollade vinden. Den var
nordväst med dragning
mot nord. Så jag valde att gå ner på det
låga hanget vid Segeltorp.

Upp på kanten där jag har pilotplats och monterade min modell,
som
var en Spirit, vilken hade fått 375 gram ballast, för att få ut
lite bättre hastighet
från det starka lyftet.

Naturligtvis hade jag vänt en av de 4  kontaktdonen till servona fel,
så det blev till att montera isär igen och göra om.
Jag bestämde för att spara nerverna, för då jag kommer hem,  ska
jag ändra kontaktsystemet för
skev/klaff, så det blir oförväxelbart.
Det spar tid.

Lyftet var mycket bra,  så jag kunde flyga med verkligt lösa tyglar.
Jag testade, eftersom jag har vario/höjdmätaretelemetri ombord,
hur högt
jag kunde komma,  om jag gnetade upp mig.

Det blev 127 m över startplatsen, så med tanke på startplatsens
höjd över havet
blev det realt ca 155 m. Det är inte dåligt på ett
25-30 m högt hang och det visar också,  hur viktigt det är med laminär
vind,  för att verkningsgraden på hanget ska vara hög.

På värdshuset bodde mycket människor för en weekend med
julbord och det kom en
stor flock med weekendfirare gående,
för vilka jag med glädje berättade om 
modellflyg och hur det
fungerade med hangflyg. Nästan alla frågade: “Var sitter motorn” ?
Jag pekade på solen och förklarade sammanhangen.
“Det visste vi inte” sa åskådarna.

Alltid roligt att kunna berätta om vår hobby för människor,
som är intresserade
och som ställer intressanta frågor. Jo, det var
mest pensionärer, alltså de som
är lite mer erfarna…

Eftersom jag inte hade med min overall,  blev det bara…
2 timmar flyg för 
klockan 1540 drog jag full klaff på modellen och
svängde in och helikopterlandade på gräset.
Har man stora klaffar, ska man tänka på,  att dra in klaffen ca 20 cm
över marken.
Landar du med nedfällda klaffar med en hangkärra kan servon eller
linkage skadas,  om klaffen tar i marken. Dessutom,  om du tar in
klaff så förlorar modellen lyftkraft och sätter sig snabbt. Precis som
när man vill ha ner en PA-18 fullsize vid en trepunktslandning lite snabbt.
Omkring 1615 är det för mörkt för att flyga, så landningen skedde i
rätt ögonblick.

Visserligen stod solen lågt då jag landade,  men den sken,
så jag kunde njuta av mitt flygande och naturen på Hovs Hallar
den 
28. November efter en bedrövlig inledning av  vädret på lördagen.

Så det gäller att ta chansen…den kommer aldrig tillbaka.

Detta var min lördagsflygning på Segeltorpshanget.

Vad flög du…

Kategorier
Flyghistoria

ETT ÅTERFINNANDE

 

 

 

 

 

Ibland kan man sakna en modell starkt…

 

 

 

 

(mar 08, 2005 02-33 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)

 

 

…så starkt att man måste hitta den igen, eller i alla fall få tag i en likadan.

Så var det för mig och modellen är en hangmodell som heter “Gillette”.

Det var inte världens snabbaste modell, men en av världens vackraste.

Den såldes av  FVK,  då jag köpte den för 8 år sen. Sen flög jag med den
i ett år och i ett obetänkt ögonblick , sålde jag den till Kalle från Kvänum.

Jag kollade FVK:s hemsida och naturligtvis var Giletten borttagen.
Men jag gav inte upp utan ringde till Brian, ägaren till FVK och frågade.
Han sa,  efter lite övertalning,  att han skulle tala med legotillverkaren i
Tjeckien och be honom tillverka några nya. Fint tänkte jag.

Men tyvärr, efter en vecka mailade han och sa,  att formen till kroppen
hade gått sönder. Så där försvann den chansen.

Spaning hade jag på europeiska säljsajter, men inget napp.

Men så tänkte jag att, Kalle, han kanske har kvar min gamla….
Så jag ringde  och det visade sig,  att han hade kvar min modell.
Den var smälld en gång,  så kroppen hade gått av bakom vingen
och lite andra krosskador fanns på kroppen. Vingarna sa Kalle, att de
var hela.

Således passade jag på att åka upp till Kalle för att hämta modellen.

Kalle bodde på landsbygden på en avstyckad gård. Det var inte helt lätt
för en utombys att hitta dit, men med lite vägledning av en lokalt boende
gick det bra.

Det visade sig,   att Kalle bodde på en gammal gård,  som var byggd 1858.
Tillhörande  åker- och skogsarealer hade han sålt för ett par år sen.

Hans intresse förutom modellflyg är gamla bilar, som han renoverar.

Aktuellt när jag var där,  var en Auto Union 1000 S.

Vi gick in i hans modellflygverkstad och den var full. Här fanns det mesta
bevarat efter  40 års modellflygande. Många av modellerna var bekanta,
eftersom jag själv byggt likadana. Kärt återseende var Wiiks Salto, en populär
hangmodell sen 70-talet.

På bänken låg min Gillette ungefär i det skicket,  man kan förvänta sig.

Hemkommen besiktigade jag modellen och beslöt att helrenovera.

Just nu är kroppen våtslipad och spacklad första gången.
Vingarna har jag tagit bort servon från, då de skall strippas på klädsel,
spacklas och slipas och sen kläs om med ny Oracover.
Samtidigt ska jag montera
in nya skevroderservo av bra kvalitet,
eftersom skevroderservona är utsatta
för mycket påfrestningar,
då man landar och skevrodret kan slå i marken.

Efter det blir Gilletten som ny igen.

Jag tog lite bilder uppe i Västergötland.

_DSC7385

Kalle i sprutoverall framför sitt hus._DSC7386

Till gården hör denna drängstugan. Byggd liksom det övriga 1858

_DSC7391

Till gården tillhörigt magasin, som är byggd i typisk västgötsk stil.

_DSC7402

På Kalles gräsmatta en runsten

_DSC7398

Med ovanstående text.

_DSC7404

Kalles bilverkstad

_DSC7358Det senaste renoveringsobjektet, en Auto Union 1000 Special.
En av mina kompisar hade en släkting,  som ägde en nästan ny likadan bil,
vilken vi fick låna på lördagskvällar. Vi var omåttligt stolta,  just för det var
en Auto Union 1000 Special och inte en vesen DKW, som såg likadan ut
fast med mindre hästkrafter. Undrar vad designern tänkte, som ritade bilen ?

Jag glömmer aldrig ljudet  från 2-taktaren…eller rökmolnet efter bilen.

_DSC7361

Del av Kalles verkstad. Han hade allt !

_DSC7362

En av pärlorna en Dodge 1959. Till vänster karossen av en …

_DSC7364

Kalle i sin modellflygverkstad, som är full av 40 års flygande.

_DSC7365

Ja, ni ser att här fattas varken prylar eller jobb...

_DSC7366

Vid bänken fann jag ett par vingar till en hangkärra,  som tillhört Pär Lundqvist.
Jag kände både igen vingarna och hans regnummer hos SMFF 6064.
Bilderna på vingarna skickade jag till Pär och han blev nog överraskad
att han skulle återse de efter 35 år…vingarna byggda på Divynicellkärna
och klädda med 0.4 mm ply. Kalle skulle ha vingarna till en hangmodell.

_DSC7368

Enligt Kalle en upprenoverad Wilga efter en krasch.

Används som bogserkärra.

_DSC7369

En J35 Draken som väntar på att få en microturbin inmonterad.

_DSC7371

En gammal goding, en Salto.

_DSC7374

I taket en elektrifierad Hansa Brandenburg.
Stående framför hyllorna en snart färdig PA 18.

_DSC7375

Överallt modeller. Den gula kroppen en Salto ursprungligen
ägd av Roffe Maier på tidigt 70-tal. I  fint skick.

_DSC7376

Kalle är åxo sjöman.

Modellen Seabex One

_DSC7377

I taket en av mina favoriter en “Arrow” från Valenta där den kallas Fredy.

_DSC7378

En riktigt stor  storseglare från 30-talets Tyskland. Jag tror det är en “Reiher”.

_DSC7379

Innanmätet i en Salto. Det var besvärligt att limma spant i kroppen
då den var impregnerad med härdare,  som man var tvungen att tvätta
bort med aceton NOGA,  innan man skulle ha minsta chans att få en limning att hålla.

(mar 03, 2005 05-27 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)Så här kommer min Gillette att se ut om en vecka igen !

 

 

 

Kategorier
Naturbilder

VINTERLIKT FLYG

 

 

 

 

Lite snö,  lite kyla och återkommande fåglar…

 

 

 

 

 

_DSC7177

 

 

 

Efter en osedvanligt mild höst fick vi lite arktikluft på oss idag. Temperaturen
var ca -10 C och skyn var klar med strålande sol.

Jag var sugen att prova en  ny motor i min Sparky, varför jag åkte upp till
en plats,  där jag brukar rida.

Snön…tja ca 5 cm hade det kommit och det gör ju att naturen helt ändrar attityd.
Det blir lite ljusare  och tydligare.

Nåväl, jag monterade ihop min Sparky , hängde en  Goprokamera i sin hållare,
därför  jag ville testa kameran efter att ha bytt lins.
Sen ett handkast och vi var iväg.

Motorn var ok och att ha en ny motor med icke utslitna lager var stor skillnad
mot förr, då motorn morrade som en gammal dammsugare.
Det svåra var det skarpa solljuset. Min Sparky är inte stor
och i
motljuset, var den svår att se. Så naturligtvis flög jag sen med solen i ryggen.

Allt gick bra, efter att ha kört upp acken, vilket tog 30 minuter,
in med planet i bilen och vidare till nästa etapp av min naturresa.

Elefantastiskt !

Uppe vid Simlångsdalen har vi en säker plats att observera strömstare på,
varför jag åkte dit för att om möjligt få några bilder.

För 10 dagar sen var jag där och då såg jag inga strömstarar. Nu idag såg jag
6-8 stycken, som strök upp- och nedströms Fylleån.

Jag tog några bilder,  för strömstaren är en av mina favoriter.

Jag såg,  då  jag skulle åka hem, höga moln som drog in från sydväst,
vilket indikerar ett annat väderläge med 4-5 plusgrader och mer vind.

Vi får se,  vad det blir av det, men yr.no har lovat milt väder ytterligare
10 dagar med ganska mycket regn.

Här kommer några bilder från en naturresa.

 

 

 

 

_DSC7219

Helt stilla .
Det enda som försiktigt rörde sig var dimman över det relativt luften varmare vattnet.

_DSC7282

Måste jag gå till höger här,  som busken anger…

_DSC7293

Där jag står nu, har ni chansen att kanske se en varg…eller höra.

_DSC7305

Ser ni älgen…

DSC03795

Strömstare i Fylleån

 

DSC03773

Alla bilder tagna på 30-50 m avstånd med 300 mm zoom.
Automatisk bländare, 1/4000-dels sekund.

DSC03919

Undrar om det är samma fåglar som kommer år för år…

DSC03925

Så varje bild är ju förstorad och med det följer sämre kvalitet.
Så är det bara…

DSC03949

På väg upp som en säl…

DSC03953

en anpassad fågel…

DSC03954

Kolla vingspetsarna…kan dessas utformning med yttervingpennorna
vara en anpassning till fågelns liv i strömmande vatten …

DSC03955

Denna bilden tog riktigt långt ifrån fågeln…

DSC03964

 

DSC04067

Här har fågeln en profil som nästan en F-16…

DSC04078

Här kan ni se strömstarar, vid bron i Simlångsdalen.

DCIM182GOPRO

Starten vid min provflygning och provfotografering.
Måste kolla i min flygdagbok hur många timmar min Sparky har
i luften nu…

 

DCIM182GOPRO

Där sitter den !

DCIM182GOPRO

Slå av mottagaren och kamera för att sedan…

DCIM182GOPRO

…lasta in och fara iväg.

Solen står lågt kl 1030 och vi har inte vintersolståndet förrän
om 4 veckor,  alltså får vi lov att härda ut,  innan det vänder…

 

Kategorier
Flyghistoria

SWEDISH AIRFORCE 90TH ANNIVERSARY EVENT

 

 

 

 

Svenska Flygvapnets 90 års jubileum

firas med en flyguppvisning

den  27 augusti på Malmslätt

 

 

 

 

 

 

DSC02467

 

För att fira 90 år med ett svenskt flygvapen blir det ett extavagant firande på
Malmen vid Linköping den 27 Augusti 2016.

Vi kan förvänta oss något extra alldeles säkert.

Så dags att kolla stolen och vara i startgroparna, så man inte missar något.

Min erfarenhet av flyguppvisningar är,  att man kan aldrig köra hemifrån

för tidigt !

Vi ses !

Kategorier
Airshows Termikflyg

STORSEGELTRÄFFEN PÅ ÅLLEBERG GÖR …

 

 

 

 

 

…att man får uppleva fint modellflyg

under IGG:s meeting  !

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

 

Just nu i södra Sverige har det kommit årets första snöskvätt.

Ca 5 cm vid västkusten, men tidningarna i kvällstidningsträsket
har ju redan utropat på sina förstasidor och löpsedlar:

Snökaos Snöoväder Trafikkaos……..jag menar, vilken verklighet lever
de som är rubriksättare i  ? Eller ska jag säga, i vilken artificiell värld svävar
dagens journalister i ?

Nu är det 3 grader varmt och förhoppningsvis försvinner resten av snön under dagen.

Men…om allt är som kvällstidningarna säger, då kan det ju vara en lisa för själen
att snegla tillbaka till sommaren och låta de goda upplevelserna bli levande igen.

För det gör,  att tiden fram till sommaren blir aningen lättare att stå ut med.

Att åka till IGG:s meeting på Ålleberg är en av årets upplevelsehöjdpunkter.
Dels får du se mycket fina modeller, du träffar positiva människor och du får
uppleva den vackra naturen på ett av Västergötlands platåberg.

Samtidigt kan du flyga med din segelkärra. Alla gånger jag varit där har
träffen varit gynnad av fint termikväder. Hoppas det blir så även 2016.

Vi ses då och här kommer lite bilder från tidigare träffar utan kommentarer,
för ni ser vad det är eller …

(jun 05, 2010 01-06 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)31975

(jun 05, 2010 01-40 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)31567

(jun 05, 2010 10-28 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)32107

(jun 05, 2010 10-28 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114580

(jun 05, 2010 10-29 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)61677

(jun 05, 2010 10-29 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114583

(jun 05, 2010 10-29 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114584

(jun 05, 2010 10-30 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165847

(jun 05, 2010 10-39 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)32175

(jun 05, 2010 10-39 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165881

 

(jun 05, 2010 12-38 PM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

(jun 05, 2010 10-31 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

(jun 05, 2010 10-31 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114593

(jun 05, 2010 10-32 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114598

(jun 05, 2010 10-33 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)32140

 

(jun 05, 2010 10-33 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165857

 

(jun 05, 2010 10-33 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165861

(jun 05, 2010 10-34 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165867

(jun 05, 2010 10-35 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

(jun 05, 2010 10-35 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114622

(jun 05, 2010 10-36 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

(jun 05, 2010 10-38 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165878

(jun 05, 2010 10-39 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)32175

(jun 05, 2010 10-39 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)165881

(jun 05, 2010 11-37 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)

(jun 05, 2010 11-38 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)61534

(jun 05, 2010 11-40 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)61531

(jun 05, 2010 11-40 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114760

En katt ibland hermelinerna…

…men den skäms inte för sig Blue Phoenix.

(jun 05, 2010 11-43 AM)Canon Canon DIGITAL IXUS 100 IS(4000x3000)114779

 

Kategorier
Naturbilder

JAG VILL INTE UNDANHÅLLA ER EN LITEN VIDEO…

 

 

 

…som visar,  hur man i Finland  gör  en liten bilutflykt 

med sin svärmor på söndagseftermiddagen.

 

 

 

 

Vad kan väl vara mer avkopplande efter en god middag,
än att att få åka en sväng i den vackra finländska naturen…

Man får ju chansen att se saker och ting från olika vinklar…

Kolla videon och åk med, så får du lite omväxling till allt flyg !

Kategorier
Flyghistoria Hangflyg modell

HANGFLYG MED RADIOSTYRDA MODELLER FÖR FÖRSTA GÅNGEN PÅ HOVS HALLAR…

 

 

 

…var det som dokumenterades i denna videon.

 

 

 

 

 

Hang 1-039

Detta är troligtvis första hangstarten på Hovs Hallars platå 1970

 

 

 

Efter att en försvunnen 8 mm film dykt upp igen efter 44 år,
gjorde den det möjligt,  att kunna visa video,  då man för första
gången startade en segelkärra från Platån uppe på Hovs Hallar.

Jag vet inte,  om man flugit fullskalasegel där, men jag är ganska
säker,  att så inte varit fallet.

Året är 1970 och piloterna är Pär Lundqvist och Kurt Lennå.

Kurt var den förste,  som kastade ut en modell på hanget utan motor
och kunde hålla sig uppe utan problem.

Innan han startade utan motor,  testflög han med motorn igång på sin
egenkonstruerade motorseglare för att få lite information.
Hanget som användes,  var sydhanget alltså baksidan på Hovs Hallar.

Det är ett hang,  som inte används längre,  då vi nu helt flyger på Nord-
och nordvästliga vindar på Segeltorp och Platån.

Pär flög med en Graupner Cirrus,  som är en lätt modell med ca 3 m spv.

Vem som flög först på Platån vid nordlig vind är osäkert, men det var en
av de två tidigare
piloterna med absolut säkerhet.

Vi ska veta,  att hangflyg med modell var något relativt okänt i Sverige
1970.
Den allmänna uppfattningen var, att det krävdes höga hang och mycket vind,
för att göra flygning möjligt. Det kan ha varit en orsak,  att man inte vågade
starta och prova tidigare. Nu vet vi,  att det inte behövs höga hang och det
behövs inte hård vind.

En modell med 2 m spv med vikten 1000 g flyger på 1 m/sek på platån.

Efter hand som Pär och Kurt fick rutin  av hangflygandet så utforskades
fler möjliga och omöjliga platser,  där det fanns en kant,  som kunde fungera
som ett hang.

Jag började flyga  hang sommaren 1972 och har sen dess varit detta sätt att
modellflyga trogen, då det ger piloten så mycket av upplevelser.

Filmen är tagen av Bertil Dahlqvist och har , som ni kommer att märka,
blivit
påverkad av tidens tand.

Vi har försökt förbättra den med lämplig mjukvara,  för att få ett för betraktaren
så bra resultat som möjligt. Sen har jag kört den genom Moviemaker och editerad den.

I början av videon finns avsnitt,  då Kurt flyger sin motorseglare på F 14 Halmstad.

Jag tog med dessa stillbilder  och andra som är klippta från filmen och ni förstår
säkert,  att kvaliteten inte är hundra, men det är ett tidsdokument,  varför jag tog med det.

Andra stillbilder är från Hovs Hallar och jag kommenterar under bilderna,  vad det är.

Ja, det var alltså 44-45 år sen…ibland är minnet bra men kort…

Allt material är från 1970-1972.

Här kommer bilder och video på vår nostalgiresa så hoppa ombord !

Har någon,  av de som var med vid denna tiden,  något bildmaterial,
så publicerar jag det gärna till glädje för många här på bloggen.

Min adress hittar du under rubriken “Welcome” upp till vänster.

Hang 1-025Kurt monterar sin motorseglare. Kolla storleken på servona…

Hang 1-026

Kurt testar bromsarna…

Hang 1-027

…och sätter på huven på sin egenkonstruerade motorseglare.

Hang 1-028

Japp så såg planet ut , fast utan motor, som flög de första hangvändorna på Hovs Hallar 1970

Hang 1-029

Kurt kolla trottelarmen vid förgasaren.

Hang 1-030

snart dags…

Hang 1-031

Os .19 startad.

Hang 1-032

Kurt beredd starta på Halmstad Flygklubbs stråk på F 14 Halmstad.

Hang 1-033

..och Kurt tar den långa benet före det korta och startar.

Hang 1-034

Hang 1-035

Detta är troligtvis första starten på HH av Kurt Lennå.

Hang 1-036

Pär Lundqvist fick nöja sig med att bli två och röka pipa.

Hang 1-045

Jag tror, efter lite forskning, att detta är första gången det
flygs hang utan motor på Platån uppe på HH.
Piloten är Kurt Lennå.

Hang 1-037

Kan var första landningen efter hangflygning.

Hang 1-042

Kurts modell till vänster och Pärs Cirrus till höger.

Hang 1-043

Pärs Cirrus svävar…

Hang 1-050På gång att hämta modellen

Hang 1-053

Här kommer Pär med den och platsen är sydhanget på Platån.

Hang 1-056

Året efter hade Pär konstruerat en egen modell för segel, Debutant som flyger här.

Hang 1-049

Pärs Cirrus på Sydhanget.

Hang 1-057

På Sydhanget med Hallands Väderö bortom udden.

Hang 1-058

Pärs modell “Debutant”.

Hang 1-060

Pär på väg att landa sin Cirrus på Sydhanget HH.

Hang 1-066

Kurt har hämtat sin efter en lyckad landning.

Hang 1-073

Pär Lundqvist 1970 – 1971 djupt koncentrerad på sin modell.

Här är den utlovade videon:

 

Kategorier
Okategoriserade Old Timer flyg

OT FRIFLYG

 

 

 

 

Här kommer veckans dos av sommarbilder

på OldTimer Friflyg.

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

 

Matti Pyykkö skrev och frågade,  varför friflygbilder blir  så vackra ?

Jo,  det är väl,  för att det är vackert…Kanske i kombination med faktumet
att man tenderar att glorifiera något, man längtar till.

Men som sagt, oavsett kriterierna, så är modellflyg vackert !

Här kommer den veckoliga dosen av flygbilder från sommarens OT friflyg-
tävlingar, som vi gärna längtar tillbaka till.

Det väderläget vi har nu, med lågtryck matande på med sydvästliga/västliga
vindar,
skapar ju inte direkt en önskan att ta med sina modeller ut för att flyga.

Fullskärmsinfångning 2015-11-19 134831

 

Som ni ser på söndag,   kan det bli lite hangflyg på Hovs Hallar, då
yr.no lovat nordnordostlig vind.

Vi får se hur det går, för jag är laddad och beredd !

Kan hända jag fått med,  någon bild jag publicerat förut, men det får gå…
Alla bilderna är utvalda av någon anledning, så de är inte bara medskickade…

…vidare kommentarer under bilderna behövs inte, för alla ser ju vad det
föreställer…

Häng med !

SONY DSCMarkku med sin “Mara”…

SONY DSC

Matti håller ett mästerverk i handen, herkullinen Suomen käsitöitä Markku  ! SONY DSC

Är detta kronan på Markkus modellplansproduktion ?

SONY DSC

Glidet var otroligt bra…

SONY DSC

 

SONY DSC

Ibland tänker jag en hädisk tanke:

“Tänk om den varit utrustad med rc”?

SONY DSC

“Mara” samma ord som på svenska.

SONY DSC

 

SONY DSC

En annan av Markkus större  segelmodeller

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Frede Juhl under ett avslappnat trimkast

SONY DSC

Ett Cumulus Congestus som trillat omkull lite…

SONY DSC

Hasse Bengtssons fru, Curt Sandberg och Per Nilsson startar Hasses kärra.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Görans olika…

SONY DSC

…startmetoder och stilar.

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

 

 

 

 

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

 

 

 

Kategorier
Flyghistoria Hangflyg modell Modellflyg teknik

PELLESTOVA RC-SEGELMEETING I NORGE 1973…

 

 

 

 

…har varit en naturlig samlingspunkt

för segelflygare från Norden .

 

 

 

 

hang 3-058

 

 

 

I början av 70-talet arrangerade MFC Cirrus i Norge, under ledning av Ottar Stensböl
segelträffar i de norska fjällen vid Pellestova.

Detta var under hangflygets pionjärtid och allt var nytt och spännande med framsteg
hela tiden.

Jag var själv aldrig där, utan det närmaste jag kom var då vi tävlade i NM F3F vid Storefjell
i Hemsedal.

Men som sagt, under 70-talet var aktiviteten hög.

Bilderna klippta ur videon, därav kvaliteten.

 

 

hang 3-002En Graupner Cumulus startar.
Flög inget vidare, den var “gungig”. Det berodde på att
sidorodret var ett balansroder. Jag ändrade om till vanlig
konfiguration på rodret, det blev mycket bättre.

hang 3-011

Cumulus hade pilformade vingar för längdstabilitet och tyngdpunktsförflyttning.

hang 3-013

Ottar Stensböl 1973. Segelflygnestor i Norge och fortfarande aktiv
så vitt jag förstår….

hang 3-016

The man at the edge, Ottar.

hang 3-023

Kurt Lennå Sverige i tidsenlig frottemössa…

hang 3-026

Kurt var tumstyrare…

hang 3-027

Kurts lätta modell. Vridbara vingar i stället för skevroder.

hang 3-030

Ottar Stensböl, en man med auktoritet.

hang 3-031

Ottars vackra dotter….jag tror många av de gamla bockarna
på hanget beundrade henne i stället för modellerna…

hang 3-038

Ottar putsar sin modifierade hangcirrus.

hang 3-043

Jo vingarna höll i svängarna men…

hang 3-050

Nisse, ena hälften av brödraduon Nils-Henrik och
Gunnar Hoffman från Kristianstad.

hang 3-056

Kurt preparerar sin termikkärra för F3B uppgiften.
Försedd med vridbara vingar, vilket väl inte

var helt lyckat på en termikmodell.

hang 3-061

Tiden tas av Jan Levenstam.

hang 3-066

Kurt glad.

hang 3-070Pär Lundqvists Brequet 901 i väntan på start.

hang 3-079

Kurt Lennå startar Pärs Brequet.

hang 3-072

Pär till vänster med orange anorak. Mannen i mörk overall är Ottar Stensböl.

hang 3-073

Ett relativt stort plan att flyga hang med…

hang 3-077

Som tidigare påpekat är  bilderna klippta ur en 8 mm film.

Från Bertil Dahlqvists 8 mm filmer har det blivit en video med lite musik och förklaringar
från ett segelflygmeeting där 1973.

Ånyo säger jag, se det som ett tidsdokument över en pionjärtid,  som aldrig kommer tillbaka.

Vill ni veta mer om Pellestova så googla, det finns mycket info att hitta.

Här är videon från meetinget 1973:

 

 

Kategorier
Hangflyg modell

JODÅ, VISST FLYGS DET HANG…

 

 

 

 

…både här och där !

 

ålle 11

Eftersom min anspråkslösa blogg heter “hangflygning.se”,
är det naturligt, att jag
sprider lite propaganda just för begreppet
hangflygning och flygkultur.

I veckan har det tursamt nog varit västliga vindar över västkusten och
angränsande landskap, varför vi som flyger våra modeller, naturligtvis
varit  ute och utnyttjat tillfällena till flyg.

Medlemmar ur min moderklubb, ÅMFK, var uppe på Ålleberg och fick
en fin samvaro och flygningar i den perfekta vinden.

Här ett utdrag vad ordföranden Rolf skrev på vår hemsida:

“Idag, onsdag  151111, var det åter dax för ”GUBBA-FLYGET” uppe på
Ålleberg.

Vi som var där och flög var: Rolf/ÅMFK, Rolf-Erik/Herrljunga,
Kent å Dick/Lidköping
samt Kalle/Kvänum samt så kom både Jörgen
å Sven-Erik/ÅMFK förbi o. hejade på…

Vinden var OK…! eller vad sägs om ca 10m/s och V-riktning….
kan det bli bättre?

Det flögs alltifrån, MPX EasyGlider,  Trinity,  Freestyler3,  Pace,   Elida,
Graupners SoarMaster, 
ASW27,  Cambria 80-tals racer samt Storseglare
mm…och det flögs flitigt…..och fikades och korv grillades mm….vi hann
t.o.m med lite skogsröjning….

Kul som vanligt hade vi..…nästa Gubba Träff kan redan bli till helgen
…beroende på vädret”.

Rolf skickade lite bilder som beskrev träffen och de finns här under.

 

 

ålle 12

Roffe och Kalle med en relik från 80-talet…ser ut som en F3A-kärra från den tiden.

ålle 13

Kalle kastar ut Roffes Cambria.

ålle2

Depå i lä av hangaren på berget

ålle3

Startbryggan syns inte mer…den är riven och uppeldad :=(

ålle5

Roffe med sin FREESTYLER 3,  tillverkad i  Tyskland av Bröderna Herrig.

ålle8

Rolf-Erik på väg ut med sin vackra ASH 26 från Beinike . Kolla vindskyddet över sändaren.
När det  det drar mot kallare årstider är en overall perfekt. Likaså att man
har skyddsglasögon, om man står i hård vind, för då slipper man rinnande ögon.

ålle10

Fikapaus hos ÅMFK. Där alltid grillen finns med och sprider trivsel..

ålle14

Rolf Maier, dynamisk ordföranden under vars ledarskap ÅMFK gått
framåt med stora kliv. Klubben där vi flyger mer, än vi pratar !

 

 

Tönnersa Strand Laholmsbukten söndag

 

DCIM103GOPRO

 

 

 

 

Själv var jag ute två gånger vid Tönnersa Strand. På lördagen och söndagen.
Lördagen var det 15 m/sek,  vilket degraderade min flygtur till en promenad
i stället.

Efter all hård blåst hade emellertid en liten högtrycksrygg växt in,  vilket gav
västlig vind
med, som jag hoppades, 4-8 m/sekund. Det borde ge fina
hangförhållanden
vid Laholmsbuktens strand.

Med i bilen var min,  numera mycket flugna,  Spirit II. Lite överraskad blev jag,
då vinden
bara var ca 2-3 m/sekund, men det går utmärkt att flyga i den
styrkan, med en
anpassad modell .

Jag hade sen förut i veckan 350 gram ballast i,  som jag antog modellen
klarade även i
svag vind. Det gjorde den helt utan problem.
Spirit är en mycket välflygande 2-meters termikseglare, som om man
vill ha
något att flyga med på hang vid svaga vindar är bra anpassad till
slika förhållanden.

Det är inte så viktigt för mig att alltid flyga fort. Jo, jag har snabba plan,
men jag flyger mer än  gärna
en modell som passar till omständigheterna
och som har goda egenskaper.

Jag använder  hellre en balsaskrothög som flyger bra,  än en kolfibermodell
som har usla usla egenskaper !!

Jag hade en modell för 2-3 år sen som hette Gillette II från FVK. I ett svagt
ögonblick sålde jag den.
Det ångrar jag idag. Tyvärr sa Brian på FVK att
man slutat producera den
och jag försökte argumentera de skulle ta upp
produktionen igen med modellen
aningen modifierad. Annan profil,
mer avsmalnande vingar och slankare stabbar. Vi får se om han tar intryck..
för en Gillette hade varit perfekt för svaga vindar.

Klockan 1050 startade jag,  efter att ha riggat min Gopro vid kanten,
som plåtade
längs stranden och en Gopro i nosen som vanligt för min
flygdagbok.

Allt gick som det skulle. Enda problemet, om det nu är ett problem,
är landningen.
Antingen tar man det säkra före det osäkra och landar
på den nästan oändliga
och jämna stranden, eller så landar man just
bakom kanten.
Landar jag på stranden,  så ska jag ju ta mig nerför
sandkanten och sen kravla mig
upp igen. Landar jag uppe på kanten,
kan jag greppa modellen direkt och starta om.

Om man landar där uppe, möts du av kantrotorn och du måste vara
en van
flygare och besitta ett visst mått av skicklighet  för att komma
ner under ordnade former. En Spirit är i alla fall en ömtålig modell,
jag skulle vilja säga spröd, på grund av det sätt den är byggd.

Men mina två landningar gick utan problem.

Hanget vid Tönnersa Strand har nog aldrig varit bättre, än vad det
är nu.
I rätt vindstyrka och med rätt modell kan du flyga riktigt fort
här, så gör
ett besök och prova på.

Även för skärmflyg går det bra. Troligtvis är det Sveriges längsta
sammanhängande
kusthang varande mer än 20 km långt.

Klockan 1355 landade jag efter  2.5 timma i luften.

Här kommer mina bilder från min flygning:

DCIM179GOPROTönnersa Strand norrut mot Halmstad…

DCIM179GOPRO

…och söderut mot Mellbystrand

DCIM105GOPRO

Ni ser det var ganska mörkt…

DCIM179GOPRO

Björkarna i kanten kommer att ha skattat åt förgängelsen om 3 månader…

DCIM179GOPRO

Piloten må vara gammal…men han står och flyger på kanten !

DCIM103GOPRO

                                               Spirit Elite med kameran på nosen                                                          

DCIM103GOPRO

 

DCIM103GOPRO

 

DCIM104GOPRO

Ibland fick man en bild…

DCIM105GOPRO

..just som modellen passerade min fasta kamera,
som tog 4 bilder i sekunden kontinuerligt.

DCIM180GOPRO

                                            Fyra personer möter varandra på en strand. Alla tycks gå med hängande huvud då de möts…

   Är människor rädda för varandra ?

DCIM181GOPRO

Ser ni min fasta kamera på kanten ?

DCIM181GOPRO

Landning nummer ett.

DCIM181GOPRO

 

 

DCIM181GOPRO

Landning nummer 2.

DCIM181GOPRO

 

DCIM182GOPRO

Senaste landningen avklarad.

DCIM182GOPRO

Alla hangflygare blir långa och slanka fram emot kvällen…

DCIM182GOPRO

Tillbaka till sagoskogen…

DCIM182GOPRO

Där solen så klart lyser på min Spirit !

DCIM180GOPRO

Sådan var min dag på hanget.

Kategorier
Hangflyg modell

IBLAND HAR JU HANGFLYGAREN ALLT HAN ÖNSKAR…

 

 

 

 

 

…som fina modeller, fint väder

samt perfekta naturliga förutsättningar

för både hangflyg och Dynamic Soaring .

 

 

 

Hangflug Freuden Nr 179

 

 

 

Jag fick tips om en fint redigerad hangfilm,  som var relativt nytagen
och jag tror,  den togs i gränstrakterna Tyskland/Österrike.
Modellerna som förekommer,  är Crossfire, Viking II och Nidöl 100 DSL.

Ingen av dem är billig.

Vad som framför allt slår mig,  när jag kollar filmen,  är den frihet att flyga
som piloten har över stora områden. Dessutom är det perfekt för att
flyga dynamiskt bakom hangkanten i lä.

Flyger man snabbt, sker oxå en olycka snabbt. En Crossfire gick i
backen med 250 km/timman och resultatet syns på bilderna.

Stillbilderna har jag klippt ur videon, för att komplettera det hela.

Håll tillgodo och åk med !

Tack ni som gjorde filmen och la upp den för länkning !

Hangflug Freuden Nr 179-002Start

Hangflug Freuden Nr 179-005

Start 2

Hangflug Freuden Nr 179-001

Lite disigt men…

Hangflug Freuden Nr 179-003

Miljön är fantastisk…men det är Tönnersa Strand vid Laholmsbukten oxå.

Hangflug Freuden Nr 179-004

 

 

 

Hangflug Freuden Nr 179-008

Här flyger grabbarna DS bakom hanget där man går ner i lä.

Hangflug Freuden Nr 179-010

 

Hangflug Freuden Nr 179-011

Moderna F3F- eller F3B-modeller har ett makalöst flyt
med sin fördelaktiga polarkurva.

Alltså polarkurvan bestämmer hur mycket höjdförlust du får betala
beroende på din hastighet. Dagens profiler skapar en polar som
gör att att priset på hastighetsökningen inte blir så högt.

Alltså polarkurvan beskriver förhållandet mellan L (lift) och D (drag).

Hangflug Freuden Nr 179-012

Tänk om vi hade haft alplandskap där Hallandsås nu ligger…

Hangflug Freuden Nr 179-016Här är Crossfiren på väg ner i marken med bra speed…varför…ingen aning.
Kan tänka mig, eftersom han flyger så lågt att sändarens utstrålning
reflekterades ogynnsamt mot marken och …så gick det som det gick.

Hangflug Freuden Nr 179-017

The field of debris…

Hangflug Freuden Nr 179-018

Vad kostar en CrossFire F3B ? Kanske 15 K med tbh ?

Hangflug Freuden Nr 179-019

Bilderna visar vilken energi modellen besitter vid anslaget mot marken.

Hangflug Freuden Nr 179-020

Fast ändå tycker jag den är förvånansvärt hel…

Hangflug Freuden Nr 179-023

Här är vackert.

 

Videon

 

Kategorier
Okategoriserade

STATSMANNAKONST

 

 

 

Vi har en vice statsminister,

som heter Åsa Romson.

 

 

 

 

Fullskärmsinfångning 2015-11-14 155825

 

Jag ställer frågan igen: Är hon förvirrad ? Är hon totalt utan omdöme ?
Har hon ingen,  som kan filtrera det hon säger eller skriver i sin
statsmannagärning ?
Läs  ovan vad hon skrev på sitt Twitterkonto,  efter att 128 (När jag skriver detta)
hade dött
vid terrordådet i Paris.

Hon ser en eventuell påverkan på ett klimatmöte om en månad,
som varande det viktigaste i Paris just nu…

Hennes undersåtar och framför allt de som röstat på henne, de kräver mer,
av en vice statsministers förmåga att förstå,  vad som är väsentligast.
Att ursäkta hennes tilltag med,
att ” Hon ligger ju redan ner”,
“Vi vet hon är galen”, det håller inte. Det krävs mer av en person,  som
innehar hennes ämbete, vad gäller det  personligt omdömet.

Hon borde bli entledigad snarast,  för att trovärdigheten hos 7-klövern
inte ska fullständigt raseras och bli anvisad en plats där hon orsakar minst
skada.
Hon kan ju fortsätta med att bottenmåla sin båt med tillåten  giftfärg, eftersom
hon ertappades med ändan bar med penseln i en burk med förbjuden sådan,
såsom varande högst ansvarig för miljön i landet.

Kommer ni ihåg,  vad hon skyllde på? Hon  förstod inte det egna
departementets förordningar, 
som hon själv undertecknat,  såsom
varande högst ansvarig. Naturligtvis skyllde hon på “Nån annan”, vilket
i detta fallet var hennes man.
Har vi hört uttrycket förut: “Nån annan får ta det”…

Undrar vad  de tänker,   som röstade på henne i valet ?
Men så fungerar hjärnan på en vice statsminister i Sverige 2015….
hörde jag någon säga “Sunt Förnuft”…          

Att hon raderade sitt twitterinlägg senare,  betyder inte ett vitten. Faktum kvarstår:
Det första hon ansåg var viktigt,  såsom varande vice statsminister,  var att en
klimatkonferens med 100 deltagare
kunde
drabbas negativt av de tragiska händelserna
i Paris,  inte det faktum att 128 personer mördats.

Hur mycket sorg och vånda skapade morden i Paris ? Uppenbart kan inte
fru Romson greppa och förstå det, eftersom hon bedömde, att ett antal
konferensdeltagares verksamhet skulle kunna lida skada och denna hennes
slutsats har just nu mer relevans   än ett massmord.

Det är denna människan,  som ska vara den,  som leder Sverige om
inte ordinarie statsministern finns tillgänglig enligt Regeringsformen.

                                                                         Klart vi kan känna oss trygga   med fru Romson vid rodret i hennes verklighet.

Jovisst är Sverige är ett sagoland.

Ni märkte,  jag kommenterade inte hennes felaktiga svenska i tweeten,
då hon skriver
Det mycket allvarliga händelserna“….

Kategorier
Flyghistoria Old Timer flyg

VECKANS RANSON AV OT FRIFLYG…

 

 

 

…modeller och människor.

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

 

Här kommer ett utval av bilder,  vilka väl gläder de flesta modellflygare.

De visar, hoppas jag,  den hängivenhet och skicklighet,  vilket man som
åskådare ser vid friflygtävlingar,  med modeller konstruerade för
minst 50 år sedan.

Jag tror,  den första tanken man får, om man som ickefriflygare ser
modellerna flyga är, hur kan de flyga så bra ?

Jo,  det är erfarenhet, idoghet, hantverksskicklighet och envishet, som ligger
bakom det goda resultatet.

Se på en Wakefield från 1945. Vem kan tro, då man ser den, att den kan flyga
så oerhört bra ?

Jag menar,  den ser ut som en osannolik insekt med en stor kropp,
stor propeller, spretigt landningsställ och taniga vingar..och ändå
klättrar den till kanske 125 m höjd med sin gummimotor, den kurvar i
termiken med frispinnande propeller och stiger tills den fusar.

Allt detta gör den som ett resultat av bygge och trimstarter.

Det är samma med en humla. Inga proportioner, men ändå flyger den.

Är det inte det,  som är det  osannolika och ogripbara med strävan att  flyga ?

Ok, nu har jag pratat nog, så här lite flygglädje från mina samlingar.

Häng med på friflygarnas äventyr i Rinkaby i en yra av bilder  !

 

 

SONY DSC

Wakefield utövat av en pilot fortfarande ung i sinnet.

SONY DSC

Starten förbereds av en Wakefield.

Hur mycket erfarenhet ligger det inte bakom denna tävlingsstart ?

SONY DSC

Åke Gustavsson håller koll på en modell,  som just startat.

SONY DSC

Jovisst tycker vi detta är vackert !

SONY DSC

Ser inte modellen osannolik ut…
med stor kropp, stor propeller och relativt sett liten vinge…?

SONY DSC

Den nyinstiftade rc-klassen med en klassiker; Radio Queen

SONY DSC

Martti Bogdanoff förbereder inför starten i Rinkaby.

SONY DSC

Har du en gammal trainer konstruerad före 1965,  så kan du deltaga i tävlingen.
Bestämmelser finner du här.

SONY DSC

Klart för tävlingsstart

SONY DSC

Martti satsar så han nästan hoppar ur skorna…det är väl en SkyScooter…

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Marttis fighting face

SONY DSC

Jo, det slutade bra.

SONY DSC

Christer preparerar sin elektrifierade modell Playboy.

SONY DSCTomas kastar för Christer.

SONY DSC

Elektrifieringen har gjort allt så mycket enklare för oss i dag…

SONY DSC

…men det finns fortfarande gott om   gamla “dieseltalibanerna”  kvar…

SONY DSC

 

SONY DSC

Tomas modell också det en Playboy

SONY DSC

Christer startar Tomas kärra.

SONY DSC

Tomas fru knäpper hans modell

SONY DSC

Landning på gång

SONY DSC

 

SONY DSC

SONY DSC

Två av nordens skickligaste modellflygare, Markku och Matti.

SONY DSC

Modellen, som jag inte har namnet på,
är en av de vackraste modeller,  jag någonsin sett.

SONY DSC

Allting stämmer…

SONY DSC

…jag kan aldrig se mig mätt på den !

SONY DSC

Matti..men har han klätt vingen med överblivna köksgardiner :=)

SONY DSC

Markku släpper

SONY DSC

…och en gång till.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

En lite hastigt tagen bild därav oskärpan, men kolla kroppens böjning.

SONY DSC

En för ögat en fröjd från vårt grannland Norge.

SONY DSC

Lars-Erik Fridström med sin F-knarr Slicker 50

SONY DSC

Dieselpower från 60 år gammal motor.

SONY DSC

Lasse Larsson släpper iväg.

SONY DSC

Kvinnorna erövrar mark och luft  inom OT-flyget !

SONY DSC

Så här glad blir man, om man friflyger !

SONY DSC

En av Markkus modeller startar

SONY DSC

Det kan inte bli mer klassiskt.

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

Nu och då…

SONY DSC

Lasse koncentrerad.

SONY DSC

Ronald Borg poserar eller…

SONY DSC

Fredde, en sann  viking.

SONY DSC

Markku med en av sina modeller lika välbyggd som alltid.

SONY DSC

Per Nilsson funderar…

SONY DSC

Ännu ett mästerverk av Markku Tähkäpää

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Finsk hantverksskicklighet av den högsta klassen.

SONY DSC

 

SONY DSC

Aurikel

SONY DSC

Kurvroderkonstruktion

SONY DSC

Ännu mer kurvroder

SONY DSC

Så här gör man

                           Det kommer mera bilder om en vecka, så häng på och med !

Kategorier
Flyghistoria Hangflyg modell Segelflyg

NORDISKT MÄSTERSKAP F3F PÅ ISLAND 1979

 

 

 

 

 

När svenskt hangflyg i elitklass kanske stod på sin topp.

 

 

 

 

Fullskärmsinfångning 2015-11-09 150512

 

Från mitten av 70-talet till några år in på 80-talet skedde en snabb
utveckling av F3F i Sverige.

Inte bara i Sverige,  utan i flera nordiska länder, skedde samma sak.

Med de förhärskande profilerna, vilka nästan var uteslutande Eppler
eller derivat av dessa, så hade man nått ungefär så långt,  man kunde
komma,
i att driva upp hastigheten.

Modellerna som de bästa flög med, jag tänker på Rättzens mästerverk
Gilette och Janne Carlsson under flera år utvecklade Shark, de var ju alla
egenkonstruktioner. Det fanns inga färdigbyggda F3F modeller att
köpa 1980.  Dock hade det kommit  en typ av ARF-modeller som den
Sagitta,  vilken John Knudsen flög. Den var tillverkad av Carrera och
blev snabb,  om man byggde nya vingar med bättre profil, som John gjorde.

I videon flyger John sin modell mot slutet och han flyger den precis,  som
den bör flygas. J
ag hade en sådan själv och var nöjd med den.

Piloterna försökte vidare nå fördelar med olika tekniska lösningar, exempelvis
vridbara vingar i stället för konventionella skevroder, olika sidoförhållanden
på vingarna, helt
rörlig eller konventionell stabbe osv.

I regel byggde man kropparna av glasfiber/epoxie och vingarna var
antingen sprygelvingar alternativt skurna vingar plankade med balsa eller
mestadels med
0.4 mm ply. Ingen kolfiber, ingen kevlar användes.

Det var också 1980,  jag personligen började med servo i vingen till
skevroderna.
Då slapp man linkage, som oavsett noggrannhet skapade
glapp.
Nackdelen med servo i de tunna vingarna vid denna tiden,  var
att servona var för tjocka.
Men den nackdelen uppvägdes av att du fick
säkrare skevroderverkan
och mindre glapp.

De som tävlade var snabba att snappa upp nya ideer. Ett år kom en
okänd kille från Kungsbacka och tog hem SM med en Salto byggsats-
modell. Den hade dock modifierade vingar med en då snabb profil.

Nästa år var det flera,  som just flög Salto…utan större framgång.

Det är ju inte alltid,  den snabbaste modellen som vinner, utan det
som också räknas, är  den som flyger kortaste banan och som inte
kuttar någon pylon vid vändningarna.

1979 arrangerades det Nordiska Mästerskapet för rc-segel hang,
F3F på Island.

Häromveckan fick jag en länk tillsänd,  vilken skildrar tävlingen på
troligtvis 8 mm smalfilm konverterad till digitalt format.

Det är som jag skrivit tidigare ett 35 år gammalt dokument av de
fina och snabba F3F-modeller,  som flögs av de då aktiva piloterna.

Dessa modeller hade i dagens värld, inte haft skuggan av en chans
mot de supermodeller,  som finns nu.

Men så kostade modellerna då, förut mycket arbete, en bråkdel
av vad  en toppmodell för F3F kostar i dag.
För en absolut toppmodell i dag får du hosta upp 25000 kronor…
det behövs 2-4 för att tävla på toppnivå…

Här är videon,  så häng med till Island 1979 och vi är  tacksamma
mot
den eller de som lagt ner arbete på konvertering och redigering
av filmen,  så vi kan länka till den och göra den tillgänglig !
Tack ska ni ha !

De svenska piloterna har blåvita överdragskläder.

Nedan först det snabbaste hittills:

 

 

Här kommer videon från Island:

                  Resultat NM F3F 1979 på Island:

1. Kai-Henning Nielsen Danmark

2. Jan Carlsson Sverige

3. Anders Rättzen Sverige

7. John Knudsen Sverige

Lagtävlingen vanns av Sverige.
Lagledare nu bortgångne Lars Strannegård,  Gråbo.

Länk till reportage i MFN 1979.

En jämförelse:

Kai-Henning Nielsen från Danmark  flög en omgång på
129 sekunder med 20 vändor.

Om vi översätter till 10 vändor ger det: 64.5 sekunder,
eller  1 minut och 4.5 sekunder.

Jämför det med piloten i översta videon som flyger
10 vändor på 25 sekunder.

Jämförelse hastighet: 1979 =   56 km/timman,
2014 = 144 km/timman.

Alltså 257 % snabbare 2014.

Respekt.

Kategorier
Hangflyg modell

DET VAR ROLIGARE FÖR(R)…

 

 

 

 

…ett par månader sen.

 

 

 

 

 

DCIM101GOPRO

 

 

…därför då var det sommar och livet som modellflygare är då
avgjort lättare att leva,  då man är  aktivt ute  med sina modeller.

Jag menar, visst kan man flyga i +2 C, duggregn och 8 m/sek….
…men får jag välja,  tar jag  +24, sol och vind 5 m/sek rakt på Hovs Hallar.

Tursamt nog,  jag har mina bilder,  som jag kan drömma tillbaka
med och
återuppleva situationer och  äventyr jag haft.

För att flyga med sina modeller, som jag gör, ger som resultat,
att det oväntade
blir det sannolika. Vad som helst kan inträffa,
då jag är och ute för att flyga, vilket skapar spänning i mitt liv.

Eftersom jag dokumenterar mitt hobbyutövande  med min,
kamera , både den fasta  och eventuell onboardcam,  då jag är ute och
flyger, kan jag luta
mig mot den upplevelsen,  när jag sitter hemma
och spanar ut  i det gråa höstvädret, som överväldigar mig med
icke särskilt inspirerande intryck.

I mitt förråd av bilder valde jag ut några,  som beskriver en bråkdel
av mitt flygande på mina hangflygställen under 2015.

Bilderna gör,  att jag längtar intensivt till våren. Till  lärkor, solsken
och den termik i vilken  min Ava ritar sina avmätta cirklar i skyn på sin

väg uppåt .

Eller till de stunderna jag upplevde ihop med OT friflygarna.

När jag ser en Wakefield-modell,  konstruerad för 75 år sen starta
och med den i gummimotorn lagrade energin
klättrar till 150 m,
som
under glidflykten fångar  en termikblåsa på egen hand, tack vare att
piloten trimmat sin modell så väl
och därefter kurvar upp sig i total
harmoni med den omgivande luften innan den fusar, det är en upplevelse
jag också längtar efter !

Aldrig under mitt 44-åriga radioflygarliv har jag varit förunnad
att flyga så mycket, som jag gjort i år och jag kan inte annat än att
vara tacksam
mot omständigheterna,  som lät mig utöva en av
mina hobbies. Detta trots att vädret inte varit helt gynnsamt.

Men det handlar också i slutänden om,  att jag har viljan att flyga,
även om
vädret inte uppfyller alla kriterierna,  jag önskade.

Inte vill jag undanhålla er lite bilder från mitt hangflygande…

Någon bild  kanske jag redan  publicerat, men världen går nog
inte under för det, 
utom för petimätrarna.

Här kommer några så stay tuned !

DCIM102GOPRO

En kvällsflygning vid Segeltorpshanget med min Spirit Elite.
En modell jag kan varmt rekommendera. 

(dec 12, 2003 01-35 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)199631

Denna bilden är gammal. Från 2004.

Modellen är  den sista,  jag hade med en Epplerprofil, en  Eppler 182. Jämfört med Mh32
eller Rg 15-serien är den
underlägsen. Vingarna skurna i Rohacell, klädda med
0.4 mm ply. Förstärkta med kolfiber och kevlar. Mycket starka och vridstyva.
Jo, jag vet är färgvalet på modellen är absurt, men det var vad jag hade på hyllan.
Radion min favorit, MC 24 Gold Edition,  synd den inte gjordes
i 2.4 GHz-version.

SONY DSC

Är det dåligt lyft, vilket man som hangflygare har svårt att acceptera,
kan det hända,  man är tvungen att landa i buskar fulla med vassa piggar.
Och det finns många sådana på Hovs Hallar !
Återbördandet av min modell
kostade mig 30 minuter
och blodiga smalben…Min modell kunde inte ses från
marken nedanför buskagen. Som tur var,  hade jag servon, som knarrade så jag
kunde lyssna mig till, då jag stod nedanför, var den var. Därmed kunde jag få en
riktning ditåt jag skulle gå genom detta buskage av törnbestyckade buskar.

SONY DSC

Just efter jag hämtat min modell… det var jobbigt…

(jun 05, 2006 12-29 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)97323

Min kära Arrow görande det,  den kan bäst;
Flyga med hi-speed och med belastning !

SONY DSC

Den gamle mannen ska starta sin Spirit I i våras med
en kamera på nosen,
om utifall att..

SONY DSC

…modellflygkompisen Rolf Holmer, Hjärnarps egen Biggles,  skulle komma
och vilja ha bilder på sin modell i luften tagna  från min kärra…

(nov 19, 2005 04-50 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)

Denna bilden tog jag med bara för ljuset genom Oralighten…

(nov 19, 2005 04-52 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)29144

Min Apache.
En modell som flyger underbart. Finns fortfarande att få tag i.

(nov 30, 2005 01-12 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)199695

Min vackraste F3F-modell nånsin

(nov 30, 2005 01-13 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)

Gillette II.
En mycket vändbar och agil maskin.

(mar 03, 2005 05-24 PM)(2520x692)

Gillette har vackra linjer.

(mar 03, 2005 05-27 PM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)

Ska jag klaga på nåt..fenorna kunde varit byggda med större sidoförhållande…

(mar 03, 2005 05-29 PM)(1964x1024)

Vingarna hade varit bättre med kraftigare avsmalning.
men utformningen är vacker ändå.

Digital StillCamera

Min “Banana” i väntan på start på Platån Hovs Hallar.
Du ser sikten är god mot Halmstad, vilket är en indikation
på att vinden är förhärskande nordlig.

DSC05691Ingen krasch,  utan min trogna Spirit före montering.

DSC05698

…och efter montering.

DSC05704

Min Spirit har landat mycket mjukt,  som syns efter spåret.

DSC05717

I nosen,  som nästan alltid, en Gopro.

DCIM102GOPRO

Ett av mina favoritflygställen, Segeltorpshanget vid Hovs Hallar.
Här möter jag som pilot både natur och människor

DCIM105GOPRO

Platån ger större möjligheter för aerobatik och vackra vyer,
som tillfredsställer ditt öga.

DCIM116GOPRO

Min ryggsäck med inbyggd stol har jag med,  då  jag flyger här. Det är
för jag ska kunna sitta och flyga,  då jag har en
besvärlig ryggskada.
Att kunna sitta och flyga har för mig bara varit problem på en plats.

DCIM109GOPRO

Förberedelser för start.
Jag utför alltid samma rutin innan start, vis av erfarenheten.
Koll
att rätt modellminne är inställt på sändaren, samt att sändaren
inte är i en inställningsmode.
Att vingarna sitter där de ska, huven
fastsatt, klaffar och bromsar inne, samt  fulla roderrörelser och att
de rör sig på rätt håll.

DCIM109GOPRO

Japp, dags för start…just till höger finns en grästuva, som verkar
gjord för en modellflygare som sitta ner då han flyger. Tror ni mig
inte så åk dit och kolla !

DCIM110GOPRO

Utkast…för vilken gång i ordningen på Hovs Hallar ?

DCIM109GOPRO

Modell, hav och vind .
Det handlar hela tiden om rörelse.

DCIM106GOPRO

Dags att njuta sin möda…

DCIM107GOPRO

Lite kontemplation på Segeltorp innan utkastet.

DCIM107GOPRO

Så kan min depå se ut.
Ser ni busken i mitten ? Där landar jag i svag vind
då växtligheten bromsar min modell..

DCIM107GOPRO

Ibland handlar det att invänta vind. Ni ser havet…lugnt.
Havets vågor börjar bryta vid 5 m/sek. Så nu är vinden
under 5 m/sek.

DCIM108GOPRO

Kommer vinden efter en väntan, då  blir piloten så här upprymd !

DCIM108GOPRO

…vid detta tillfället kom en fiskgjuse förbiflygande…

DCIM108GOPRO

…därav mitt spanande uppåt.

DCIM119GOPRO

Den gamle och hangkanten.

GOPR6614-001

From here to eternity…

GOPR6614-006

…och det  klarar jag med min modell som sällskap !
Hur nära stolpen var jag ???

GOPR6614-020

Stranden där jag landat, eftersom det började regna.

IMG_1241

Detta är min Spirit Elite nummer II inför en flygning på Segeltorp..

IMG_1243
…eftersom min gamla Spirit Elite,  byggd helt i balsa, den var helt enkelt utsliten.
Efter 3 säsonger i luften och 160 timmar i luften var den färdig. Jag skickade den till
återvinningen, när vi var nere i Ystad. Du förstår, att flyger man så
mycket,  som jag gör,
då blir det oundvikligen småskador.
Skadorna uppstår främst vid landningen,  eller då jag
hanterar
min modell på väg till eller från flygning. Spirit i balsa är lätt och därmed spröd i
konstruktionen.
Nästa Spirit jag bygger,  kommer jag förbättra, så tillvida att vingarna ska
ha 0.4 mm till torsionsnäsa och beklädnad av vingrot.
Vidare att allt trä ska cellulosalackas
3-4 gånger innan klädsel
för att stärka konstruktionen. De två trästavarna som håller vingen
i framkanten i kroppen, de
ska bytas mot 6 mm kolfiberrör. Plus lite annat.

Kategorier
Modellflygklubbar

SVENSKT MÄSTERSKAP I RC-SEGELFLYG F3B 1972…

 

 

 

 

 

…var avsett att hållas på Ålleberg …

 

 

 

 

 

(okt 10, 2009 10-41 AM)Canon Canon PowerShot S50(2592x1944)166137

 

För 43 år sen skulle SM i F3F och F3B hållas,  där det svenska
segelflyget hade sitt nav, Ålleberg.

Alla tidiga kontakter hade indikerat,  att det var ok för SMFF
att ordna tävlingen där, men…
chefen för KSAK:s anläggning,
på Ålleberg Lennart Ståhlfors slog fast:

Inga modellplan på mitt berg !

Jag bodde då i Västergötland och eftersom jag var aktiv segelflygare,
kände jag till  “Stålis”.

Han var en mycket dynamisk människa och hade betytt mycket för
utvecklingen av
segelflyget i Sverige.
Men,  han var aningen svår att ha och göra med. Inte var han känd
för att vara
en kompromissernas mästare.

Så det blev,  som det blev.
F3F gick inte att genomföra på platsen, som var planerat och F3B
fick flygas på
Axevalla Hed mellan Västgöta- och Skaraborgslägret.
Heden var ju sen länge en övningsplats för militären.

Dessutom var heden bra att landa på, om man segelflög sträcka och
inte kom hem.

Detta rumphuggna SM blev sedermera till “Ållebergstävlingen” som
sen dess
gått varje år…tror jag.

Från de upphittade filmerna som Bertil Dahlqvist hade tagit,  har vi
redigerat, 
vad som gick att få ut.

Det är en kort snutt på knappt 3 minuter, men som jag skrivit, det är ett
tidsdokument från 1972.

Man kan se på modellerna,  att utvecklingen har gått framåt. Om det
därmed betyder, att det 
är roligare att flyga dagens modeller än med
de vi hade då… det är jag inte säker på.

Detta var en pionjärtid och nya idéer och innovationer poppade
upp
och testades ideligen, för det var då,  allt väsentligt hände i
utvecklingen av rc-segelflyg.

Dessutom,  var sammanhållningen bland oss som höll på mycket stark.

Det var  vid denna pionjärtid  inte så mycket gravallvar i tävlandet, utan man fick
lov att misslyckas.

För det är så,  att den  som inte vågar misslyckas, han lyckas heller aldrig !

Här kommer ett par stillbilder och videon, så håll tillgodo.

Än en gång, att 8 mm filmen gick att ordna till till sebart skick krävde mycket
arbete, så vi har verkligen gjort vår bästa !

Om någon har bilder, eller har något att berätta om denna tävling,
så maila mig gärna, så publicerar
jag det här.

Du finner min adress under “Welcome” där upp i huvudet på bloggen.

Översta bilden Nisse (Nils Henrik egentligen, men vi som flög ihop
kallade alla honom Nisse) Hoffman segrare SM F3B 1972 Axevalla Hed.

Fullskärmsinfångning 2015-11-07 165102En legendar; Termik-Johan,
även känd som Rune Johansson,  med tävlingens vackraste modell.
Rune var en duktig konstruktör och flygare välkänd för sina
konstruktioner  presenterade i AoH och MFN.
Rune avled 2015.
Fullskärmsinfångning 2015-11-07 153612

En ung Bosse Nylund från Lidköping.

Fullskärmsinfångning 2015-11-07 153645

Ovanstående 2 bilder har jag skamlöst tagit  ur ett
nummer av Modellflygnytt 1972.
Jag har försökt
via redaktionen MFN att få reda på,  vem som hade
(C),
men de kunde inte hjälpa mig.

Hang 1-012

En modell landar mot bakgrunden av Skaraborgslägrets baracker.

Hang 1-013

Termik-Johan förbereder sin tävlingsstart.

Hang 1-014

Han var exceptionellt noggrann i sin flygning och förberedelser.

Hang 1-015

Hans sändare ser ut att vara en Kraft single stick.

Hang 1-016

Nu gäller det !

Hang 1-018

Nisse Hoffman får sitt första pris av Ann-Marie Beckman,
Kurt Lennås ledsagarinna.

Hang 1-020

Stolt segrare !

Hang 1-021

Ragnar Åhman får sin belöning.

Hang 1-022

Pär Lundqvist kollar prisbordet…över axeln hans nya Skyleader-radio

Hang 1-023

…han ser ju belåten ut…

Hang 1-024

…mannen i bakgrunden i vita hatten…
kan det vara Agne Engman från Lidköping ?

Färgbilderna ovan har jag klippt från videon. Som sagt, ni vet hur stor
en bildruta är på en 8 mm film….därför blir det inte bättre.

Om någon har bilder från tävlingen och vill att de publiceras
i anslutning till denna posten så maila mig.

Alla bilder tas emot med öppna armar. Det går fint att fotografera
av bilder med en digitalkamera och sen skicka till mig.

 

Kategorier
Flyghistoria

NM I F3F OCH F3B VID HANSTHOLM DANMARK

 

 

 

 

Ännu en pärla från 1973

 

 

Jag fann denna danska filmen som visar Nordiskt Mästerskap
i radiostyrt segelflyg klasserna F3F och F3B.

Det som har varit lite förvirrande var,  att det som avhölls
på Pellestova i Norge 1973, det var ett meeting.
Länk till Pellestova 1973 nedan.

Alltså inget NM även om det var mycket välbesökt av nordiska
piloter .

Däremot var det Nordiskt Mästerskap i Hanstholm
Danmark 1973.

Så jag bäddar in Hanstholmvideon här på min blogg
till allmän beskådan.

Vi som var med då känner igen flera av deltagarna.

I början av filmen syns Kurt Lennå från Halmstad ,
som flyger sin modifierade orange motorseglare, vilken
var den första modellen i Sverige, tror jag, som var
utrustad med en Eppler profil 174-182 eller 374.

Men nu, gotta er åt filmen och se hur det gick till !

Finns det någon,  som vet hur resultatlistan
blev ?
Jag är inte säker, men jag tror att
Kurt Lennå Sverige blev Nordisk Mästare…

Jag hittills sökt förgäves hos SMFF,
Modelflyvning Danmark, scrollat gamla MFN
och googlat noggrant. Allt utan resultat.

Kanske det finns uppgifter i ett nummer av
något nordiskt förbunds arkiv eller deras
medlemstidningar och arkiv från september-
november 1973 ?

Eller det kanske finns någon som deltog,
som har resultatet ?

 

All info uppskattas.

Jag har varit i kontakt med sekretariatet hos FAI
i Paris och enligt deras utsaga , så var tävlingen
inte sanktionerad,  vilket kan anses mycket märkligt
och därför har följaktligen  FAI
inte arkiverat
resultaten… heller :=(

1973 avhölls i Norge kort före NM i Danmark
på Pellestova det traditionella och internationella
rc-segelflygmeetinget.

Klicka här så kan du läsa om det och se en
garanterat unik film.

 

Dröm dig tillbaka !

 

 

 

 

 

Kategorier
Old Timer flyg

TILLBAKABLICKAR…

 

 

 

 

…på friflygande OldTimermodeller.

 

 

 

 

 

 

 

SONY DSC

 

 

 

Jag tycker,  att bilder på friflygande OT-modeller nästan alltid blir på
något sätt bra…

Det går ju inte så fort,  vilket gör modellerna lättare att fotografera.
Vidare upplever jag i alla fall mycket mer expressiva uttryck hos
piloterna
än vid annat modellflyg.

Så en bild kan säga väldigt mycket och förmedla en bestående känsla.

En gång i veckan har jag utlovat friflygbilder.

Här kommer en laddning igen.

Luta er bakåt,  tryck på “nedåtpil” och häng med till sommaren !

Jag lägger in text under bilderna efterhand.

SONY DSC

En ganska uttrycksfylld bild som ger en känsla för friflyg.

SONY DSC

Gör inte som Ikaros…

SONY DSC

 

SONY DSC

Fenan på Markkus mästerverk “Mara”.

SONY DSC

Kolla hantverket…

SONY DSC

Hur många klarar detta scratchbygge ???? Jag vet en som kan det…Markku.

SONY DSCHasse släpper

SONY DSC

 

SONY DSC

Åke med sin modell och sin fru.

SONY DSC

Göran laddar…

SONY DSC

..och där startar han sin påvermodell.

SONY DSC

Har du klämt en max igen Sten ?

SONY DSC

SONY DSC

 

SONY DSC

Avslappnad start.

SONY DSC

Rinkabys örter blomstrar

SONY DSC

SONY DSC

Sten drar upp sin modell med uttrycksfullt kroppsspråk.

SONY DSC

Ingvar Nilsson beredd…

SONY DSC

…att släppa Andreas modell tror jag ?

SONY DSC

Den flög bra kommer jag ihåg.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

J 34 Hawker Hunter…

SONY DSC

..en jetmodell byggd och flugen av Sten Persson.

SONY DSC

Flög gjorde den…

SONY DSC
…och sprutade rök …

SONY DSC

…och gnistor.

SONY DSC

Här sköttes protokollet med bravur av damerna !

SONY DSC

Twinpusher

SONY DSC

J-3 Cub

SONY DSC

Andrea en duktig byggare och pilot.

SONY DSC

Förberedelser Wakefield.

SONY DSC

Ni ser det är en rejäl gummimotor…

SONY DSC

Snart laddat och klart…

SONY DSC

Dottern assisterar och hjälper sin fader.

SONY DSC

Kurt Strömdahl startar.

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Sten Perssons HI-FLI ??

SONY DSCSnygg drivlina…

 

SONY DSC

 

SONY DSC

 

SONY DSC

Tomas ser fundersam ut…

SONY DSC

Andrea Hartstein

Kategorier
Naturbilder

DE FRIA HORISONTERNAS LANDSKAP

 

 

 

Lämna närheten till havet ?

Aldrig !

 

 

 

_DSC6986

Jag är uppväxt med närhet till havet och har tillbringat nästan
hela mitt liv här.

Att man kan komma ut i naturen och se en obruten horisont,
ser jag som ett
privilegium.

Föreställningen att jag skulle bo i inlandet och se grantoppar i
vilken riktning man än
skådade, det är för mig en omöjlighet.

Att man får en känsla för vyerna,  där man bott och växt upp, det
är något som
tar tid. Låt oss säga att man danas av sin miljö.

Får jag promenera längs stranden,  då blir jag och  det finns
ett bra engelskt ord: enlighted.

Mitt inre batteri blir cyklat. Det töms och fylls på med nya
intryck, som kan ligga
som en grund,  för de andra aktiviteterna
jag kommer att företa mig.

För den som inte är född vid havet,  låter detta kanske främmande,
men för oss som levt vid en
kust är det  naturlig  realitet och jag
fick det senast i dag bekräftat, av en person jag
mötte, som strövade på
stranden i likhet med mig.

Nåväl,  vädret var vindstilla, 10 grader varmt och molnigt, således
perfekt
strandpromenadväder .

Jag hade verkligen hoppats på västlig vind, för att få mig en stunds
hangflyg, men
då vi har ett högtrycksläge,  så skapade det dåliga
förutsättningar för västlig
vind.

Jag gick min vanliga runda på 9 km och eftersom jag är en flanör
och upptäcktsresande,
tog det gott 2 timmar.

Kameran är alltid med  som  min fotodagbok och som vanligt
blev det bilder.

Häng med på min promenad och upptäck mina ögonblick !

För är du aktiv, då händer alltid något oväntat. Så och denna gång.

Det blir tredje gången,  jag hittar ett sådant föremål…

_DSC6977Som ni ser…ingen trängsel. Härligt !

_DSC6997.ARW

Ett havsodjur som spolats iland.
Undrar om man ska rapportera till Naturhistoriska Riksmuseet ?

_DSC7007.ARW

Den vitnosade sanningssliraren kan man se i sällsynta ögonblick.

Den verkar kroniskt oberäknelig och opålitlig. Jag tror denna arten
har en variant av  Aspergers Syndrom .

_DSC7014.ARW

…och den mindre…algaparen pratade som vanligt nonsens,  då jag gick förbi…
men han är ofarlig,  för han är helt enkelt genuint  dum i skallen.

_DSC7015

En skiss av Picasso eller Miró kanske…ser ni vad det föreställer ?

_DSC7016.ARW

Detta belätet hade smugit under sanden med bara huvudet synligt ända till strandkanten.

Han ser ganska korkad ut…och tycks ställa frågan: “Vad är det som händer”…

_DSC7018.ARW

…och denna varelse stack huvudet i sanden, för att jag inte skulle se honom…

_DSC7021

Ett enormt djur jag fotograferat flera gånger…

_DSC7023.ARW

…i dag sa han till mig, det kostade 4 dollar att fotografera honom…
…eftersom han var sminkad

_DSC7025

…när jag inte ville betala,  vände han sin sämsta sida mot mig.

_DSC7029

Vildsvinen lämnar sina visitkort på promenadstigen.

DSC03493

Det är mycket gott om grågäss i kusttrakterna fortfarande.

_DSC6999

På stranden fann jag en just ilandkommen ballong,  som ni ser på bilden,
vilket omedelbart satte igång mina funderingar: Var kom den ifrån ?

Fullskärmsinfångning 2015-11-04 191259

Efter en snabb googling fick jag reda på, att den kom från Harlem,  Holland.

Ett företag säljer ballonger för 80 års dagar i Holland.
Jag läste att man i Holland mycket mer än i Sverige,  firar olika
händelser med ballonger.

ny karta ballong

Ballongen hade flugit 1000 km minst.

 

DSC03477

Tornfalken en skicklig flygande jägare med vackra röda/bruna  färger nu.