Vi flög in i dimman…
…som var tät som vid Lützen 1632 under 30-åriga kriget.
Att åka för att flyga hang, det är ett vågspel. Vi är utlämnade
till vädrets makter och har bara att anpassa oss.
Egentligen skulle vi inte bestämma exakt datum, utan vi
skulle haft en period, där vi kunde hållit träffen.
Men det är svårt, för du ska lösa det med ledighet, transport
och boende. Man måste boka i god tid.
Så inte lätt att få ihop det. Men vi skulle försöka.
Vinden var under 5 dagar lovad att bli sydväst under två
och annan riktning under tre. Inga lysande utsikter, men
vi är vana vid det och brukar alltid finna en plats att
flyga på.
På torsdagen hade vi V vind, vilket skickade oss till Löderup
där kanten svänger och ger lite olika möjligheter.
Vad som inte var bra, var att det var dimmigt. Lite dimma
gnäller vi inte över, men i dag var det tätt.
Jag kom till platsen vid 12-tiden och efter viss tvekan
hivade jag ut min Spirit. Jo, det lyfte i den bitvis friska
vinden, men det gällde att hålla modellen inom synhåll.
Efter hand som eftermiddagen gick, anlände de andra som
aviserat ankomst. De möttes i alla fall av en flygande
pilot med modellen på hanget.
Efter hand kom de andra i luften och vi flög till kvällningen.
Vårt boende var hos Henry på Österlens Gästhärbärge
, vilket är ett trivsamt ställe i Glemmingebro ca 5 km från
hangen.
Dag 2, fredag var dimman ännu tätare och vi ställde in
flygeriet trots många flygförsök. Det var alltför osäkert.
I stället blev det sightseeing i trakten.
Lördagen hade dimman lättat och möjliggjorde flygning
på Löderupshanget.
Vi hade kunnat flyga vid Kåseberga, men där var det
skärmaktivitet så vi stannade vid vårt hushang.
Vinden var sned med dt var flygbart och gick vi till
kanten riktning Kåseberga, fick vi starkt lyft och vi kunde
flyga som vi ville.
Andreas kom med sina fina modeller och speciellt hans
polska lätta modell imponerade. Utbudet av hangmodeller
är stort och de presterar oxå !
På kvällen kollade vi Cruisingen i Ystad med amerikanska bilar.
Jag beundrar de som håller dessa bilar i så fint skick.
Det var en familjeföreställning så epitetet ” Raggare” hade inte
stor relevans här. Alla var glada och vinkade åt fotografen.
Söndagen och måndagen var utlovad med nordlig till
nordvästlig vind, varför vi på söndagen tog beslutet att
vi bryter här.
Vi hade fått två flygdagar och vi hade att vara nöjda med det.
Så vi kvistade hemåt, var och en på sitt håll. Nöjda och glada…
ja om vi hade kunnat flyga i 4 dagar, då hade allt varit ok,
men vi var ändå tillfreds, för hangflyg är inte bara flyg, det
är också social samvaro.
Frågan som väcktes hos mig är varför inte fler är intresserade
av hangflygning ? Är det för obekvämt ? Vi har gemensamt
försökt göra så mycket positiv reklam vi kan för hangflyg, men
det tycks inte ha påverkat modellflygare.
Men skit samma, det viktiga är, att vi som håller på,
tycker det är roligt och berikande.
Därför ses vi här nästa år igen !
Här kommer bilder med och utan kommentarer.
Bilderna är från torsdagen, första dagen.
Bilderna tagna med olika sorters kameror så håll tillgodo !
Rolf-Erik
Du kan själv se, hur Rolf-Erik står i dimman…
Wings over Löderup…
Kent startar…
Kalle Thorsell programmerar.
RE startar Rolf Maiers Grafas
En mycket välflygande modell.
Fighting face…Roffe.
I dimman…
Löderup kan vi kalla ÅMFK:s hushang vid Ystad.
Tucano…som är namnet på en sydamerikansk fågel med lång näbb.
Jag har funderat på en sådan modell.
F3B eller F3J-modeller funkar bra på ett hang.
Klaff, skev sida och höjd…det tar en stund att programmera upp allt.
Landning underlättas med klaff.
Så här var väderläget på torsdagen.
En matpaus sitter bra säger Kalle, Kent, Roffe och RE Blomdahl.
Man behöver en del…
Solen sken igenom under korta minuter på torsdagen.
Det kommer mycket mer bilder i kommande poster så häng på !
3 svar på ”HANGTRÄFFEN 2019 YSTAD”
Som vanligt Mats….,
Fantastiskt fina bilder och informativ text! 🙂
Japp, svårt att fatta att inte fler är engagerade i denna gren, energin är helt ren, förnybar och nästan oändlig (så länge det blåser :)). Kan ju ínte vara mer PK än så här, eller?!!! :):):)
Alltid lika trevlig att träffa er lite “långväga” gäster och flyga ihop, inspirerande!
Hade själv även en riktigt bra söndag på Barsebäckshanget, min local spot…., med NNV 8-10 m/s o soldken. (Var där igår oxå och flög två modeller) 🙂
Kan bara säga att de lätta fina modellerna från polska Blejzyk är väl värda sina, i sammanhanget, rätt små pengar. Kan varmt rekommenderas!! Flyger med både MEFISTO (1900mm, 710g, 170€)) och FAUN (1490mm, 590g, 140€). Är alltid roligare om man har rätt “verktyg” när man flyger och trots sina ringa vikter flyger de vettigt även i vindar upp till 10-12 m/s
Om du är sugen på en TUCAN så behöver du inte tveka, flyger väldigt bra även i lättare vindar. Om man installerar ballaströret, skall man absolut göra…., är den en dröm att flyga i hårdare vindar om man lastar in bly.
Eller som jag alltid säger!
“Hangflygning är bland det roligaste man kan göra med byxorna på!
(Blåser det mer lastar man in bly o det går ännu fortare……)”
Tack Mats för dina proffsiga bilder med undertexter. Du är bäst!! och Stort Tack till alla Goa Gubbar som gör våra träffar lika roliga år efter år! Det är “äkta” vänner. Nu laddar vi på nytt inför kommande “Gubba” träffar.
Igår så var Gubba Gänget å flög med termik kärrorna ute vid ÅMFK fältet i ca 6timmar m mycket god termik flyg å gött grillat t lunch. Ikväll var några av gubbsen å seglade i Mariestad med sina DF65 båtar o. nu till lördag skall undertecknad racea med sin 1/5 bensin Buggy bil i Sandhem. Så Gubbseb “are still going strong”!!
Hej Rolf,
du ska veta att träffen i Ystad är en av årets höjdpunkter,
eftersom man träffar likasinnade hängivna modellflygare.
Jag var på HH i måndags och tisdags och fick mig rejäla
hangflygningar. Onsdag och torsdag blev det 4 timmar i termiken.
Så jag håller flaggan högt !
Hälsa grabbarna !
mats