…upplever pusten av vinterns sista kalla utandning.
Det är den 8. Mars och det snöar lätt. Temperaturen är
ca -2 C, men vi har ett hopp om vår.
Det kan man se på ljuset. Det bär ju med sig nästan ett löfte
om varmare väder.
För inte ens jag…ger mig ut med mina modeller då det snöar.
Lite bekväm får man vara, då man nått stadgad ålder.
Kan jag inte flyga, får jag syssla med annat, som är associerat
till begreppet flygning och flygkultur.
Därför beslöt jag att lägga några timmar på min mycket flugna
och välflygande Spirit Elite. Den har 300 timmar i luften nu efter
5 år. Respekt.
Men, då jag flyger så mycket med mina modeller, uppstår skador.
Inte efter haverier, för det sker sällan, utan det blir hanteringsskador.
Då man bär modellen, smäller i dörrkarmar, landar på stickiga ängar,
landar i vresrosbuskar på Hovs hallar osv.
Till slut blir det för mycket för mitt estetiska öga och det kräver
aktion.
Så jag beslöt att klä om vingarna, vilka inte var speciellt vackra.
Det går åt ca 2.5 m Oracover att klä.
Oracaover är ett utmärkt beklädnadsmaterial med många bra
egenskaper. Jag köper mitt av Bjarne på Ricab i Filipstad.
Ska jag klä om en vinge, måste den gamla klädseln bort först.
Det var inte enkelt. Man föreställer sig, att den gamla klädseln
bara är att dra av som skalet på en banan…..Men icke, klädseln
tog mig 4 timmar att få bort. Mycket pillande och skrapande innan
vingen var strippad på klädsel.
Sen smårep av vingen, spackling med Biltemas lättspackel som
är utmärkt, under förutsättning man späder det en liten aning
med vatten. Slipning, ny spackling och sen gör jag så att jag
klarklackar vingen 3 gånger minst med slipning emellan innan jag klär.
Varför lacka? Jo då fäster Oracovern i hartsen i lacket 100% och dessutom
styrker hartsen balsan. Vem har inte kört tummen genom vingen ??
Själva klädningen är för mig som sinnlig ritual. Man har en reparerad
vinge, som trämässigt inte är för vacker, men den är strukturellt helt ok.
När klädseln är applicerad blir vingen som den fula ankungen. Den blir
förvandlad, då den blir klädd och det ser snyggt ut.
Oracovern till min Spirit med 2 m spv kostar ca 275 kr.
Jag vill egentligen köpa en ny Spirit Elite med glasfiberkropp
men den går inte att få tag i.
Därför skrev jag till Great Planes med lite frågor.
Vi får se vad de svarar.
Modellen är mycket välflygande och hade man ändrat profilen
till en Martin Hepperle 30, skulle planet få enligt mitt tycke
bättre penetrationsegenskaper, men man hade behållit modellens
goda förmåga att kurva termik, då den är så lätt. (Och spröd)
Nåväl, nu stå min Spirit i hangaren i väntan på provtur med
de nyklädda vingarna.
Jag måste ju provflyga innan vi åker till Ystad med ÅMFK.
Fast jag kan inte sitta hemma, utan jag måste ut och röra på
mig i naturen även om snön faller sakta.
Färden gick till Simlångsdalen där Fylleån passerar.
Jag var på väg österut för att hjälpa en hästägare och rida till
hennes hästar och då jag passerade Simlångsdalen,
passade jag på att fotografera strömstare.
Vid bron i Simlångsdalen har det i många år förekommit strömstare,
vilket är en intressant fågel, som är välanpassad till sin biotop.
Även i dag fanns det strömstarar och jag försökte fotografera,
så gott det lät sig göras.
Problem ett var att det snöade ganska tätt.
Problem två är att komma tillräckligt nära.
Problem tre är att marken närmast ån är vattensjuk. Vilket jag erfor
då jag tog mig fram. Jag trampade igenom isen och stod i vatten
upp till knäna…Men det stoppar inte en fotograf.
Jag gjorde så gott jag kunde med plåtandet och det blev som det blir.
Fotoavståndet var 50 meter, vilket med knackigt ljus inte är optimalt
för min enkla utrustning.
Här är några bilder från min naturpromenad och min renoverade Spirit.
Häng med !
Den duger för mig !