…just nu…kl 1200 lördag…
…eller då du läser detta, sysselsatt med att flyga hang
på Hovs Hallar.
Jag ska tala om hur det gick sen.
Här kommer en liten update…
Som utlovat kommer lite bilder från den fina
flygupplevelsen från Hovs Hallars Platå.
Aldrig kunde jag tro, att vädret för hangflyg skulle
bli så bra. Det var växlande molnighet och vind
ca 5 m/sek nord med bitvis dragning till nordväst.
Förutom jag med min modell fanns det två skärmflygare,
som passade på att få lite flygtid.
Bitvis fanns det en stark kantrotor och topprotor, vilket jag
påpekade för skärmflygarna. En av de två upplevde problem,
då de balanserade innan start, vilket bilderna visar.
Jag monterade min Hobby, gjorde mig beredd med preflight
koll. Då jag upptäckte till min fasa, att mitt ena skevroder
stod stilla…
Roligt att se sådant, då man står vid kanten flygsugen utan
gräns…
Men jag gjorde så, att jag kopplade ur sladden till det
stillastående rodret, tejpade fast rodret i vingen och flög
med ett skevroder och sidoroder.
Det var inga problem att flyga med sidoroder och bara
ett skevroder . Problem kunde det bli, då jag skulle landa,
då jag inte hade möjlighet att aktivera mina bromsar.
Lyftet var som det brukar under dessa omständigheterna
perfekt. Att klättra högt var bekymmersfritt.
Efter 1.5 timma i luften beslöt jag att landa. Eftersom jag
inte kunde bromsa, gällde det att planera landningen
oldstyle…Alltså flyga medvindslinje, bas och final.
Flyger man så, finns det tid att malla ner sig till lagom höjd.
en liten press på mig var att tre kommersiella piloter stod
och kollade min landning…
Landningen gick som i smält smör och föranledde kommentaren
från en av Maerskpiloterna: Ja, men det var en smuk landning…
Hemkommen visade det sig, då jag kollade mitt stillastående
skevroder, att problemet var att skruven till skevroderoket
var för löst dragen….slarv.
Jag drog den, kollade rörelser och ändlägen och det blev perfekt.
Jag kunde dragit skruven ute vid hanget…men jag hade inte med
mig tillräckligt liten skruvmejsel så…det blev en adekvat lösning
dikterat av omständigheterna i alla fall.
Förr i tiden, på hangstenåldern, då hade vi med en halv
hobbyverkstad ut då vi flög…men det var, när vi var unga
och starka.
Härligt att vara hemma efter och minnas flygningen och
erfara jag fått massor av frisk luft, upplevelser och sol.
Dessutom, som vanligt vill jag säga, passerade mycket
turister förbi, där jag flög.
Bland annat en stor flock danskar, som där det visade sig
i en familj, att sönerna, två stycken och fadern alla var
piloter i Maersk Air.
Roligt att prata med kunniga och intresserade personer.
Jag gjorde allt, för att de skulle börja med modellflyg…
Här kommer lite bilder.
Havet som jag såg det vid ankomsten.
Ca 5 m/sek vilket du kan se, genom att vågorna inte bryter.
Det vita skummet är från den nordgående strömmen
då den passerar näsan på Hovs Hallar.
En skärmflygare från Torekov, som arbetar som drönarpilot professionellt.
Uppdrag av skärm
Sen gäller det att jobba sig framåt.
Tills det är dags att ta steget ut i luften.
Ibland blir höjd en bristvara…
Jaha, då ska vi balansera…
…kanske topprotorn ställer till det…
…ändå kan jag ju egentligen…
…men inte nu.
Vårdkase i Harplingetrakten ?
Just vid touchdown från nosen på min “HOBBY”.