…och myndighetsutövning ?
I dessa mörkrets tider kan det var uppiggande att
se tillbaka. Jag tröttnar aldrig på bilder av fina modeller
och låt mig säga, att mitt lager av bilder är stort…
Från detta, de svunna tidernas dokument, har jag hämtat
lite från IGG-Meetingen på Ålleberg. Jag kommer att
publicera mer av varan snart.
Som du käre besökare ser, så är jag intresserad av att
fotografera och därmed dokumentera. En bild väcker
inte speciellt mycket intresse dagen efter fototillfället.
Men låt det gå 3-5 år, så ser du att bilden börjar bli
intressant. Varför ? Jo, allt ändrar sig med tiden.
Människor, miljöer och vår hobby modellflyg.
Tänk efter hur dessa nedanstående tre saker påverkat
vår verksamhet som modellflygare:
CA-limmet, som är en gammal uppfinning, gjorde
att vårt byggande och byggteknik revolutionerades.
Kommer du ihåg för 30-40 år sen hur mycket Plastic
Padding eller Bostik snabbepoxi du använde ?
Eller hur vi, då vi byggde en sprygelvinge till en 4 meters
segelmodell satt och fördrev tiden genom att stirra på
då trälim torkade i ultrarapid… ivriga att fortsätta bygget
svärande över den långa bindningstiden...
Nu kör vi med CA, alifatiska trälimsorter, vilket gjort
våra fogar lättare, starkare och snabbt bindande.
Eldrivna modeller har gjort livet surt, för i alla fall
de som tillverkar förbränningsmotorer…
Eldriften förändrade radikalt, under en period på 10 år,
vår hobby.
Den blev tystare, renare och underlättade vår verksamhet
på fält, som hade problem med grannar med bullerfobier.
Eldrivet gör, att vi kan flyga med små och lätta modeller,
vilket skulle varit en omöjlighet förut, då det inte fanns
förbränningsmotorer i den mycket lilla storleken, som
var praktiskt hanterbara.
Hur liten en elmotor än är, så kan du reglera dess
varv med yttersta precision.
Försök göra det med en Cox 05. motor…
Tekniken med elmotordrivna modeller går raskt framåt.
Batterierna utvecklas snabbt. De blir energitätare och de
kan avge höga strömstyrkor utan att ge upp andan.
Om 5 år tror jag vi kan ladda en acke för elmotorn på
5 minuter.
Vi får se.
Den tredje stora innovationen var, låt oss kalla det
drönarutvecklingen eller multikopterutvecklingen.
Han, som implementerade existerande elektronik
för att stabilisera och kontrollera en drönare,
gjorde ett bra jobb och föga tror jag han förstod,
vilken oerhörd påverkan detta skulle få för
begreppet modellflyg och på samhället i dag och
i morgon.
Det påverkade inte bara modellflyget, utan styrde in
logistiken på helt nya vägar till gagn för samhället
med dess olika behov av flöden av information,
tjänster och varor.
Om vi kallar begreppet att flyga en drönare för modellflyg,
vilket för mig känns aningen främmande, har vi fått en
miljon nya modellflygare i Sverige de sista 5 åren…
I Sverige säljs 300000 drönare i olika storlekar varje år.
De flesta utrustade med kamera.
Man behöver inte ha den minsta kunskap om begreppet
flygning i dag , för att flyga en drönare. Du kan styra
med din telefon.
I och med detta tappar myndigheterna kontrollen av
dröneriet på ett sätt. De vill gärna kontrollera, vad du gör.
Föreställ dig det finns 250000 drönare, lågt räknat,
med kamera i Sverige…hur ska myndigheten kontrollera,
vad som sker med bilderna ?
Svaret är enkelt, de kan inte.
Det blir upplagt för problem, då drönarflygning kan skapa
konflikt med lagstiftning, förordningar och lokala regler.
Att EU har kommit överens om nya regler för modellflyget,
är som jag ser det, ett resultat av teknikutvecklingen och
ett yrvaket myndighetsuppvaknande på grund av den
uppdykande existensen av multikopterfarkoster .
Allt nytt kan ju vara ett hot, som förvaltarna av det
bestående tycker…därför måste det, som en del kallar
“samhället”, reglera fenomenet med hjälp av diverse
bestämmelser, lagar och förordningar eller ?
Hade vi inte haft drönare, är jag övertygad om, att dessa
nya stränga bestämmelser inte hade stadfästs.
Hade reglerna införts, om inte drönare funnits och en
del fjantar, som inte ska kalla sig modellflygare, inte
hade flugit nära flygplatser ?
Fast å andra sidan sett…ge mig ett enda dokumenterat
exempel med en drönare, som i Sverige orsakat ett
tillbud med andra luftfarkoster eller annans egendom.
Ett enda …alltså inga “Vi tyckte oss…”, “Jag hörde en som”…
eller “Det sades av vittnen…”. Nej hard facts.
Tingsrättsdomar, video eller bestyrkta bilder.
Multikoptrar har skapat nya flygformer och tävlingssätt,
vilket attraherar nya grupper av yngre människor till
vår hobby.
Låt oss hoppas flera av dessa också prövar konventionellt,
som vi åldringar ser det, modellflyg !
120 m maxhöjd…tänk på Ikaros...
Hur gör friflygare när en segelmodell klättrar i blåsan,
hur gör F3J piloter, då modell når 240-270 m efter en vinschstart,
hur gör vanliga söndags termikflygare, som inte har telemetri ?
Jag kan se en utveckling inom telemetrin, som skulle ge oss
möjlighet inom 2 år att ha transponder i våra modeller.
Fantasi ? Nej tekniken finns. Du vet att ett kontrollerande
samhälle älskar att utfärda förordningar, så wait and see !
Se på en GPS-Tracker. Du köper en sådan i Kina för 400 kr,
sen vet du, var modellen finns och vad den har gjort bara
genom att slå en signal till din tracker i modellen från din
IFåne. Trackerns vikt ca 25 gram.
Hur gör jag själv, som mycket aktiv termikflygare, när jag
är ute i bygden och flyger ?
Samvetsfråga, men jag flyger och kommer att flyga, som jag
brukar sen 44 år.
Med omdöme och sunt förnuft. Det har aldrig varit problem,
vare sig för mitt eller för andras flygande.
Men det är fullt klart, att den nya EU-lagstiftningen kommer
att inskränka modellflygets möjligheter att verka som förr.
Sen är frågan, hur ska denna lagstiftning kontrolleras ?
Antar bevisläget kommer att bli svårt, om en modellflygare
varit uppe på 121 meters höjd…
I Sverige är det förbjudet för mig att tillgripa sådant,
som inte är mitt.
Det står i lagstiftningen.
Men har människor slutat att stjäla för vi har en lagstiftning ?
Nix och tror du, att modellflygaren Sune Balsa ute i Termikhult
flygande med sin Blue Poenix, kommer att vara övervakad
av inte en, utan av två kontrollanter från Transportsyrelsen,
som ligger i var sitt dike med var sin teodolit för att hålla koll,
så inte Sune bryter lagen, om hans Blue Phoenix svingar sig
upp 125 m…?
Fast det är klart, att Transportstyrelsen har dragit en blöt filt
över sig och hukar under den nu, efter den gigantiska
skandalen med de bortschabblade ritningarna på fastigheter
och egendomar ingående i vårt totalförsvar.
Denna skandal är mycket större, än vi tror.
Vänta bara när det kommer mer fakta på bordet.
Så det kontrollerande och reglerande organet saknar för mig
fullständigt trovärdighet.
Den grundläggande frågeställningen för oss är, har begreppet
modellflyg under dess hundraåriga historia i Sverige nånsin
orsakat problem i samhället ?
Om du anser att svaret är nej, då tycker jag vi fortsätter,
som vi gjort i hundra år.
Nåväl, detta var bara lite krokiga morgonfunderingar från en
gammal modellflygare. Ta inte det för bokstavligt…
Nej mina vänner, nu kollar vi några bilder från IGG-Meetinget
uppe på Ålleberg och gläds åt det !
Spänn fast dig och häng med i släpet och håll bogserkärrans
vingar i horisonten, som vi blev lärda då vi tog segelcertet !