STORA segelkärror…
…kunde vi som vanligt se på IGG-Träffen på Ålleberg i Västergötland
16-17 Juni.
Jag är som modellflygare intresserad av stora segelmodeller.
De riktigt stora modellerna gör intryck ! Det är helt klart en
annan dimension på flygningen, jämfört med oss som flyger
med 3-4 meters modeller.
En kärra med 5-8 m spv FLYGER på ett annat sätt. Mera
skalenligt och mera, vill jag säga, majestätiskt.
Om vi som flyger “småmodeller” flyger omkring i skyn,
så BEHÄRSKAR storseglare lufthavet…
Årets meeting på anrika Ålleberg, segelflygets vagga i Sverige,
hade samlat ovanligt många deltagare.
För oss som var åskådare var det bara att njuta av anblicken
av dessa imponerande modeller görande det de kan,
vilket är att flyga termik.
Men ska man flyga riktigt stora modeller, då får du ta ett
djupt tag i plånboken. Det kan kosta 100-150 K för en
färdig 8 m+ modell…
För egen del får jag som spelar i division 4 hålla tillgodo
med mina 4 m Avor och motsvarande. Men jag är nöjd
med det, för det viktiga är, att jag får positiva upplevelser.
Att ha möjlighet att se storseglare ser jag som en bonus
och krydda i min modellflygverksamhet.
Vad som också imponerar på mig, är bogserpiloterna
och bogserkärrornas förmåga att dra upp en modell snabbt
och säkert. I helgen hade man till exempel en stor Sukhoi
Su-26m bogserare…tror jag det var i alla fall.
Tekniken och möjligheterna för modellflygare av idag
känner inga gränser mer.
Se på modellernas uppbyggnad och materialvalet. Snabbheten
i en uppbogsering är makalös. Inget segt dragande, utan
modellen far upp med bra hastighet.
Från modellen kan du idag få telemetri med all info,
du som modellflygare kan begära. Inflite-cam ger dig live
bilder från din flygning om du vill.
Vad blir nästa steg ?
Väderläget på lördagen då vi var där var ca 6/8 Cu med
bas på ca 4500 fot med kry korkverkan.
Jag tror piloterna var nöjda.
Jag såg lyckligtvis inga smällar, vilket kan vara en bedrövelse,
då det handlar om dessa stora modeller. Det närmaste en
smäll vi såg, var en misslyckad take-off då modellen tappade vingen.
Förhoppningsvis inga andra skador än kanske att vingbultarna
i plast gick av.
Jag fotograferade som vanligt en hel del och jag kommer att
redovisa bilderna här på bloggen i minst två poster.
Hoppa in, spänn fast dig och häng med !
Jag lägger inte generellt kommentarer vid bilderna, för du ser,
vad det föreställer…
Häng på, för det kommer mera !
Lars-Erik Fridström till vänster och Rune Svenningsson.
Här har du mycket kunskaper och erfarenheter !
Du ser…det är mycket vertikala rörelser i lufthavet denna storsegellördag på Ålleberg
Ändamålsenlig bogserkärra.
Pitts S-A
Ka-6 E. Fast jag tycker Ka-6 Cr flög bättre…i full size.
Enda incidenten…
…modellen tappade vingen vid en misslyckad start med kapottering….
Ett svar på ”IGG- TRÄFFEN PÅ ÅLLEBERG 2018”
IGG i all ära, där de flesta piloterna med dom riktigt Stora seglarna var Norrmän! så klart…MEN…till den kommande Ållebergs träffen, SHOOTOUT VÄST 29juni-1juli blir det ännu fler deltagare. Redan 53st anmälda å fler på ingång. Det blir STORT.