Kategorier
Hangflyg modell

HANGFLYGNING I BRETAGNE, FRANKRIKE.

 

 

 

 

 

 

Vet du vad hangflyg är ?

 

Kanske som detta !

 

 

 

 

 

Jag hittade under min strövtåg på nätet denna lilla film
från Bretagne i Frankrike.
Bretagne är väl känt…för de flesta för sina ostron, äpplen
och vackra stränder.

Den svenska författarinnan Bodil Malmsten bodde här
under en del av sitt liv, där hon skrev flera böcker.
Om hennes böcker var  bra ? Nja, mest randanmärkningar.

Hennes pappa Carl Malmsten var Sveriges mest kände
formgivare av möbler, varför dottern inte hade
ekonomiska problem. Jag är lycklig ägare till en fin
CM-fåtölj.

Det flygs mycket hang om det finns förutsättningar:
Hang, modellflygare
och möjligheter att landa på
ett säkert sätt.

Tyvärr finns det färre och färre platser för oss i Sverige
som uppfyller kraven.

Men vi får glädja oss åt det vi har. Samt vara avundsjuka
på de,  som har så goda möjligheter som i Bretagne.

Luta dig bakåt och häng med.

Stillbilder klippta ur filmen. Upphovsrätt YouTube.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Kultur

EN AV DE FÖRFATTARE JAG MED STÖRSTA GLÄDJE LÄSER …

 

 

 

 

 

 

…Arto Paasilinna ,

avled den 16 Oktober

i en ålder av 76 år.

 

 

Bilden från Svenska Yle.

 

 

Arto Paasilinna, Paasilinna betyder ungefär
“Gård med stenhällar”, stormade in i mitt liv
såsom varande en för mig okänd författare,
då jag läste hans första bok; “Harens år”.

En märklig bok som beskriver förhållandet
och de olika äventyren, journalisten och en
upphittad skadade hare tillsammans upplevde,
då journalisten vårdade  
haren med sitt
brutna ben, vilken han fann, då han höll på
med ett ett reportage på den finska landsbygden
som handlade om en helt annan sak.
Kan detta vara något att skriva om, tänkte jag.

Jo det var det, för boken var fängslande.  Denna bok
såldes i en miljon exemplar
och filmatiserades, vilket
resulterade i en mycket succéfylld film.

Efter att jag läst denna första bok, påbörjade
jakten av hans övriga böcker.

Arto skrev mer än 40 böcker och dessa är till dags
dato sålda i mer än 8 miljoner exemplar.

Hur skriver han ? Han är en makalös berättare
och fabulerare.
Ingen kan berätta en skröna som Arto. Du vet inte,
varthän skrönan bär historian.

Inget är för oväsentligt att inte ska beskrivas.
Det gör att hans berättelser inte är spikraka,
utan de vindlar sig fram
med irrsprång,
krumelurer, inskjutna avsnitt och förklaringar
och av avvikelser samt ständigt nya skeenden,
vilka påverkar handlingen.

Det är svårt att lägga ifrån sig hans böcker,
då man blir så fångad av handlingen
och framför
allt, så sitter man i spänd förväntan för att kunna
se, hur författaren
ska kunna föra berättelsen vidare.

En styrka i hans författarskap är hans  förmåga
att utveckla en berättelse från en idé,  som är så
stark  den kan bära upp hela sammanhängande
synopsis i storyn,

Enligt min mening vill jag personligen ranka hans
böcker så här;

1. Harens År
2. De  hängda rävarnas skog.
3.Den Ljuva Giftkokerskan

4. Kollektivt Självmord
5. Tio Rivjärn
6. Milda Makter

Den Ljuva Giftkokerskan är en utomordentligt
rolig bok, som handlar om
just det titeln anger.
En snäll äldre dam som kokar gift.
De hängda rävarnas skog är en skröna utan
gränser.
Avslutningen är utomordentligt rolig och
beskrivande.

“Kollektivt Självmord” beskriver en finsk turistbuss
med självmordsbenägna personer, som gemensamt
bestämt sig för att ta sig av daga,  genom att låta buss
och passagerare flyga ut från klipporna vid Atlantkusten.

Men,  där man just innan den sista flygturen
kommer på,  att denna resan var så trevlig, så vi
väntar med självmorden till nästa gång.
De beslutar att fortsätta att köra och åka sin buss
och leva ett behagligt liv i söderns värme, före
man drar mot norden igen. Ja, så ungefär går det till.
Mer vill jag inte avslöja.

Tio Rivjärn är berättelser om 10 kvinnor, som
utkräver sin hämnd på olika sätt.
Lysande berättelser!

Paasilinnas böcker kan med fördel avnjutas som
ljudböcker. Ljudböckerna läses av duktiga
uppläsare, som är skolade med sin röst.

Finns att köpa i handeln och är utomordentligt bra
att ha med,  då man
är ute och åker bil.
O
m du har  ett elastiskt samvete… skulle du kunna
ladda ner filerna här.

Jag har kommit över mina böcker i second-handaffärer
; Erikshjälpen och Röda Korset.

Nu,  då jag varit influensadäckad har jag läst om,
flera av böckerna. De var bättre,  än
då jag läste de
första gången.

Så ta och läs någon av de böcker,  jag tar upp
och du kommer att möta en författare,  vilken
skriver sina böcker ungefär med samma teknik,
som då Hans Alfredson improviserar i rollen som
Malte Lindeman
i till exempel den i mitt tycke
absolut bästa “Lindemannen” nånsin.


“Näringsidkare på Kiviks Marknad”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Okategoriserade

IBLAND KÄNNER JAG MIG MILT SAGT VISSEN…

 

 

 

 

…efter att nu slagits mot en seg influensa i 10 dagar .

 

 

 

 

 

 

Jag är nästan aldrig drabbad av förkylningar och
annat oknytt.

Men, jag fick en smäll på näsan för 10 dagar sen.
Kände mig lite seg
efter att ha varit på Hovs Hallar
en hel dag och flugit.

La mig, somnade och vaknade med en frossa värdig
en malariaattack,
vad jag själv tyckte.
Skakade mig igenom en sömnlös natt.
Upp på morgonen
på darriga ben, fick några Panodil
och återvände dit jag helst ville vara,
vilket var min säng.

Låt mig säga, att denna influensa var det djäkligaste
jag upplevt.

Jag kände mig utslagen och hade ont överallt.
Allt var svart, svårt och segt.

Man brukar ironisera över det faktum, att män
är ynkliga och gnälliga, då de drabbas av influensa,
o
m man jämför med kvinnor.
Allt vi män anses vara, är  en  reinkarnation av all
världens
gnäll, då vi är däckade i influensan.

Jo,  jag var gnällig och irriterad och ville bara
var i fred, så jag fick ägna mig
åt min huvudsakliga
sysselsättning på  dagarna, vilket var att ligga i dvala

under täcket, samt att vid jämna mellanrum bli
uppassad med vatten och Panodil.

Sova på natten ? Gick inte eftersom jag sovit hela
dagen. Ägnade nätterna
åt läsning och funderingar.

Efter 7 dagar började det lätta. Eftersom influensan
orsakas av ett virus, hjälper inte ens 1 kg antibiotika,
utan det är det egna immunförsvaret,  som ställer in
sig för att angripa viruset.
Det går inte blixtsnabbt, utan kroppen behöver tid.
Se därför till du har ett bra immunförsvar och
vaccinera dig då erbjudandet kommer.

Mitt matkonto för de första 7 dagarna var inte hårt
belastat. 1 (en) banan…

…men jag beordrade fram  lite smoothies, av den
som
såg till;  jag skulle överleva. “Du måste äta,
annars blir du inte frisk” var ett argument
jag
ständigt hörde.

Det är i dag 10 dagar sen jag blev utslagen och jag
är 50% bättre och har återgått till
normal dygnsrytm
och har kunnat sitta vid datorn och sortera bilder,
så jag varit sysselsatt.

Tråkigt nog kunde jag inte åka till ÅMFK Höstmarknad
i Falköping, som jag
besökt alla år den förekommit.
Men jag lovar att nästa år är jag tillbaka  igen.

Nu är det så,  att drabbas man av en virusrelaterad
sjukdom,   tär den på immunförsvaret,
vilket gör,
att man blir känslig för andra infektioner.
Min dörr var helöppen, 
för jag vaknade för 2 dagar sen
med en häftig ögoninflammation… Jag använder sen 40

år kontaktlinser, så första åtgärd var, ut med linserna.
Lättare sagt än gjort för hittade bara
en…Hur jag än
lyste och skruvade runt i ögat fann jag inte den andra
…alltså ständigt mera
bekymmer.
Skit samma med linsen tänkte jag och tog fram en
tub Chloromycetin ur mitt
ovärderliga lager i
kylskåpet. Detta är en ögonsalva, som snabbt
eliminerar besvären
vid en normal ögoninflammation.
Så detta problemet är löst.

Jag ser bra utan linser, men har haft de, då min syn
måste vara perfekt då jag 
flyger mina segelmodeller
högt och långt bort.

Därför bokade jag tid hos “Glasögonfabriken” i
Ullared. Det  har köpts av GeKås
och genomgått en
omstrukturering och fått nya lokaler.

Kommer du på förmiddagen och gör synundersökningen,
kan du i regel hämta
glasögonen, efter att du handlat
och ätit lunch inne i någon av köpladorna.

Varför betala mer än dubbelt så mycket hos den
lokale optikern ? Här har man gratis

undersökning  av verkliga proffs och glasögonen i
en låda 4 timmar senare…

Så i nästa vecka får jag nya glasögon med härdade,
antireflex, polariserande, kromatiska
glas.

Ja, jag ville bara berätta denna lilla banala
sjukdomshistoria, som via alla kan drabbas av.

Om jag ska ta influensasprutan i år ? Var säker på det !
Om jag är flygsugen ? Det är bara förnamnet !

 

Kan mopsar få influensa ?
Eller är de för glada för det ?

 

 

 

 

Kategorier
Hangflyg modell

“ATT DU ORKAR HÅLLA PÅ…”

 

 

 

 

…är en fråga jag ofta får,

eftersom jag flyger mycket…

 

 

 

 

 

 

Tja…vad driver mig ?

Det är mitt intresse och min hängivenhet för min
hobby,
som är flygning, vilket hela tiden trycker på.

Som jag sagt tidigare, har jag aldrig upplevt det
som ett tvång 
att ge mig ut med mina modeller.
Även om inte väderläget
är perfekt åker  jag ut.

Min lust att flyga överstiger vida eventuella väderhinder.

För mig är det en njutning att komma ut och flyga
en välflygande modell.

Jag flyger hellre en skrothög med goda egenskaper
än en
kompositmodell för 20K,  som aerodynmiskt
och flygmekaniskt är ett misslyckande.

Därför  för mig ska det vara en positiv upplevelse
att flyga.

Enkelt  uttryckt hellre en välbyggd Blue Phoenix,
än en uselt flygande F3J-modell.

Flyger du en välflygande modell, kan du koppla
av flygandet som sådant, det sitter  sen många
år i förlängda märgen och du kan uppleva allt,
du får till
dig från miljön utan att behöva vara
koncentrerad på att
spaka hela tiden.

Det kommer en ny dimension till ditt flygande
på detta sätt, då flygandet blir en reflex.

Några exempel på vad jag upplevde i dag torsdag,
då jag var  och flög hang
på Hovs Hallar, vill jag
redogöra för,  som visar,  just det jag talade om
ovan;

Vinden var 4 – 6m sek på HH. Då jag ankom kl 1100
var den NNV, vilket
är rakt på vid “Fortet”.
Den drog sedan till rent nord, vilket är det  optimala
för hangflyg på Platån.

Min modell var en 40 år gammal Multiplexbyggsats,
som heter “HOBBY” och som är nyss byggd.

Den flyger bra, men tolererar inte låg fart.  En skränkning,
eller som det heter tordering av vingarna,  hade säkert
gett modellen bättre lågfartsegenskaper.
En enkel modell, ca 275 cm spv  med en fin 
epoxiplastkropp.

Jag monterade min GoPro och ställde in den på foto
2 bilder/sekunden.

Vinden kändes bra och starten var inga problem
förutom det sedvanliga
galopperandet genom kantrotorn.

Väl uppe i den laminära havsvinden var det som att åka
hiss och flygningen var bekymmersfri.

Sen var det bara att sitta på gräskanten och njuta…
…åt den egna flygningen, 
då förhållandena är så goda,
som de var.

Inga skärmflygare syntes till, vilket förvånade mig,
då det var perfekt väder.

Däremot dök en hängglidare upp nere från det låga
hanget där dessa
brukar starta.
Piloten låg på Hovs Hallars “Näsa” och försökte
klättra
för att komma upp i lyftet från Platån,
men tydligen ansåg han, att
det räckte där han var.
Hade han fortsatt 150 m mot Platån hade han
kunnat ta hiss upp till 350 m, därför lyftet var så starkt.

Jag fotograferade hängflygaren och stod på marken
och var avundsjuk, för
att inte jag hängde under en vinge…
…men jag är nöjd men min modell.

Efter nästan 2 timmar i luften med min “HOBBY” var
det dags att landa och fylla på vätska och byta kamerans
batteri.

Landningen nere vid Fortet,  med den vind som var
rådande, är inget du
snyter ur näsan. Det gäller att
planera noga.

Även om du är ytterst rutinerad. Därför förhållandena
på finalen kan ändras snabbt som
ett svärdshugg.
Då gäller det att ha handlingsberedskap.

Jag kom in med bra höjd, drog broms och ställde
modellen på
nosen. Aerodynamisk broms för denna
modellen innebär,  att jag vinklar upp skevroderna
till  ca 60 grader.
Det medför att skevroderverkan blir dålig och jag
måste styra med sidoroder.
Trots min högre hastighet kastade turbulensen
runt kärran på rygg men
tack vare min överskottsfart
och ett effektivt sidoroder, 
kunde jag halvrolla och
landa,
där jag planerat utan skador.

Flyga i luften är inte  svårt, men din förmåga att flyga
avslöjas brutalt   vid landningen.

3500 bilder hade jag i GoProkameran med mig hem.

När jag satt och filosoferade på kanten, mellan flygpassen,
hörde jag ett muller från
Halmstadhållet.

Det var en rote 39-Gripen, som flög ut över  havet
lägsta höjd.
Jag fick några bilder från långt håll.

Just mitt för Hovs Hallar tände de båda full EBK
och började 
dra i något, som jag vill kalla kurvstrid
på låg höjd.

Mycket imponerande. Inte minst mullret som
rullade in från
havet. Efter relativt kort stund
steg roten och flög åt nordnordväst.

Det kom två stycken AT 502B Air Tractor
och passerade söderut.

Detta var ett plan jag aldrig sett förut, men det
påminde starkt
om Piper Pawnee. Används som
sprutflygplan med olika vätskor.

Flög relativt snabbt, då det är utrustad med mycket
motor. 750 – 1100 bhp turboprop.

Planen var registrerade i Sydafrika då registreringen
börjar på ZS-.

Parkeringen vid värdshuset var välfylld av danska
bilar och en strid
ström av vetgiriga turister
passerade mig och fick information om 
HH
och hangflyg, både med hängglidare och modell.

Jag trivs verkligen, då jag får berätta om vår
fantastiska hobby !

Under tiden jag stod och flög var det flygunderhållning
av korparna.

De må se klumpiga ut, men de kan flyga med
något, som kan tyckas
vara fantasi.

Har du läst boken “Jonathan Livingstone Seagull” ?
Här beskrivs en fiskmås, som spränger preferenserna
Har du inte läst boken,  så rekommenderar jag den
varmt.

Den är ingen tegelstensroman utan mer ett häfte,
men den har ett väsentligt budskap…

Den finns som film här. Du avgör själv,  om du vill
ladda ner.

Ute på Kattegatt kom en större bogserbåt bound for
Halmstad
och ett av Biltemas feederfartyg stävade
mot Halmstad Angöring.

Då man ser,  hur många containers Biltema tar
in via Halmstad varje vecka, förstår
vi, att ägaren
tjänar klöver.

På Halmstad redd kunde ett torrlastfartyg ses ligga
på svaj i
väntan på att anlöpa Halmstad Hamn för
lastning av 25000 ton fragmenterat
bilskrot.

Som du ser,  händer det mycket,  som är oväntat,
vilket kan sätta glans på din flygdag på Hovs Hallar.

För mig tycks alltid det oväntade vara väntat…

Härligt, det ger flygandet en extra dimension och
det  blir aldrig tråkigt.

Jag tog lite bilder.

Min “HOBBY” färdig för start vid “Fortet”.

Djur och natur i Oktober.
Blomfluga.

De svarta skuggorna frasar förbi…
Odins ständigt iakttagande  och rapporterande mörka agenter.

Den gamle ska starta sin “HOBBY” vid “Fortet”.
“Fortet” är en gammal observationsbunker sedan 2. Världskriget.

                             Det  är här,  egotripparna har rest sina otaliga stenmonument.

En Air Tractor

Kanske svenska staten funderar på att köpa in två plan för skogsbrandsbekämpning…

Turboprop

två-sitsig, side by side.

Ser ut som en deriverad Piper Pawnee…

                                       Min kära Platå, där jag upplever så mycket !
                                                  Hängglidaren försöker plocka höjd…
                                                          Han var inte särskilt högt
                                           Det gäller att gneta på och aldrig ge sig.

En rote 39-Gripen på väg ut. Avståndet ca 4 km.

                                                    Ett styck hängglidare med pilot.

                                                      Härlig känsla att flyga här.

Hallands Väderö och som en fjäril mot horisonten en hängglidare.

                                                 X = där  min Spirit slutade sitt  aktiva flygliv .

                                                                                                                       Hängglidare = Rogallo-vinge

Ett bulklastfartyg ligger på svaj på Halmstad Redd i väntan på anlöp.

“Maple Pioneer” liggande på svaj.

Redskapet man använder för att lasta bilskrot.
Kallas Polyp på grund
av flertalet klor. I polypen 25 ton skrot.
Manövreras av 4 wires. 2 wires för att lyfta/fira, 2 wires för att gripa/släppa.
Snabbare än att använda en hydrauliskt driven polyp.

Biltemas feederfartyg på väg till Halmstad och hitom en bogserbåt.
“Feederfartyg” är en typ av mindre farkost,  som hämtar containers och andra
enhetslaster i de stora europeiska importhamnarna, där enheterna lossas
från VLCC (Very Lage Container Carriers) och stackas upp i väntan på,
att de mindre feederbåtarna ska hämta upp burkarna för vidare leverans
till exempel till Biltema i Halmstad.

Allt handlar om att skapa lyftkraft…då behövs en yta
som rör sig med anfallsvinkel genom en gas eller vätska.

Multiplex “HOBBY” årsmodell 1978.
I skick som direkt från fabrik.
En typiskt produkt av 70-talet.

 

 

 

Kategorier
Modellflyg teknik

MODELLFLYGNING…

 

 

 

 

…det (o)möjligas konst…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du, tänk om du hade hade haft en sådan modell med
dig på ett meeting 1975…
En Boeing-777 med vikten 300 gram…

Hade någon trott dig ? Eller hade kommentaren varit,
att detta kan inte flyga…

All utveckling inom teknik och mjukvara går fortare
än våra tankar eller så spränger det vår  fantasis ramverk.
En teknikutveckling som
rasar vidare i  exponentiell
hastighet.

Hur kommer vi att flyga  om 10 år ?
Vi kan svårligen föreställa oss det.
Jag vill peka på en liten innovation; GPS-trackern.

Den köper du för 300 kr hos kineserna. Vikt 18 gram.
Lägg den i din modell. Flyger du bort modellen..vilket
Gud förbjude, men vilket vi som inte är så duktiga
eller
erfarna kan göra…
då ringer du din modell
och trackern skickar koordinaterna
till din telefon.

Din tracker är en GPS-mottagare  försedd med ett
telefonkort. Googla Ebay för att hitta den.

Vem trodde detta 1980 ?

Mycket av tekniken vi använder i våra sändare/rx emanerar
som spinoff och synergieffekter efter utvecklingen av
mobiltelefonerna.

Såsom varande modellflygare, håll du  koll på framtiden…
men skynda dig, för framtid blir snabbt dåtid…

Här är en video,  jag fann på YouTube och som är
inspelad i Tyskland.

Värt att se på…hade piloten sen använt sidoroder, hade
modellen flugit renare och inte kanat i svängarna, om
jag nu ska vara petnoga…

Sitt bakåt och njut av 300 gram i luften,  vår framtid
är redan bakom oss…
!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Termikflyg

TERMIKFLYGNING LITE ÖVERRASKANDE I OKTOBER…

 

 

 

 

 

 

…inte bara flygning…

 

 

 

 

 

 

 

…utan det handlar om upplevelser av naturen också.

Lite hastigt fick vi en aning om sommar igen i Europa.

Ett högtryck över de baltiska länderna pumpar upp varm
luft  från Medelhavet/Atlanten mot Skandinavien.

Som du vet, roterar högtrycken medsols på norra halvklotet.

Denna varmluftsströmning  understöds av lågtrycken
väster om
Brittiska öarna,  som genom sin motsolsrotation
för upp den varma luften.

Så två fläktar förser oss med,  för årstiden, varm luft och ger
oss en
reminiscens av sommar kanske.

Väderläget i Halmstad var på onsdag morgon, dimmigt,
14 C
och nästan ingen vind. Yr.no hade förutspått
uppklarnande
fram mot lunch.  Det borde ge förutsättningar
för termik.

Så in med min ständigt startberedda modell i bilen och
iväg till ett av mina flygställen.

Kl 1300 stod jag startberedd med en av Avorna  på
Litorinavallen vid  Tjärby Kyrka just norr om
världsmetropolen Laholm  i hopp om att kunna ta
en termikblåsa.

Det fanns ingen molnbildning, så det fick bli att flyga
torrtermik.

Vädret var härligt, solsken och ingen vind. Iväg med med
min gamla Ava som skakade iväg mot en blå himmel.
Jag klättrade ovanligt högt
och började leta efter vertikala
rörelser i luften.

Små kytt kändes, men inget som var värt att kurva i.
Efter att ha glidit med lägsta
sjunkhastighet var jag
nere på 50 m framför det lilla inlandshanget, 
då jag
fick anslutning.
Det var ingen stark termik och blåsan var liten.

Men jag gnetade på och vann ca 2-3 m för varje termikvarv.

Eftersom det var noll vind, kunde min modell, rätt trimmad
kurva i blåsan själv och den befann sig rakt upp från min
pilotplats.
Detta är ett bekvämt sätt att flyga med min sändare

på marken, Avan som kurvar själv och min vario, som diskret
talar om, att jag har ett svagt men stadigt stig.

Jag klättrade så högt, som jag avsett och flög runt inom
flygområdet för att kolla termiken. Det fanns termik,
men den var
svag. Det kunde finnas hopp om starkare
och stadigare termik, då vädret förbättrades sig genom
att dimman lättade och solinstrålningen ökade.

Efter mer än en timma i luften landade jag och bytte
acke på min GoPro,
drack vatten, pratade med
markägaren, innan jag startade på nytt.

Historien upprepade sig med en svag blåsa, men
dock nu efter mer
solinstrålning mera stabil, som lyfte
upp mig till för mig önskvärd och bekväm höjd.

Väl på höjd var det en njutning att kunna glida runt mellan
de glesa
lyften utan bekymmer.

Vad gäller flygningen,  så avslutade jag med dagens sista
landning kl 1545 i gräset.

Jag var synnerligen nöjd med min dag. Dessutom
provade jag
min FailSafe genom att slå av sändaren.
Modellen gick in i precis
det läget, jag programmerat och
mottagaren band,  efter jag slagit
på sändaren, på 2 sekunder.
Bra att veta att det funkar.

Då jag flyger,  handlar det bara inte om flyg utan också
om att
uppleva naturen, där varje årstid har sin tjusning.

Hösten tilltalar mig med färgerna och lukterna.
Lukterna är tunga och välkryddade. Träden
börjar gulna
och tappa sina löv som en förberedelse för
vinterns vila. Björkdungen
där jag flyger, tappade sina löv
redan i slutet av juli på grund av den
utdragna torkan.
Det är ju trädens sätt att försäkra sig om överlevnad.

Vråkar såg jag enstaka, men den stora bulken av rovfåglar
har redan rest
till sydligare nejder.

Vad som drog förbi , var fantastiska mängder bofinkar och
gulsparvar.

Jag satt med kameran och lyckades få några bilder.
Bofinkar är ganska orädda fåglar om än lite nervösa
i sitt flygande mellan åkrar och träd då de rastar och
äter.
Du ska veta,  jag har en
enkel foto utrustning,
varför bildkvaliteten
inte blir så bra,  som jag önskat.

Men det är mina bilder och jag gör så gott jag kan,
med de bristande tekniska  fotokunskaper jag besitter.

Jag märkte,  att redan klockan 15 står solen relativt lågt
över horisonten
och det ger både möjligheter och svårigheter
vid fotografering.

Det mjuka lite gyllene ljuset kan ge härliga bilder, men
det kan vara
problem med mindre ljus oxå, om jag
vill plåta med korta slutarhastigheter.

Att gå omkring och iakttaga naturen, dokumenterade
med en kamera,
det är något jag gillar.
Det gäller att uppleva, eftersom det är vad livet går ut
på, enligt 
min filosofi.
Inte sitta passivt och se livet rinna bort  genom fingrarna.

Om jag är ute för att flyga termik,  eller om jag åker
för att flyga hang och
förhållandena inte lämpar sig
för flyg då jag anlänt, ser jag inte detta
som förspilld
tid, därför jag kan uppleva den omgivande miljön och
skeendet,
vilket ger mig lika mycket som själva flygandet.

Tänk så mycket jag fått uppleva i samband med mina
hangflygningar på Hovs Hallar under de 44 år jag
flugit där.

Att kunna sitta längst upp på Platån och kunna se,
då F10 existerade som aktiv flottilj, hur piloterna
övade jaktstrid på låg höjd över havsytan med sina
J35-J Draken ackompanjerade
av EBK- dånet,
som mullrande rullade in mot land.

Eller då jag en aprilmorgon satt på min tuva och spanade
ut över havet, eftersom vinden behagat försvinna och
jag fick se en stor kaskelottval sakta simma förbi.

Eller när en havsörn, med vingar stora som dörren till
en vedbod, sakta gled förbi på hanget på  väg till
Hallands Väderö för sin jakt.

Sen är det alltid god hjälp, om man har en positiv
inställning till livet och dess
möjligheter  !

Denna onsdag var en höjdpunkt, då allt stämde och
upplevelserna fyllde
mitt behov av spänning och
avkoppling.

Jag är glad och känner mig privilegierad, för  att
jag är modellflygare, eftersom det gett mig ofantligt
fina upplevelser och erfarenheter.

Inte bara flygupplevelser utan upplevelser som följer
med,  då jag åker ut med modellerna.

Modellflyg kan aldrig kännas som ett tvång för mig.

Förresten…

…det pågår ett ständigt kattrakande på diverse forum
om vårt förbund, SMFF och vår tidning MFN.

Eftersom jag har närstående mopsar, kom jag att tänka
på hur det låter, då dessa tre samtidigt
för en animerad  mopsdiskussion.

 

Det är ungefär som ovanstående videosnutt,
jag vill beskriva bjäbbandet på fora
där
besserwissrar ständigt talar om, hur
SMFF
och MFN borde skötas.

Hade dessa bjäbbarnas A-Team investerat
sin energi på att arbeta för
vårt förbund i
stället för mot vårt förbund,
hade bjäbbandet
haft en mening. Men nu…

Det är ju så, att prata och knappa på en dator
är
enkelt, det kostar inget. Att sitta hemma i
kvällens tystnad och tycka och fråga varför
man inte gör så eller så…det kräver ingen energi.

Vad som kostar,  är att utföra det reella,
praktiska
och nödvändiga vardagsarbetet i
ett förbund, vilket inte skapar rubriker eller
“Likes” i ett forum…

Tillvaron som modellflygare och medlem i ett
nationellt förbund går, som jag ser det,
inte
ut på att ständigt leta efter fel…

Kanske vi skulle modellflyga istället ?

Det är väl det, som  är glädjen och essensen
med
vår hobby …eller har jag missförstått
det hela ?

Fast den enkla lösningen det är väl, att jag
bara
är för gammal.

Jag är en övervintrande relik, vars åsikter
inte tycks ha
den relevans, som krävs i dagens
modellflyg(O)verklighet.

 

Här kommer lite ögonblick från min onsdag i naturen
med min gamla Hyper Ava, som bara flyger och flyger…

Häng med…och flyg med dina modeller !

 

 

“När ska vi ut och modellflyga egentligen” ?

Här ser du lufttrycken inom luftmassorna som bestämmer vinden och  temperaturen.

Kan detta vara en HyperAva årsmodell 2008-2009…?

                                                     Kanske en matta i  min hall eller ?
                      Björkdungen som förlorade sina blad redan i sluter av Juli.

Klart för take-off.

Sele, sändare, modell och mottagare för telemetri.
Plus min flygstol som gör det möjligt för mig att
sitta och flyga, efter en allvarlig skada på min
halskotpelare från en arbetsplatsolycka.
Här finns det inga flygregelordningsvakter,  som
patrullerar utövande   sitt ämbete !

Backen upp till pilotplatsen omgiven av brinnande färger.

Tre artefakter kan det tyckas…

Fortfarande blommar det i gräset. Blåklockan fick en ny chans efter regnen.

Den obligatoriska utblommade maskrosen.
Kanske så en del miljöpartisterna kände sig efter att  ha
åkt ut från riksdagen efter röstsammanräkningen på valnatten…

En  underbettad stenstod med näsan i vädret njutande sol…

Jag undrar, om de människor som med oändlig möda och med
för oss reellt okänt syfte, som reste dessa gravmonument
kunde ana eller
förutse,   att  de stenar de reste skulle stå kvar efter mer än 1000 år ?

Hur mycket av det vi idag med vår teknik bygger står kvar  om 1000 år ?

Blommor och blader gör betraktaren glader.
Flowerpower.

En bofink …som glömde flaxa och fällde in vingarna helt enkelt…

Bofink…

…hans kompis gulsparven…

Bofinken…en vacker fågel.

Vi håller  kollen …

Fotoavstånd ca 35 meter.
Kolla stjärtens form. När jag ser formen, far mina
tankar till en helt annan fågel och det är järpen…

Proviantering inför en lång flygtur.

Flyttande äldre starar for förbi frenetiskt flaxande visande sin vackra silhuett i motljuset.

 

 

Kategorier
Hangflyg modell

NORDLIG VIND 2-4 M/SEK PÅ HOVS HALLAR

 

 

 

 

 

Det såg lovande ut i lördags…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…för att kunna få sig en hangsvängom på HH.

Det var lovat stadig nordlig vind, visserligen svag,
men fullt tillräcklig att kunna flyta på.

Kom på plats 0900 och tog mitt pick och pack och
strävade upp på Platån.

Såg mig omkring och kollade vind, riktning och
eventuella
rotorer på toppen.

Vinden var  som förväntat ca 2-4 m rakt på
kanten.

Den var stadig och det  lovade gott.

Så jag monterade, inte min Spirit, den har
gått till
ett bättre…liv, som du säkert läst på min
blogg.

Jag hade med min 40 år gamla Multiplex “Hobby”.

Tog modellen för att  kasta ut vid högra kanten.
Där jag stod och väntade på,  att topprotorn skulle
sluta
mala på.

Men tyvärr, den slutade inte snurra. Den roterade
runt
med minst 5 m/sek, vilket innebar, det
blåste ut från hanget,
då jag stod på toppen.

Helt omöjligt att starta under dessa betingelserna.

Hade jag haft en mera lättflugen modell så kanske.

För jag såg hur korparna och vitfågeln gled på
hanget utan
minsta problem.

Lite moment 22 nu. Lyftet bra, men rotorn
gjorde det alltför
riskfyllt att kasta ut i medvinden.

Jag har lärt av erfarenheten och vet,  vad som
kan hända, om man tappar modellen under kanten.

Så det blev till att sätta sig på sin tuva och filosofera
i stället.

Korparna utförde sin sedvanliga akrobatik i
luften framför mig och några
fjällvråkar kom och
samlades i en flock, vilken fick termik
och fåglarna
försvann riktning söderut.

Mycket folk som promenerade och de flesta
ville veta mer
om min modell och hur ett hang
fungerar.
Jag tycker, 
det är inspirerande att få göra ohöljd
propaganda för
modellhangflyget !

När jag gått/suttit där i 2.5 timma, utan att
topprotorn
visade något tecken på att försvinna,
tog jag ett beslut
att ge mig hem.

Alternativen var ju att försöka starta och
komma ut i det laminära lyftet och då fanns
risken,
då du går från medvind till motvind,
att du får en stall och en resulterande vikning.

Flyger du medvind och du möter stigande luft,
kan din
vinge överstegras, eftersom vinkeln mellan
vinge och mötande
luft ändras så tillvida,  att
anfallsvinkeln relativt luften
snabbt ökas väsentligt.

Får jag en stall och viker mig…blir det att ta en
lång promenad
för att i bästa fall hämta en smälld
modell, i sämsta fall
blir det att anse sin modell,
som förlorad.

Ovanstående ville jag inte uppleva. Visserligen
var jag
infernaliskt flygsugen, men jag bet nacken
av skam, 
demonterade, packade och åkte hem.

På hemvägen stannade jag vid en gård,  då jag
skulle
justera en pryl i bagaget.

Jordbrukaren odlade äpple och päron, så min
fråga blev,  då han kom: Vad kostar din frukt ?

“Ta vad du vill, som ligger på marken”, blev svaret.
Jag tog,  tills jag nästan skämdes, av de bästa äpplen
och päron jag smakat.
Vi vet ju, vad svensk frukt kostar
i dag…25-40 kr kilot !

Det kändes som lite plåster på modellflygsåren,  att
jag fick frukten gratis.

 

 

 

 

En 40 är gammal Multiplexmodell…

…och en tuva som är pilotplats för en pensionär.

Som du kan se,  ligger Oceanen jämn…

Jag påstår att detta är en fjällvråk…

…därför den har ett svart band som avslutar stjärten…

…den har ingen “kant” på främre delen av undergumpen…

 

 

…och den stod och ryttlade…

…under en längre tid, då jag…

…kunde se de fjäderklädda benen..tarserna.

Att påstå jag är dålig på att artbestämma fåglar, det vore
ett gränslöst beröm för mig.

Att påstå jag är usel på att artbestämma,  kommer avsevärt
närmare sanningen.
All min eventuella
kunskap om fåglar, namn, utseende och
uppträdande blev formaterat ur mitt minne,
tillsammans
med annat för min kognitiva
förmåga väsentligt, då jag
drabbades av en stroke för 7 år sen,

Så är det bara. Om jag har döpt en fågel till fjällvråk i stället
för exempelvis
kalkon, så behöver du inte påtala det för mig.
Lev i stället i din lyckliga
stämning och känsla,  att du faktiskt
kan skilja på en kalkon och en vråk.

Här flyger fågeln med yttervingpennorna indraga,
eftersom det är bra lyft på hanget…

…här flyger fågeln termik och då fälls “wingletsen” ut
för att minska det inducerade motståndet och öka
spännvidden
, vilket gör, att fågeln flyger kostnadseffektivare.

Akrobatiserande korpar.

Hugin och Munin.
Tanken och minnet
Vilka var den fornnordiska guden Odins springpojkar
vilka flög omkring och noterade vad som skedde i landet,
vilket de sedermera rapporterade till Odin.
Sådana finns fortfarande i sinnevärlden i landet Lagom.

 

 

 

Kategorier
Väder och vind

RUFS I FRISYREN…

 

 

 

 

 

 

Liten kuling låter bättre än frisk vind.

 

 

 

 

 

 

Det blåste lite häromdagen.

Så jag åkte till Kattegatt, där havet möter vågbrytaren
vid Halmstad.

SMHI hade som vanligt gått ut med en klass 1 varning
och kvällstabloiderna hade följdriktigt  lovat jordens
snara undergång.

Verkligheten var, att det blåste Liten Kuling.

Ett uttryck från norskan , som beskriver vädret mera
målande, än som det heter på svenska, Frisk Vind.

Jag kan verkligen rekommendera den norska
vädertjänsten
YR.NO, vilken är världens mest besökta
vädersida med
bäst förmåga att prognostisera väder

Jag var ute sen  eftermiddag, varför ljuset var på väg
att
knäcka sig. Det blir lite “gyllene skimmer” över
det hela på grund av den lågt stående solen.
Det får du stå ut med.

Men det blev en liten illustrationen på,  vad
“Liten Kuling” innebär för oss, som har lyckan
att bo  vid havet.

Håll i hatten !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kategorier
Flyghistoria

FLYGTIDNINGAR FRÅN 1940-TALET

 

 

 

 

 

Vill du vältra dig i nostalgi ?

 

 

 

 

 

Jag har lite tidskrifter liggande till salu. Cirka 50 stycken
fulla med spännande information och bilder från krigsåren.

De är typiska produkter av sin tid och ger  en bra bild av
flyget i olika former vid denna tid. Fullskalaflyg, militärflyg
och inte minst modellfllyg.
Tidskrifterna är i mycket gott skick.


Det är exemplar av:

Flyg, Nordisk Flygtidning, Svensk Flygtidning,
Flygtidningen, Flygning, Nordiska flygtidningen,
Aero, Vingar.

Pris: 15 kr styck. Antal ca 50 styck. Alla = 600 spänn.

Tillkommer frakten.

Hör av dig om du är intresserad.

Du kan maila mig:  

 

http://www.hidetext.net/hide/0gSdw2rNiD.gif